تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819848359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فحاشي، نزاع و قمار بيشترين جرائم گيم نتي تهران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: فحاشي، نزاع و قمار بيشترين جرائم گيم نتي تهران


سرمايه: بيشترين جرائمي كه در گيم نت ها اتفاق مي افتد فحاشي، نزاع و قمار است و در عين حال بيشترين ميزان جرائم گيم نتي در مناطق 18 و 19 يعني مناطقي كه در حاشيه ها و مبادي ورودي شهر قرار گرفته اتفاق افتاده اند. در اين مناطق ميزان جرائم مبادله مواد غيرقانوني و منافي عفت بالاتر از ساير مناطق بوده است. از طرف ديگر در مناطق پرجمعيت و شلوغ و مناطق تجاري و متمركز از جمله منطقه هفت هم جرائمي چون فحاشي، نزاع، قمار و مبادله مواد غيرقانوني در گيم نت زياد گزارش شده است. اينها نتايجي بود كه زهره احمد آبادي و مريم صالحي هيكويي، دو كارشناس ارشد پژوهش اجتماعي و علي احمد آبادي دانشجوي دكتراي دانشگاه تربيت مدرس در تحقيق خود با عنوان مطالعه آسيب شناسي گيم نت هاي شهر تهران به آن رسيده اند.

در تحقيق اين پژوهشگران، گيم نت ها به دليل ويژگي هاي مكاني شان و موقعيت كاربري مي توانند بستر مناسبي را براي وقوع رفتارهاي مجرمانه فراهم كنند.
آنها در اين تحقيق، صد گيم نت و 400 كاربر را مورد بررسي قرار دادند و متوجه شدند گيم نت هايي كه كاربري مسكوني دارند و پنهان و خارج از ميدان ديد رسمي هستند و همچنين گيم نت هايي كه در محيط هاي شلوغ و پرازدحام تجاري قرار دارند به دليل فرصت هايي كه براي ارتكاب جرم فراهم مي كنند بالاترين ميزان جرائم را دارا هستند.
يافته ديگر اين تحقيق آن بود كه نظارت رسمي، بهبود وضعيت فيزيكي، افزايش ميزان ديد و دسترس پذيري گيم نت ها سبب كاهش فرصت هاي مجرمانه در آنها مي شود.
به عقيده اين پژوهشگران از آنجا كه گروه سني نوجوان و جوان ويژگي هايي چون خطرپذيري، خودمختاري، هيجان خواهي و تاثيرپذيري دارد، بنابراين امكان آسيب پذيري از گيم نت ها بيشتر مي شود.
آنها در تحقيق خود جرائم درون گيم نت ها و جرائم گيم نتي در سطح مناطق شهر تهران را مورد بررسي قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند كه بيشترين ميزان جرم گزارش شده به ترتيب مربوط به فحاشي، نزاع و قمار بوده و كمترين ميزان جرم گزارش شده مربوط به رد و بدل كردن مشروبات، مواد مخدر
و قرص اكس است.
گذشته از اين در گيم نت ها به دليل خصوصيات مكاني، نوع فعاليت، ويژگي هاي سني و جنسي كاربران و محتواي بازي هاي رايانه اي، جرائم عليه اشخاص يعني نزاع و فحاشي و قمار بيشتر رواج پيدا مي كند.
در مجموع نيمي از افراد مورد مطالعه جرائم گيم نت را در حد پايين و كم و 25 درصد، در حد متوسط و چهار درصد نيز جرائم را در حد زياد گزارش كرده اند و 20 درصد ديگر هم معتقدند كه در گيم نت ها اصلاً جرمي وجود نداشته يا آنها مشاهده نكرده اند.
اين پژوهشگران در تحقيق خود به تاثير فضا و مكان گيم نت بر جرائم آن هم پرداخته اند و متوجه شده اند كه هر چه گيم نت پنهان تر باشد و پنجره ها استتار شده باشد و تابلو و نشانه مشخصي از گيم نت وجود نداشته باشد، جرائم عليه اشخاص يعني نزاع و فحاشي افزايش مي يابد و هر چه گيم نت تاريك تر باشد جرائمي چون دزدي افزايش مي يابد. از طرف ديگر هر چه گيم نت كثيف تر باشد جرائمي چون شوخي جنسي و مزاحمت ناموسي افزايش مي يابد و در گيم نت هايي كه كاربري مسكوني دارند، جرائم منافي عفت بيشتر رخ مي دهد. در گيم نت هايي هم كه آلودگي شنيداري بيشتر است ميزان مبادله مواد غيرقانوني بيشتر است. در كل پنهان بودن گيم نت، تجاري بودن موقعيت مكاني و كاربري مسكوني گيم نت ميزان جرائم در گيم نت را به طور معناداري افزايش مي دهند.
اين پژوهشگران در بررسي گيم نت هاي مناطق مختلف شهر تهران به اين نتيجه رسيدند كه مناطقي كه در حاشيه و مبادي ورودي شهر قرار گرفته اند، نقاط پرجمعيت و شلوغ، مناطق تجاري و متمركز از لحاظ فعاليت، بيشترين ميزان جرائم را در خود جاي داده اند.
براين اساس مناطق 18 و 19 بيشترين جرائم گيم نتي را به خود اختصاص داده اند و گيم نت هاي اين منطقه، سهم بالايي از جرائم مبادله مواد غيرقانوني و منافي عفت را در بين ساير مناطق دارا هستند.
در اين مناطق به دليل ناهمگوني و تراكم جمعيت، بيكاري، وضعيت نامطلوب اقتصادي ساكنان، ضعف كنترل اجتماعي و كمبود امكانات رفاهي، فرصت مناسبي را براي وقوع جرم در مراكز تفريحي از جمله گيم نت ها در اختيار مجرمان قرار مي دهند.
در منطقه هفت هم به دليل تراكم فعاليت تجاري، رفت و آمد افراد غريبه و نامتجانس، افزايش اصطكاك اجتماعي و خارج شدن مجرمان انگيزه دار از نظارت بين فردي، زمينه و فرصت ارتكاب جرم بيش از مناطق غيرتجاري فراهم است و اين منطقه، بيشترين سهم جرائم نزاع، فحاشي، قمار، مبادله مواد غيرقانوني را دارد.
اما مناطق پنج و 10 در شمال غرب و غرب تهران كمترين ميزان جرائم را داشته اند در گيم نت هاي اين مناطق به دليل داشتن حجم جمعيت كمتر و كاهش تراكم فعاليت هاي تجاري، كمترين جرم اتفاق افتاده است.
اين پژوهشگران در پايان پيشنهاد مي كنند كه وجود نظارت رسمي و مستمر و بهبود وضعيت فيزيكي و دسترسي گيم نت ها با هدف افزايش ميدان ديد و نظارت اجتماعي مي تواند به كاهش ميزان جرم در حد قابل توجهي بينجامد.
 جمعه 5 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن