تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820567215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعويق گشايش دفتر ديپلماتيك آمريكا در تهران ‌


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تعويق گشايش دفتر ديپلماتيك آمريكا در تهران ‌
اعتماد ملي: طرح گشايش دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران به محاق رفت. دولت جورج بوش تصميم گرفته است طرح گشايش دفتر ديپلماتيك در تهران را رها كرده و آن را به دولت آتي واشنگتن موكول كند. خبرگزاري اسوشيتدپرس گزارش داد كه دولت آمريكا اعزام ديپلمات‌هاي اين كشور به تهران را دخالت در انتخابات رياست‌جمهوري آينده آمريكا و تشويق ايران به ادامه غني‌سازي تلقي كرده است.

دو نفر از مقامات رسمي آمريكا كه نخواستند هويتشان فاش شود، به اسوشيتدپرس گفتند كه رئيس‌جمهوري آينده در اين مورد تصميم خواهد گرفت و دولت اين كشور طرح اعزام ديپلمات‌ها را به تهران متوقف كرده است. باراك اوباما نامزد حزب دموكرات و جان مك‌كين رقيب وي از حزب جمهوريخواه در مورد مذاكرات با ايران به شدت اختلا‌ف نظر دارند. اوباما خواستار مذاكرات بدون قيد و شرط با مقام‌هاي ايراني است، در حالي كه آقاي مك‌كين چنين نظري را مي‌داند. اين دو مقام آمريكايي به اسوشيتدپرس گفتند كه اعزام ديپلمات‌هاي آمريكايي به تهران مي‌توانست عملي براي خنثي كردن طرح اوباما و حمايت از جان مك‌كين تلقي شود. اين مقامات مي‌گويند تصميم در اين‌باره به دولت بعدي آمريكا موكول خواهد شد زيرا اين طرح در حالي كه انتخابات نوامبر (آبان) نزديك مي‌شود و ايران همچنان درخواست‌ها براي توقف فعاليت‌هاي هسته‌اي حساس خود را ناديده مي‌گيرد، با تعويقي نامعلوم روبه‌رو شده است. روزنامه آمريكايي واشنگتن‌پست اوايل تيرماه در گزارشي از احتمال گشايش دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران و تاييد ضمني اين خبر توسط كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا خبر داده بود. به نوشته اين روزنامه، برخي از مقامات رسمي وزارت خارجه و ساير ادارات طرح بازگشايي نوعي كنسولگري در تهران را شبيه به آنچه كه آمريكا از سال 1977 در ‌هاوانا داشته، بررسي مي‌كنند. اين روزنامه، هدف از راه‌اندازي چنين دفتري را سهولت در ارائه ويزا به ايرانياني عنوان كرده بود كه ناچارند براي دريافت رواديد سفر به آمريكا، به كشورهاي ديگر بروند. مقامات ايراني تاكيد كردند در صورت ارائه درخواست رسمي براي گشايش اين دفتر در تهران آن را با نگاهي مثبت بررسي خواهند كرد. جيمز روبين سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در دولت بيل كلينتون، در مقاله‌اي در ستون آزاد نوشته بود: يك مقام بلندپايه (آمريكايي) به من گفته است كه كاندوليزا رايس وزير خارجه، سعي دارد براي ايجاد دفتر حفاظت منافع آمريكا در پايتخت ايران از جورج بوش مهر تاييد بگيرد.

روزنامه بريتانيايي گاردين نيز در گزارشي نوشت: اين حركت به معني استقرار ديپلمات‌هاي آمريكايي در آن كشور خواهد بود. اين تحول چرخشي چشمگير در سياست بوش است كه تاكنون يك سياست تند خصمانه را در سراسر دوران رياست‌جمهوري خود عليه ايران دنبال مي‌كرد. با اين حال در همان ابتدا روزنامه واشنگتن‌پست نوشته بود: مقامات آمريكا نگران اثرات اين طرح نزد مسوولا‌ن ايران، اثرات آن بر متحدين آمريكا در اروپا و سياست‌هاي داخلي ايالا‌ت متحده هستند، بهويژه كه باراك اوباما و جان مك‌كين بر سر عاقلا‌نه بودن مذاكره با سران ايران با هم اختلا‌ف‌نظر دارند.

واشنگتن پست افزود: فكر هوشمندانه تغيير سياست آمريكا و تماس بيشتر با مردم ايران در واشنگتن به بحث گذاشته شده اما هنوز در ميان ستادهاي انتخاباتي نامزدهاي رياست‌جمهوري جا باز نكرده و اين بحث در داخل دولت بوش است. اين تلا‌ش دولت بوش مي‌تواند براي واگذار كردن سياست خارجي به جانشين خود باشد كه تلا‌شي بي‌نتيجه است. البته جاي تعجب نيست كه مقامات دولت فعلي آمريكا عاقلا‌نه بودن اين مساله را كه رئيس‌جمهور بعدي سياست خارجي توام با نااميدي و آشفتگي را به ارث ببرد، زير سوال برده‌اند.

واكنش متكي و بروجردي به صدور مجوز براي دفتر شوراي آمريكاييان - ايرانيان ‌

تصميم دولت بوش براي سپردن طرح گشايش دفتر حافظ منافع در تهران پس از آن اعلا‌م شد كه ايالا‌ت متحده آمريكا در اقدامي بي‌سابقه به شوراي غيردولتي آمريكاييان - ايرانيان كه رياست آن با هوشنگ اميراحمدي است، مجوز گشايش دفتر در ايران را داد. مجوز گشايش دفتر اين شورا در تهران، از سوي ) OFAC وابسته به وزارت خزانه‌داري ايالا‌ت متحده و با هماهنگي وزارت امور خارجه صادر شده است. اميراحمدي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا گشايش دفتر شوراي آمريكاييان - ايرانيان در ايران مي‌تواند مقدمه‌اي باشد براي تاسيس دفتر حافظ منافع آمريكا در ايران، كه از مدتي پيش بحث‌هايي در اين‌باره آغاز شده است، گفته بود: منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران در واكنش به صدور مجوز براي شوراي آمريكاييان - ايرانيان گفته است كه اعطاي مجوز براي تاسيس دفتر شوراي ايرانيان و آمريكاييان در ايران را به عنوان يك اراده سياسي خاص از سوي دولت آمريكا ارزيابي نمي‌كند. ايرنا در گفت‌وگو با وزير امور خارجه از وي پرسيد: دولت آمريكا به شوراي آمريكاييان - ايرانيان، كه يك تشكيلا‌ت غيردولتي خواهان بهبود روابط تهران - واشنگتن است، اجازه داده در ايران به‌طور رسمي فعاليت كند، آيا اين حركت آمريكا به اعتقاد شما حاوي پيامي است و اساسا در اين مقطع واشنگتن بايد چه گام‌هايي براي بهبود روابطش با تهران بردارد؟ متكي جواب داد: اينكه دفتري به نام شوراي ايرانيان - آمريكاييان و چيزي از اين قبيل در ايران درست شده، اطلا‌ع دقيقي ندارم اما افراد ايراني چه مقيم ايران و چه خارج از كشور ممكن است براي برخي فعاليت‌هاي اصطلا‌حا مدني و غيردولتي، مجوزهاي مربوطه را از ارگان‌هايي بگيرند كه فعاليت‌هاي سازمان‌هاي مردم‌نهاد را مديريت مي‌كنند. اين مورد اخير هم ممكن است يكي از همين موارد باشد و ما خيلي چنين اقدامي را به عنوان يك اراده سياسي خاص از سوي دولت آمريكا ارزيابي نمي‌كنيم اما در عين حال اين امكان براي هموطنان ايران ما وجود دارد. وي افزود: اما در مورد اينكه دولت آمريكا چه گام‌هايي بايد براي بهبود روابط با ايران بردارد، ما فكر مي‌كنيم قبل از هر چيز دولت آمريكا نيازمند اين است كه رويه ساليان طولا‌ني سياست‌هايش را در منطقه ما و در ارتباط با ايران آسيب‌شناسي كند. وزير امور خارجه ايران افزود: اگر يك چنين مطالعه‌اي به صورت بي‌طرفانه و منصفانه انجام گيرد، دولتمردان آمريكا متوجه مي‌شوند كه به واسطه اين سياست‌هاي غلط، خسارت‌هاي زيادي در منطقه ديده‌اند. متكي گفت: امروز در پيدا و پنهان افكار عمومي مردم آمريكا و اظهارنظرهاي صاحب‌نظران، انديشمندان و عقلا‌ي آمريكا اين اعتراف گاهي تلويحا و گاهي هم تصريحا مشاهده مي‌شود. وي افزود: اگر چنين آسيب‌شناسي‌اي انجام گيرد آن وقت رئيس‌جمهوري بعدي آمريكا ناگزير از يك تغييرات اساسي در رويكرد خارجي كشور نسبت به مناطق مختلف از جمله خاورميانه و به‌طور مشخص‌تر در ارتباط با ايران خواهد بود.

با اين حال رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاسيس دفتر شوراي روابط ايران و آمريكا در تهران را به شدت محكوم كرد. علاءالدين بروجردي در گفت‌وگو با ايسنا، در ارزيابي نسبت به خبر تاسيس دفتر شوراي روابط ايران و آمريكا در تهران گفت: با توجه به اينكه هوشنگ اميراحمدي يكي از دلالان دست چندم آمريكايي‌ها است و تاسيس چنين شورايي از سوي اين فرد توجيه قابل قبولي ندارد و اجازه ورود و راه‌اندازي چنين دفتري در تهران بدون ترديد دون شأن ملي ملت بزرگ ايران است، دولت نبايد چنين اجازه‌اي را به چنين فردي كه يكي از افراد دست چندم حاكميت آمريكا است بدهد. رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه دولت بايد جلوي تاسيس اين دفتر را بگيرد، اظهار داشت: با توجه به اينكه آمريكايي‌ها تاكنون در سطوح مختلف درخواست مذاكره و ارتباط داشته‌اند و با توجه به مواضعي كه دولت آمريكا در درخواست‌هاي خود مطرح كرده بود كه در نهايت چنين امري تحقق پيدا نكرد، اجازه دادن به يك فرد در چنين سطحي براي گرفتن مجوز جهت گشايش دفتر شوراي روابط ايران و آمريكا به هيچ وجه منطبق بر منافع ملي و مصالح ملت ما نيست و دولت بايد با اين امر برخورد كند.

يك مقام مسوول در تهران نيز اظهار داشت: هيچ درخواست رسمي‌اي از طرف شوراي روابط ايران و آمريكا به جمهوري اسلا‌مي ايران براي ايجاد دفتر در تهران ارائه نشده است. اين مقام مسوول با اشاره به برخي اخبار در مورد اظهارات هوشنگ اميراحمدي، مسوول شوراي روابط ايران و آمريكا در مورد ايجاد دفتر در تهران گفت: دولت آمريكا، با فعاليت مجدد اين شورا موافقت كرده و در سفري كه هوشنگ اميراحمدي به تهران داشت بحث‌هايي در مورد ايجاد دفتر در تهران مطرح شد. وي ادامه داد: علي‌رغم طرح اين بحث هيچ درخواست رسمي‌اي به تهران ارائه نشده و موافقتي نيز با ايجاد اين دفتر صورت نگرفته است. به گفته‌وي، منوچهر متكي نيز اين مساله را به نوعي رد كرده است.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن