تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819801279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياستمداران عراقي :تصويب قانون انتخابات شوراها اوضاع كركوك را آرام مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سياستمداران عراقي :تصويب قانون انتخابات شوراها اوضاع كركوك را آرام مي كند
شخصيتهاي سياسي عراق با استقبال از تصويب قانون انتخابات شوراهاي استاني، آن را گامي در جهت آرام شدن اوضاع كركوك قلمداد كردند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه خبري اصوات العراق، "اسامه النجفي" گفت : تصويب قانون انتخابات شوراهاي استاني در حفظ امنيت و آرام كردن اوضاع كركوك سهيم خواهد بود و اين قانون دولت مركزي را در اين مسير قوي خواهد كرد.

وي كه وابسته به ليست العراقيه به رهبري اياد علاوي نخست وزير اسبق عراق است و 19 كرسي از 275 كرسي پارلمان را در اختيار دارد، اظهار داشت : از دولت مركزي انتظار داريم پس از تصويب اين قانون، تمام شبه نظاميان از جمله شبه نظاميان كرد(پيشمرگ) را از كركوك خارج كند.

نجفي خاطر نشان كرد : دولت مركزي قدرت كافي براي برقراري امنيت در استان كركوك را دارد.

وي از مراحلي كه پس از تصويب اين قانون دنبال خواهد شد خبر داد و گفت : دوران انتقالي شامل بازنگري اسناد و تخلفات درباره املاك و دارايي هاي عمومي و خصوصي و تدوين قانون خاص و پس از آن برگزاري انتخابات در كركوك پس از رفع تمام اين تخلفات منجر خواهد بود.

از سوي ديگر، طيفها و گروههاي اصلي تشكيل دهنده بافت اجتماعي كركوك از تصويب اين قانون استقبال كردند.

شيخ عبدالله سامي از ليست العربيه در شوراي استان كركوك گفت : نيروهاي سياسي عرب در استان كركوك از هر اقدام سياسي همسو با قانون اساسي كه ميان گروهها و طيفهاي ملت عراق تفرقه نيندازد، استقبال مي كنند.

پارلمان عراق چهارشنبه سوم مهر با اجماع، قانون انتخابات شوراهاي استاني را تصويب كرد، اما موافقت كرد انتخابات در كركوك تا زماني كه كميته پارلماني حقيقت ياب درباره كركوك گزارش خود را ارائه كند و قانون مختص انتخابات آن تدوين شود، به تعويق افتد .

از جمله ماموريتهايي كه پارلمان عراق به كميته حقيقت ياب واگذار كرده است، آماده كردن پيش نويس قانون انتخابات شوراي اين استان، پيشنهاد سازوكار تقسيم قدرت در كركوك و بازنگري شناسنامه ها و مدارك راي دهندگان در استان و مشخص كردن ميزان تخلفاتي كه پيش از نهم آوريل 2003 و بعد از آن صورت گرفته و حل آنها است.

پارلمان همچنين اين كميته را ملزم كرده است ماموريت محوله را حداكثر تا 31 مارس 2009 پايان دهد تا پارلمان نيز حداكثر تا 31 دسامبر همان سال، قانون مربوط به كركوك را تدوين و تصويب كند.

"محمد كمال" عضو شوراي استان كركوك از ليست المتاخيه (كردها) با استقبال از تصويب اين قانون گفت : كميته حقيقت ياب بايد از سال 2003 فعاليت خود را آغاز مي كرد تا در جريان عربي كردن كركوك در زمان رژيم سابق و ظلم و ستم رفته بر كردها قرار مي گرفت.

از سوي ديگر،"علي مهدي صادق" عضو شوراي استان كركوك از ليست جبهه تركمانها نيز گفت : تركمانها از تصميم پارلمان و تشكيل كميته ويژه درباره كركوك استقبال مي كنند.

وي ابراز اميدواري كرد كميته ويژه براي دستيابي به قانون ويژه كركوك به صورت درست و به نفع همه تلاش كند.

شوراي استان كركوك در پي سرنگوني رژيم سابق بعثي در آوريل 2003 با حضور چهار قوميت اصلي تشكيل شد و در پي برگزاري انتخابات در 30 ژانويه 2005، اولين شوراي منتخب استان با راي گيري مستقيم و با حضور همه طيفها و گروههاي اجتماعي اين استان تشكيل شد كه بر اساس آن، كردها 26 كرسي، جبهه تركمانها هشت كرسي، تجمع جمهوري عراق پنج كرسي و ليست ائتلاف اسلامي و تركماني و تجمع ملي عراق يك كرسي را به خود اختصاص دادند.
 پنجشنبه 4 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن