تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820647932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد مجيدي از مراسم افتتاحيه فيلم آواز گنجشك ها دوران افول سينماي ايران شروع شده


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: انتقاد مجيدي از مراسم افتتاحيه فيلم آواز گنجشك ها دوران افول سينماي ايران شروع شده
گروه فرهنگي؛ مشكلات و حواشي مراسم افتتاحيه فيلم «آواز گنجشك ها» كه روز دوشنبه (8 مهر) در سينما آزادي با حضور شهردار تهران و جمعي ديگر از هنرمندان برگزار شد، اعتراضات مجيد مجيدي كارگردان اين فيلم را به همراه داشت. مجيد مجيدي در سخنان كوتاهي گفت؛ «نطق ما كور شده است. براي ابتداي مراسم نطقي آماده كرده بودم كه الان ترجيح مي دهم نگويم. مجموعه سينما آزادي در دست دو بخش شهرداري و حوزه هنري است؛ آشپز وقتي دو تا شود، آش يا شور مي شود يا بي نمك. معلوم نيست چه كسي بايد جوابگوي اين وضعيت باشد.» در اين برنامه كه ابتدا قرار بود با مراسم تقدير و سخنراني همراه شود، به دليل قطع ميكروفن، فيلم به نمايش درآمد و پس از نمايش فيلم، در دقايق كوتاهي مراسم تقدير برگزار شد. در اين برنامه سيد محمدهادي ايازي مشاور عالي شهرداري تهران به مجيد مجيدي براي ساخت فيلم «آواز گنجشك ها» به عنوان يك اثر زيبا و ماندگار تبريك گفت و اظهار اميدواري كرد؛ اين مجموعه در جمع پنج فيلم اسكار جاي بگيرد. او گفت؛ «ما در مجموعه سازمان فرهنگي و هنري شهرداري افتخار داريم كه حمايتي از توليد فيلم مجيدي داشتيم و آثار ارزنده يي براي خانواده هاي ايراني توليد كرديم. ما در سال 87 غيراز «آواز گنجشك ها» از فيلم «دعوت» هم حمايت كرديم.» مجيد مجيدي كارگردان فيلم آواز گنجشك ها ديروز در گفت وگوي مفصلي با فارس نظراتش را درباره وضعيت فعلي سينماي ايران، حضور فيلمش در اسكار و حتي اعتراض نسبت به فضاي شهري تهران و... اعلام كرد. مجيدي گفت؛ «دوران افول سينماي ايران شروع شده است. من پيش از اين در محافل سينمايي گفته ام كه سينماي ايران بايد پوسته عوض كند و رنگ ديگري را از خودش نشان دهد. بارها گفته ام و تاكيدم بر اين بود كه جشنواره زده نشويم.» وي ادامه داد؛ «در دهه 90 سينماي ايران اقبال عمومي زيادي در جشنواره هاي جهاني داشت و از همان موقع به سرعت وارد بازارهاي جهاني شديم. من آن موقع اين ضرورت را احساس كردم كه حالا كه به اين مرحله رسيده ايم، مي توانيم از اين موج بگذريم و سينما را به بازار جهاني بزرگ تري برسانيم.» او ادامه داد؛ «فيلم هايي كه خود من ساختم باعث شد سينماي ايران در بازارهاي جهاني حضور پيدا كند. در امريكا بيشترين فيلمي كه توانسته در سطح عمده يعني چيزي حدود 30 تا 35 سينما به نمايش در بيايد بچه هاي آسمان، باران، بيد مجنون، رنگ خدا بوده و كمتر فيلمي را سراغ داشته ايم كه اين گونه باشد.» مجيدي با بيان اين مطلب كه هر سينمايي دوره يي دارد، افزود؛ «ما بايد تلاش مي كرديم تغييراتي در سينما بدهيم. فيلم هاي ما بسيار شبيه شد و وجه جشنواره زدگي باعث عدم رونق سينماي ما شد. ما بايد اين توفيق را دوباره پيدا كنيم و نبايد تنها به جشنواره ها اكتفا كرد بلكه بايد فيلم هايي ساخت كه ضمن اينكه مخاطب عام را جذب مي كنند در فكر جذب مخاطب خاص هم باشند.» وي سپس به بيان مختصات فيلم هاي جهاني پرداخت و گفت؛ «از نظر من فيلمي كه مختصات بومي و هويت ملي كشور خودش را داشته باشد فيلمي جهاني است. شهيد مرتضي آويني اين بحث را به عنوان استراتژي مطرح كرد كه سينماي جهاني ريشه در هويت ملي دارد. در سينماهاي مختلف دنيا موج نو، نئورئاليسم يا حتي كارگردان هاي بزرگ دنيا به خاطر داشتن هويت مستقل در دنيا شناخته شده اند. فيلمسازاني مثل كوروساوا، جان فورد يا فليني و فيلمسازان تاثير گذار ديگر همه مبتني بر ريشه هايشان فيلم ساخته اند و به نظرم اين مختصات اصلي سينماي جهاني است. اين ابعاد اگر با ساختار و سينماي فاخر و تكنيك فاخري ارائه شود طبعاً مي تواند مخاطب جهاني داشته باشد و اين فرمولي است كه جواب داده و ايجاد جذابيت مي كند. اگر اين جذابيت در تكنيك و محتوايي كه ارائه مي كنيم جاري و ساري شود و مبتني بر هويت هاي ملي باشد موفق خواهد بود.» او ادامه داد؛ «من هرگز فيلمي نداشته ام كه در داخل ايران مطرح نشود ولي در بين مردم و جشنواره هاي جهاني مطرح باشد. وقتي فيلم هايم را با مردم خودمان در يك سالن مي بينم، همان تاثيري را كه مردم در سينماهاي امريكا، ژاپن يا فرانسه دارند شاهد هستم. ممكن است نظر منتقدان متفاوت باشد چرا كه آنها دنبال سليقه هاي خاصي هستند اما چون مردم با فطرت شان با اين آثار رو به رو مي شوند و درگير سليقه و ديدگاه هاي شخصي نيستند، مي توانند با فيلم هاي من ارتباط برقرار كنند.» اين كارگردان سينما درباره حضور فيلم آواز گنجشك ها در اسكار 2009 هم گفت؛ «داستان گويي و ساختاري منسجم يكي از لازمه هاي يك فيلم در رقابتي مثل اسكار است. چون اعضاي آكادمي اسكار آدم هاي نقادي نيستند و اغلب شان سينماگر، فيلمساز، نويسنده و بازيگر هستند و طيف هاي مختلف هاليوود را شامل مي شوند و به هر حال نگاه هاي مردمي به سينما دارند. از طرفي گلدن گلوب نگاه نقادانه يي به فيلم ها دارد و در اغلب موارد فيلم هايي كه توجه آنها را جلب مي كند با فيلم هاي اسكار كاملاً متفاوت هستند.» وي افزود؛ «ارسال فيلم به اسكار مشخصه هاي خاصي دارد و تنها اينكه مورد توجه منتقدان و مردم قرار گرفته باشد كافي نيست. يك فيلم براي حضور در اسكار بايد چند پارامتر داشته باشد. اينها پارامتر هايي است كه ما به آنها واقف نيستيم. به خاطر همين است كه هميشه نقد مي شود كه نبايد فلان فيلم به اسكار معرفي مي شد يا فيلم ديگري اقبال بيشتري داشت. اسكار پارامتر هاي زيادي دارد و رقابت در آن سخت است و خيلي چيزها دست به دست هم مي دهد و تنها خود فيلم كافي نيست. ارزش هاي فيلم تنها نيمي از راه اسكار را مي رود.» وي درباره امكان موفقيت آواز گنجشك ها در اسكار گفت؛ «اگر اين اتفاق بيفتد در وهله اول براي سينماي ايران افتخار است و دوم براي سينماگري كه اين فيلم را ساخته است.» وي درباره مضمون فيلم آواز گنجشك ها گفت؛ «هميشه موضوعاتي را انتخاب مي كنم كه برگرفته از واقعيت ها است چرا كه عنصر تماشا و تجربه كردن برايم اصل است. «آواز گنجشك ها» را هم بر اساس شخصيت واقعي و فضايي كه ديده بودم به دست آوردم.» مجيدي سپس از فضاي شهرنشيني غيراصولي در تهران انتقاد كرد و درباره مفاهيم اشاره شده به اين موضوع در «آواز گنجشك ها» گفت؛ «امروزه در آپارتمان ها و قفس هايي كه برايمان درست كرده اند زندگي مي كنيم و شايد نمي دانيم در همسايگي ما چه كساني زندگي مي كنند و اسم شان چيست؟ حالا چه اتفاقي افتاده كه ما از بار اخلاقي خود دور شده ايم، آن هم در جامعه يي كه اخلاق جزيي از محوريت هاي اصلي ما بوده است. در جامعه يي كه افتخار مي كرديم كه بگويند ايراني ها مهمان نواز هستند. اين صفات دارد به سايه مي رود و شهر از ما آدم هاي ديگري مي سازد و نيرنگ و ريا و رياكاري لازمه زندگي شهري شده و اگر دروغ نگوييد غيرطبيعي است و دروغ جزء فرهنگ زندگي شده است.» او ادامه داد؛ «من هرگز كرباسچي را نخواهم بخشيد، او بلايي به سر تهران آورده است كه هويت آن را نابود كرده است. من به ترافيك و درختكاري و تابلوهاي زيبا كاري ندارم، به نظرم هويت ما بالاتر از همه اينهاست. زورخانه ها، مدرسه ها و هويت اين شهر را گرفتند و تبديل به يك قفس كردند. به نظرم روزي بايد محاكمه فرهنگي شوند. تهران را قطعه قطعه كرديد و معلوم نيست پولش در جيب چه كسي رفت. هويت شهروندي ما از بين رفت.» او در پايان با بيان اين مطلب كه مي توانستيم در يك دوره يي تعريف جغرافيايي فرهنگي داشته باشيم، گفت؛ «مثلاً به جاي اينكه پارك و لامپ و درخت ها را درست كنيم بايد به دنبال هويت فرهنگي شهرمان باشيم. ديگر كجاي اين تهران هويت دارد؟ همه شهر را خراب كردند... يك موقعي مي گفتيم هواي خوب شميران، اما حالا همه درخت ها را قطع كرده اند؛ تمام باغ ها كه خاطرات ما بود. توسعه هر شهر بايد متناسب با فرهنگ باشد.» در پي مشكلات پيش آمده در مراسم افتتاحيه فيلم «آواز گنجشك ها» شهردار تهران دستور تغيير مديريت اين سينما را صادر كرده است. به نقل از پايگاه اطلاع رساني سينماي ايران، محمد باقر قاليباف، پيرو اين دستور مقرر كرده مديريت اين سينما كه پس از بازسازي در اختيار حوزه هنري قرار داده شده بود و تغييرات مديريتي را نيز از سر گذرانيده بود، در اختيار شهرداري تهران قرار بگيرد.
 جمعه 12 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن