تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819763301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنب پل حافظصف‌آرايي كوچك‌تر‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جنب پل حافظصف‌آرايي كوچك‌تر‌ها
گروه بورس –همايون دارابي: تابلوي بورس اوراق بهادار در هفته گذشته شاهد حضور شركت‌هاي كوچك به عنوان پرتقاضا‌ترين شركت‌هاي بورس بود.


در حالي كه پنج ماه نخست سال جاري بازار در اختيار شركت‌هاي بزرگ بازار بود، ركود يك ماه اخير و بروز مشكلاتي براي شركت‌هاي بزرگ، فرصت عرض اندام را به شركت‌هاي كوچكي داده است كه عموما قيمت‌هايي در حد قيمت اسمي‌يا كمتر از آن دارند به گونه‌اي كه روز سه‌شنبه آخرين روز كاري هفته، پيش از فرارسيدن عيد سعيد فطر و تعطيلات پايان هفته شركت‌هايي نظير صدرا، ماشين‌سازي اراك، كنتورسازي ايران، فجر گالوانيزه وفرآوري مواد معدني درميان 10شركت پرتقاضاي روز قرار داشتند. به نظر مي‌رسد تا زمان تعيين تكليف برخي از مسائل دست به گريبان شركت‌هاي بزرگ، دوران رونق شركت‌هاي كوچك ادامه خواهد داشت.
در هفته جاري هر چند كارشناسان بازار انتظار داشتند با توجه به فرارسيدن عيد سعيد فطر و پايان ماه مبارك رمضان، شرايط بازار رو به بهبود نسبي بگذارد، اما اين انتظار محقق نشد و در نهايت هفته كاري با 4/29درصد افت ارزش معاملات و افت 08/90واحدي شاخص كل و 49/358واحدي بازده نقدي و قيمت به كار خود پايان داد. كارشناسان بازار تحولات بازار جهاني شامل صدور قطعنامه جديد و افت بهاي مواد خام، تغييرات در بانك مركزي، ابهام موجود در مورد طرح تحول اقتصادي و كمبود نقدينگي در بازار توام با بي‌انگيزگي معامله گران را مهم‌ترين دلايل عدم تحقق شرايط مورد انتظار ارزيابي مي‌كنند.
در حال حاضر در تحولات كلان موثر بر بازار، در تحولات سياسي خارجي مهمترين مساله صدور ناگهاني قطعنامه شوراي امنيت است. هر چند اين قطعنامه چندان قوي و موثر ارزيابي نمي‌شود، اما صدور آن نشان داد كه حتي بحراني به فراگيري بحران گرجستان نمي‌تواند شرايط پرونده هسته‌اي كشورمان را دچار تغيير جدي كند. در اين شرايط بازار همچنان نيم نگاهي به مسائل هسته‌اي خواهد داشت. بحث تحريم اقتصادي در ماه گذشته همچنين كشتيراني جمهوري اسلامي ‌ايران را تحت تاثير قرار داد.
در تحولات داخلي هر چند نزديكي عيد سعيد فطر از سطح فعاليت‌هاي سياسي داخلي كاسته است، اما در حوزه سياسي، آينده وزارت كشور بعد از اعلام رسمي ‌مشكل مدرك تحصيلي وزير كشور 9ماه مانده به انتخابات رياست جمهوري مهمترين موضوع است.
اما در حوزه اقتصادي شرايط به مراتب هفته گذشته پرتب و تاب تر از حوزه سياست بود. كناره‌گيري ناگهاني دكتر مظاهري رييس كل بانك مركزي، شوك قابل ملاحظه اي به حوزه‌هاي پولي و مالي كشور وارد ساخت. هرچند دكتر بهمني به عنوان قائم‌مقام دكتر مظاهري جانشين وي شده است، اما آمار و اطلاعاتي كه در چند روز اخير منتشر شده است نشان از آن دارد كه احتمالا دكتر بهمني سختگيري دكترمظاهري را براي پرداخت تسهيلات نخواهد داشت. از اين رو اعلام آغاز پرداخت يك هزار ميليارد تومان وام براي مسكن مهر، تشكيل ستاد حمايت از توليد داخل توسط وزارت صنايع و معادن و بانك مركزي به رياست وزير صنايع و معادن و اعلام تزريق 92 هزارميليارد ريال به صورت ارزي براي حل مشكل نقدينگي بانك‌ها در پرداخت تسهيلات نشان از آن دارد كه پس از چند ماه سياست انقباضي بانك مركزي، بارديگر سياست انبساطي پولي از سر خواهد گرفته شد. اين امر در نخستين مرحله خود تورم را به همراه خواهد داشت. با توجه به تاثير 2/1درصدي هر هزار ميليارد تومان (يك ميليارد دلار تزريق به اقتصاد)تحقق تنها دو رقم بالا مي‌تواند تورم 22درصدي كنوني كشور را افزايش دهد. حال اگر تبعات خواسته يا نا خواسته طرح تحول اقتصادي را نيز در نظر بگيريم، حاصل آن تورم قابل ملاحظه‌اي خواهد بود. از سويي در صحنه اقتصاد كشور، روز سه‌شنبه دولت لايحه طرح تحول اقتصادي را به مجلس ارائه كرد. هر چند كه متن اين لايحه تاكنون منتشر نشده است، اما گزارش كميسيون ويژه مجلس در اين زمينه حاوي نكات مهم و صد البته قابل ملاحظه به لحاظ اقتصادي بوده است. هر گونه تغيير در نظام يارانه‌ها و افزايش بهاي قيمت حامل‌هاي انرژي مي‌تواند تبعات گسترده‌اي را با خود به همراه بياورد. با توجه به ارائه سه سناريو توسط دولت به مجلس، پذيرش هر كدام از اين سناريو‌ها يا رد همگي آنها مي‌تواند نتايج گوناگوني را با خود به همراه آورد كه در اين زمينه بايد به انتظارمباحث كميسيون ويژه ماند.
در حوزه اقتصادي، گزارش حجت‌‌الاسلام مصباحي مقدم رييس كميسيون اقتصادي مجلس به جلسه مشترك دولت و مجلس و پيشنهاد 5راه حل براي مشكل بانك‌ها از اهميت برخوردار است. مصباحي مقدم در اين گزارش بر دريافت تسهيلات پرداختي و معوقه و به اجرا گذاشتن وثيقه‌ها، فروش شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، فروش حق تقدم افزايش سرمايه بانك‌هاي در آستانه واگذاري شامل بانك‌هاي تجارت، صادرات، ملت و رفاه و همچنين پرداخت بدهي‌هاي دولت به بانك‌ها از طريق طرح مجدد لايحه 15هزار ميليارد ريالي مواردي بوده كه در گزارش مصباحي مقدم بر آنها تاكيد شده است.
در حوزه تحولات بين‌المللي اقتصادي، بازارهاي جهاني در هفته گذشته شديد‌ترين نوسان‌هاي چند دهه اخير خود را تجربه كردند. رد اوليه طرح 700ميليارد دلاري تزريق نقدينگي به نهاد هاي مالي و بانك‌هاي آمريكا و پذيرش آن در روز بعد، نوسان شديدي را به بازار‌هاي جهاني سهام و كالا وارد كرد. از سويي پررنگتر شدن شبح ركود در سطح اقتصاد جهاني موجب شده است اكثر مراكز مالي برآوردهاي خود از ميزان توليد و مصرف كالاها را تغيير دهند. در كنار اقتصاد آمريكا آمار اوليه نشان از فروكش كردن رشد شديد اقتصاد چين دارد. در اين فضا بهاي محصولات خام رو به كاهش شديدي گذاشته اند.بهاي نفت كه در تيرماه امسال به مرز 147دلار رسيده بود اينك مجددا به زير مرز 100دلار رسيده است. از سويي بهاي انواع فلزات رنگين افت سنگيني را تجربه كرده‌اند كه برخي از آنها نظير نزديك شدن بهاي مس به مرز 6هزار دلار (6192تا 6350دلار در هر تن) باور كردني نيست. بهاي آلومينيوم به حد 2هزار و 373دلار و روي به مرز يك هزار و 650دلار و بهاي سرب به يك هزار و 725دلار در هر تن رسيده است. نرخ‌هاي سرب و روي كنوني عملا در مرز زيان شركت‌هاي داخلي توليدكننده اين دو فلز قرار دارد. در مورد بهاي مس نيز بهاي كنوني با توجه به تعيين بودجه شركت ملي مس در حد 7هزار و 200دلار، عملا تحقق بودجه كلي سال جاري شركت را با علامت سوال مواجه مي‌سازد؛ چرا كه عملا در برابر فروش بالاتر از بودجه به ويژه در سه ماه نخست امسال، شركت در 6ماهه پيش‌رو اگر با قيمت‌هاي كنوني مواجه باشد، با مشكل جدي روبرو خواهد بود.
از سويي بهاي بيلت نيز در بورس فلزات لندن در حد555دلار براي مديترانه و 505دلار براي شرق دور تعيين شده است. اين قيمت‌ها باعث شده است اكثر شركت‌هاي فولادي جهان با مشكل مواجه شوند. در سطح داخلي نيز شركت‌ها در حالي كه به دليل عدم تغيير تعرفه واردات با خطر دامپينگ صادر‌كنندگان خارجي مواجه هستند، در سطح داخلي نيز كارشناسان منتظر اعلام نظر ايميدرو و تهيه و توليد مواد معدني در مورد نحوه قيمت‌گذاري سنگ آهني هستند.
در حوزه اقتصاد بين‌الملل، شاخص بالتيك شاخص تعيين هزينه حمل دريايي محموله‌هاي فله با تداوم افت به 3هزار و 25واحد رسيده است. اين شاخص سه ماه قبل در مرز بالاي 11هزار واحد قرار داشت. متوسط شاخص بالتيك در سال مالي منتهي به 31خرداد 87، كشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران بيش از 6هزار واحد بوده است.در درون بازار سرمايه در هفته جاري بازار شاهد برگزاري مجمع شركت بورس خواهد بود. مجمعي كه بحث تعيين اعضاي هيات مديره شركت در آن از اهميت بالايي برخوردار است. موضوع قابل توجه ديگر در بازار سرمايه ماليات بر ارزش افزوده است كه هر چند به لحاظ عددي رقم قابل ملاحظه‌اي را در بر نگرفته، اما به لحاظ اجرايي دشواري‌هايي را به‌همراه داشته است. در اين ميان پيشنهاد‌هاي دكتر صالح آبادي و سازمان بورس براي كاهش اين دشواري‌ها از جمله احتمال كاهش برخي از كارمزدهاي فعلي براي حفظ قدرمطلق عددي رقم پرداختي از سوي سرمايه‌گذاران نيز جالب توجه است. در معاملات بازار، روند بازگشايي 24نماد بازگشتي از تابلوي چهارم بورس و همچنين بازگشايي شركت‌هاي مشمول ماده 141قانون تجارت نيز تجربه جديدي را پيش روي بازار گذاشته است. اين بازگشايي‌ها موجب شده است تا بر قدرت نقد‌شوندگي بازار افزوده شود.
در بازار چه خبر بود؟
در بازار سه شنبه گروه سيماني كه از روز يكشنبه و به دنبال انتشار شايعاتي حول محورهايي نظير تغيير قيمت، آزاد‌سازي كامل و رفع محدوديت‌هاي صادراتي حركتي را آغاز كرده بود، با انتشار خبر نهايي حذف مبلغ 4هزار تومان پرداختي كارخانه‌هاي سيماني به انجمن سيمان براي واردات كلينكر رو به سكون نهاد. در حال حاضر تعادل بازار داخلي سبب شده است نياز به واردات سيمان برطرف شود كه همين امر تا 4ميليارد تومان به درآمد شركت‌هاي يك ميليون تني مي‌افزايد، كه البته تاثير فوق‌العاده‌اي را با خود ندارد. از همين رو حركت گروه سيماني تنها فرصت را در اختيار برخي از سهامداران عمده قرار داد تا بخشي از سهام خود را در بازار به‌فروش برسانند. با توجه به شرايط عرضه و تقاضا در بازار سيمان، در حال حاضر نگاه كارشناسان به بودجه عمراني دولت و طرح ساخت يك ميليون واحد مسكوني طرح مسكن مهر در داخل و فراهم آمدن امكان صادرات براي حفظ روند رشد فروش و سودآوري است؛ چرا كه در صورت عدم تحقق موارد فوق و حتي بدون در نظر گرفتن تهديد افزايش بهاي حامل‌هاي انرژي، بازار سيمان فرصت چنداني براي افزايش فروش پيش روي شركت‌هاي سيماني قرار نخواهد داد. در گروه تجهيزات روز سه شنبه در شرايطي كه دو نماد صدرا و ماشين‌سازي اراك با صف‌هاي خريد شكننده مواجه بودند، شركت موتورسازان تراكتورسازي اقدام به عرضه بلوك 15ميليون سهمي‌خود در نرخ 2هزار ريال كرد. خريدار اين بلوك مهر اقتصاد ايرانيان، سايپا و بيمه ملت به طور مساوي بوده‌اند. مهر اقتصاد و سايپا با توجه به مالكيت 42درصدي بلوك خريداري شده از سازمان خصوصي‌سازي و 2/8درصد سهام مستقيم خود در اين شركت، عملا تا قبلا از معامله بلوك موتورسازان داراي سهام مديرتي در شركت تراكتورسازي بودند. اما در حال حاضر عدم معرفي نمايندگان سايپا در هيات مديره تراكتورسازي و عدم برگزاري جلسات هيات مديره اين شركت سوال‌برانگيز است. آمار منتشره در مورد توليدات 5ماه نخست امسال تراكتور سازي همچنين نشان از فاصله به وجود آمده ميان ميزان توليدات و برنامه توليدي شركت دارد به گونه‌اي كه در زمينه توليد تراكتور هاي 240، 285و 800در مقابل برنامه توليد 8هزار و 824دستگاهي 5هزار و 126دستگاه و در برابر برنامه توليد 3هزار و 554دستگاهي تراكتور 299تنها 497دستگاه توليد شده است.
در گروه تصفيه نفت اعلام زمان واگذاري بلوك 25درصدي پالايشگاه اصفهان و نحوه تعيين نرخ پايه اين معامله (قيمت روز به علاوه 20درصد به شرطي كه از 8760ريال كمتر نشود كه قيمت روز را معادل 7هزار و 300ريال رقم مي‌زند) موجب شده است تا معامله گران به انتظار اظهار نظر سهامداران عمده بازار براي حضور يا عدم حضور در اين عرضه عمده باقي بمانند. در حال حاضر صندوق نفت احتمالا يكي از شركت‌كنندگان در اين رقابت خواهد بود. از سويي نحوه نرخ‌گذاري بلوك‌هاي جديد سازمان خصوصي سازي كه از زمان عرضه بلوك تايدواتر آغاز شد، توجه كارشناسان را به خود جلب كرده است. تا پيش از اين نحوه نرخ‌گذاري بلوك‌هاي كمتر از 51درصد نرخ روز سهام در هنگام جلسه كميته واگذاري بود، اما در حال حاضر نرخ گذاري به صورت حداقل 20درصد بالاي نرخ روز مبنا قرار گرفته است. پالايشگاه اصفهان احتمالا قبل از آغاز رقابت به سنت گذشته گزارشي در مورد عملكرد شش ماه منتشرخواهد كرد.
در گروه خودرويي مدير عامل ايران خودرو در سخناني از پيش‌بيني صادارت 2 و 10ميليارد دلاري اين شركت در سال‌هاي 1390و 13950خبر داده است. ايران خودرو به‌رغم اين تصوير‌سازي روشن در مورد آينده، در 5ماه نخست امسال نتوانسته است برنامه توليد خود را محقق كند. اين در شرايطي است كه در زمينه توليد تندر 90 (10582دستگاه توليد به 11743دستگاه برنامه)و سوزوكي (1514دستگاه توليد به 1711دستگاه برنامه) از برنامه توليد عقب بوده است. در گروه خودرويي مديركل دفتر صنايع ماشين‌سازي و نيرو محركه وزارت صنايع سرانجام و پس از زيان‌دهي توليد‌كنندگان تندر 90، خبر از احتمال قيمت گذاري اين خودرو داده است. وزارت صنايع از ابتداي سال‌جاري با در پيش گرفتن سياست تثبيت قيمت خودرو حتي به قيمت زيان توليد‌كنندگان، مانع از افزايش قيمت خودروهاي توليدي شركت‌ها شده است. در گروه خودرويي آهنگري تراكتورسازي به زودي شاهد برگزاري مجمع انتخاب اعضاي هيات مديره خواهد بود.
در گروه بانكداري انتشار صورت‌هاي مالي سال 1386بانك ملت انتظار براي رقم خوردن عرضه سهام اين بانك در بازار سرمايه را افزايش داده است. در حال حاضر به‌رغم مشكلات موجود به ويژه بحث بدهي بانك‌هاي دولتي به صندوق بازنشستگي بانك‌ها، كارشناسان بازار در انتظار عرضه حداقل يك بانك دولتي تا پايان سال هستند.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 484]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن