تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820538141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير خارجه بحرين: وضع حقوق بشر در اسرائيل از كشورهاي عربي خليج فارس هم بدتر است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: وزير خارجه بحرين: وضع حقوق بشر در اسرائيل از كشورهاي عربي خليج فارس هم بدتر است
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه بحرين با اشاره به برخورد دوگانه در موضوع حقوق بشر، گفت: وضع حقوق بشر در اسرائيل به مراتب بدتر از كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس است.


به گزارش خبرگزاري فارس، شيخ خالد بن احمد آل خليفه، وزير خارجه بحرين از انگليس به خاطر تضمين حق "پناهندگي سياسي" براي اتباع بحريني انتقاد و نسبت به خواسته‌هاي اتحاديه اروپا در مورد حقوق بشر در بحرين اعتراض كرد و گفت: اين موضوع تاكنون مانع تكميل توافقنامه تجارت آزاد بين اتحاديه و شوراي همكاري خليج فارس شده است.
وي گفت: اين خواسته "مداخله " در امور سياسي به شمار مي‌رود.
شيخ خالد در گفت‌وگو با روزنامه الحيات چاپ لندن و در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك بر ضرورت مشاركت اعراب در مذاكرات آمريكا و ايران مربوط به منطقه تأكيد كرد و پيشنهاد تأسيس "سازماني" شامل كشورهاي عربي، رژيم صهيونيستي، ايران و تركيه را مطرح كرد.
مشروح گفت‌وگوي وزير امور خارجه بحرين با روزنامه الحيات به اين شرح است.
الحيات: مي‌گوييد كه بحرين در معرض مداخله بيگانگان قرار دارد و شنيديم كه از انگليس در خصوص اعطاي حق پناهندگي سياسي و بازتاب آن بر شما شكايت داشتيد؟
وزير خارجه بحرين: در مورد مداخله بيگانه در كل منطقه خليج فارس چيز جديدي نيست اما براي ما موضوع اعطاي پناهندگي سياسي ناراحت‌كننده است ما با دولت انگليس ارتباط داريم و با آقاي ديويد ميليبند، وزير خارجه انگليس در نيويورك ديدار داشتم و با ايشان صحبت كردم و حرف‌هاي خوبي را از ايشان شنيدم كه خلاصه آن اين است كه چنين مسائلي در روابط بين بحرين و انگليس تأثيري نخواهد داشت ولي آنچه جاي شگفتي دارد اين است كه چگونه حق "پناهندگي سياسي" داده مي‌شود.
اين جمله را در پرانتز مي‌گويم كه "فردي از خانه خارج مي‌شود، بليط هواپيما مي‌خرد و با گذرنامه خود به طور عادي از منامه به سفر مي‌رود و وقتي به انگليس مي‌رسد درخواست پناهندگي سياسي مي‌كند" چگونه اين اتفاق مي‌افتد؟ و چطور؟ اگر چنين فردي قصد دارد در انگليس زندگي كند و خانه‌اي خريداري كند هيچ كس مانع چنين فردي نخواهد شد. مردم بحرين ملتي هستند كه در سراسر جهان زندگي مي‌كنند. بله ما ملتي اهل تلاش و مجاهدت هستيم. ولي حق "پناهندگي سياسي" حرفي است كه از آن ناراحت مي‌شويم و نبايد چنين حرفي حائل و مانعي بين ما و انگليس باشد. ما با آنها تلاش مي‌كنيم كه چنين چيزي متوقف شود. حتي مجلس نمايندگان بحرين نيز مسؤوليت اين امر را بر عهده گرفته است.

الحيات: چرا به اين مسأله اين قدر اهميت مي‌دهيد؟ ميليبند وزير خارجه انگليس در دفاع از موضع كشورش چه گفت؟
وزير خارجه بحرين: چرا اين موضوع اهميت زيادي پيدا مي‌كند؟ زيرا ما يك كشور اصلاح طلب هستيم. كشوري كه به افق‌هاي آينده مي‌نگرد، كشوري كه مشكلات خود را فراروي خود قرار داده و در حال حل آنها مي‌باشد. آيا اين سزاي كشوري است كه حقوق بشر را بهبود بخشيده و همه آزادانه حرف خود را مي‌زنند و زندان‌هاي آن خالي است؟ آيا اين كشور مستحق اين است كه برخي از هموطنان آن پناهنده سياسي باشند؟ مثل چنين كشوري (بحرين) افراد به سوي آن پناه مي‌برند نه اينكه از آن گريزان باشند و فرار كنند و اين چيزي است كه موجب ناراحتي ما شده است.

الحيات: پاسخ وزير خارجه انگليس چه بود؟
وزير خارجه بحرين: وزير خارجه انگليس نسبت به موضوع اهتمام داشت و گفت اين يك موضوع قضايي است و هيچ ارتباطي با سياست انگليس ندارد ولي در عين حال تاكيد داشت كه شخصاً در مورد بي‌تأثير بودن اين موضوع بر روابط بين بحرين و انگليس پيگيري خواهد كرد و براي حل آن تلاش خواهد كرد و به صراحت اين سخن خوبي بود كه از ايشان شنيديم.

روزنامه الحيات: آيا از شما نخواست اقدامات لازم را جهت تامين آزادي‌هاي سياسي در بحرين اعمال كنيد؟
وزير خارجه بحرين: هرگز، هرگز، زيرا ما تمامي اقدامات لازم را انجام داده‌ايم. تمامي اقدامات مربوط به آزادي فرد و انسان و حقوق آن؟

روزنامه الحيات: آقاي وزير مي‌خواهم در مورد توافقنامه تجارت آزاد بين شش كشور عربي عضو شوراي همكاري خليج فارس با اتحاديه اروپا سؤال كنم. شنيده‌ايم كه موانع بزرگي بر سر راه اين توافقنامه قرار دارد؟
وزير خارجه بحرين: مذاكرات تجارت آزاد با اتحاديه اروپا از 17 سال پيش تاكنون ادامه دارد. آيا مي‌توانيد تصور آن را بكنيد ما در طول 17 سال گذشته هرگاه به توافقنامه (گل) نزديك مي‌شديم، دروازه جابه جا مي‌شد و هربار شرايط جديدي را وضع مي‌كردند. ولي اين بار وارد مسائل سياسي شدند. بارها به آنها گفته‌ايم مسائل سياسي را از اين مسائل جدا كنيد و ما مي‌توانيم در زمينه‌هاي ديگري به تفاهم برسيم، ولي مسائل سياسي به آنها اجازه خواهد داد هر وقت كه بخواهند در امور ما دخالت كنند و اين موضوع حاكميت ما را به عنوان كشورهاي مستقل مخدوش مي‌سازد.

الحيات: چرا وقتي از شما خواسته مي‌شود به مسأله حقوق بشر توجه كنيد از خود حساسيت نشان مي‌دهيد و آن را مسأله سياسي و حاكميتي خود مي‌دانيد؟
وزير خارجه بحرين: ما حساسيتي نداريم. موضوع حقوق بشر از ساده‌ترين مواضع ماست ولي ما از اين ديدگاه به به عنوان مسأله حاكميتي نگاه مي‌كنيم كه هيچ يك از همين كشورهاي اتحاديه اروپا راضي نمي‌شوند به اين روش كسي در امور داخلي آنها مداخله كند. آنها از خود مطمئن هستند و ما هم نسبت به خود مطمئن هستيم.

الحيات: آنها خواهان چه مسائلي هستند كه شما آن را مداخله در امور سياسي كشورتان تلقي مي‌كنيد؟
وزير خارجه بحرين: موضوع اصلي به مسأله حقوق بشر مربوط مي‌شود ما نسبت به آنچه در اين زمينه انجام مي‌دهيم بر خود مباهات مي‌كنيم، آنها هر كسي را كه مي‌خواهد بفرستند تا از نزديك شاهد تحولات ما باشند. ما خواهان امضاي توافقنامه تجاري آزاد و فراگير بين خود و آنها هستيم و اين كاملا روشن و واضح است.

روزنامه الحيات: آنها خواهان چگونه حقوق بشري هستند كه شما آن را مداخله در امور خود مي‌دانيد؟
وزير خارجه بحرين: آنها هم بايد به اين موضوع توجه كنند مسأله حقوق بشر از طرف ما و همه كشورهاي پيشرفته تضمين شده است، ولي به نظر من موضوع حقوق بشر در اسرائيل "كه آنها سطح همكاري خود را با آن افزايش مي‌دهند" به مراتب بدتر از كشورهاي شوراي همكاري است. اسرائيلي كه مردم فلسطين در پرتو آن در ذلت و سركوب به سر مي‌برند و حقوق‌شان پايمال شده و خانه‌هاي‌شان منهدم شده است، آنها سطح همكاري خود را با آن در حد شريك افزايش داده‌اند ولي ما از مردم در پرتو قانون حمايت مي‌كنيم و اين گونه با آنها رفتار مي‌كنيم، در واقع با اين مسأله به صورت دوگانه برخورد مي‌شود.
انتهاي پيام/خ
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن