تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820682944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردم و منتقدان از سريال هاي ماه رمضان مي گويند


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: مردم و منتقدان از سريال هاي ماه رمضان مي گويند
ضيغمي چند سال است كه مرسوم شده كه سريال سازها چند ماه قبل از ماه مبارك رمضان دست به كار شوند و مجموعه هاي مختلفي براي رسانه ملي منطبق با فراخور ذائقه مردم بسازند امسال نيز 4 سريال بزنگاه، مأمور بدرقه، روز حسرت و مثل هيچ كس در اين ايام پر فيض و بركت و ملكوتي در شبكه هاي مختلف سيما در حال پخش است ولي آن طور كه بايد وشايد از آن ها استقبال نشده و آمار بينندگان سريال هاي تلويزيوني امسال نسبت به سال گذشته كاهش يافته است. گزارشي را كه مي خوانيد نظرات تني چند از مردم و كارشناسان، روان شناسان و منتقدان در رابطه با سريال هاي در حال پخش و بازتاب آن در جامعه است.

يك منتقد سينما مي گويد: بيننده سريال بزنگاه و مأمور بدرقه هستم زيرا به مناسبت هاي اين ماه نزديك تر و از حال و هوايي مناسب تري برخوردار است.

طهماسب صلح جو مي افزايد: با توجه به انتظاري كه از رضا عطاران در سابقه فيلمسازي اش داشتيم بزنگاه هم سريالي موفق به نظر نمي رسد و جزئياتي كه مي تواند به بخش كميك قصه كمك كند را از دست مي دهد.

وي ادامه مي دهد: به هر حال از حال و هواي سريال بزنگاه مشخص است كه در شرايط نامساعدي مجبور به ساخت سريال شده اند.

وي عنوان مي كند: سريال مأمور بدرقه هم از نظر روايت داستان و هم از نظر شخصيت پردازي نسبت به بزنگاه موفق تر بوده است و از نظر فرم ساخت محوري به خوبي پيش رفته و با نظرات تماشاگر تناسب پيدا كرده است.

صلح جو اضافه مي كند: در سريال هاي ياد شده كه 2 شخصيت محوري معتاد هستند به مسئله اعتياد زير پوستي و ملايم پرداخته شده است اما از منظر جنبه بدآموزي يا خوب پرداختن به اعتياد يك نظريه كارشناسي روان شناسي لازم است.

وي ادامه مي دهد: درست است كه شخصيت هاي قهرمان 2 سريال كاركترهاي جذابي هستند ولي معتاد بودنشان يكي از نقاط ضعف آن ها محسوب مي شود و پرداختن به بحث روان شناسي هنر و روان شناسي رسانه را مي طلبد كه آيا اگر قهرمانان داستان مثبت بودند مي توانستند مورد استقبال مخاطب واقع شوند يا خير؟

صلح جو عنوان مي كند: از ديدگاه هنري بايد عيب و نقص را در كنار هم داشته باشيم يعني كاركترها يك شخصيت خاكستري يعني قوي و ضعيف در كنار هم باشند كه به اين نوع شخصيت ها شخصيت هاي دراماتيك مي گويند كه به خوبي پرداخته شده است.

يك كارشناس ارشد علوم ارتباطات مي گويد: در سريال هاي ماه مبارك رمضان به ارزش ها غير مستقيم پرداخته مي شود، در بحث هاي اجتماعي و چگونگي مطرح كردن قضايا افراد عادي نظرات خاص خود را بيان مي كنند ولي در سطح تخصصي اين پرسش به وجود مي آيد كه آيا سريال سازها پيامشان را به درستي مي رسانند يا خير؟

سيد محمد حجازي مي افزايد: كارشناسي درست در انتقال پيام ها در سريال ها نشان دهنده مخاطب شناسي درست آنان روي افراد جامعه است كه ما شاهد آثاري خوب در سريال هاي ماه مبارك رمضان هستيم.

وي ادامه مي دهد: از ديدگاه اجتماعي نبايد انتظار داشت كه يك سريال هيچ گونه آثار منفي نداشته باشد، به طور مثال كودكان به طور طبيعي تكيه كلام هاي شخصيت ها را تقليد مي كنند.

وي اضافه مي كند: بعضي از سريال ها در بطن قصه وارد مسائل جزئي مي شوند كه جنبه بدآموزي دارد، مانند اعتياد، قايم كردن مواد مخدر در جيب دختربچه و مثال هايي را كه همه مردم مي زنند اشتباهايي بوده كه به تصوير درآمده است.

حجازي مي گويد: سريال سازها امسال از پرداختن به نقش هاي كليشه اي دورتر شده و غير مستقيم ارزش هاي ماه مبارك رمضان را به تصوير كشيده و بيشتر به آن پرداخته اند.

وي مي افزايد: در بحث روان شناسي ارتباطات مي توان گفت هر چه قدر ما بتوانيم غير مستقيم با مسائل برخورد كنيم شاهد نفوذ و تأثيرات بيشتري در جامعه خواهيم بود.

يك دكتراي مشاوره و مدير گروه رشته روان شناسي دانشگاه آزاد اسلامي مي گويد: طنز واقعيت هاي خشن زندگي را تلطيف و ساده مي كند. شايد مردم استقبال بيشتري از برنامه هاي طنز نسبت به برنامه هاي جدي تر داشته باشند. البته به نظر من اين سريال ها نتوانسته اند مسائل زندگي عميق را مطرح كنند.

دكتر محمود جاجرمي مي افزايد: از اشكالات يكي از سريال ها مي توان به نكاتي چون نپرداختن به مشكلات فرد معتاد در يك خانواده و استفاده از كلمات و ديالوگ هاي ناشايسته اشاره كرد كه جنبه بدآموزي در ميان افراد جامعه وكودكان داشته و نكات تربيتي در آن رعايت نشده است.

وي ادامه مي دهد: يكي از نكات خوب در سريال سازي رضا عطاران در چند سال اخير پرداختن به مشكلات افرادي مياني يا پايين تر از طبقه متوسط جامعه است.

جاجرمي ادامه مي دهد: سيل گسترده اي از اقشار مختلف جامعه بيننده سريال ها هستند و اين به معناي برآورده شدن نيازهايشان است.

وي اضافه مي كند: به نظرم سريال هاي روز حسرت و مثل هيچ كس به موضوعات معنوي پرداخته و مورد استقبال مردم قرار گرفته اند.

وي عنوان مي كند: فكر مي كنم سريال هاي طنزي كه در ماه مبارك رمضان پخش مي شود جاي خودش را هميشه دارد ولي سريال سازها بايد اين نكته را در نظر بگيرند كه با توجه به نياز و تمايل مخاطب برنامه بسازند.

معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي مي گويد: امسال تلويزيون آن خط قرمزي كه صدا و سيما مشخص كرده را رعايت نكرده و سريال هاي روز حسرت، بزنگاه و مأمور بدرقه خيلي بي محابا به بحث اعتياد پرداخته اند.

صدرا مذهب يوسفي مي افزايد: پخش سريال بزنگاه براي كودكان جنبه بدآموزي دارد و آشكارا به معضل اعتياد پرداخته شده است و اين بدان معنا نيست كه زحمات سريال سازان را ناديده بگيريم.

وي اضافه مي كند: سريال بزنگاه از خط قرمز ها عبور كرده و به بحث هاي لفظي و زد و خوردها بي پرده پرداخته در صورتي كه وظيفه سريال سازها تقويت فرهنگ در جامعه است.

وي ادامه مي دهد: زماني در جامعه اعتياد نوعي بيماري محسوب مي شد ولي در سريال بزنگاه فردي معتاد نادر- را محبوب جامعه قرار داده اند به طوري كه دلسوزي مخاطب اين شده كه نادر جايي خلوت براي مصرف مواد گير بياورد.

يوسفي خاطر نشان مي كند: از ديدگاه و نگرش كلي مي توان گفت، طنز موجود سبب فرح بخشي فضاي جامعه شده همچنين شاهد بازي هايي زيبا هستيم.

وي مي گويد: سريال هاي امسال نسبت به سال گذشته از لحاظ كيفي، مفهومي، محتوايي و پرداختن به مسائل اعتقادي ضعيف تر شده اند. سال گذشته شاهد سريال هاي خوبي چون ميوه ممنوعه، اغماء و زير زمين بوديم.

يوسفي عنوان مي كند: سريال سازها بايد اعتقادات ديني را در جامعه تقويت كرده و در ماه مبارك رمضان با ساخت مجموعه هايي در شأن اين ماه پر فضيلت سطح معنوي را در جامعه بالا ببرند.

شهروندي ديگر مي گويد: بزنگاه بي محتواترين سريالي است كه در 5 سال اخير مشاهده كردم و رضا عطاران مي توانست با نگاه آموزنده و تفكري نو با توجه به نياز مخاطب سريالي در شأن جامعه بسازد.تينا جوهري مي افزايد: سريال مثل هيچ كس شروع كند و خوبي نداشت ولي بعد از پخش چند قسمت قصه به خوبي پيش مي رود و مخاطب خود را دارد اگر نام قهرمان قصه را به جاي داداشي نام برازنده اي مي گذاشتند بهتر بود.وي ادامه مي دهد: ريتم كند و كش دادن بي اندازه سريال روز حسرت از معايبش است و براي مخاطب جاي سوال است كه آيا اين سريال ماورايي است يا اجتماعي يا پليسي و سوژه اش كه تاكنون پخش شده مبهم است.

وي اضافه مي كند: سال هاست كه شاهد تكرار كليشه ها در رسانه ملي و يا در سينما هستيم و مأمور بدرقه يكي از آن دست سريال هاي تكراري، كليشه اي و خسته كننده است.

يك همشهري مي گويد: سريال روز حسرت سريالي خوش ساخت است اگر چه انتظار بيشتري از سيروس مقدم در تعليق انگيزي قصه داشتيم ولي شاهد بازي هاي خوب و دل انگيزي از بازيگران اين سريال هستيم.

ولي اميني مي افزايد: از سريال بزنگاه راضي نيستم زيرا تكرار بازي ها و كليشه ها سبب شده كه براي تماشاگر موضوع كشش نداشته و مخاطبان كمي شاهد اين مجموعه هستند و اگر به صرف حضور بازيگران خوب اين سريال نباشد، مخاطب ندارد ولي اعتقادي ندارم كه اين سريال روي خط قرمزها پا گذاشته است.وي ادامه مي دهد: سريال هاي پخش شده امسال نسبت به سال گذشته ضعيف تر شده و شايد دلايلش همين تكرار كليشه اي خسته كننده، فيلم نامه ضعيف ، كش دادن بي اندازه سريال ها و ... باشد.

يك شهروند مي گويد: احساس مي شود در ساخت سريال هاي ماه مبارك رمضان چندان تدابيري انديشيده نشده به گونه اي كه سطحي به موضوعات قابل تأمل در جامعه پرداخته شده است.

موسي ولي زاد مي افزايد: با توجه به توانايي هايي كه سريال سازها دارند مي توانستند، به موضوعاتي از قبيل ارث، اعتياد، عالم برزخ و ... با نگاهي انديشمندانه و دقيق به جزئيات بپردازند و با بينش و كنايه از وضعيت نا به سامان اعتياد در جامعه صحبت كنند.وي عنوان مي كند: برنامه هاي قبل از افطار چون ماه من سلام قابل تحسين است زيرا در ساختار آن ها از ايده ها و تفكرات بسيار جالب و نو بهره گرفته شده است.
 سه شنبه 9 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن