تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819757151




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون اول رئيس‌جمهور: علم و تفكر دو محصول با ارزش دانشگاه است


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: معاون اول رئيس‌جمهور: علم و تفكر دو محصول با ارزش دانشگاه است
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به جايگاه و علم و پژوهش در اسلام و ايران گفت: دانشگاه جايگاهي است كه دو محصول با ارزش علم و تفكر را توليد مي‌كند.
فارس- پرويز داودي، معاون اول رئيس جمهور در آيين گشايش دانشگاه‌ها و مراكز عالي سراسر كشور كه پيش از ظهر امروز در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دانشگاه جايگاهي است كه دو محصول با ارزش و تنيده در هم علم و تفكر را توليد مي‌كند كه انسان عالم و آگاه و متفكر و فرهيخته محصول اول علم و تفكر است.
داودي با اشاره به جايگاه و علم و پژوهش در اسلام و ايران گفت: هر دو اين محصولات ارزشمند بوده و اگر در مسيري كه براي حركت در آن مسير خلق شده اند، قرار گيرند روز به روز بالنده تر و به لحاظ كيفي و كمي با ارزش تر شده و اگر از مسير منحرف شوند به ضد ارزش تبديل مي‌شود.
وي درباره جايگاه علم و پژوهش در اسلام گفت: 1400 سال قبل جامعه اسلامي مبتني بر فرهنگي شكل گرفت كه در آن علم و كار ؟ آن در صحنه عمل متجلي شد و علم به عنوان يكي از مهمترين عوامل رشد توسعه مطرح شد.
داودي افزود: علي رغم انحراف برخي حكومت هاي تشكيل شده بعد از رحلت پيامبر گرامي اسلام (ص) و بعد از شهادت مولاي متقيان علي (ع) كارمايه اصلي و دروني عظيم اسلام، از اواخر قرن دوم هجري باتشكيل دار الحكومه، عزتي دانش بنيان و مبتني بر جنبه هاي كار بردي علم با بهره گيري از نتايج تحقيقات و در يك بستر كاملا دين و الهي را پديد آورد.
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: به عبارت ديگر براي اينكه جامعه اسلامي علمي شود نه تنها همانند دوران رنسانس نيازي به طرد دين نبود، بلكه در اين جامعه دين خود بزرگترين محرك براي علمي شدن دين و بزرگترين مشوق براي تربيت دانشمنداني برجسته مانند اين سيناها در طب و فلسفه، ابن هيسم‌ها در فيزيك، فارابي‌ها درفلسفه، زكرياي رازي‌ها در شيمي و طب ، خواجه نصر الديبن طوسي‌ها در رياضي، نجم، فلسفه و خوارزمي‌ها در رياضي گرديد.
وي حذف اين نامها از تاريخ تمدن جهان را باعث بوجود آمدن حفره هايي در تاريخ تمدن دانست وافزود: اين نشان دهنده تاثير گذاري ريشه اي اين بزرگان در صحنه هاي علمي جهان است.
داودي ادامه داد: تاكيد اسلام بر علم و علم اندونزي بقدري زياد است كه علي رغم درجه بالاي شهادت در راه خدا براي يك انسان مسلمان، قلم عالم افضل از خون شهدا در اسلام قرار داده شده است.
معاون اول رئيس جمهور گفت: تقليد در اصول دين ممنوع بوده و اعتقاد به وجود وحدانيت خدا و اعتقاد به پيامبران الهي و روز رستاخيز و عدالت الهي و امامت، به جز با تفكر و تعقل و مراجعه به فطرت هاي پاك براي انسان ها ميسر نيست. در جاي جاي احكام اسلامي نيز زمينه هاي توليد و توسعه علم و علم آموزي به بهانه هاي مختلف آمده است، مانند آزاد كردن اسرا در قبال آموزش سواد به 10 مسلمان.
وي تصريح كرد: متاسفانه از قرن هفتم هجري با هجوم هاي مختلف به ايران و سوزاندن كتابخانه ها و كشتن دانشمندان و به تدريج سر كار آمدن برخي حكام نالايق، عملا فرصت ها براي بروز استعدادهاي مردم اين مرز و بوم از دست رفت. علي رغم وجود دانشمندا مثل شيخ بهايي در رياضيات مهندسي و فقه و اصول، ملاصدار و ميردامداد در فلسفه كه طي اين سالها ظهور پيدا كردند، به علت عدم شناخت و جهالت در ايران كار به جاي كشيده كه در صد ساله اخير و بويژه در دوران پهلوي نه تنها علم بي ارزش شد، بلكه طبقات با سواد در دانشگاهها با مقهور شكوه ظاهري و تبليغي علوم در غرب شده و جريان علمي و پژوهشي عمده و شايد بگويم صرفا سمت تقليد به جاي توليد وابتكار و خلاقيت و نو آوري پيش رفت و ادب و خضوع علمي به تدريج جاي خود را به تسليم و انقياد مرعوب شدن و خود باختگي داد.
داودي افزود: مردم به رهبري فردي عالم و بزرگواري از سلاله علما و اهل بيت كه خود انديشمندي برجسته، فاضل و نخبه بود و با اتكا به قدرت لايزال الهي نظام طاغوت و شاهنشاهي را بر چيده و مجددا فرصتي خلا گونه، براي بروز استعدادهاي خلاق و نو آور در نماي عرضه فراهم آوردند. و در همه ابعاد سياسي، فرهنگي اقتصادي علمي تابوي غربي را در هم شكستند و روحيه خود باختگي را به خود باوري تبديل كردند.
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: با هر تلاشي و با هر اختراع، اكتشاف و نوآوري يا دستيابي به مدارج بالاتر علمي، اميدي تازه و انگيزه اي نو در اذهان و وجدان هاي بيدار نوجوانان، جوانان، اساتيد و دانشجويان خودمان ايجاد مي‌كنيم و خود باوري را گسترش داده و عمق مي‌بخشيم و ميوه ها و ثمرات بيشتر و بهتر و شيرينتري را از اين شجره طيبه مي چينيم.
وي افزود: وقايع مختلف سياسي، اقتصادي در دهه هاي اخير و بويژه وقوع انقلاب شكوهمند اسلامي و سرعت شتابنده و تصاعدي فن آوري هاي اطلاعات و اطلاع رساني، روندي شتابان به رشد آگاهي ها و هشياري هاي مردم دنيا بخشيده است و سوالات متعدي را براي افكار آزاده دنيا پيش آورده است.
اين استاد دانشگاه بيان داشت:براي شكل دهي به تعاملات ميان ملت ها و دولت هاي جهان، نقش تفكر و انديشه روز به روز نمايانتر و بارز تر شده و بار مسئوليت در پاسخگويي و بيان و تبيين مسير درست، بيش از پيش بر دوش ملت ايران، و به ويژه فرهيختگان آن است. علم و تفكر و انديشه درست به عنوان محصول با ارزش دانشگاهي ما، توشه با ارزش اين راه و اين مسئوليت است.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به انسان عالم متفكر به عنوان دومين محصول دانشگاه گفت:علم وتفكر در كنار هم و ملازم يكديگر هستند علم و تفر مواد خام پروسه توليد است كه يافته هاي جديد را ايجاد مي‌كند، دانشگاه در توليد محصول اول هر دو را توليد مي‌كند عواملش استنادات، شان ورود، پيشه و تطور قبلي، تحولات بعدي، استفاده از ابزارهاي جديد، آزمايش هاي تجربي، پژوهشهاي ميداني، گردش هاي علمي، توجه به روابط و عوامل بومي از لازمه هاي كار مي‌باشند.
داودي تصريح كرد: ولي عوامل انگيزه بالاي محقق روحيه پرسشگري روحيه جرات و جسارت علمي، روحيه نقادي، نقش تعيين كننده و هدايت كننده اي را بازي مي‌كند كه عوامل اخير زير سايه تقويت ايمان و آرمان خواهي، محقق شده و فعال مي شوند و استاد شهيد آيت الله مطهري مي‌فرمايند علم به انسان حركت مي‌دهد و ايمان جهت.
وي گفت:رهبر عزيز ما فرمودند: «آن وقتي كه علم با هدايت ايمان، عواطف صحيح، معرفت روشن بيان آگاهانه همراه شود، معجزه هاي بزرگي مي‌كند و كشور ما در انتظار اين مجعزه ها باشد» .
معاون اول رئيس جمهور افزود:انسان عالم و فرهيخته اي كه مزين به ايمان و عواطف صحيح و معرفت آگاهانه شده باشد نه تنها با دستيابي به توليدات جديد عملي منشا جهش‌هاي علمي در كشور خواهد شد بلكه خود به عنوان يك عالم آگاه نتايج يافته هاي علمي را نيز در جهت خدمت به مردم و رفاه حال، مهر ورزي، پيشرفت و توسعه مردم به كار خواهد گرفت و منشا سعادت براي مردم خواهد شد و چنين عالم آگاهي است كه قادر خواهد بود مسئوليت خطير و تاريخي خود در مقطع حساس تعيين كننده كنوني در دنيا را به نجام و ثمر برساند.
وي گفت: با نگاه كردن به چند مثال مي‌توان به موفقيت حساس كنوني دنيا و به ويژه نقش حساس كشورمان پي برد.
داودي افزود: از يك طرف بحران هاي فرهنگي اقتصادي و سياسي گريبانگير سلطه گران و حاكمان بيش از 30 ساله دنيا شده است و از سوي ديگر بن بست ليبراليسم و بن بست براي دستيابي به اهداف و آرمان هاي جامعه رفاه براي اقتصاد غرب اتفاق افتاده است
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: ظلم ها و كشتارها و فجايع نظام سلطه در محضر تماشاگران و نظاره گران دنيا كه هم اكنون تبديل شده اند به مردم دنيا و نه عده اي خاص با استفاده از رسانه ها پرسرعت هم اكنون آشكار شده است.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: فقدان نظام هاي اخلاقي، ديني و معنوي در مناسبات ميان دولت‌ها و نظام ها و مديريت دنيا به عنوان علت اين همه فساد هاو ظلم ها نابسامان ها و بي عدالتي ها بطور قوي استشمام مي‌شود.
وي با اشاره به بحران هاي پياپي اقتصاد و سرمايه داري آمريكا گفت: اين هابه عنوان بت و خداي ماده پرستان و شيفتگان ماديات با اهداف صرفا مادي در مناسبات اقتصادي در حال رخ دادن و مشاهد است و سرعت توالي وقوع آنها در حال افزايش است.
داودي گفت:به‌ بن بست رسيدن استفاده از ابزارهاي قلدري و نظامي گري براي حل مشكلات و لوث نمودن ظلم ها و كشتارها توسط قريب به كل مردم دنيا مشاهده و مقبول شده است.
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: نه تنها نظامات مديريت جهان توسط سلطه گران بلكه نظامات مديريت داخل سلطه گران در كشورهاي خودشان از هم پاشيده و سر اشيبي سقوط است.
وي گفت:از طرف ديگر كشور جمهوري اسلامي ايران مانند دري درخشان ابراز وجود مي‌كند و نوري مي‌افشاند و با ادعاي پاسخگويي وارد جهاني صحنه شده است و به حق موجبات تحسين همگان را متوجه خود كرده است .
داودي تاكيد كرد:ايران كشوري با مردمي آگاه ديندار و زير سايه اسلام با سابقه‌اي بلند از تمدن و فرهنگ و علم آگاهي با موقعيتي استراتژيك و حساس كه در منطقه حساس خاورميانه با وجود ذخائري عظيم از انرژي واقع است .
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد:ايران كشوري است شجاع كه دستور العمال هاي غرب را نپذيرفته و با شجاعت تابوهاي مانند هلوكاست و انحصار هسته اي و حق وتو و نظام مديريت صهيونيست ها بر مناسبات سياسي و اقتصادي مالي و حقوقي را مورد سوال جدي قرار داده است.
وي خطاب به دانشجويان واساتيد گفـت: شما در چنين موقعيت حساس نقش سرنوشت ساز توليد علم و تعليم و تربيت و انسان عالم آگاه را بر عهده داريد.
داودي افزود: شما رهبري مدبر و آگاه و نكته سنج و دور انديش را داريد كه در مواقع خطير با مراقبت هاي خود و هدايات خود حركت انقلاب و كشور ها تنظيم نموده و از انحراف نجات مي‌بخشيد و همچنين آرماني قوي مثل چشم انداز را داريد كه كشور را در رده اول علمي اقتصادي منطقه هدف گذاري كرده است.
معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: شما نويد پيشرفت و عدالت را براي دهه بعدي داريد كه ابتكارات، راه هاي ميانبر، هنرمندي ها و نبوغ ها و هوشمند ها را بيش از پيش ضروري مي نمايدو اكنون كه در مقطع طراحي برنامه پنجم هستيم بايد جهت دهي ها لازم را در علوم ايجاد كنيد.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: در مقطع خطير اصلاحات اقتصادي وسيع و ساختاري مثل اجراي اصل 44 و اجراي طرح تحول اقتصادي هستيم كه مي‌تواند دگرگوني‌ها و تحولاتي ژرف در ساختارهاي اقتصادي اجتماعي و توليد و كارائي و بهره وري كشور ايجاد كند.
وي توليد علم، ارتباط علم و صنعت، كاربردي كردن علم، پاسخگو كردن علم، كارا تر كردن استفادهاي از علوم تجاري كردن و تقاضا محور كردن علم ، تبديل علم به ثروت و ايجاد ارزش افزود ها بالاتر در بهره گيري از علم، پاسخگو كردن علم در جهت خدمت رسانه هاي وسيع به مردم و بويژه محرومين، پاسخگو كردن علم به نيازهاي فكري و انديشه اي و فرهنگي و معنوي و اخلاقي مردم و آزادگان دنيا، پاسخگو كردن علم براي ايجاد عظامات مبتني بر عدل و صلح و آزادي و عبوديت خدا براي مديريت دنيا و پاسخگو كردن علم براي ايجاد نظامات مبتني بر عدل و ارزش هاي انسان براي اداره و مديريت اقتصاد و سياست دنيا، از بديع ترين انتظاراتي است كه جلوي روي همه ما بويژه فرهيختگان ما قرار دارد.
در اين مراسم كه وزراي علوم و بهداشت، معاون علمي رييس جمهور، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، رييس سازمان سنجش، روساي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران و جمعي از اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها حضور دارشتند معاون اول رئيس جمهور از نفرات برتر كنكور امسال تقدير كرد.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن