تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820004537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش جليلي‌ به پيش نويس1+5


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: واكنش جليلي‌ به پيش نويس1+5
جليلي اضافه كرد: يكي ديگر از وزراي امور خارجه عضو اين گروه اعلام كرده است كه اين پيش نويس براي اين به شوراي امنيت ارائه شده است كه به ايران اعلام كنند خيلي خوشحال نباشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران گفت: پيش نويسي كه كشورهاي گروه موسوم به پنج به علاوه يك به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارائه كرده‌‏اند، بيشتر به بيانيه شبيه است.

به گزارش "ايلنا"سعيد جليلي ، با بيان اينكه در اين پيش نويس، هيچ موضوع و مساله جديدي مطرح نشده است، افزود: اين پيش نويس، بيانيه‌‏اي چند خطي است كه مي‌‏خواهند با عنوان قطعنامه در شوراي امنيت مطرح و صادر كنند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: اين پيش نويس در شرايطي تدوين شده است كه كشورهاي گروه پنج به علاوه يك گفتگوهاي خود را با جمهوري اسلامي ايران، سازنده و رو به جلو خوانده و اعلام كرده‌‏اند كه سوال‌‏هاي ايران منطقي است و درباره آنها بحث خواهند كرد و پاسخ خواهند داد.

جليلي با اشاره به اينكه اين كشورها نتوانستند براي سوالات جمهوري اسلامي ايران پاسخ مناسبي تهيه كنند و اكنون به سوي تصويب چنين قطعنامه‌‏اي پيش مي‌‏روند، افزود: اين امر نشان مي‌‏دهد كه سوال‌‏هاي ايران سوالاتي منطقي و استدلال‌‏هاي ما استدلال‌‏هايي صحيح بوده است.

وي با بيان اينكه اقدام اين كشورها را در ارائه پيش نويس جديد به شوراي امنيت مي‌‏توان با دو تحليل ارزيابي كرد، گفت: يا اين كشورها نمي‌‏توانند پاسخي منطقي به پرسش‌‏هاي جمهوري اسلامي ايران بدهند، يا اينكه اين كشورها انسجام دروني خود را از دست داده‌‏اند، مساله اي كه خود آنها در گفتگوهايشان به آن اشاره كرده‌‏اند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: اين كشورها با ارائه پيش نويس جديد به شوراي امنيت مي‌‏خواهند نشان دهند كه ميانشان انسجام وجود دارد، نكته‌‏اي كه يكي از وزراي امور خارجه عضو گروه پنج به علاوه يك هم به آن اشاره كرده است كه اين قطعنامه نكته جديدي ندارد و تنها كشورهاي عضو اين گروه خواسته‌‏اند انسجام خود را به نمايش بگذارند.

جليلي اضافه كرد: يكي ديگر از وزراي امور خارجه عضو اين گروه اعلام كرده است كه اين پيش نويس براي اين به شوراي امنيت ارائه شده است كه به ايران اعلام كنند خيلي خوشحال نباشد.

وي ادامه داد: اين اقدام خيلي سازنده نيست و آنچه آنها امروز به آن نياز دارند اين است كه با اقداماتي اعتمادساز، اعتماد ملت ايران را جلب كنند، درحالي كه اين اقدام ها بيشتر موجب بي اعتمادي ملت ايران خواهد شد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: اين روند، سازنده نيست و مشكلي را از آنها حل نخواهد كرد.

جليلي خاطرنشان كرد: اينكه برخي از اعضاي اين گروه بخواهند مشكلاتي را كه در درون دارند با هزينه كردن از اعتبار ديگران برطرف كنند يا اينكه بخواهند پاسخ استدلال‌‏ها و مسير مذاكره‌‏اي را كه در مقابل چشمان جامعه جهاني صورت گرفته است منحرف كنند، به هيچ وجه مفيد نخواهد بود.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اين پيش نويس چند خطي را تكرار موارد گفته شده در قطعنامه‌‏هاي قبلي خواند و گفت: اين قطعا به مسيري كه مي‌‏توانست به همكاري‌‏هاي سازنده مبتني بر تعهدات دسته جمعي براي صلح و امنيت جهاني منتهي شود كمك نخواهد كرد.

جليلي همچنين با اشاره به روند مذاكرات پس از گفتگوهاي ژنو كه به ارائه پيشنهادهايي ازجانب دو طرف و توافق براي بررسي اين پيشنهادها منجر شد و ارسال نامه اش به سولانا مبني بر اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي پاسخگويي شفاف به ابهامات موجود گفت: در اين نامه خاطرنشان شد كه متقابلا ايران انتظار دارد به سوالات مطرح شده از طرف جمهوري اسلامي ايران به صورت شفاف پاسخ گفته شود.

وي افزود: سولانا از اين رويكرد استقبال كرد و ما نيز براي آغاز گفتگوها به منظور برطرف كردن ابهامات و سوالات دو طرف، اعلام آمادگي كرديم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به آماده نبودن طرف مقابل براي شروع اين گفتگوها و تلف شدن سه هفته زمان براي آغاز اين گفتگوها در سطح معاونان دو طرف گفت: در آن جلسه، ما سوالات خود را مطرح كرديم، جمع بندي طرف مقابل در آن جلسات اين بود كه رويكرد جمهوري اسلامي ايران در اين مذاكرات رويكردي جدي ، سازنده و رو به جلوست و اين سوالات بعضا سوالاتي قابل توجه و جدي است كه نياز به بحث و گفتگو ميان شش كشور و آماده شدن پاسخ ها براي ارائه به ايران دارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: پس از اين گفتگوها ايران منتظر ارائه پاسخ ها به سوالاتش ماند كه شش كشور آن را به برگزاري اجلاس واشنگتن در سطح مديران كل موكول كردند؛ در اين اجلاس نتوانستند به جمع بندي برسند و آن را به اجلاس وزراي امور خارجه شش كشور احاله كردند كه البته اين نشست در مرحله اول هم تشكيل نشد.

جليلي گفت: اين كشورها پس از اينكه در اين نشست نتوانستند به جمع بندي برسند پيش نويسي ارائه كردند كه بيشتر به بيانيه شبيه است و مساله اي جديد در آن وجود ندارد.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن