تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804085480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهمترين تحولات هفته گذشته در ارمنستان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مهمترين تحولات هفته گذشته در ارمنستان
ايروان/واحد مركزي خبر/ سياسي 87/07/07

مهمترين رويداد هفته گذشته در ارمنستان مربوط به استقلال اين كشور بود.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر از ايروان هفده سال پيش در 21 سپتامبر سال 1991 ارمنستان مستقل شد.
اما استقلال ارمنستان با مشكلات بيشمار اقتصادي و اجتماعي همراه شد.
در سال هاي اوليه استقلال ارمنستان بدليل جنگ قره باغ و برخي مسايل سياسي-تاريخي اين كشور در محاصره دو همسايه اش تركيه و جمهوري اذربايجان قرار گرفت.
اما جمهوري اسلامي ايران به عنوان دوست و كشور همسايه ارمنستان ضمن برسميت شناختن استقلال اين كشور روابط اقتصادي و سياسي گسترده اي با ان برقرار كرد و اين امر تا حد زيادي عواقب زيانبار بحران اقتصادي-اجتماعي اين كشور را كاهش داد.
نكته جالب اين است كه مردم ارمنستان راهي كه اين كشور را به ايران متصل مي كند ((راه زندگي)) و يا ((راه رهايي)) ناميده اند.
سخنراني سرژ سركسيان رييس جمهور ارمنستان در شصت و سومين مجمع عمومي سازمان ملل از ديگر نكات مهم هفته گذشته در ارمنستان بود.
سركسيان در سخنراني خود بر ضرورت ايجاد ساختار امنيتي جديد در منطقه قفقاز جنوبي و گسترش همكاري منطقه اي تاكيد كرد.
رييس جمهور ارمنستان با اشاره به سفر اخير عبدالله گل رييس جمهور تركيه به ارمنستان و ديدارش با وي گفت: دو كشور امادگي حل اختلافات موجود را دارند.
تركيه و ارمنستان پس از استقلال اين كشور به دليل موضوع قتل عام ارامنه در سال 1915 در زمان امپراطوري عثماني داراي روابط ديپلماتيك نيستند.
پيشنهاد انكارا مبني بر تشكيل پيمان ثبات و همكاري قفقاز با حضور تركيه گرجستان ارمنستان، جمهوري اذربايجان و روسيه از ديگر موضوعات بحث انگيز محافل سياسي و مطبوعات ارمنستان در هفته گذشته بود.
تيگران سركيسيان نخست وزير ارمنستان در گفتگو با روزنامه نگاران خارجي اين پيشنهاد را تلاشي در جهت شكل دادن به آينده منطقه ارزيابي ارزيابي و از آن حمايت كرد.
در اين ارتباط سخنان كمال زارع كارشناس مسايل سياسي سفارت جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان در مصاحبه با روزنامه ((ازگ)) چاپ ايروان بازتاب وسيعي در ارمنستان يافت و خبرگزاري هاي ((پان ارمنيان)) و ((هاي اينفو)) اين كشور به بررسي موشكافانه مواضع جمهوري اسلامي ايران در باره مسايل منطقه قفقاز جنوبي پرداختند و از منطقي بودن طرح 3+3 حمايت كردند.
زارع با اشاره به طرح تشكيل پيمان ثبات و همكاري قفقاز از طرف آنكارا گفت: اين طرح نمي تواند بدون حضور جمهوري اسلامي ايران نتيجه بخش باشد.
وي گفت: بهترين طرح همكاري در منطقه قفقاز جنوبي طرح 3+3 است كه در ان از سويي سه كشور منطقه قفقاز جنوبي و از سوي ديگر سه كشور ايران روسيه و تركيه قرار دارند.
در بعد اقتصادي به نگراني بوجود امده در ارمنستان در ارتباط با احتمال افزايش بهاي گاز صادراتي روسيه به ارمنستان از سال اينده بايد اشاره كرد.
به گفته وزير انرژي و منابع طبيعي ارمنستان روسيه تصميم دارد در سال اينده بهاي گاز صادراتي كشورش به ارمنستان را از صد و ده دلار در برابر هزار متر مكعب به صد و پنجاه دلار و از سال 2010 به دويست دلار افزايش دهد.
برگزاري نشستي در حسينيه مسجد كبود ايروان به مناسبت روز جهاني قدس با حضور انديشمندان ارمنستاني و ايراني نيز جزو موضوعات جالب توجه هفته گذشته در ارمنستان بود.
در اين نشست انديشمندان ارمنستاني با اشاره به اين كه بيت المقدس ميراث معنوي اديان توحيدي است گفتند كشتار فلسطينيان مغاير اصول ديني است.
به گفته يازيچيان مورخ ارمنستاني:تا زماني كه تفكر صهيونيستي به حيات خود ادامه مي دهد در خاورميانه و در جهان صلح مستقر نخواهد شد.
به عقيده اوتيسيان رييس سازمان اريايي ارمنستان مسئله فلسطين تنها با همبستگي ملت ها در برابر صهيونيسم جهاني حل خواهد شد.
در بعد فرهنگي دو مطلب قابل توجه است نخست بعد از تقاضاهاي بيشمار انديشمندان ارمنستان در سال هاي گذشته بالاخره يك شبكه تلويزيوني كاملا فرهنگي در ارمنستان افتتاح شد.
به گفته كارشناسان فرهنگي ؛ در هفده سال گذشته پس از استقلال ارمنستان پخش فيلم هاي امريكايي و هاليوودي و سريال هاي مبتذل و بي ارزش غربي از شبكه هاي تلويزيوني ارزش هاي ملي و مذهبي مردم ارمنستان را مورد تهديد قرار داده است و راه اندازي اين شبكه نقش مهمي در احياي ارزش هاي فرهنگي اين كشور دارد.
و خبر فرهنگي ديگر اين كه جشنواره جهاني تئاتر ((هاي فست)) ارمنستان با حضور سه گروه تئاتر از كشورمان از هفته اينده اغاز خواهد شد.
سخن اخر اين كه فعال شدن اقدامات فرهنگي هنرمندان كشورمان در ارمنستان در هفته هاي گذشته نويد بخش گسترش همكاري هاي فرهنگي دو كشور در كنار همكاري هاي سياسي و اقتصادي گسترده است.
انديشمندان ارمنستان بر ضرورت گسترش همكاري هاي فرهنگي ايران و ارمنستان در جهت تعميق شناخت درست دو ملت از يكديگر تاكيد مي كنند.
كد: 177 /257
 يکشنبه 7 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن