واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: پنج مترجم و نمايشنامهنويس تجليل شدند خبرگزاري فارس: در مراسم جشن انجمن نمايشنامهنويسان خانه تئاتر، ضمن گراميداشت نام «اكبر رادي» و «رضا سيدحسيني» از «مهين بهرامي»، «فرامرز طالبي»، «عباس جهانگيريان»، «هوشنگ آزادي ور» و «اسماعيل خلج» تجليل شد. به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، مراسم جشن نمايشنامهنويسان خانه تئاتر همزمان با جايزه ادبيات نمايشي در تالار بتهوون خانه هنرمندان ايران برگزار شد. در اين مراسم ابتدا قطبالدين صادقي با موضوع «آيا نمايشنامهنويسي يك پيشه است؟» به ايراد سخن پرداخت و ضمن اشاره به درگذشت «رضا سيد حسيني» يكي از فعالترين مترجمان عصر حاضر گفت: هنر نمايش يك سرگرمي صرف نيست، يك كاركرد بزرگ دارد و در ارتباط با تمام مضامين بزرگ اجتماعي است، درام نويسي را در نهايت يك روشنفكري ميدانم و از سويي يك كار حرفهاي قلمداد ميكنم. وي ادامه داد: كاركرد روشنفكري در جامعه چهار ويژگي دارد كه اولين ويژگي آن زيستن در مكان، جايگاه و موطن خود است، نميتوان در سرزمين ديگر زيست چرا كه تبعيدهاي مكاني نميتواند لمس و شناخت دقيق به نويسنده بدهد و روشنفكر سرنوشتش با موطنش گره خورده است. صادقي افزود: ويژگي دوم زيستن در زمان خود است، نميشود اينجا بود و در يونان باستان زندگي كرد و نبايد تفكر ترجمهاي و تقليدي داشت چرا كه ارتباط ما با اين گونه آثار كاملا تجريدي است و نبايد اداي درامنويسان يونان و قرون وسطي را درآورد. وي بيان داشت: ويژگي سوم يك درامنويس از لحاظ كاركرد روشنفكري تشخيص بحران جامعهايست كه در آن زندگي ميكند و نويسنده بايد با هوشمندي، دانايي، تجربه و ارتباط بيواسطه با مردم، بحرانها را تشخيص دهد، به طور مثال فردوسي به بهترين شكل ممكن بحران دوره خودش را تشخيص داد و يا اينكه مولانا بحران باورهاي ديني را خيلي خوب شناخته بود. وي گفت: ويژگي چهارم كمك به مردم براي عبور از بحران است، آثار قرون وسطي هيچ كمكي به مردم نميكند، بايد از غولهاي خودمان حرف بزنيم چرا كه هم بحران را تشخيص دادهاند و هم به مردم كمك كردهاند، متاسفانه نمايشنامههاي ما روز به روز رو به انزوا ميرود، در زمان و مكان خود زندگي نميكنيم و ذهنمان ترجمهاي شده كه در اين صورت نه بحران را تشخيص ميدهيم و نه به مردم براي عبور از بحران كمك ميكنيم. صادقي يكي از مهمترين مسائل كه باعث تضعيف تئاتر ميشود را فراموش شدن جايگاه روشنفكرانه بحران و كمك به مردم براي حل بحران دانست و اظهار داشت: مردم تشنه يافتن پاسخ سوالاتشان هستند و يكي از اساسيترين تعاريف تئاتر اين است كه معنويتي را كه يك ملت جمع كرده، به خوبي حس كرده و آن را به نسل بعد انتقال دهد، ضمن اينكه براي خروج از اين مانع بايد ببينيم كه از طريق تئاتر ميخواهيم چه كار كنيم و مگر ميشود تئاتر را بدون مردم در نظر گرفت و بدون تماشاگر تئاتري وجود ندارد. وي افزود: پس اولين ويژگي كار حرفهاي اين است كه ببينيم جايگاه تئاتر كجاست، سپس تاثير بر مردم و ايجاد گفتمان جديد است و بعد به چالش كشيدن گفتمان و ديدگاه رقيب است، متاسفانه آزار دهنده اين است كه بسياري از آدمها كه در اين عرصه قدم ميزنند مطالعه كافي ندارند، از جريانات روز دورند، بر زبان فارسي تسلطي ندارند و ابتكار و اصالتي در كارشان ديده نميشود و در نتيجه ضعف تكنيكي، تئاتر را ضعيف ميكنند، نبايد خودمان ويرانگر باشيم و بايد خودمان را در برابر تئاتر مسئول بدانيم چرا كه اگر نمايشنامه ضعيف باشد كارگردان هم آماتوري ميشود. در ادامه اين مراسم نادر برهانيمرند، مجري برنامه با بيان اينكه در اين بخش از سه نفر در بخشهاي نمايشنامهنويسي - پژوهشي و ترجمه تقدير خواهيم كرد از حميد مظفري، صدرالدين شجره و رضا بابك براي تقدير از «مهين بهرامي» مترجم نمايشنامه، پژوهشگر و منتقد دعوت شد و مظفري در خصوص بهرامي گفت: ايشان از نسل دهه 40 هستند و از آن زمان تاكنون قلمشان همچنان به كار است و به جز منتقد ادبي - هنري، روانشناس، مترجم و داستان نويس نيز هست و ويژگي ايشان اين است كه نقدشان شعر گونه است. ميهن بهرامي نيز اظهار داشت: معتقدم كسي كه كار هنري ميكند بايد با حرفهاش زندگي كند و با تجربه 40 ساله خود در تئاتر بايد بگويم كه تئاتر يك معجزه است و علتش اين است كه با روح ما در ارتباط است. صدرالدين شجره نيز با دعوت از «فرامرز طالبي» از وي تقدير كرد و گفت: ايشان بوي «اكبر رادي» ميدهد چرا كه كارهاي زيادي براي رادي انجام داد و عمدهترينش كتاب شناختنامه اكبر رادي است. رضا بابك نيز ضمن خواندن بخشي از نمايشنامه «عباس جهانگيريان» نمايشنامهنويس و از بنيانگذاران جايزه ادبي نمايشنامهنويسي از وي تقدير كرد و گفت: يكي از خصلتهاي خوب «عباس جهانگيريان» اين است كه ايشان شروع كننده بسياري از اتفاقات خوب فرهنگي و هنري هستند. انجمن نويسندگان كودك و نوجوانان نيز به طور جداگانه با اهداي لوح سپاس از «عباس جهانگيريان» تقدير كرد. در ادامه نشانه خانه تئاتر در بخش ترجمه به «هوشنگ آزادي ور» داده شد و از ايرج راد، محمد حسين ناصر بخت و حسن ملكي براي تقدير از وي دعوت شد. سپس ضمن نمايش نماهنگي از «اكبر رادي» از «اسماعيل خلج» نمايشنامه نويس بزرگ ايران توسط محمود استاد محمد، عليرضا نادري و محمد ابراهيميان تجليل شد و وي مورد تجليل كانون نمايشنامه نويسان قرار گرفت و محمد ابراهيميان نيز ضمن خواندن متني در مورد خلج گفت: نسل دهه 40 نسلي بود كه زائيده عصر مشروطيت و تشنه دانستن بود و با تلسكوپ و ذرهبين به دنبال استعداد ميگشت و از جمع نسل ما شخصيتي به نام «اسماعيل خلج» پديد آمد. عليرضا نادري نيز در مورد اسماعيل خلج اظهار داشت: تاثيراتي كه اسماعيل خلج بر ادبيات نمايشي ايران گذاشت بسيار شگفت، شگرف و عجيب است و سپس تنديس سومين دوره انتخاب آثار ادبيات نمايشي به «اسماعيل خلج» اهدا شد. خلج نيز بيان داشت: به اساتيد خودم، به اهل تئاتر و اهل نظر، به منتقدان دلسوزي كه يكيشان محمد ابراهيميان است و تئاتر را با نوشتههايش خالص و ناب كرده، به بازيگران عزيزي كه بدون هيچ چشم داشتي زحمت ميكشند، به اهل باطن و مي و ساغر و عشق و به ناظرين و اهل تماشا و به هم نيمكتهاي خودم كه هر روز كه انها را ميبينم گويي يك سال است نديدمشان سلام ميكنم و در روز جهاني تئاتر آرزو ميكنم كه تئاتر ما به طور عام و هنر نمايش به طور خاص ميوههاي «نيوتني» به زمين ريختهاي داشته باشد براي كساني كه مي خواهند نشسته از اين ميوهها استفاده كنند و براي دانشجويان و صاحبان خرد و انديشه ميوههاي ذخيره داشته باشد. در ادامه اين مراسم، محمدامير ياراحمدي، دبير اين دوره از جشنواره گزارش جايزه ادبيات نمايشي را خواند و سپس اعلام شد كه از طرف مركز هنرهاي نمايش برگزيدگان بخش صحنه و خياباني و طرح و ايده اجراي عمومي خواهند شد و آثار برتر ادبيات نمايشي ايران معرفي شدند. زمان اهداي جوايز و معرفي برترينهاي بخش عروسكي از «اردشير كشاورزي» استاد نمايش عروسكي ياد شد و يادداشتي از بهرور غريبپور در مورد اردشير كشاورزي توسط نادر برهاني مرند خوانده شد و از «اليزا جوهري» همسر اردشير كشاورزي توسط حميده بانوعنقا، همسر مرحوم اكبر رادي تقدير شد و يادداشت «اليزا جوهري» نيز توسط شكر خدا گودرزي خوانده شد. در زمان اهداي جوايز نمايشنامههاي راديويي نيز «محمود زندهنام» مدير مركز نمايشهاي راديويي اعلام كرد كه اين مركز از همه نمايشهاي صحنهاي تقدير شده و برگزيده حمايت كرده و اين آثار توسط راديو خريداري و توليد خواهند شد. به گزارش خبرنگار فارس، به علت طولاني شدن زمان مراسم بسياري از برگزيدگان اين دوره جايزه ادبيات نمايشي سالن بتهوون را ترك كردند و تعداد اندكي براي اهداي جوايز به روي صحنه آمدند. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]