تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812848164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين شب كنسرت استاد آواز ايران با نواي مرغ سحر همراه شد


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: اولين شب كنسرت استاد آواز ايران با نواي مرغ سحر همراه شد
آواز محمدرضا شجريان با همنوازي گروه «شهناز»، پنج شنبه شب و در آخرين روزهاي نخستين ماه پاييز درتالار بزرگ كشور طنين انداز شد و با اجراي دوباره «مرغ سحر» به پايان رسيد.
به گزارش ايسنا، نخستين شب از كنسرت محمدرضا شجريان و گروه «شهناز» درحالي آغاز شد كه جمعيت انبوهي تمامي صندلي هاي اين مجموعه را پركرده بود و مثل تمام اجراهاي اين گروه بليت هاي آن مقابل درهاي ورودي توسط مردم و البته به همان قيمت واقعي آن به فروش مي رسيد و بعد از ورود تماشاگران، داخل مجموعه تمامي بليت ها توسط دستگاه چك و در كامپيوتر ثبت مي شد.
اين درحالي بود كه با وجود باز شدن درهاي ورودي تالار از دقايقي قبل از ساعت 20 بازهم، اين برنامه با تاخيري 45 دقيقه اي آغاز شد و با اجراي چهارساعته تا يك بامداد ادامه داشت.
گروه «شهناز» بخش اول اين كنسرت را با عنوان «مرغ خوشخوان» كه تمام قطعات آن از ساخته محمدرضا شجريان و با تنظيم مجيد درخشاني بود در دستگاه «شور» و با اجراي پيش درآمدي آغاز كرد.
بعد از استراحت بيست دقيقه اي گروه در بخش دوم محمدرضا شجريان با خيرمقدم به تمام حاضران و تشكر از مسوولان وزارت كشور و تالار كه نهايت همدلي و همراهي را با او و گروهش داشتند، گفت: دراين برنامه علاوه براجراي قطعاتي، قصد داشتيم تا سه ساز جديدي را كه از ساخته هاي خودم است به شما معرفي كنم.
او اضافه كرد: ساز «صراحي» همان طور كه در بروشورهاي برنامه درباره آن توضيح داده ام، از خانواده «كمانچه» و «قيچك» است و امكانات سازهاي خانواده «ويولن» را از نظر نوازندگي و وسعت صدا دارد، كه درحال حاضر بيشترين نياز ما چهار اندازه «سوپرانو»، «آلتو»، «باس» و «كنترباس» دراين ساز است و امكان ويژه آن تعويض صفحه آن است كه باعث تغيير در رنگ صوتي اين ساز مي شود و اين صفحه كه حكم تارهاي صوتي ساز را دارد، پوستي و گاه پوست همراه با چوب است و اين ساز را نوازندگان كمانچه، قچك، ويولن، ويولنسل و كنترباس به راحتي مي توانند بنوازند.
در اين اجرا گروه شهناز، در بخش «شور» سينا جهان آبادي و در بخش «همايون» مهرداد ناصحي با اجراي «آلتو» اين ساز را نواختند.
شجريان در ادامه صحبت هاي خود با اشاره به معرفي دوساز ديگر دست سازش، گفت: از سال 1340 روي سنتور و زيباتر كردن صداي آن كاركرده ام و اين اواخر با تحقيقات تخصصي كه روي آن داشتم به نتايج خوبي رسيدم تا كيفيت صدا را هم بالا ببرم، به طوريكه همه جاي ساز سنتور صدايي يكدست داشته باشد.
او هم چنين درباره ساز «بم تار» هم توضيح داد: طي همه اين سال ها نياز بود تا صداهاي بيشتري براي بم اركستر داشته باشيم و بعد از جست وجوي بسيار براي پيدا كردن سيم هاي مختلف در تمام دنيا، موفق به طراحي بم تار شدم.
او ادامه داد: متاسفانه فرصت كافي نداشتيم تا نت هايي هماهنگ با اجراي گروه براي اين ساز بنويسيم و تنها اجرايي مجزا براي ساز در نظر گرفتيم، ولي در برنامه هاي آينده گروه، قطعا نت هايي هماهنگ با بقيه گروه براي آن تنظيم خواهيم كرد.
براساس اين گزارش، باوجود طولاني شدن برنامه و با وجود اين كه پاسي از نيمه شب گذشته بود، بعد از پايان قطعات بخش دوم كنسرت و با بلند شدن گروه اجرايي، براي چندمين بار تماشگران درخواست اجراي «مرغ سحر» را داشتند كه گروه با اجراي «مرغ سحر» نخستين شب از كنسرت خود را پايان داد.
گفتني است: اجراي كنسرت شجريان تا 22 مهر ماه در تالار بزرگ كشور ادامه دارد.
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن