تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812769087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آباداني و توسعه شهرك تاريخي ماسوله‌در گيلان نيازمند نگاهي ويژه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آباداني و توسعه شهرك تاريخي ماسوله‌در گيلان نيازمند نگاهي ويژه
داخلي. فرهنگي. گردشگراي.

آباداني و توسعه بيش از پيش شهرك تاريخي ماسوله، آرميده در كوههاي غرب مركز شهرستان فومن استان گيلان،بعنوان يك شاهكار تاريخي و باستاني، نيازمند نگاهي ويژه از سوي مسوولين است.

شهرك تاريخي و باستاني ماسوله با ساختمان‌هاي پلكاني خود جلوه‌اي ديگر از هنر و معماري و جاذبه‌هاي نهفته در دل زيبايي‌هاي شهرستان فومن استان گيلان را نمايان مي‌كند.

اين شهرك تاريخي كه در ‪ ۳۵‬كيلو متري غرب شهرستان فومن و در جنوب غربي استان گيلان واقع شده است در دل طبيعت زيباي استان گيلان و در فصول مختلف سال رنگارنگ ارميده است و باانبوه جمعيت مواج و ساكن محل زيبايي‌هاي خود را به رخ مي‌كشد.

جمعيت پير و جوان از جاي جاي ايران و جهان به ميهماني مردمان باستاني ترين شهرك ايران مي‌آيند تا ضمن گريز از دلمشغولي‌هاي زندگي امروز گريزي به تاريخ فرهنگ و هنر گيلان زمين بزنند.

صداي دلنشين آب چشمه‌ساران و رودخانه‌ها بر سبزه و سنگفرش دامنه كوه‌هاي ماسوله مي‌غلتد و گوش‌ها را نوازش مي‌دهد و آدمي را از هنر نقاش زبر دست زمانه بخود مي‌آورد.

پيرزنها در پشت پنجره‌هاي منبت كاري شده با نظاره به جمعيت جوشان اين روزهاي ماسوله آرام به بافتن عروسكهاي كاموايي ، روفرشي و گل سر مشغول هستند.

شهرك ماسوله همانند پلكان نردبان مسافران را به كوچه‌هاي تنگ و باريك با سنگفرشهاي فرسوده به خود مي‌خواند.

خانه‌هاي اين شهرك قديمي ارميده در قلب كوهستان كه پشت بام هر خانه حياط خانه‌هاي بالاتر و محل رفت و آمد مسافران و سياحان است ميزبان گردشگران بسياري است كه جلوه‌هاي زيبايي اين شهرك شگفت انگيز را به نظاره نشسته‌اند.

جمعيت اندك و باقي مانده شهرك تاريخي ماسوله هم اكنون با دست‌هاي پينه بسته به كار توليد صنايع دستي مشغول هستند.

چموش دوزي ، چاقوي‌سازي و ساخت وسايل فلزي دستي ، توليد گليم و جاجيم از صنايع دستي مردان اين خطه از گيلان سرسبز است.

مردم بومي اين شهرك از اقوام گيل و تالش و مسلمان شيعه مذهب هستند به زبان ماسوله تالشي صحبت مي‌كنند.

توليد صنايع دستي در اين مدت با توجه به ويژگي‌هاي خاص منطقه درآمد نسبتا خوبي براي اهالي اين شهر دارد و اين صنايع دستي از پدران به فرزندان آموخته شده و نسل به‌نسل انتقال مي‌يابد.

عروسك‌سازي و بافت جوراب پشمي يكي از مهم‌ترين صنايع دستي اين منطقه است و در كنار آنها چاروق دوزي ، گيوه و چموش دوزي ، ساخت ابزار و يراق اسب و ساخت انواع درهاي مشجر و پنجره از ديگر صنايع دستي اين منطقه به شمار مي آيد.

در هركوي و برزن ودر مغازه‌هاي كوچك ماسوله خرد و كلان مشغول بافت گيوه و چاروق هستند بطوريكه ظرافت بافت و حركت دست بافندگان مسافران را به درنگ وا مي‌دارد.

قله‌هاي شاه معلم ، قند كله ، لاسه سر ، سينگي سياه از مناظر طبيعي زيباي اين منطقه است و هرساله كوهنوردان زيادي براي صعود و آموزش به اين ارتفاعات مي‌آيند.

برخي از مردم منطقه بعنوان راه بلد راههاي ماسوله كوهنوردان را براي صعود به قله‌ها راهنمايي مي‌كنند و درامد نسبتا خوبي از اين طريق دارند.

بقعه عون ابن محمد ابن علي (ع) با درب معروف چله خانه در اندرون بقعه ، مسجد تاريخي صاحب الزمان ، بقاع عين علي و زين علي ،بقعه امام زاده ابراهيم در شمال ، امام زاده هاشم در غرب و مساجد تاريخي كشه سر و عليا و سفلي از جمله بناهاي مذهبي منطقه است.

به گفته كارشناسان ميراث فرهنگي،ماسوله علاوه بر زيبايي طبيعت و معماري بي نظير از نقاط ديدني و گردشگري گيلان به شمار مي‌آيد و بصورت يك مجموعه طي شماره ‪ ۱۰۹۰‬در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده است.

با عنايت به قابليت‌هاي فراوان شهرك تاريخي ماسوله بعنوان اثري ملي، يكي از ‪ ۱۴‬قطب گردشگري ايران اسلامي و منطقه نمونه بين‌المللي گردشگري كه هم اكنون در رديف ثبت آثار جهاني سازمان يونسكو قرار دارد، اين شهرك تاريخي مي‌تواند ستوني استوار و جاودان براي صنعت گردشگري گيلان باشد.

شهروندان ماسوله‌اي مي‌گويند:هم اكنون اين شهرك تاريخي در راه توسعه و شكوفايي و براي رسيدن به جايگاه واقعي خود با دارا بودن قابليت‌ها و توانمندي‌هاي بالقوه و فراوان، نيازمند توجه بيشتر و نگاه ويژه مسوولين است.

آنان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بر شمردن ويژگي‌هاي منحصر به فرد و خدادادي ماسوله ابراز داشتند: ماسوله در زمينه‌هاي مختلف تاريخي ، معماري، فرهنگي، باستان شناسي، طبيعت بكر،صنايع دستي و بويژه هويت معنوي از جايگاهي ديرينه برخوردار است و جا براي كار و رونق بسيار دارد.

آنان همچنين با بر شمردن بخشي از مشكلات شهرك تاريخي ماسوله،گفتند:عدم وجود پاركينگ ، مرمت بافت و معماري منحصر به فرد خانه و بناها جهت ماندگاري آنها،ايجاد زمينه جهت ارائه خدمات بهتر به مسافران و گردشگران، بسترسازي مناسب رودخانه‌هاي اصلي جهت جلوگيري از طغيان با توجه به تجربه سيل‌هاي فراوان گذشته و خسارات وارده و ارائه انرژي ارزان قيمت به ساكنان شهرك تاريخي ماسوله در حداقل شش ماه دوم سال با توجه به برودت شديد اين منطقه كوهستاني، از جمله خواسته‌ها و نيازهاي اساسي اين شهرك تاريخي است.

تعدادي ديگر از شهروندان ماسوله نيز با تاكيد بر ضرورت توجه به بخش فرهنگي و گردشگري اين شهرك تاريخي ،خواستار ارائه و اجراي برنامه‌اي مدون در راستاي حفظ و ماندگاري صنايع دستي قديمي همچون "چموش دوزي" ،"آهنگري " و "چاقوسازي" كه اين روزها رو به فراموشي است، در اين منطقه شدند.

شهردار ماسوله نيز در خصوص برنامه‌هاي عمراني و ميزان اعتبارات اين بخش براي شهرك تاريخي ماسوله گفت: اعتبارات عمراني اين شهرك تاريخي در سالجاري،نسبت به سال گذشته ‪ ۱۷۰‬درصد افزايش يافته است.

"يحيي يوسف پور" در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا،افزود: امسال هفت ميليارد ريال از محل منابع تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي براي عمران و آباداني شهرك تاريخي ماسوله اختصاص يافته است.

وي گفت: اين ميزان اعتبار براي احداث پارگينگ ،ساماندهي خيابان اصلي و برخي معابر داخل شهر، نورپردازي معابر اصلي و مسير منتهي به بازار، تكميل سايت گردشگري پارك كودك، ساماندهي و مرمت خانه‌هاي ماندگار تاريخي، تكميل ديواره پل ورودي و بسترسازي رودخانه، احداث چهار سرويس بهداشتي، ساماندهي سايبانها و تابلوهاي راهنمايي گردشگران و زمينه‌هاي ديگر عمران و آباداني شهرك تاريخي ماسوله در حال هزينه شدن است.

شهردار ماسوله احداث پاركينگ در اين منطقه را بعنوان يك نياز ضروري عنوان و اظهار كرد: ورود بيش از ‪ ۵۰‬هزار وسيله نقليه و ‪ ۳۰۰‬هزار نفر گردشگر تنها در ايام نوروز امسال و بازديد بيش از ‪ ۶۰۰‬هزار نفر گردشگر و مسافر در ايام تابستان سالجاري، ضروري بودن احداث پاركينگ در ماسوله را به شدت به عنوان يك نياز، سالها مطرح كرده است.

وي گفت: در زمينه رفع اين مشكل عمليات احداث يك پاركينگ سطح الاعرض در زميني به مساحت سه هزار متر مربع در ‪ ۴۰۰‬متري ورودي شهرك تاريخي ماسوله با اعتباري بالغ بر دو ميليارد ريال، در حال انجام است.

وي اظهار داشت: با موافقت منابع طبيعي استان گيلان جهت واگذاري زميني چهار هزار متري كنار اين طرح، پاركينگ هفت هزار متر مربعي با گنجايش بيش از يك هزار و ‪ ۵۰۰‬وسيله نقليه در حد مطلوبي، مشكل نبود پاركينگ را مرتفع مي سازد.

"يوسف پور" در عين حال با اشاره به فراهم آوردن زمينه‌هاي احداث پاركينگ طبقاتي در شهرك تاريخي ماسوله جهت ارائه خدامات به گردشگران و مسافران، از سرمايه‌گذاران علاقه مند در اين زمينه دعوت به عمل آورد.

وي با برشمردن ارزشمندي‌ها و ويژگي‌هاي منحصر به فرد شهرك تاريخي ماسوله، گفت: با عنايت به قابليت‌هاي فراوان اين شهرك، اگر به نيازهاي ماسوله توجه شود، ميتواند ستوني استوار و جاودان براي صنعت گردشگري گيلان باشد.

"يوسف پور" ماسوله را موجب غرور ملي و افتخار فرزندان برومند ديار سبز گيلان دانست و ابراز داشت: بايد از ويژگي‌هاي اين شهرك تاريخي بعنوان منطقه نمونه بين‌المللي گردشگري، اثر ملي و يكي از ‪ ۱۴‬قطب گردشگري ايران و در رديف آثار جهاني كه بصورت خدادادي در آن نهفته است به نحو شايسته اي استفاده كرد و بهره مند شد.

شهردار ماسوله،نگاه دولت و مسوولين استان گيلان به ماسوله را مطلوب ارزيابي كرد و از همه مديران مرتبط با اين شهرك تاريخي خواست تا در تنظيم اعتبارات و امورات با اين شهرك تاريخي در حيطه فعاليت شان به شكل ويژه بپردازند.

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وضع طبيعي ماسوله طوري است كه از سه جهت شمال ، جنوب و غرب به كوه تكيه داده و از طرف شرق نيز بر دره اي زيبا سايه مشرف است.

سالانه بيش از يك ميليون گردشگر و بازديدكننده داخلي و خارجي از اين شهرك تاريخي ديدن مي‌كنند.

مساحت اين شهرك تاريخي در حدود ‪ ۱۶۰‬هزار متر مربع است و خانه‌هاي اين شهرك ‪ ۴۵‬طبقه‌اي طوري در دامن و حصار كوه در كنار رودخانه‌اي بنام " ماسوله روخان" ساخته شده است كه پشت بام هر خانه حياط خانه بالاتر و محل رفت و آمد مسافران و سياحان است.

در تابستان جمعيت شهرك تاريخي ماسوله كه هوايي فوق‌العاده بي‌نظير دارد، تا پنج هزار نفر بصورت ثابت مي‌رسد.

اين شهرك تاريخي در زمستان با جمعيت ثابت يك هزار و ‪ ۲۰۰‬نفري ، داراي ‪ ۳۵۰‬خانوار است.ك/‪۴‬
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن