تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819793416




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشريح آخرين برنامه‌هاي بورس از زبان معاون اجرايي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تشريح آخرين برنامه‌هاي بورس از زبان معاون اجرايي
اخبار‌ بورس- همشهري آنلاين:
عضو هيات ‌مديره و معاون اجرايي سازمان بورس و اوراق بهادار، عملكرد سازمان در نيمه نخست سال و برنامه‌هاي آتي آن را تشريح كرد.

به گزارش اطلاع رساني بورس تهران، احمد احمدپور درباره تاثيرگيري اندك بورس تهران از بحران‌هاي مالي جهان، توسعه نهادهاي مالي، افزايش شفافيت اطلاعات و ....توضيحاتي ارائه داد.

وي با بيان اينكه بحران‌هاي مالي جهان كمترين تاثير را در بورس تهران داشته است، افزود: ويژگي‌هاي منحصر به فرد بازار سرمايه ايران باعث شده است تا از بحران‌هاي اخير بازارهاي مالي جهان نسبت به ساير كشورهاي آسيب كمتري ببيند.

احمدپور با اشاره به اينكه عوامل متعددي در بحران‌هاي مالي آمريكا نقش داشته‌اند، اظهار داشت: بحران در بخش مسكن، بازار پول و هزينه‌هاي سرسام آور جنگ درخاورميانه به خصوص در عراق و افغانستان براي آمريكا، منجر به بروز بحران مالي در اين كشور شده است.

وي گفت: با توجه به اينكه ساختار بازار سرمايه ايران نسبت به ساير كشورها متفاوت بوده و هنوز سرمايه‌گذاران خارجي به صورت گسترده وارد بورس تهران نشده‌اند و بر خلاف سار كشورها در پرتفوي شركت‌هاي ايراني، اوراق بهادار خراجي ديده نمي‌شود لذا اين بورس تاثيرات كمي در اين بحران‌ها داشته است.

عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه فقط شركت‌هايي كه قيمت محصولات آنها در بازارهاي بين‌المللي تعيين مي‌شود، تاثير مستقيمي را در اين بحران‌ها داشته‌اند، افزود: شركت‌هايي كه توليدكننده محصولات فلزي، مواد شيميايي و پتروشيمي هستند، عملكرد بورس تهران را تحت‌الشعاع قرار داده است.

بر اساس آخرين گزارش‌ها، بسياري از انبارهاي چين مملو از مواد اوليه معدني است كه اين امر باعث كاهش قيمت برخي از مواد معدني و فلزي در بازارهاي جهاني شده است.

وي نوسانات قيمت نفت را از ديگر اثرات بحران‌هاي مالي جهان بر بازار سرمايه ايران اعلام كرد و گفت: صنايعي مانند پتروشيمي كه وابسته به نفت هستند، تحت تاثير اين نوسانات قرار گرفته‌اند.

توسعه نهادهاي مالي، اولويت هيات‌مديره سازمان بورس

احمدپور نخستين وظيفه سازمان بورس و اوراق بهادار را صيانت از حقوق سهامداران دانست و افزود: همانگونه كه در بازار پول، حفظ سپرده‌هاي مردم برعهده بانك مركزي بوده، حفظ منافع سهامداران در بازار سرمايه نيز برعهده اين سازمان است.

وي اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار براي اجراي وظايف قانوني خود اقدامات مهمي را در طول دو سال اخير انجام داده است.

معاون اجرايي سازمان بورس و اوراق بهادار به راه‌اندازي نهادهاي مالي در بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: اين سازمان تاكنون ۱۴ مجوز براي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك و دو مجوز براي شركت‌هاي تامين سرمايه صادر كرده و بررسي اساسنامه، اميدنامه و صندوق‌هاي زمين و ساختمان نيز در هيات‌مديره سازمان بورس در حال بررسي نهايي است.

احمدپور راه‌اندازي نهادهاي مالي جديد را از اولويت‌هاي هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرد و افزود: هدف اصلي هيات‌مديره اين است كه در دوره ماموريت ۵ ساله خود، نهادهاي مالي مورد نظر در بند ۲۱ ماده يك قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال 84 را در بازار سرمايه راه‌اندازي و فعال كند.

وي ادامه داد: درحال حاضر مراحل مطالعاتي موسسات رتبه‌بندي، مشاوران سرمايه‌گذاري، شركت‌هاي پردازش اطلاعات آغاز شده است تا اين نهادهاي مالي جديد در آينده فعاليت خود را در بازارسرمايه شروع كنند.

عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بخش ابرازهاي مالي، صكوك مجوز خود را از شوراي عالي بورس و اوراق بهادار دريافت كرده است و درصورتي كه بحث مالياتي آن حل شود به عنوان يك ابراز مالي جديد در بورس مورد دادوستد قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه لايحه پيشنهادي دو فوريتي توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد در راستاي تسهيل اجراي سياست‌هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي از تصويب شوراي عالي بورس و اوراق بهادار گذشته و براي تصويب نهايي تقديم هيات‌دولت شده است.

قراردادهاي معاملات آتي (فيوچر) نيز به عنوان يك ابراز جديد مالي در اوايل سال جاري فعاليت خود را در بورس كالاي ايران آغاز كرده است تا تنوع محصولات مالي در بازار سرمايه افزايش يابد.

احمدپور تصريح كرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در آينده ابرازهاي مالي جديدي كه با ساختار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران سازگاري داشته باشد در اولويت كار خود قرار داده است.

افزايش شفافيت اطلاعات با تكميل كدال

وي با بيان اينكه سازمان بورس و اوراق بهادار گام‌هاي مهمي را در خصوص شفافيت اطلاعات برداشته است، افزود: فاز نخست شبكه اطلاع‌رساني ناشران (كدال) در راستاي ارسال اطلاعات دقيق، به موقع، شفاف و كم‌هزينه به بازار سال گذشته با حضور وزير وقت امور اقتصادي و دارايي افتتاح شد كه عمليات اجرايي فاز دوم اين طرح نيز آغاز شده است.

احمدپور خاطر نشان كرد: بدون شك با تكميل شبكه اطلاع‌رساني ناشران، اطلاعات شركت‌ها در كمترين زمان در اختيار فعالان بازار قرار خواهد گرفت.

وي ادامه داد: در حال حاضر نيز بيش از ۱۰۰ شركت بورسي اطلاعات خود را از طريق كدال به بازار منعكس مي‌كنند كه اميدواريم در آينده نزديك تمامي شركت‌هاي بورسي اطلاعات خود را از طريق اين شبكه منتشر كنند.

معاون اجرايي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بايد شرايطي فراهم شود تا اطلاعات به صورت يكسان در اختيار تمامي ذي‌نفعان بازار قرار گيرد تا حقوق كسي در بازار تضييع نشود.

افزايش ايستگاه معاملاتي به بيش از ۲۰۰۰ ايستگاه

عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينكه پروژه عظيم نرم‌افراز جديد معاملات بورس هم اكنون مرحله پاياني خود را پشت سر مي‌گذارد، اظهار داشت: با
راه‌اندازي اين سيستم، مشكل ايستگاه‌هاي معاملاتي براي كارگزاران حل خواهد شد به طوري‌كه تعداد ايستگاه‌هاي معاملاتي از ۴۵۰ مورد به بيش از ۲۰۰۰ ايستگاه افزايش مي‌يابد.

وي خاطر نشان كرد: سيستم بعد از معاملات (Post-Trade) نيز در دستور كار آتي هيات‌مديره سازمان بورس و شركت سپرده‌گذاري مركزي و تسويه وجوه اوراق بهادار قرار دارد تا نرم‌افراز آن خريداري شود.

يكي از آرزوهاي بازار سرمايه تحقق يافت

عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازي شركت فرابورس (OTC) را يكي از آرزوهاي ديرينه فعالان بازار سرمايه ايران اعلام كرد و گفت: شرايط براي تاسيس اين شركت در كشور فراهم شده است كه اميدواريم OTC به زودي فعاليت خود را در بازار آغاز كند. با راه‌اندازي فرابورس، مشكل شركت‌هاي سهامي كه شرايط لازم را براي ورود به بازار اول و دوم را ندارند، رفع خواهد شد.[مفاهيم: بازارها]

وي در مورد ويژگي‌هاي فرابورس اظهار داشت: علاوه بر اينكه نظارت سازمان بورس بر روي شركت‌هاي حاضر در OTC افزايش مي‌يابد اين كار تمرين خوبي براي شركت‌هاي فرابورس خواهد بود تا بتوانند معيارهاي ورود به بورس را اخذ كنند.

راه‌اندازي فصلنامه بورس اوراق بهادار

معاون اجرايي سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازي فصلنامه بورس اوراق بهادار خبر داد و گفت: انتظار مي‌رود اين فصلنامه با توجه به تركيب هيات‌تحريريه و كيفيت مقالات، رتبه علمي و پژوهشي را دريافت كند.

وي خاطر نشان كرد: در اين فصلنامه، آخرين دستاوردهاي علمي و تجربي دانشگاهيان، پژوهشگران و فعالان بازار سرمايه ارائه مي‌شود كه اميدواريم مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گيرد. شماره نخست فصلنامه بورس اوراق بهادار اوايل هفته آينده منتشر خواهد شد.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن