تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812839057




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیا شب اول قبر، برای همه یکسان است؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: در عالم برزخ، حوادث زیادی اتفاق میافتد که در برخی از آیات قرآن از جمله آیات 99 و 100 سوره مؤمنون و در روایات فراوانی، بدان حوادث اشاره شده است; به عنوان نمونه به برخی از حوادثی که شب اوّل قبر اتفاق میافتد، اشاره میشود:

1. پرسش در قبر
از مضمون روایت امام سجاد7 استفاده میشود که وقتی انسان را در قبر میگذارند، دو فرشته از فرشتههای الهی به سراغ او میآیند و از اصول عقاید، یعنی توحید، نبوت و امامت او و اینکه از چه پیشوایانی پیروی میکرده و از چگونگی مصرف کردن عمر در طرق مختلف و طریق کسب اموال و مصرف آنها میپرسند، و چنانچه از مؤمنان راستین باشد، بخوبی از عهدة جواب برمیآید و مشمول رحمت و عنایات حق میشود و اگر از مؤمنان نباشد، در پاسخ سؤالات، عاجز میماند و مشمول عذاب دردناک برزخی میشود.(بحارالانوار، مجلسی، ج 6، ص 223، حدیث 24، چاپ بیروت.)

2. حضور ائمه:
وقتی مؤمن بمیرد، پیامبر خدا9 و حضرت علی و فاطمه و امام حسن و امام حسین: همراه با ملائکه مقربی میآیند، و اگر مؤمن توانست جواب نکیر و منکر را بدهد، آنها به نفع او شهادت میدهند، و اگر نتوانست جواب بدهد (زبانش بند آمد) پیامبرخدا9 به امر خدا شهادت میدهد که این مؤمن، زبانش از ترس بند آمده است; و گرنه به آنچه شما میپرسید، معتقد است، و حضرت علی و فاطمه و امام حسن و امام حسین: نیز فرمایش حضرت رسول را تأیید میکنند.(بحارالانوار، ج 6، ص 229، ح 32.)
3. تجسم اعمال
امام صادقفرمود: "وقتی مؤمن داخل قبر شود، (با توجه به تجسم اعمال) نماز در سمت راست و زکات در سمت چپ او قرار میگیرد و نیکوکاریهایش بالای سر او سایه میافکنند و "صبر" در قسمتی دیگر قرار میگیرد. وقتی دو فرشته برای پرسش میآیند، "صبر" به نماز و روزه میگوید: از صاحبتان دفاع کنید وگرنه من آماده دفاع هستم."(بحارالانوار، همان، ص 230، ح 35.)
4. فشار قبر
آنگونه که از برخی احادیث استفاده میشود، فشار قبر برای همه به جز اولیای خداوند و معصومین: هست; البته در برخی، کیفر اعمال محسوب میشود و برای بعضی، ملایمتر و به منزلة کفارة گناهان و جبران کوتاهیهاست.
امام صادقاز رسولاکرمنقل فرموده است که "ضَغطَةُ القَبْرِ لِلْمُؤمِنِ کَفّارَةٌ لِمَا کان مِنْهُ من تَضْییع النِّعَم; فشار قبر برای مؤمن، کفارة نعمتهایی است که ضایع کرده است."(بحارالانوار، همان، ص 221، ح 16 و 19.)
5. وحشت شب اوّل قبر
در مورد هول و هراس قبر، ترجمة روایتی از حضرت علیرا میآوریم که فرمود: "برای کسی که آمرزیده نشود، بعد از مرگ، از خود "مرگ" شدیدتر است. از قبر، و تنگی و تاریکی آن بر حذر باشید; همانا قبر هر روز میگوید: من خانة غربتم. من خانة وحشتم. من خانة کِرْم هستم و قبر (برای مؤمنان) باغی از باغهای بهشت، و (برای گناهکاران) گودالی از گودالهای آتش است. زندگی و معیشت سختی که خدا دشمنان خودش را از آن ترسانده، عذاب قبر است."(بحارالانوار، همان، ص 218، ح 13.)
برای اطلاع بیشتر میتوانید به کتابهای ذیل مراجعه کنید:
1. پیام قرآن، آیةالله مکارم شیرازی و دیگران، ج 5، نشر مدرسةالامام امیرالمؤمنین; 2. منازل الأخرة، مرحوم شیخ عباس قمی، ص 41، نشر در راه حق; 3. جهان پس از مرگ، حبیبالله طاهری، نشر جامعه مدرسین.
از نکات یاد شده معلوم میشود که شب اول قبر برای همه یکسان نیست و مؤمنان به خلاف گنهکاران راحت و آسوده خیالند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن