واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: «آیتالله بهجت» آسمانی خاکنشین
خبرگزاری فارس: آیتالله بهجت به خاطر شهرتگریزی در منزل شخصیاش تدریس میکرد، با وجود این افراد بسیاری از محضر آن عالم وارسته استفاده میکردند که برخی از آنان خود صاحب رساله و فتوا هستند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، رهبر معظم انقلاب در سفر اخیر خود به قم و در دیدار با دهها هزار تن از طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه قم که در جوار حرم حضرت معصومه (س) انجام شد، تعدادی از اساتید حوزه علمیه قم در سالهای گذشته را با عنوان قلههای تهذیب نام بردند.
اهمیت این موضوع و اینکه طلاب و روحانیون باید کدامیک از این اساتید را به عنوان الگوهای اخلاقی خود انتخاب کنند، باعث شد تا در سلسله مطالبی به معرفی اجمالی این بزرگان علم و دین و قلههای تهذیب بپردازیم؛ هر چند مقام علمی و جایگاه فقهی این مجاهدان عرصه علم و عمل را نمیتوان در چند سطر بیان کرد و بدن شک نیازمند نگارش چندین جلد کتاب است.
* مرحوم محمدتقی بهجت فومنی
آیتالله حاج شیخ محمدتقى بهجت در سال ۱۲۹۴ شمسی در شهر فومن واقع در استان گیلان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایى را در مکتبخانه فومن به پایان رساند و پس از تحصیلات ادبیات عرب در سال ۱۳۰۸ شمسی هنگامى که در حدود ۱۴ سال داشت، براى تکمیل دروس حوزوى عازم عراق شد.
وی حدود ۴ سال در کربلا اقامت کرد و علاوه بر تحصیل علوم رسمى از محضر استادان بزرگ آن دوره، از جمله مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم خویى بهره برد و پس از آن براى ادامه تحصیل به نجف اشرف مهاجرت کرد و سطح عالى علوم و حوزه را در محضر آیات عظام از جمله حاج شیخ مرتضى طالقانى به پایان رساند و پس از درک محضر آیات عظام حاج آقاى ضیاءعراقى و میرزاىنائینى در حوزه درسى آیتالله حاج شیخ محمد حسین غروى اصفهانى شرکت کرد.
همچنین از محضر آیات عظام حاج سید ابوالحسن اصفهانى و حاج شیخ محمد کاظم شیرازى و سید حسین بادکوبهاى کس معرفت کرد و در زمان تلمذ به تدریس سطوح عالى پرداخت و در تألیف کتاب سفینةالبحار با محدث کبیر حاج شیخ عباس قمى همکارى داشت.
* تهذیب نفس و تدریس
در زمینه تهذیب نفس از کودکى و در فومن در محضر عالم بزرگوار سعیدى و درکربلا از برخى علماى دیگر بهره برد، تا اینکه در نجف اشرف در سن ۱۸ سالگى با علامه قاضى آشنا شد و در سلک شاگردان اخلاقى ـ عرفانى وی درآمد. سرانجام در سال ۱۳۲۴ به زادگاهش بازگشت و تشکیل خانواده داد و در حالى که آماده بازگشت به نجف اشرف بود، هنگام عبور موقت در قم در زمانى که هنوز چندین ماه از مهاجرت آیتالله بروجردى به قم نگذشته بود، به صورت موقت مقیم این شهر شد. خبر رحلت اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف یکى پس از دیگرى به قم میرسید و به همین دلیل درشهر مقدس قم ماندگار شد تا از وجود اساتید بزرگ حوزه علمیه قم بهره ببرد.
در قم و در محضر آیات عظام کوهکمرهاى و بروجردى به عنوان چهرهای شاخص نمایان شد و در کنار آن پس از ورود به قم به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و به ترتیب شاگردانى بسیار پرداخت. محل تدریس درس خارج ایشان ابتدا در حجرات مدارس و بعد در منزل شخصى خود و پس از آن در مسجد فاطمیه واقع در گذرخان تشکیل میشد و محل اقامه نماز جماعت و مراجعات عمومى ایشان نیز همین مسجد بود.
* تألیفات
آیتالله بهجت دارای تألیفات متعددی در فقه و اصول است که به خاطر برخی اعتقادات، برای چاپ اکثر آنها اقدام نکرد و حتی به کسانی که میخواستند این کتابها را حتی با وجوه غیرشرعیه چاپ کنند، اجازه نمیداد و میگفت: «هنوز بسیاری از کتابهای علمای بزرگ سالهاست که به گونه خطی مانده است، آنها را چاپ کنید نوبت اینها دیر نشده است.»
با این حال میتوان به برخی از تألیفات آیتالله بهجت که تعدادی از آنها چاپ شده و بعضی دیگر هنوز منتشر نشدهاند اشاره کرد.
رساله توضیح المسائل (فارسی و عربی)، مناسک حج، وسیله النجاة، جامع المسائل، جلد اول از کتاب صلوة، جلد اول از دوره اصول، تعلیقه بر مناسک شیخ انصاری، بقیه مجلدات دوره اصول، حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری، دوره طهارت، بقیه مجلدات دوره کتاب الصلوة از جمله این آثار هستند.
همچنین وی در تألیف «سفینة البحار» با مرحوم حاج شیخ عباس قمی همکاری داشته و قسمت زیادی از سفینة البحار خطی، به خط آیتالله بهجت نوشته شده است.
* شاگردان
آیتالله بهجت به خاطر شهرتگریزی در منزل شخصیاش تدریس میکرد، با وجود این افراد بسیاری از محضر آن عالم وارسته استفاده میکردند که برخی از آنان خود صاحب رساله و فتوی هستند. از جمله میتوان به حضرات آیات و حجج اسلام محمد تقی مصباح یزدی، عبدالمجید رشیدپور، سید مهدی روحانی، محمود امجد، محمدحسن احمدی فقیه یزدی، محمدحسین احمدی فقیه یزدی، سیدرضا خسروشاهی، حسن لاهوتی و بسیاری دیگر نام برد.
* ویژگیها
تقوا و خود سازی، زهد و سادهزیستی، عبادت، زیارت و توسل، تواضع و فروتنی، سیر و سلوک و مقام معنوی، اطلاع از غیب و ظهور کرامات، اهتمام ویژه به رعایت شرعیات، الگوی رفتاری مجسم، تلاش برای سیر معنوی و تکامل دیگران، نظم و برنامهریزی در کارها، دائمالذکر بودن، اندیشیدن پیش از سخن گفتن، کتوم بودن و تربیت غیرمستقیم را از ویژگیهای بارز علمی و عملی آیتالله بهجت عنوان کردهاند.
* نبوغ علمی
آیتالله بهجت در جوانی روزی در درس کفایه یکی از شاگردان آخوند خراسانی به نحوه تقریر مطالب آخوند خراسانی توسط آن استاد اعتراض میکند. به دلیل اینکه از همه طلاب شرکت کننده در درس کم سن و سالتر بود در جلسه بعدی پیش از حضور استاد مورد اعتراض و انتقاد شدید شاگردان دیگر قرار میگیرد. در همین حین استاد وارد میشود و متوجه اعتراض شاگردان به وی میشود. سپس خطاب به آنان میگوید: «با آقای بهجت کاری نداشته باشید.» همه ساکت میشوند و بعد ادامه میدهد: «دیشب که تقریرات درس مرحوم آخوند را مطالعه میکردم؛ متوجه شدم که حق با ایشان است» و پس از این سخن، از جدیت و نبوغ بهجت تمجید میکند.
* در محضر آیتالله
آیتالله بهجت درباره تشرف به حضور حضرت قائم (عج) و تلاش برای رؤیت امام عصر (عج) میگوید: لازم نیست که انسان در پى این باشد که به خدمت حضرت ولى عصر (ع) تشرف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز سپس توسل به ائمه (ع) براى او بهتر از تشرف باشد؛ زیرا آن حضرت مىبیند و مىشنود و عبادت در زمان غیبت افضل از عبادت در زمان حضور است و زیارت هر کدام از ائمه اطهار (ع) مانند زیارت حضرت حجت (ع) است.
سرانجام حضرت آیتالله محمدتقی بهجت فومنی، ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه یکشنبه ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۸ به علت ایست قلبی به بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) قم منتقل شد که متأسفانه تلاش پزشکان برای احیای ایشان مؤثر واقع نشد و حوزه علمیه قم و مکتب تشیع یکی دیگر از پاسداران فقه جعفری را از دست داد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]