تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812787623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آسانسور فضايي، تبديل تخيل به واقعيت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آسانسور فضايي، تبديل تخيل به واقعيت
تايمز، مينا شرفي؛ بشر در داستان هاي علمي - تخيلي آنچه را كه در آرزوي به دست آوردنش است به تصوير مي كشد. ماشين هاي فضايي، كفش هاي موشكي و... را هميشه در داستان هاي تخيلي شنيده ايم اما ژاپني ها اكنون عزم خود را جزم كرده اند تا داستان هاي علمي - تخيلي را به واقعيت تبديل كنند. آنچه ژاپني ها در سر مي پرورند از همه آنچه در داستان ها و فيلم هاي تخيلي خوانده و ديده ايم عجيب تر است اما آنها مي خواهند نشان دهند بين تخيل و واقعيت فاصله چنداني هم نيست. آسانسور فضايي آن چيزي است كه دانشمندان و محققان ژاپني به دنبال خلق آن هستند. راه هايي كه بشر از آن براي رسيدن به فضا استفاده كرده و مي كند راه هايي سخت و برخي اوقات ناكارآمد است اما بسياري در تلاشند سفر بشر به فضا در قرن 21 را به كاري آسان و بدون مشكل تبديل كنند.

براي شيميدانان، فيزيكدانان، دانشمندان علوم مواد، فضانوردان و عاشقان سفر فضايي در سراسر جهان، آسانسور فضايي دست نيافتني ترين مساله است. تصور كابل هاي قوي ، بسيار سبك و بدون لرزش كه به زمين متصل است و در نهايت به اتمسفر ختم شده و در آنجا ناپديد و به يك ايستگاه فضايي متصل مي شود. كابلي با طول 36 هزار كيلومتر با يك نوار ثابت حمل كننده كابين اين آسانسور خواهد بود و مكان هايي هم براي سوختگيري اين آسانسور غول آسا در نظر گرفته خواهد شد. اين تصور كلي از آسانسور فضايي است كه بزرگ ترين كمپاني هاي ژاپني و دانشگاه هاي اين كشور ساخت آن را در ذهن مي پرورانند. دانشمندان پشت اين طرح و ايده مي گويند كابين اين آسانسور قابليت حمل هر نوع كالايي را دارد. آسانسور فضايي مي تواند انسان، ژنراتورهاي عظيم خورشيدي يا حتي بشكه هاي ضايعات راديواكتيو را حمل كند. نكته جالب توجه در اين طرح اين است كه آزاد شدن از سطح جاذبه زمين ديگر نيازمند انرژي فوق العاده يي نخواهد بود. اين آسانسور احتمالاً صد برابر انرژي كمتر از پرتاب يك موشك به فضا نياز خواهد داشت. شوئيچي اونو رئيس بنياد آسانسور فضايي ژاپن مي گويد؛ «مانند سفر كردن به خارج هر كس قادر خواهد بود با اين آسانسور به فضا برود.» اين طرح مورد توجه دانشمندان سراسر دنيا و سازمان هاي دولتي از جمله ناسا واقع شده است. بنياد آسانسور فضايي ژاپن از علاقه مندان به اين طرح خواسته طرح ها و ايده هاي خود را براي ساخت اين آسانسور به آنها ارائه دهند. براي بهترين طرح ها براي كابين اين آسانسور و انتقال آن به فضا جوايزي هم در نظر گرفته شده است.

براي اولين بار سي كلارك در كتابش با نام «سرچشمه بهشت» كه در سال 1979 به چاپ رساند چنين ايده يي را مطرح كرد. طرح بنياد ژاپني هم به اندازه تصوير كتاب كلارك شجاعانه و بدون نقص است كه مي تواند زندگي بشر را دگرگون سازد. برخلاف ايده هايي چون «سفر به ستارگان» و «ماشين زمان» طرح آسانسور فضايي هيچ تناقضي با قوانين علمي ندارد و تنها ممكن است بشر در ساخت آن با مشكلات بسيار پيچيده مهندسي مواجه شود. با وجود اين ژاپني ها بر اين باورند تكنولوژي پيشرفته و پايگاه هاي صنعتي استثنايي شان به راحتي مي تواند با اين مشكلات كنار بيايد. ژاپني ها از هم اكنون هزينه ساخت اين آسانسور را پنج ميليارد پوند تخمين زده اند. اگر ژاپن اكنون به عنوان قدرت اول جهاني در ساخت و ساز و توليد مواد با كيفيت مهندسي نبود طرح اين ايده مثل يك شوخي بي مزه شايد خيلي زود فراموش مي شد. اما با پيشرفت هاي ژاپن ساخت اين آسانسور فضايي خيلي هم بعيد به نظر نمي رسد. بزرگ ترين مشكلي كه در اين طرح وجود دارد كابل هاي آن است. رساندن اين آسانسور به يك ايستگاه ماهواره يي در خارج از سطح زمين نيازمند كابلي بسيار طويل است كه بتواند به سطح خلأ برسد و در عين حال بدون لرزش و مشكل كابين آن را حمل كند. اين كابل بايد فوق العاده سبك و بي نهايت قدرتمند باشد و در عين حال در برابر برخورد اجسام خارجي در داخل و خارج اتمسفر هم مقاوم باشد. به گفته گروه هايي كه روي اين طرح كار مي كنند اين مشكل را مي توان با لوله هايي به ضخامت نانومتر و از جنس كربن حل كرد. در حال حاضر كمپاني هاي بزرگ ژاپني توليدكننده كاشي از اين ماده در توليدات خود استفاده مي كنند. به گفته يوشيو آئوكي پروفسور دانشگاه نيهون و يكي از مديران بنياد آسانسور فضايي ژاپن اين كابل بايد چهار برابر قدرتمندتر از لوله هاي نانومتركربني كه در حال حاضر از آن استفاده مي شود باشد. به گفته او ديگر كابل هايي كه براي اين آسانسور استفاده مي شود بايد 180 بار قوي تر از فولاد باشد.

مساله ديگري كه در ساخت اين آسانسور مطرح است نيروي پشت حمل كابين اين آسانسور به فضا است. پروفسور آئوكي در اين باره مي گويد؛ «ما در فكر بهره گرفتن از تكنولوژي استفاده شده در قطارهاي گلوله يي (بسيار سريع) هستيم. لوله هاي كربني رساناي بسيار خوب الكتريسيته هستند بنابراين ما در اين فكر هستيم از دو كابل موازي كه يكي مسوول رساندن نيرو به كابين باشد در اين طرح استفاده كنيم.»

ژاپن در ماه نوامبر در يك كنفرانس بين المللي زمان ساخت اين ماشين را مشخص خواهد كرد.
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن