تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820005718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيم نگاهي به امام زاده ابراهيم (ع) دربند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نيم نگاهي به امام زاده ابراهيم (ع) دربند
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: دربند منطقه نام آشنا و تفرجگاه زيباي شمالي تهران در طول روزهاي سال چه زمستان و چه تابستان پذيراي سيل جمعيتي است كه براي شستن غبار خستگي كار و تلاش از تن به آنجا روي مي آورند و از مناظر زيبا و لطيف اين منطقه بهره مي برند.
اين منطقه علاوه بر زيبايي در خور وصف، آب و هوايي نشاط بخش خود از سلسله پاك حضرت زهرا(س) را نيز در بردارد كه زيارتگاه عاشقان اهل بيت(ع) است.
در زيارتنامه اي كه در اين بقعه نصب است، اين بزرگوار از فرزندان و نوادگان حضرت امام موسي كاظم (ع) معرفي شده است.
در متن زيارتنامه از ذكر واسطه هاي سلسله نسب پرهيز شده است و منظور فرزند بلافصل امام هفتم نيست اما نسب شناسان در مورد سلسله نسب شريف ايشان اختلاف نظر دارند و برخي اين بزرگوار را از عموزادگان حضرت عبدالعظيم دانسته و نسب ايشان را چنين ذكر مي كنند.
ابراهيم بن ابي عبدالله محمد بن عبيدالله الامير بن عبدالعباس حسن بن جعفر بن حسن بن امام حسن مجتبي كه بنابر نظر اكثر نسب شناسان همين قول صحيح است و ايشان حسني است و نه مولوي.
براي رسيدن به اين بقعه متبركه بايد از تجريش حدود چهار كيلومتر تا سر دربند راه پيمود و از سر دربند با پياده روي از مسير صعب العبور حدود سه كيلومتر راه طي كرده تا به ده "پس قلعه" رسيد و پس از بالا رفتن تعدادي پله بلند و عبور از دربي آهني مي توان وارد حياط امام زاده شد.
نيم نگاهي به منظره ديدني و خيره كننده پشت سر، خستگي كوهپيمايي 40 دقيقه اي را از تن بيرون مي كند.
كوه هاي زيبا و سر به فلك كشيده البرز با اندكي برف بر روي آن در پشت ابر و مه اي رقيق زيبايي اين چشم انداز را دو چندان مي كند.
به علت كوهستاني بودن، محدوده بقعه و صحن و حياط آن نسبتا كوچك است، صحن حياط زيبا و كوچك اين زيارتگاه واقعا بي نظير است.
سقاخانه اي كوچك و منبر رنگي كه در كنار حوض باصفايي قرار دارد و چشمه آبي كه از آن مي جوشد، زينتي زيبا چون نام علمدار كربلا را بر خود دارد.
درختان تنومند، منظر كوهها و دره هاي اطراف، صداي روخانه و غيره همه و همه از جمله زيبايي هاي وصف ناپذير اين مكان مقدس است.
حرم امام زاده كوچك و فرم معماري ظاهري آن از نوع معماري ساده و بي پيرايه زمان قاجار است.
ساختمان جديد ديگري در چند سال گذشته متصل به اين حرم به عنوان مسجد ساخته شده و نماي داخلي حرم امام زاده در سال هاي اخير آينه كاري شده است.
گنبد سبز رنگ امام زاده كوتاه و همانند ساير بناهاي جانبي داراي پوشش شيرواني است.
ضريح چوبي نسبتا بزرگي كه از نظر اندازه به هيچ وجه با فضاي كوچك حرم متناسب نيست بر روي مرقد شريف اين بزرگوار قرار گرفته و اطراف آن را بسيار محدود كرده است.
اما اين مكان وسعتي داراي معنويت و جلوه خاصي بوده كه با آثار تاريخي زيبايي مزين شده است. تابلوهاي نقاشي تمثال مبارك حضرت اميرالمومنين (ع) كه بر روي پوست نقش بسته و نفس زيارت وارث كه بيش از صد سال قدمت دارد، نمونه هايي از آن است./05/125
 پنجشنبه 4 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن