تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820521784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيد محمد خاتمي:حضور در صحنه را وظيفه مي‌دانم/ نمي توان كشور را به وضعيت 4 سال قبل بازگرداند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سيد محمد خاتمي:حضور در صحنه را وظيفه مي‌دانم/ نمي توان كشور را به وضعيت 4 سال قبل بازگرداند
رئيس جمهور سابق كشورمان از مباحثي كه در خصوص حضور افراد در انتخابات رياست جمهور مي‌شود، ابراز تاسف كرد و گفت: ما بايد جرياني فكر كنيم، ملت بايد در عرصه باشد، من هم وظيفه خود مي دانم كه در عرصه باشم .

به گزارش خبرگزاري مهر، سيد محمد خاتمي در ديدار اعضاي مجمع فرهنگيان، كانون صنفي معلمان و سازمان معلمان ايران با اشاره به ضرورت نظارت بر انتخابات، اظهار داشت: ضرورت نظارت بر انتخابات لازمه حرمت و راي آزادانه مردم است و به همين دليل هم نظارت وجود دارد؛ اين مهم را نيز از آنجا تنها به دولت واگذار نكرده اند كه ممكن است با پول و زوري كه دولت دارد بر انتخابات اعمال قدرت كند.

خاتمي در تكميل بحث نظارت بر انتخابات افزود: بايد به گونه اي نظارت كنيم كه مردم آزادانه انتقاد كنند نه اينكه نظارت را طوري معنا كنيم كه تعيين مي كنيم مردم به چه كساني راي بدهند، اين خلاف قانون اساسي است. اين مسائل لااقل براي ما قابل گذشت نيست.

رييس جمهور سابق كشورمان با اشاره به وضعيت چهار سال اخير در كشور، ابراز عقيده كرد كه مردم و كساني كه مي خواهند در انتخابات آتي حضور يابند، بايد مطمئن باشند كه با وضعيت كنوني كشور، هيچ دولتي هر چند كارآمد هم باشد نمي تواند با هيچ معجزه اي وضع را به چهار سال پيش برگرداند؛ به هر حال مردم بايد تحمل كنند اما هر كس مي آيد بايد طوري برنامه ريزي كند كه به سوي بهتر شدن اوضاع حركت كند.

رئيس بنياد باران تاكيد كرد: آنهايي كه بايد به تقوا دعوت كنند و واقعيات را به مردم بگويند بي تقوايي نكنند و در مقابل دولت نايستند؛ اگر همه با هم باشند مردم هم توجيه مي شوند و مي توان در عرصه كارآمدي حركت كرد.

وي همچنين با اشاره به منزلت معلم و با اشاره به گلايه بعضي از معلمان از شرايط معيشتي شان، هر گونه اهانت به اين قشر زحمتكش را حركتي ناروا خواند و گفت: مورد اهانت قرار دادن معلم نه تنها روا نيست بلكه هيچ كس حق كوچكترين اهانت به دشمني كه محكوم به اعدام باشد يا بدترين عمل مرتكب شده باشد را نيز ندارد، چه برسد به آنكه خدايي ناكرده شكنجه جسمي و روحي نيز بشود؛ نظام جمهوري اسلامي براي اين پديدآمد كه ديگر شاهد اين مسائل نباشيم.

خاتمي تاكيد كرد: ما انقلاب كرديم كه نه تنها منزلت انسان و معلم، حتي انساني كه محكوم به اعدام است يا متهمي كه هنوز هيچ يك از اتهاماتش ثابت نشده مورد اهانت قرار نگيرد؛ اگر در اثر كوچكترين فشار روحي يا جسمي به افراد اقراري گرفته شود، اين اقرار هيچ ارزشي ندارد.

رئيس جمهور سابق كشور با طرح اين سوال كه با توجه به اين معيارها و ملاك ها بايد ديد آيا در مسير انقلاب به درستي حركت مي كنيم يا خير؟ گفت: اميدوارم شاهد روزي باشيم كه هيچ كس به خاطر جرم ناكرده به خصوص ابراز وظيفه اش تحت فشار روحي يا جسمي نباشد. نقد كردن وظيفه ماست. امام علي(ع) مي فرمايند: انتقاد نه تنها وظيفه است بلكه منتقد بايد بتواند بدون لكنت زبان حرفش را بزند. اينها مسائلي است كه هر كس روي كار مي آيد بايد مورد توجه اش باشد.

وي با اشاره به دو دوره گذشته رياست جمهوري خود گفت: معتقدم در دو دوره رياست جمهوري ام نوعي از خواست ها را مطرح كردم كه باعث شده در هر دو دوره با مردم به تفاهم برسم. اگر برنامه هايي در اين دوره ها عملي نشده ممكن است عيب و نقص از ما بوده يا موانعي در كار بوده است. چه كسي گفته كه حتما بايد در قدرت حضور داشته باشيم تا بتوانيم كاري انجام دهيم بلكه در جاي ديگري هم مي توان به وظايف خود عمل كنيم.

خاتمي با هشدار نسبت به رواج بد اخلاقي در جامعه عنوان كرد: دروغ بدترين بد اخلاقي است؛ گاهي يك فرد عادي صحبتي مي كند ولي گاهي من مسوول دروغ مي گويم يا آمار نادرست مي دهم كه اين خيلي بدتر است. توهين، تحريف و فحاشي بدترين گناه است اما اگر اينها به نام اسلام و ارزش ها مبنا و رويه برخي دستگاه ها و تشكيلات شود كه بزرگترين وظيفه شان ترويج اخلاق است، نشانه بيماري و مشكلاتي است كه بايد نگران آن بود.

رئيس بنياد باران با بيان به اينكه حرف هاي ما كاملا روشن است، اظهار داشت: در آينده با معلمان ، دانش آموزان و جوانان حرف هاي بسياري دارم؛ حرف هايي در عمق وجدان مردم وجود دارد و با زبان فطرت آنها را گفته اند. هنر انقلاب اسلامي به اين بود كه سوار بر خواست تاريخي ملت ايران شد. اين خواست با فطرت ديني، خواست ديني و هويت ديني همسو شد و انقلاب بزرگي را ايجاد كرد كه از مهمترين آرمانهايش حاكميت مردم بر سرنوشتشان بود.

رئيس جمهور سابق كشورمان افزود: روشنفكري ايجاب مي كند اين خواست ها را روشن تر، شفاف تر و از عمق وجدان تاريخي ملت به سطح خودآگاهي بياوريم؛ امروز همه مردم سالاري مي خواهند و اينگونه نيست كه مردم سالاري امري مقابل دين باشد. مردم دين شان را مي خواهند ولي انقلاب با اين شعار كه اين دين برايتان مردم سالاري به ارمغان مي آورد، شكل گرفت؛ دين اجتماعي، دين حاكم، ديني كه مي خواهد در عرصه باشد اين دين را مردم مي خواستند. امام(ره) به مردم دروغ نمي گفت كه دين به شما استقلال،آزادي،پيشرفت مي دهد.

وي افزود: ما معتقديم دين بايد در عرصه اجتماعي حضور داشته باشد؛ تفاوت ما با بعضي ها اين است كه دين را با آزادي و پيشرفت ملت سازگار مي بينيم. ديني كه ما مي گوييم منادي عدالت است البته عدالت ما فقط عدالت اقتصادي، آن هم اقتصاد صدقه اي نيست.

خاتمي با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب اسلامي، اظهار داشت: اتفاقا به درستي رهبري فرمودند كه بايد با فقر، فساد و تبعيض مبارزه كرد؛ هر كس مي خواهد بيايد (حالا اگر بنده بخواهم بيايم حرف هاي زيادي در عرصه هاي اجتماعي،سياسي،اقتصادي،فرهنگي خواهم داشت) بايد اينها را در برنامه اش بگذارد؛ اگر در اين سال ها ادعا مي شود كه شعارهاي انقلاب زنده شد، سوال اين است كه آيا فقر كمتر شده است؟ ما نمي گوييم يك شبه مي شود فقر را كم كرد ولي بايد آثار حركت به آن سو آشكار باشد.

رئيس جمهور سابق كشورمان افزود: هيچ كس نمي گويد فردا هر دولتي بيايد بايد توقع داشت كه همه مشكلات را حل كند اما توقع داريم كه در آن مسير حركت كنيم؛ اگر فقر، فاصله طبقاتي يا فساد در اين مملكت كمتر شده سمعا و طاعتا اين وضع بايد ادامه پيدا كند در غير اين صورت حتما بايد براي تامين نظر رهبري كه مبارزه با فقر، فساد و تبعيض است فكر ديگري كرد.

وي با اشاره به اينكه طبعا افراد مختلف و موثري براي بهبود برنامه اقتصادي و اجتماعي كشور وجود دارند كه مي توانند وضع كنوني كشور را بهبود بخشند خاطر نشان كرد: تكليف ما با ملت تا حدود زيادي روشن است كه چه گفته ايم و چه انجام داده ايم. بنده علاوه بر برنامه هاي اقتصادي، به جهات ديگري معتقدم؛ به طبع هر كس نيز روي كار بيايد از او مطالبه مي كنيم كه اين خواستها را داشته باشد.

رئيس بنياد باران در ادامه گفت: اگر بنده بخواهم بيايم بايد مطمئن باشم كه زمينه براي تحقق آن حداقل ها فراهم باشد. البته خيلي تندروي ها نيز صورت گرفته و بدبيني هايي را هم به همراه داشته است ولي حدود و ثغور نسبت بنده با دين وآزادي چه بوده و هست مشخص است و اين مسائل را روشن تر نيز خواهم كرد.

خاتمي تصريح كرد: يكي از برنامه هاي درست اين است كه اصلاح طلبي را از نگاه و عقيده خودم تبيين كنم كه اين كار موجب انسجام ميان گروههاي اصلاح طلب نيز مي شود و انشالله در آينده در هر سمتي باشم اين كار را خواهم كرد؛ مگر انقلاب نيامده ملت را سرفراز كند؟ اينها از اهداف انقلاب است. آيا اگر كسي مي گويد ايران براي همه ايرانيان، ايران بايد سربلند باشد، ايراني بايد در دنيا حرمت داشته باشد، اين يعني آن فرد در مقابل انقلاب است؟ خير! او حرف هاي انقلاب را مي زند. اگر كساني ادعا مي كنند كه انقلاب در برابر اينهاست اشتباه مي كنند يا معني انقلاب را تحريف مي كنند.

وي افزود: ما بايد وضعي داشته باشيم كه مطابق آرمان هاي اصيل انقلاب است و در قانون اساسي هم آمده كه از مهمترين آنها تامين حرمت مردم، حق حاكميت مردم بر سرنوشتشان، بهبود وضع اقتصادي، اجتماعي و علمي جامعه و نيز تامين عدالت و آزادي هاي مشروع است.

رئيس جمهور سابق ايران با اشاره به اين كه انتخابات مساله بسيار مهمي در كشور است و اين به آن معناست كه مردم آزادانه راي بدهند و راي آنها مورد حرمت قرار گيرد، افزود: متاسفم كه همه روي فرد بحث مي كنند؛ ما بايد جرياني فكر كنيم؛ ملت بايد در عرصه باشد؛ من نيز به اين انقلاب، اسلام و ايران علاقه مندم و وظيفه خود مي دانم در عرصه باشم ولي نه به اين معنا كه حتما دوباره به قدرت بيايم؛ حداقل ما جزو كساني نيستيم كه به هر قيمتي حاضرند به قدرت برسند.

خاتمي در پايان تاكيد كرد: اگر بتوان به مردم خدمت كرد، به آن چيزهايي كه اعتقاد داريم پايبند باشيم و پاسخ مردم را بدهيم، امكانات بايد فراهم باشد. مي توان به عرصه آمد ولي اگر اين گونه نباشد، بايد به فكر كساني بود كه بيايند و وضع موجود را تا حدود زيادي عوض كنندغ در عين حال تقابل با آن ها كمتر باشد و مردم هزينه كمتري بپردازند. بايد شرايط و اوضاع احوال كشور را بسنجيم و پيش برويم.
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن