تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803785872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حمله موشكي ارتش آمريكا به خاك پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: حمله موشكي ارتش آمريكا به خاك پاكستان
جواد اميدوار- ارتش آمريكا بار ديگر، در يك تهاجم به خاك پاكستان، با شليك موشك از يك هواپيماي بدون سرنشين، ٥ تن را كشته و ده تن ديگر را زخمي كرده است، اين درحالي است كه مقامات نظامي و سياسي ارشد اسلام آباد، بارها ضمن مخالفت با اين نوع تهاجمات اخطار داده اند كه دست به اقدام متقابل عليه ارتش آمريكا خواهند زد. در تازه ترين اظهارنظر از اين نوع رئيس جمهور پاكستان گفته است به هيچ كس اجازه عمليات نظامي در خاك كشورش را نمي دهد. با اين حال درپي حمله اخير موشكي آمريكا، خبرهاي ضدونقيضي درباره مرگ رئيس طالبان در پاكستان منتشر شده است. در همين حال تغيير رئيس سرويس امنيتي پاكستان (آي.اس.آي) از تحولات سرنوشت ساز در پاكستان ارزيابي شده است.

حمله موشكي
مقامات آژانس اطلاعاتي پاكستان روز چهارشنبه اعلام كردند يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكا دو موشك را به خانه اي در شمال غربي پاكستان شليك كرده است كه بر اثر اين حادثه ٥ تن كشته شده اند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، آژانس اطلاعاتي پاكستان همچنين اعلام كرد يك هواپيماي بدون سرنشين آمريكا دو موشك را به سمت خانه اي در دهكده ميرعلي در وزيرستان شمالي شليك كرد كه بنا بر گزارش ها تاكنون ٥ تن شامل دو شبه نظامي خارجي در اين حادثه كشته شده اند.

نيروهاي آمريكايي پيش تر به خاطر چنين حملاتي با انتقادهاي فراوان روبه رو شده بودند.

مخالفت مجدد زرداري با دخالت نظامي آمريكا
رئيس جمهور پاكستان در مصاحبه اي تصريح كرد كه ارتش پاكستان توانايي از ميان بردن عوامل شبه نظامي را در مرز اين كشور با افغانستان دارد و بار ديگر از ارتش آمريكا خواست تا در قلمرو پاكستان عمليات نظامي انجام ندهد.

آصف علي زرداري رئيس جمهور پاكستان، در مصاحبه با شبكه سي.ان.ان گفت: بگذاريد كارمان را انجام بدهيم، بهتر از هر كس ديگري مي توانيم امور داخلي مان را اداره كنيم. اين بخشي از جنگ كشور ماست. بگذاريد خودمان در آن بجنگيم. پيش از اين گفته شده بود كه به تازگي نيروهاي پاكستان و آمريكا در مرز افغانستان- پاكستان به سوي يكديگر تيراندازي كردند. رئيس جمهور پاكستان در ادامه خاطرنشان كرد كه فقط به سمت بالگردهاي آمريكا نورافكن هاي هشدار دهنده فرستاده شد تا بدين وسيله به نيروهاي آمريكايي هشدار داده شود كه وارد قلمرو پاكستان شده اند. زرداري با كم اهميت جلوه دادن اين تقابل تصريح كرد كه در اين ميان سوء تفاهمي به وجود آمده است.

رئيس جمهور پاكستان همچنين در گفت وگو با شبكه فاكس نيوز آمريكا در پاسخ به اين پرسش كه آيا فكر مي كند هدف حمله انتحاري اخير در هتل ماريوت وي و همكارانش بوده اند، افزود: همه ما، اعضاي پارلمان، مردم و دموكراسي پاكستان هدف اين حمله انتحاري بوده اند. قرار بود ما در اين هتل در نشستي شركت كنيم اما خوشبختانه اين اتفاق روي نداد. وي افزود: قرار بود من به همراه يوسف رضا گيلاني، نخست وزير و رئيس مجلس به همراه تني چند از مقامات ارشد پاكستان در اين هتل گردهم آييم كه خوشبختانه مكان نشست مان تغيير كرد.

خبرهاي ضدونقيض از مرگ رهبر طالبان پاكستان
هم زمان رسانه ها مملو از اخبار ضدونقيض در خصوص مرگ رئيس طالبان پاكستان شده است.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري العربيه، يك منبع نزديك به قبيله نزديك به بيت ا...محسود گفت: رهبر طالبان در پاكستان بامداد ديروز بر اثر بيماري كليوي و وخامت حالش در گذشته است.

شبكه «جيو» پاكستان نيز پيش از اين، از مرگ بيت ا...محسود رهبر گروه مسلح طالبان در اين كشور خبر داد. اين درحالي است كه «مولوي محمدعمر» سخنگوي طالبان در تماس تلفني با شبكه خبري «آچ» پاكستان ضمن تكذيب خبر مرگ وي تاكيد كرد كه وي زنده است و در كمال سلامت به سر مي برد. بيت ا...محسود به دخالت در ترور «بي نظير بوتو» رهبر فقيد حزب مردم پاكستان متهم است ولي وي، هرگونه دخالت در ترور بي نظيربوتو را رد كرده است. گزارش خبرگزاري رويترز نيز به نقل از «مسلم خان» سخنگوي طالبان حاكي است كه وي نيز خبر مرگ بيت ا...محسود را رد كرده و آن را در راستاي تبليغات دولتي خوانده است. در آمريكا نيز يك مقام مسئول در پنتاگون اعلام كرد كه نمي توان گزارش هاي مربوط به مرگ محسود را تاييد كرد.

تغيير فرماندهي آي.اس.آي
از سوي ديگر، تغيير فرماندهي سرويس امنيتي پاكستان نيز در صدر توجهات محافل سياسي قرار گرفته است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژنرال احمد شجاع پاشا كه به سمت فرماندهي اين سرويس تعيين شده قبلا رهبري عمليات نظامي ارتش را تحت نظارت سرويس امنيتي (آي.اس.آي) در مناطق قبايل پشتون نشين به عهده داشته است.

سرويس امنيتي پاكستان، آي اس آي، پرقدرت ترين و به لحاظ استراتژيك مهم ترين نهاد در پاكستان است. به گزارش بي بي سي، آي اس آي در حال حاضر نقشي مهم و حياتي در پاكستان ايفا مي كند؛ پاكستان به طور فزاينده اي از سوي آمريكا تحت فشار بوده تا براي سركوب پيكارجوياني كه در منطقه قبايلي هم مرز با افغانستان متمركز شده اند، بيشتر تلاش كند. بنابراين هر نوع تغيير در بالاترين رده اين نهاد اهميت زيادي دارد. وقتي طالبان در افغانستان به عنوان يك قدرت سياسي ظهور كرد، آي اس آي از جمله حاميان آن ها بود. از آن زمان تاكنون، اين سوال مطرح بوده است كه آيا سرويس امنيتي پاكستان هنوز به طالبان وفادار است؟

بسياري از مقامات آمريكا و هند آي اس آي را بخشي از مشكل تروريسم و نه كمكي به حل آن مي دانند.

به طور مثال، سرويس امنيتي پاكستان متهم شده كه در حمله اخير به سفارت هند در كابل دست داشته است. گر چه دولت پاكستان اين اتهام را رد كرده است.

از رئيس سابق آي اس آي همچنين انتقاد شده بود كه ضعيف و بي نفوذ است. به خاطر همين آمريكا به شدت خواستار اصلاحات در پاكستان است و آصف علي زرداري، رئيس جمهور جديد اين كشور قول داده است كه اين خواسته را برآورده كند. در همين حال، بر سر اختيارات در پاكستان، نبردي در جريان بوده است. زرداري، كه پيشينه نظامي ندارد، و همچنين ژنرال كياني، كه سال گذشته فرماندهي ارتش را به دست گرفت، مي خواهند موقعيت خود را محكم كنند. داشتن اختيارات آي اس آي عاملي مهم در تحكيم قدرت در پاكستان است.

دولت غير نظامي جديد پاكستان به تازگي تلاش كرد فرماندهي آي اس آي را از دست ارتش خارج كند و آن را در زير چتر وزارت كشور قرار دهد. اين طرح به شدت مورد مخالفت ارتش قرار گرفت و نهايتا رد شد.

رئيس جديد سرويس امنيتي پاكستان يكي از متحدان نزديك ژنرال كياني است و انتصاب او ممكن است پايگاه قدرت ژنرال كياني را تقويت كند. پيش بيني شده كه ساختار آي اس آي به طرق مختلف متحول خواهد شد.

اما مثمر ثمر بودن اين تغييرات به برآورد آمريكا و هند بستگي خواهد داشت؛ آنها بايد تعيين كنند كه تحولات در آي اس آي چه تاثيري در سركوب پيكارجويان و همچنين بهتر شدن شرايط امنيتي منطقه داشته است.
 پنجشنبه 11 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن