تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805579677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محمدصادق كاملان درگفت‌وگوباايسنا: *اسلام مانع از ترور بوده و با ترور مخالف است *دولت‌ها و فرهيختگان اسلامي بايد به‌شكل جدي با پديده منحوس تروريسم برخورد كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: محمدصادق كاملان درگفت‌وگوباايسنا: *اسلام مانع از ترور بوده و با ترور مخالف است *دولت‌ها و فرهيختگان اسلامي بايد به‌شكل جدي با پديده منحوس تروريسم برخورد كنند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

بيست‌وچهارم سپتامبر مصادف با حمله آمريكا به افغانستان به بهانه مبارزه با تروريسم است. آمريكا در سال 2001 پس از سيزده روز از حادثه برج‌هاي دوقلوي نيويورك در 11 سپتامبر به افغانستان حمله كرد و پس از آن تبليغات فراواني انجام داد تا اسلام و تفكرات اسلامي را كه رقيب جهاني‌سازي‌اش مي‌پنداشت، طرفدار ترور و تروريسم معرفي كند.

در همين زمينه حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد صادق كاملان، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و استاد دانشگاه مفيد قم در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بررسي تاريخ اسلام و نگاه آن به بحث تروريسم و انتحار، به آيه "أدع الي سبيل ربك بالحكمه والموعظه الحسنه و جادلهم بالتي هي أحسن" سوره نحل آيه 125 اشاره و بيان كرد: اسلام با شعار «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» دعوت علني خود را آغاز كرده و پيامبر اسلام (ص) پس از گذشت چندي از بعثت، با دعوت قريش در منزل خويش آنان را به توحيد و پرستش خداي يگانه فراخواند.

اين دعوت به صورت علني و آشكارا انجام گرفت و از آن پس پيامبر (ص)، آيات قرآن را در كنار كعبه براي مردم قرائت مي‌كرد.

وي افزود: گرچه در طول سيزده سال كه رسول خدا (ص) مردم را به توحيد دعوت كرد با اذيت و آزار فراوان از طرف مشركان و مخالفان اسلام مواجه بود، به گونه‌اي كه عرصه را بر مردم مسلمان و گروندگان به آن حضرت تنگ كرد اما پيامبر خدا (ص) و مومنان به او، هرگز جواب بدي را با بدي نداده و بر اساس توحيد و قرآن «إدفع بالتي هي احسن السيئه» پاسخ بدي را با خوبي مي‌دادند.

كاملان در ادامه گفت: پيامبر اكرم (ص) به اصحاب خود توصيه مي‌كرد كه مبادا دشمنان اسلام را با ترور از ميان بردارند. اين توصيه را امامان شيعه از رسول خدا (ص) به دفعات براي پيروان خود نقل كرده‌اند، «رسول خدا مسلمانان را از ترور نهي كرده، زيرا اسلام مانع ترور است» كه در فروع كافي، ج7، ص 375، ح 16و تهذيب الاحكام ج 10، ص 264، ح 7 نيز آمده است.

وي با اشاره به كتاب مستدرك الوسائل (ج 4، ص 142) از امام باقر (ع) نقل كرد: امام در حالي كه از شخصي به نام ابوالسمهري به خاطر دروغ‌هايي كه بر ايشان مي‌بندد بسيار ناراحت است، اما وقتي اسحاق أنباري از امام در مورد ترور او مي‌پرسد امام باقر (ع) در پاسخ او مي‌فرمايند كه «مبادا او را ترور كني، زيرا اسلام مانع از ترور بوده و با ترور مخالف است».

عضو هيات علمي دانشگاه تهران در ادامه خاطر نشان كرد: از ديدگاه اسلام و شيعه، نه تنها ترور (فتك و اغتيال) جايز نبوده، بلكه مكر و غدر و حيله نيز جايز نيست. امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل مي‌كند كه پيامبر (ص) فرموده كه «از مسلمانان نيست كه به مسلماني مكر و حيله كند». اين حديث در كتاب شرح ملا صالح بر كافي، ج 9، كتاب ايمان و كفر، ص 394، باب المكر و الغدر والخديعه، ج 3 آمده است.

وي افزود: اميرالمومنين (ع) امام اول شيعيان روزي در خطابه‌اي مي‌فرمايد كه اگر در اسلام، غدر و حيله نهي و منع نشده بود من از همه بهتر مي‌توانستم حيله كنم؛ اما سرانجام حيله، گناه و پلشتي و سرانجام گناه، كفر و سرانجام حيله و خيانت به مردم، آتش دوزخ است (شرح اصول كافي، ج 9، ص 396).

اين استاد دانشگاه در ادامه اضافه كرد: زشتي و حرمت ترور آن‌چنان است كه اهميت كار نمي‌تواند حرمت و منع آن را بردارد براي نمونه، اميرالمومنين علي (ع) در جنگ با معاويه، وقتي اصحاب به او پيشنهاد حيله به معاويه دادند حضرت نپذيرفت و با معاويه با كمال مردانگي و صراحت برخورد كرد؛ گرچه معاويه از راه حيله وارد شده و قرآن‌ها را بر سر نيزه كرد و از اين راه توانست جلوي شكست خود را بگيرد.

كاملان افزود: بنابراين كليه‌ي فعاليت‌هاي تروريستي كارهايي است كه اسلام با آنها مخالف است گرچه گروه‌هايي به نام اسلام و دين و با عنوان طالبان يا القاعده انجام دهند. اين‌گونه كارها سبب خراب شدن چهره‌ي اسلام مي‌شود. اسلامي كه دين منطق و استدلال است و دعوت خود را با حكمت و موعظه انجام مي‌دهد و اگر با طرف مخالف بحث مي‌كند با روش نيكو و جدال احسن مواجه مي‌شود.

استاد دانشگاه مفيد قم در پايان خاطر نشان كرد: متاسفانه دولت‌هاي اسلامي صرفا با محكوم كردن تروريسم و تروريست‌ها به مقام لفظ و بيانيه اكتفا كرده و به طور عملي و جدي با اين پديده‌ي منحوس برخورد نمي‌كنند. آن‌چه وظيفه‌ي آنان و فرهيختگان جامعه‌هاي اسلامي است، آن است كه با تبيين كتاب و سنت و سيره‌ي پيامبر اكرم (ص) و احياي آن، معارف اسلامي را آن‌چنان كه هست از طريق رسانه‌هاي گروهي، تبليغ و تبيين كنند و مواضع انحراف گروه‌هاي افراطي چون القاعده و طالبان را براي مردم روشن سازند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن