تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820445046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجري فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي درگفت‌وگوباايسنا: گاز شيرين فاز9 آبان‌ماه به شبكه سراسري تزريق مي‌شودفاز10 آذر ماه وارد مدار توليد خواهد شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مجري فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي درگفت‌وگوباايسنا: گاز شيرين فاز9 آبان‌ماه به شبكه سراسري تزريق مي‌شودفاز10 آذر ماه وارد مدار توليد خواهد شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

در آبان امسال تزريق گاز شيرين از فاز 9 با ظرفيت روزانه 13 ميليون متر مكعب به خط لوله سراسري آغاز مي‌شود كه تا سقف 25 ميليون متر مكعب افزايش خواهد داشت.

مرتضي امامي ـ مجري فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي در شركت نفت و گاز پارس ـ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: در واحد يوتيليتي (تامين آب، برق و بخار) فاز 9 و 10 پارس جنوبي حدود 95 درصد عمليات راه‌اندازي انجام شده كه البته به اين معنا نيست كه همه بخش‌ها مطابق ظرفيت اسمي فعاليت مي‌كند ولي در دوره‌اي است كه وارد مرحله راه‌اندازي واحدهاي فرآيندي شويم.

واحد يوتيليتي شرايط لازم براي راه‌اندازي را دارد

وي افزود: تاكنون همه اجزاي واحد يوتيليتي تست و مشكلات شناسايي شده كه برخي از آن‌ها رفع و يا در حال بررسي است و به طور كلي بخش يوتيليتي شرايط لازم براي راه‌اندازي را دارد.

به گفته او در بخش فرآيندي تلاش زيادي براي راه‌اندازي واحد شيرين‌سازي‌ ترين يك و دو فاز 9 پارس جنوبي شده كه عمليات مختلفي در حال انجام است. در اين زمينه مي‌توان به عمليات مربوط به پيش‌راه‌اندازي مانند عايق‌ها، تست نشت، هيدرو تست، بازشدن داربست‌ها، تزريق كاتاليست‌ها و مواد شيميايي لازم در فرآيند راه‌اندازي اشاره كرد؛ براي نمونه در ترين اول همه كاتاليست‌ها شارژ و مواد شيميايي تزريق شده است.

فاز 10 با فاصله زماني حداكثر يك تا 1.5 ماه راه اندازي خواهد شد

پالايشگاه فاز 9 حداكثر تا 25 مهر آماده دريافت گاز ترش است

او با تاكيد بر اينكه پالايشگاه فاز 9 پارس جنوبي حداكثر تا سه هفته آينده (25 مهر) آماده دريافت گاز ترش است، توضيح داد: به اين ترتيب اواخر مهر امسال گاز ترش دريافت و تصفيه گاز به صورت آزمايشي در پالايشگاه آغاز و سپس گاز به خط سراسري تزريق مي‌شود. در اين زمينه شروع توليد از يك ترين با ظرفيت حدود 12 تا 13 ميليون متر مكعب در روز انجام مي‌شود كه تا تكميل يك فاز (2 ترين) با ظرفيت 25 ميليون متر مكعب ادامه پيدا مي‌كند. دوره اين فعاليت از مرحله ورود گاز ترش به پالايشگاه تا تكميل شرايط تصفيه گاز و تطابق آن با مشخصات فني حدود سه هفته طول خواهد كشيد كه البته اين زمان بستگي به حوادث غير منتظره دارد تا به شرايط پايدار برسيم.

دو راهكار تامين گاز فاز 10 پارس جنوبي

به گفته وي تلاش مي‌شود فاز 10 پارس جنوبي نيز با فاصله يك ماه يعني در آذر وارد مدار توليد شود. هم اكنون قرار است گاز فاز 9 تا زمان تكميل عمليات حفاري چاه‌هاي اين دو فاز از فاز 7 پارس جنوبي تامين شود. همچنين به منظور تامين گازفاز 10 دو گزينه اصلي به موازات هم پيگيري مي‌شود كه يكي استفاده از گاز سكوي دوم فازهاي 6 ، 7 و 8 و ديگري استفاده از گاز چاه‌هاي فاز 9 است.

تكميل و تحويل 6 حلقه چاه فاز 9 تا پايان آبان

مجري پروژه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي به انجام عمليات حفاري چاه‌هاي فازهاي 9 و 10 اشاره و يادآوري كرد: قرار است حداقل 6 حلقه چاه كه به طور موازي در حال حفر هستند تا پايان آبان ماه تحويل شوند كه درنهايت براي آذرماه اين چاه‌ها را در مدار فعاليت خواهيم داشت. درمجموع قرار است در اين دو فاز 24 حلقه چاه حفر شود كه حفر چاه‌هاي فاز 9 اولويت امسال است و پس از آن حفاري ادامه پيدا مي‌كند؛ به طوري كه پيش‌بيني مي‌شود، حفر 12 حلقه چاه فاز 9 پارس جنوبي تا پايان امسال تكميل شود كه به طور طبيعي امكان برداشت معادل 1.5 فاز از آنها وجود دارد.

به گفته او در اين صورت به موازات آن در فاز 10 پارس جنوبي عمليات حفاري ادامه دارد و از سال آينده چاه‌هاي آن به پالايشگاه‌ وصل مي‌شود و آنگاه نياز ما به گاز فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي مرتفع مي‌شود و متكي به چاه‌هاي فازهاي 9 و 10مي‌شويم.

بحران تامين كالا به ويژه در فاز 9 نداريم

امامي با اظهار رضايت از بسيج همگاني در سطح وزارت نفت مبني بر رفع مشكل كمبود كالاهاي فاز 9 و 10 توضيح داد: بحران تامين كالا به ويژه در فاز 9 نداريم و بخش عمده كالا از طريق ساير ادارات وزارت نفت تامين شده در مورد فاز 10 نيز با تمهيداتي كه انجام شده، تلاش مي‌كنيم كمبود كالا رفع شود؛ درباره مسائل مالي نيز هيچگاه مشكل مالي نداشته‌ايم و الان نيز چنين مشكلي وجود ندارد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن