تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حقّ نصيحت خواه اين است كه به راه صحيحى كه مى دانى مى پذيرد، راهنمائيش كنى و سخن در حدّ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807135748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مشروح ايكنا از آئين رونمايي از جامع‌ترين نرم‌افزار فلسفي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: گزارش مشروح ايكنا از آئين رونمايي از جامع‌ترين نرم‌افزار فلسفي جهان
گروه خبرنگاران افتخاري / محمدعلي جعفري: در مراسم رونمايي از نرم‌افزار كتابخانه حكمت اسلامي كه صبح پنج‌شنبه 18 مهرماه در سالن اجتماعات مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي برگزار شد، جمع كثيري از طلاب، فضلا، شخصيت‌ها و پژوهشگران حوزوي و دانشگاهي حضور داشتند.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) در قم، آئين رونمايي از جامع‌ترين نرم‌افزار فلسفي جهان با عنوان كتابخانه حكمت اسلامي با حضور علما، فضلا و شخصيت‌هاي حوزوي و دانشگاهي صبح پنج‌شنبه، 18 مهرماه در سالن اجتماعات مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر «حميد شهرياري»، دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني كشور و رئيس مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي با ذكر آيه شريفه «و من يؤت الحكمة فقد اوتي خيراً كثيرا» گفت: امروز شاهد رونمايي برگ زرين ديگري از خدمات و زحمات شبانه‌روزي محققان و پژوهشگران مركز تحقيقات هستيم كه هم‌اكنون به ثمر نشسته است.

وي ادامه داد: فرايند توليد اطلاعات و تبديل آن به دانش، فرايندي طولاني و حتي فرآيند يك طول عمر است.

شهرياري در بيان اين نكته گفت: ما براي اين‌كه به توليد علم برسيم لازم است مقدمات توليد علم را فراهم آوريم، چرا‌كه بدون فراهم آوردن مقدمات علم و دانش، دست‌يابي به حوزه توليد ميسر نبوده و در راستاي آن دست‌يابي به حوزه نوآوري بسيار دشوار و غير‌ممكن خواهد بود.

دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني كشور بيان كرد: يكي از مقدماتي كه امروز لازم است به آن پرداخته و توجه اكيد داشته باشيم، اين است كه ورود به جامعه دانايي‌محور نيازمند گذر از يك گردنه بسيار دشوار و صعب‌العبور است.

حجت‌الاسلام شهرياري با بيان اين‌كه براي عبور از اين گذرگاه دشوار و رسيدن به جامعه دانش‌بنياد، راهي جز رسيدن به جامعه اطلاعاتي نيست، افزود: رسيدن به جامعه اطلاعاتي تنها راه رسيدن به جامعه دانايي‌محور است.

وي گفت: جامعه اطلاعاتي مفهومي آشنا براي حوزه‌هاي علميه بوده و عمر آن در دنياي جديد تنها به 5تا 6 سال پيش بر مي‌گردد.

رئيس مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي ادامه داد: تا سال 2003 كتب زيادي از سوي دنياي غرب كه خاستگاه فناوري است، نوشته شده است و در سال 2003 نيز سران تمام كشورهاي جهان در ژنو گردهم آمدند و با امضاي سندي با عنوان سند جامعه اطاعاتي كه حاوي يك بيانيه اصول و يك برنامه اقدام است، رسميت بخشيدند.

شهرياري اين سند را در يازده محور عنوان كرد و گفت: بيانيه اصول سند در سه بخش و 67 بند و برنامه اقدامي آن در شش بخش و 29 بند تدوين شده است.

وي خاطرنشان كرد: خوشبختانه در جمهوري اسلامي ايران اشاراتي به جامعه اطلاعاتي در قانون 44 برنامه چهارم شده است كه دولت موظف شده در استقرار جامعه اطلاعاتي، دسترسي گسترده و حمل و نقل ارزان همچنين در اختيار قرار دادن اطلاعات مورد نياز به شهروندان اهتمام داشته باشد.

وي ادامه داد: توسعه شبكه دسترسي، بحث سخت‌افزار و توسعه خط تلفن فارسي در محيط رايانه‌اي كه مربوط به بخش فرهنگي مي‌شود سه اقدام مهم و اساسي دولت است.

دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني كشور بيان كرد: در بيانيه اصول به 11 بند اشاره شده كه نقش دولت‌ها و همه طرف‌هاي ذي‌نفع براي ارتقاي فناوري اطلاعات و ارتباطات مورد بررسي قرار گرفته است.

وي افزود: بند اول اين بيانيه به زيرساخت‌هاي ارتباطي و اطلاعات پرداخته است و اين مهم مستلزم گسترش شبكه است، چرا‌كه اگر شما به اينترنت دسترسي نداشته باشيد به صورت طبيعي مشكلاتي براي در اختيار داشتن اطلاعات خواهيد داشت.

دكتر شهرياري نكته دوم و سوم بيانيه اصول را مربوط به زير‌ساخت‌هاي ارتباطي و دسترسي به اطلاعات عنوان كرد و گفت: ظرفيت‌سازي شبكه بند چهارم اين اصول را در بر مي‌گيرد، يعني اين‌كه ما وقتي افرادي را وارد حوزه‌هاي اطلاعات مي‌كنيم بايد اين امكان را داشته باشند كه از اطلاعات هم استفاده كنند.

وي ادامه داد: بسياري از اوقات ديده مي‌شود برخي از مديران كامپيوتر در كنار خود دارند، ولي هيچ‌وقت روشن نمي‌كنند، اين ظرفيت‌سازي يكي از ديگر شرايط رسيدن به جامع اطلاعاتي است.

وي ايجاد اعتماد و امنيت در استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات را اصلي اساسي عنوان كرد و افزود: اصل اعتماد‌سازي و برقراري امنيت امر مهمي است و لازم است كه اگر ما اطلاعاتي را در دستگاه خودمان قرار داده‌‌ايم، اين اطلاعات با امنيت همراه بوده و كس ديگري بدون در اختيار داشتن مجوزهاي دسترسي به آن اطلاعات دست پيدا نكند.

وي برخورداري از يك محيط استعداد‌پرور و يا محيطي كه افراد دائما به يكديگر آموزش مي‌دهند را از ديگر ضرورت‌ها و ويژگي‌هاي جامعه اطلاعاتي عنوان كرد و ادامه داد: اگر افراد در محيط فناوري روحيه تعليم و آموزش‌دهي نداشته باشند به خودي خود از گردونه جامعه اطلاعاتي خارج مي‌شوند، چرا‌كه اين محيط، محيطي است كه دائما در حال تحول و نو‌آوري است.

دكتر شهرياري در ادامه به كاربردهاي سند جامعه اطلاعاتي اشاره كرد و گفت: در بند هشتم اين سند سخن از تنوع فرهنگي، زماني و محتواي محلي است، قبلا گفته بودم كه اينترنت در واقع فضايي است كه مجموعه‌اي از اطلاعات را كه عمدتا به زبان انگليسي هستند، در اختيار كل جهان قرار مي‌دهد.

وي افزود: جوامع مختلف با زبان‌هاي مختلف وارد اينترنت مي‌شوند و به دنبال اين هستند كه فقط منابع و مسائل ذهني و فرهنگ خود را به ديگران عرضه كنند، لذا براي ارتباط بين اين اقوام و ملل نياز به يك زبان مشترك بود كه افراد بتوانند در فضاي جهاني با يكديگر ارتباط برقرار كنند. همان‌گونه كه يك چيني با يك آلماني و يا يك فرانسوي با يك كره‌اي به دنبال برقرار ارتباط است.

اين محقق و پژوهشگر حوزه علميه قم ادامه داد: جامعه اطلاعاتي در عرصه جهاني الزاماتي را بر ملل جهان تحميل كرد كه اصطلاحا از آن به انگليسي‌شدن ملل ياد مي‌كنند، يعني اين‌كه همه مجبورند براي برقراري ارتباط شبكه‌اي و ايجاد تعامل، انگليسي را فرا گيرند و اگر فرد چيني نياز به رابطه با يك فرد آلماني دارد و يا يك فرانسوي در حسرت برقراري ارتباط با يك كره‌اي است، بايد زبان انگليسي بداند.

دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني اظهار كرد: امروز بر اثر گسترش اين فرايند خود‌به‌خودي (يادگيري زبان انگليسي) بسياري از فرهنگ‌هاي ملل مختلف جهان دچار آسيب شده‌اند. همان‌طور كه ما در كم‌ترين آسيبي كه شاهد هستيم، در گوشي‌هاي همراه به دليل عدم وجود زبان فارسي مجبوريم زبان فارسي را به حروف انگليسي بنويسم.

وي تصريح كرد: امروز فرانسوي‌ها، آلماني‌ها، چيني‌ها و بسياري از كشورهايي كه داراي زبان و فرهنگ خاصي هستند از اين فرايند خودبه‌خودي احساس خطر كرده و بيمناك هستند، لذا آنان از بند تنوع فرهنگي و زباني بيانيه اصول استقبال كرده و بر حفظ آن تأكيد كردند، چرا كه اگر تنوع زميني، فرهنگي و زباني به خوبي حفظ نشود جامعه جهاني صدمات جدي را بايد تحمل كند.

حجت‌الاسلام شهرياري نهمين بند را بحث رسانه‌ها معرفي كرد و اظهار كرد: امروز رسانه‌ها با اتصال به ‌اينترنت سرعت خود را به سريع‌ترين شكل ممكن تبديل كرده‌اند و آن‌چه قابل ذكر است، وارد شدن نسل چهارم تلفن‌هاي همراه به بازار است به گونه‌اي كه تلفيقي از سه فناوري تلفن، اينترنت و تلويزيون در يك دستگاه كوچك قابل دسترس است، يعني ما مي‌توانيم علاوه بر تماس، اقدام به تماشاي فيلمي كه شب گذشته از اخبار پخش شده است، كنيم.

وي در بخش ديگري از سخنانش به آسيب‌هاي اخلاقي و صدمات جدي جامعه اطلاعاتي اشاره كرد و ‌گفت: بروز جنگ و صلح، همبستگي بين ملل، مدارا و تحمل فكري همديگر، حفظ زمين و محيط زيست، عدالت و ارزش آدمي، خانواده،حقوق بشر و آزادي‌هاي فردي و بنيادي، حفظ حريم خصوصي از جمله مواردي است كه ملل به واسطه حضور در جامعه جهاني، به‌خودي‌‌خود با آن مواجه و نسبت به رعايت آن ملزم هستند.

وي بروز برخي مشكلات در جامعه انساني را از جمله معايب جامعه اطلاعاتي عنوان و تصريح كرد: دو چالش آينده جامعه جهاني كه به واسطه بسط و گسترش جامعه اطلاعاتي، انسان‌ها با آن دست به گريبان خواهند شد، نقض حريم خصوصي و مالكيت معنوي است. به عنوان مثال شاهديم بسياري از بانوان كه تا چند سال قبل آزادانه در بسياري از مراسم‌ها شركت مي‌كردند امروزه با مشكل مواجه هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمين شهرياري در اين زمينه گفت: در آن برهه از زمان حريم خصوصي افراد مورد تعرض وسيع‌تري قرار مي‌گيرد و براي جلوگيري از آن نياز به قوانين محكم بين‌المللي، ملي و محلي است تا بتواند در هر نقطه از زمان و مكان از آن جلوگيري كرده و اقدامات پيشگيرانه را عملياتي كند.

وي تأكيد كرد: امروز براي رسيدن به توليد دانش بايد از پلي با عنوان جامعه اطلاعاتي گذر كرد و با توجه به اين‌كه اين گذرگاه براي ما مشكلات و آسيب‌هايي را به همراه دارد، بايد در كمال آگاهي از فرصت‌هاي آن استفاده و از آسيب‌هاي آن بپرهيزيم.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر «محمد‌علي رستميان» مسؤل بخش علوم عقلي معاونت پژوهشي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي طي سخناني ضمن معرفي قابليت‌ها و ويژگي‌هاي نرم‌افزار كتابخانه حكمت اسلامي، گفت: نرم‌افزار فلسفي كتابخانه حكمت اسلامي حاوي متن كامل 259 جلد كتاب در قالب 210 عنوان به همت پژوهشگران مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي توليد شده و در اختيار محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

وي افزود: اين نرم‌افزار به دو زبان فارسي و عربي، موضوعاتي از جمله منطق، تاريخ فلسفه، حكمت افلاطوني و نو افلاطوني، حكمت مشاء، اشراق و متعاليه را تا زمان ملا‌هادي سبزواري دنبال كرده است.

دكتر رستميان به آثار مؤلفاني از جمله ارسطو، افلاطون و ابونصرفارابي اشاره كرد و اظهار كرد: آثار بزرگاني از جمله شيخ‌الرئيس، ابن‌رشد، فخر‌الدين رازي، خواجه نصيرالدين طوسي، مير‌داماد، صدر‌المتألهين و ملا‌هادي سبزواي در اين نرم‌افزار وجود دارد.

مسؤل بخش علوم عقلي معاونت پژوهشي مركز تحقيقات بيان كرد: آن‌چه به غناي اين نرم‌افزار كمك كرده است، ارائه بيش از يك‌صد و ده كتاب و مقاله از فلاسفه يونان به زبان انگليسي است.

رستميان گفت: عرضه آثار انگليسي بزرگاني همچون ارسطو، افلاطون و فلاسفه نو افلاطوني، همچنين فلاسفه غرب نظير كانت، دكارت، بركلي، هيوم، ميل، نيچه، اسميت، هابز، بيكن و آگوستين بر جامعيت نرم‌افزار افزوده است.

وي به ديگر قابليت‌هاي نرم‌افزار كتابخانه حكمت اسلامي اشاره كرد و افزود: ارائه 11 عنوان فرهنگ‌نامه به منظور آشنايي با اصطلاحات متون برنامه، ايجاد ارتباط متون با شروح مربوطه به طور مستقل از ديگر قابليت‌هاي اين نرم‌افزار است.

وي ادامه داد: قابليت جست‌و‌جوي متنوع و پيشرفته در تمام متون از طريق كلمه و تركيب واژگان، نمايه‌زني، حاشيه‌نويسي، رنگي كردن و علامت‌گذاري، ارتباط واژگان كتب با لغت‌نامه‌هاي برنامه و انتقال مستقيم متون برگزيده از برنامه به محيط word _ms از جمله توانمندي‌هاي اين محصول است.

حجت‌الاسلام رستميان يادآور شد: در اين نرم‌افزار متن كامل 10 دوره لغت‌نامه عربي و فارسي در قالب 62 جلد كتاب گنجانده شده است.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر احمد احمدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رئيس سازمان سمت طي سخناني گفت: طلاب و روحانيت در شرايط كنوني وظيفه خطير و سنگيني را در پيشبرد فرهنگ نوراني اسلام بر دوش دارند.

محقق و پژوهشگر حوزه علميه ادامه داد: كار ما تنها قرائت مناجات ائمه اطهار(ع) و دعا و نماز نيست، بلكه وظيفه حفظ دين را بر عهده داشته و بايد تمام تلاش خود را به كار ببنديم.

وي با اشاره به اين‌كه در گذشته آن‌طور كه شايسته بود در جهت گسترش فرهنگ اسلامي كار صورت نگرفته گفت: امروز به بركت انقلاب اسلامي، امكانات فراواني در دسترس قرار دارد كه بايد از آن‌ها به نحو احسن استفاده شود.

رئيس سازمان سمت افزود: امام راحل(ره) با آغاز نهضت خود و پيروزي انقلاب اسلامي، به اسلام، شيعه و روحانيت آبرو داد و در شرايط كنوني ما بايد از اين ميراث گران‌قدر حفاظت كرده و در جهت گسترش آن قدم‌هاي بلندي برداريم.

احمدي دنياي امروز را دنياي دين و معنويت دانست و گفت: مردم جهان تشنه معارف اسلامي هستند، لذا حوزه علميه بايد تحرك بيشتري را به خرج داده و در اين مسير بيش از پيش قدم بردارد.

وي افزود: ما امروز نيازمند آن هستيم كه خود را آماده كرده و با سلاح تقوا، اخلاق و بي‌اعتنايي به دنيا از لحظه لحظه عمرمان مانند علماي گذشته درجهت پيشبرد اهداف اسلام در جهان استفاده كنيم.

وي آموزش زبان‌هاي خارجي در حوزه‌هاي علميه را يك نياز ضروري دانست و گفت: طلاب و روحانيون به عنوان مبلغان دين بايد با چندين زبان آشنا باشند تا در جهت تبليغ اسلام موفق شوند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اين‌كه مبلغان مسيحي گاهي تا ‪ ۳۰سال در يك كشور مشغول فعاليت هستند، گفت: واقعا ما دراين زمينه چه‌قدر كار كرده و تشنگان فرهنگ اسلامي را سيراب كرده‌ايم؟

احمدي دين اسلام، مذهب تشيع و معارف اهل بيت عصمت و طهارت(ع) را به اقيانويسي عظيم تشبيه كرد و گفت: طلاب و روحانيون بايد هر كجا كه امكان فعاليت در اين مسير و تبليغ آن فراهم شد، شركت كرده و در اين مسير تلاش كنند.

وي با توجه به گسترش فن‌آوري اطلاعات و فضاهاي مجازي بر حفظ و صيانت از اخلاق اسلامي در جامعه تأكيد كرد و اظهار كرد: بسيار از جوانان با روي آوردن به اينترنت در خطر هستند و فرزندانمان هر لحظه در گوشه و كنار اين آسيب را در ميان ديدگان خود مي‌بينند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي اظهار كرد: حوزه‌هاي علميه بايد براي مقابله با تهاجمات فرهنگي كه در فضاي مجازي به وجود آمده احساس مسؤليت كنند و براي حفظ ارزش‌هاي اسلامي از هيچ كوششي دريغ نكنند.

وي با اشاره به اين‌كه در گذشته فضا و امكانات لازم براي پيشرفت وجود نداشت، خاطرنشان كرد: به بركت انقلاب اسلامي و مجاهدت‌هاي رهبر كبير انقلاب اسلامي، كشور به پيشرفت‌هاي نويني دست يافته است كه بايد قدر آن‌را دانست و براي حفظ اين نظام تلاش وافي داشت.

وي گفت: در عصر حاضر فلسفه و حكمت اسلامي به‌خوبي در كشور رونق يافته است،‌ در حالي‌كه در گذشته هيچ فردي جرأت بيان مباحث فلسفي را نداشت و اين‌ گسترش و توسعه علوم از بركات جمهوري اسلامي به رهبري امام خميني(ره) است.

حجت‌الاسلام و المسلمين احمدي در پايان تأكيد كرد: امروز دنيا به دنبال دين و معنويت است و اين نياز جهاني وظيفه حوزويان و روحانيت را سنگين كرده كه بايد تلاش خود را نسبت به گذشته دو چندان كنند.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن