تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820439708




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آواز خواني «جاني دپ» براي «تيم برتون»


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: آواز خواني «جاني دپ» براي «تيم برتون»
اگر به خاطر داشته باشيد در يكي از شماره هاي صفحه سينما و تلويزيون به تيم برتون و دنياي عجيبش به طور منسجم پرداخته ايم، اين بار نيز قصد داريم با معرفي كامل اثر نهايي او نوع سينما و تصويرگري اش را به طوري جذاب به شما خواننده محترم معرفي كنيم:

يكي از برجسته ترين مشخصه هاي كارهاي برتون عجيب بودن فضا و شخصيت هاي داستان هاي اوست كه بر خلاف شگفت انگيز بودن به طور ناخواسته و آرام براي بيننده قابل پذيرش و باور كننده مي شود، به طوري كه تا پايان فيلم بيننده از اين دنياي عجيب دچار شگفتي نمي شود و بدون هيچ گونه ترديدي دنيا و اتفاقات فيلم را مي پذيرد و اين از ترفندها و روش هاي جالب و دوست داشتني برتون است كه دنياي خيالي خود را بدون هيچ علامت سوالي زيركانه و هوشمندانه به خورد بيننده مي دهد.

تيم برتون در آخرين اثر خود به خلق سينمايي موزيكالي پرداخته است كه بر خلاف اكثر كارهاي موزيكال، وحشت را به بيننده القا مي كند و عنصر وحشت را چنان با لطافت و ظرافت همراه با موسيقي به تصوير مي كشد كه همه را دچار شگفتي مي كند.

سوئيني تاد آخرين اثر برتون، از بحث برانگيزترين و جذاب ترين فيلم هاي سال 2007 و جشنواره اسكار بوده است.

داستان فيلم، اقتباسي از افسانه تراژيك سوئيني تاد است كه در سال 1979 توسط استفان ساندهايم به صورت موزيكال به نمايش درآمد، اين تئاتر با 1557 اجرا به يكي از آثار برتر آن سال ها بدل شد.

ايده ساخت اين فيلم براي تيم برتون از همان دوران كودكي اش كه اين تئاتر در حال نمايش بود، در ضمير ناخودآگاهش شكل گرفت و به گفته خودش بعد از يك بار ديدن، دوباره براي خريد بليت در صف ايستادم، اين شد كه برتون بعد از تجربه هاي ناكام هاليوود براي ساخت اين تراژدي موزيكال موفق به ساخت آن شد.

برتون با ساخت فيلم سوئيني تاد يكي ديگر از شگفت انگيزهاي دنياي تصوير را به مخاطبان سينما معرفي مي كند.

در سينما با دنياي عجايب و عجيب الخلقه هاي زيادي مواجه شده ايم، اما بعضي از آن ها وحشت آور و بي محتوا بوده اند و يا چنان مضحك و مسخره خلق شده اند كه موجب ايجاد سينماي كمدي در بطن اين نوع از سينما شده اند، اما در كارهاي شگفت انگيز برتون با دنيا و شخصيت هايي غير واقعي اما باورپذير مواجه هستيم.

سوئيني تاد و تجربه هاي ناكام دنياي تصوير:

1-آلن پاركر يكي از كارگرداناني بوده است كه به وسوسه ساخت اين تراژدي پاسخ داده است.

او كارگرداني انگليسي بود كه در ساخت فيلم هاي موزيكال تخصص داشت.

او سعي كرد در دهه 80 اين نمايش نامه را جلوي دوربين ببرد، اما در اين امر ناموفق بود.

2-دومين كارگرداني كه سعي در ساخت اين اثر ماندگار داشت سام مندس بود، كارگرداني به نام كه فيلم زيباي آمريكايي او قابل تحسين بوده و موجب حيرت خيل عظيمي از بينندگان و منتقدان بوده است اما اين پروژه نيز به پايان نرسيد و سوئيني تاد همچنان در انتظار ساخت باقي ماند.

بعد از اين اتفاق لوگان نويسنده فيلم، فيلم نامه خود را براي برتون فرستاد و برتون نيز كه به اين فضاها علاقه اي قابل توجه و بي حد و اندازه دارد فيلم نامه را پذيرفت و به تعبيري كار به كاردان سپرده شد.

بدون شك بهترين و كامل ترين انتخاب ممكن براي ساخت اين فيلم ، در هم تنيدن بي نقص وحشت و موزيك برتون بوده است.

اين بار لوگان و برتون به بازنويسي فيلم نامه با سليقه تيم برتون پرداختند.

فيلم برداري اين فيلم در 5 فوريه سال 2007 شروع شد، برتون لندن و هواي مه آلودش را براي ساخت فيلمش انتخاب كرده بود او به طوري هوشمندانه سعي در استفاده از فضاي تاريك، مبهم و مه آلود هميشگي لندن داشت، (كه انصافا در تصاوير فيلم تاثيرگذار بوده و برتون به هدف خودش دست يافته است.

طراحي صحنه را دانته فرتي به عهده داشت كه براي كارش از محله فليت واقعي استفاده كرد او با طراحي خاصي كه در اين فيلم انجام داد، قسمت اعظم كار تيم برتون و فيلم نامه را انجام داد و به تصاوير، روحي آميخته با ترس و تاريكي دميد كه در هدف نهايي تيم برتون موثر بود اما به تصوير كشيدن ذهن پيچيده و خلاقانه برتون كار راحتي نبود در همين راستا دانته پيشنهاد پرده آبي و استفاده از كامپيوتر را براي خلق آن صحنه ها به برتون داد كه در مرحله اول مورد پذيرش قرار گرفت.

اما در نيمه كار تيم برتون در سر صحنه فيلم برداري از تصميم خود سر باز زد و خواست كه تمام صحنه ها با جزئيات كامل و بدون كم و كاست طراحي شده و قابل لمس باشد او اظهار داشت كه چطور مي شود بازيگران من جلوي پرده آبي آواز بخوانند؛ در حالي كه هيچ چيز دور و برشان نيست؛ اين طور هيچ حس واقعي به وجود نمي آيد)

و اما سوئيني تاد تيم برتون كسي نبود جز بازيگر مورد علاقه اش جاني دپ.

اين فيلم ششمين همكاري جاني دپ و تيم برتون بوده است، اين نقش آن قدر براي جاني دپ جذاب و دوست داشتني بوده است كه او را وادار به دخالت در امر گريم تاد كرده است به طوري كه گريم سوئيني تاد پيشنهاد جاني دپ بوده است.

شخصيتي با موهاي فرفري، مجعد و بلند كه نواري از آن سفيد شده است و به طوري برجسته به جنبه رنج كشيده و زجر ديده سوئيني تاد مي پردازد.

علاوه بر اين گريم پيشنهادي توسط دپ تيم برتون نيز حلقه هاي قهوه اي دور چشم كه حاكي از غم و غصه و بي خوابي و يا بهتر بگوييم هرگز نخوابيدن، شخصيت سوئيني تاد داشت را به گريم او اضافه كرد.

در هر صورت جاني دپ به علت همكاري هاي طولاني كه با برتون داشته است با روحيات و سليقه او آشناست و يا شايد هم روح پريشان و خاص برتون، جاني دپ را نيز تحت تاثير قرار داده و در او نيز رسوخ كرده است.

اين گونه بود كه شخصيت سوئيني تاد با بازي جاني دپ و گريم هولناكش كه در عين وحشت موجب دلسوزي و ترحم بيننده مي شود، خلق شد.

-جاني دپ در مورد نقشش در سوئيني تاد مي گويد:

براي اين فيلم روي نگاه سوئيني تاد و سكانس هاي آواز خيلي كار كرده ام.

روي نگاه او كار كردم، زيرا تاريخچه زندگي و گذشته اش را مي توان از نگاهش فهميد او بايد با نگاه سرد و سنگينش بيننده را مجاب مي كرد كه چيزها و تلخي هاي زيادي را در زندگي اش تجربه كرده است.و در امر آواز نيز اول سعي كردم با مربي صدا و آواز كار كنم اما هر چي كه در مورد موسيقي و آواز اطلاعاتم زياد مي شد، آمادگي ام براي ايفاي نقش هم كمتر مي شد، پس اين طور شد كه سعي كردم به طور تجربي و با تمرين به اين كار بپردازم، همچنين همسرم ونسا پارادي (خواننده فرانسوي) نيز در كامل شدن و پيشرفت در امر آواز خواني خيلي به من كمك كرد.

با نگاه و مرور حرف هاي جاني دپ در مورد نوع بازي كردن در نقش سوئيني تاد به اعجازآميز بودن اين تراژدي بيشتر و بهتر پي مي بريم.

همان طور كه در گفته هاي دپ خوانديم؛ نگاه اين آرايشگر رنج كشيده بيان كننده نوعي انتقام ريشه دار است و به صورتي خونسردانه و در عين راحتي دست به جناياتي مي زند كه بيانگر تجربيات تلخ و گذشته تاريك اوست اين خونسردي آميخته با نفرت در نگاه نقشه دار و پر تلاطم سوئيني تاد كاملا مشهود است كه موفقيت و چيره دستي جاني دپ را ثابت مي كند.

جالب است بدانيد: تيم برتون در اين كار از همسرش هلنا بونهام كارتر در يكي از نقش هاي اصلي استفاده كرده است.

همسر برتون نيز در فيلم يكي از همدستان جنايات اتفاق افتاده در محله فيلت است.

او نيز در صحنه هاي آواز خواني و موزيكال فيلم، درخشان ظاهر شده و توانسته به خشونت فيلم جنبه اي رمانتيك و درام ببخشد.

خلاصه اي از داستان سوئيني تاد، آرايشگر پليد خيابان فيلت

سوئيني تاد يكي از آن بدبخت و بيچاره هايي است كه بي خود و بي جهت به زندان مي افتد و در زماني كه در زندان به سر مي برد زن و زندگي اش را از دست مي دهد.اين قضيه و بي گناهي او باعث مي شود كه او عزمش را جزم كند كه بعد از آزادي اش انتقامش را از قاضي تمام مردم آن محله (به صرف حضور در زمان و مكاني كه قاضي زن و زندگي اش را تصاحب مي كند) بگيرد ا و به محض بيرون آمدن از زندان، يك سلماني مي زند (حرفه اي كه قبل از گرفتار شدن نيز به آن پرداخته) و تصميم مي گيرد وبه جاي تراشيدن سر مشتري ها و مردم دخيل در ماجراي زندگي اش گردنشان را بزند.در همين راستا با دوشيزه جنايتكاري به اسم لاوت هم آشنا مي شود و دو نفري به انتقام گيري مي پردازند.

صحنه هاي به يادماندني:

1-صحبت كردن، مرثيه خواني ها و ستايش تيغ سلماني توسط سوئيني تاد كه همگي آوازي و موزيكال است.

2- درست كردن همبرگر توسط خانم لاوت (قبل از همدستي با تاد) و آواز خواني او

3- و ...
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن