واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: كاركرد رنگ در شاهنامه بينظير است خبرگزاري فارس: محسن هاشمي گفت: در شاهنامه فردوسي كاركرد رنگ بينظير است و با رنگ است كه بيان دراماتيك ميشود. به گزارش خبرگزاري فارس دومين روز از همايش بزرگداشت فردوسي در فرهنگستان هنر برگزار شد و در نشست علمي هنرهاي نمايشي و شاهنامه، محسن هاشمي استاد دانشگاه هنر و مدرس دانشكده سينما تئاتر با موضوع «تصاوير، ايجاز و استعارههايي كه در شاهنامه وجود دارد» به ايراد سخن پرداخت. هاشمي در ابتدا با بيان اينكه دغدغه خودش را به عنوان يك معلم بازگو ميكند گفت: بنابر رشته تخصصي خودم يعني سينما، اين دغدغه را در قالب تز دكترا مطرح كردم و به دنبال آن رفتم كه نام آن چنين بود: «آيا شاهنامه واجد قابليت سينمايي هست يا نيست؟». وي اظهار داشت: در زمانه جديد، پيران عشاير بيشتر از پايتخت نشينان شاهنامه خواندهاند و اين سؤال پيش ميآيد كه چرا ردپايي از شاهنامه در سينماي ايران به چشم نميخورد، آيا شاهنامه فاقد قابليتهاي لازم براي سينمايي شدن است. هاشمي بيان داشت: سينماي ايران طي 100 سالي كه از عمرش ميگذرد، مستندسازاني بزرگ، نئورئاليستهاي دلسوز و تجربه انديشاني بزرگ به خود ديده است، اما گويي هيچ كس جرات نزديك شدن به سينماي ملي اقتباس شده از شاهنامه را ندارد. وي افزود: هيچ اثري مانند ديوان حافظ و شاهنامه فردوسي مرزهاي فرهنگي را در نپيموده است، شاهنامه آنقدر غني است كه در جنگ صفوي شاهنامهخوان استخدام كردند و بعد دشمن هم به دليل تاثيرات شاهنامه خواني همين كار را انجام ميدهد، ما به زبان فردوسي حرف ميزنيم، فردوسي براي ما الگوي زبان آفريده است و ما نميتوانيم از اين الگو عدول كنيم. هاشمي ادامه داد: سينما ميتواند حماسه آفرين باشد، ميتواند آنچنان حماسه را به تصوير بكشد كه در ذهن نسلي كه با تاريخ خودش هم آشنا نيست، حماسه بيافريند، سينما بر واقعيت بصري استوار است و از تجارب دراماتيك استفاده ميكند اما شاهنامه برعكس بر تجارت دراماتيك استوار است و از واقعيت بصري استفاده ميكند. وي تصريح كرد: كار فردوسي پيش چشم آوردن به ديد آوردن و پديد آوردن بدي و خير است و آنها را به خوبي نشان ميدهد كه اين ويژگي سينما هم هست و درام بر پديد آوردن و به ديد آوردن استوار است، مهمترين ساز و كار ادبيات توليد عاطفه و انديشه است. هاشمي گفت: يكي ديگر از ويژگيهايي كه فردوسي از آن به خوبي استفاده كرده است ويژگي تركيبي زبان فارسي يا همان ويژگي بصري است، اين ويژگي تدويني است و در كار سينماگراني چون آيزنشتاين هم به كرات استفاده شده است، وي با تصوير و فردوسي با كلام چنين كاري كرده است. وي افزود: در تصوير سينمايي دال معنايي مدلول مفهومي است و در تصوير ادبي دال معنايي مدول تصوير است. هاشمي ادامه داد: در سينما نماهاي بسته ميبينيم و در ادبيات بايد آن را حس كنيم، شاهنامه بر اصل خرد استوار است و اغناي منطقي با ديدن است و آنچه كه فردوسي را در خلق تصاوير جاندار ياري داده است همان جنبهها و توانمنديهايي است كه در سينماي داستاني وجود دارد. وي در پايان گفت: اساس كار فردوسي تصوير است، رنگ در سينما واقعگريز و واقعگراست و در شاهنامه كاركرد رنگ بينظير است و با رنگ است كه بيان دراماتيك ميشود. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 416]