واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ميلاني: من درباره ارتباطات انسانها فيلم ميسازم خبرگزاري فارس: «تهمينه ميلاني» گفت: من عاشق ارتباطات هستم. همه فيلمهاي من درباره ارتباط بين آدمها بوده و اصولا به دليل اينكه ارتباط را دوست دارم، به تصوير كشيدن ارتباطات براي من بسيار دلپذير خواهد بود و دوست دارم ارتباطات متفاوت را در سينما به تصوير بكشم. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست فيلم «سوپراستار» با حضور تهيمنه ميلاني(كارگردان)، محمد نيكبين(تهيه كننده)،مصطفي شايسته(پخش كننده)، عليرضا زريندست(مدير فيلمبرداري)، السا فيروزآذر(دستيار كارگردان و بازيگر) و فتانه ملك محمدي(بازيگر نوجوان فيلم) برگزار شد و به سوالات خبرگزاري فارس پاسخ دادند. بر اساس اين گزارش، «تهمينه ميلاني» در شروع اين نشست با اشاره به دغدغه خود از ساخت «سوپراستار» اظهار داشت: من شخصا فردي بسيار اخلاقگرا هستم و اعتقاد دارم كه اخلاق است كه يك جامعه را نجات ميدهد و نگه ميدارد. متاسفانه آنچه را از جامعه متوجه شدم اين است كه اخلاق در برخي بخشهاي جامعه دارد از بين ميرود. وي افزود: در جوامعي مثل ايران هميشه اخلاق و اسلام منطبق با هم بودهاند و اعتقاد ما به خداوند،بهشت و جهنم باعث شده است تا آدمهايي اخلاق مدار باشيم اما امروز به دلايلي، اعتقادات مذهبي برخي جوانان و نوجوانان ما تضعيف شده است و چون اعتقادات ما از بين رفته در نتيجه اخلاقيات هم از بين رفته است. كارگردان فيلم «سوپراستار» تصريح كرد:اين مسئلهاي كه من اين روزها ميبينيم و در محيطهاي هنري،ورزشي و جاهايي كه با شهرت سروكار دارند حتي در زمينه سياست،افراد به محض اين كه به يك جايگاه ويژهاي ميرسند نمايش بزرگتري از بياخلاقي را ميتوان در آنها ديد و با توجه به اينكه شخصا به مساله اخلاق و خانوداه علاقه زيادي دارم باعث شد من قصه «سوپراستار» را بنويسم و «سوپراستارها» را زير سوال ببرم. ميلاني با تاكيد بر اين كه به هيچ عنوان قصد نداشته در مورد مسايل پشت پرده سينما فيلم بسازد، خاطرنشان كرد: منظور من از «سوپراستار» به معناي بازيگر نيست، بلكه «سوپراستار» از نظر من هر كسي ميتواند باشد و حتي بچه معروفها و پولدارهاي تهران هم به نوعي «سوپراستار» هستند. اين كارگردان سينماي ايران تأكيد كرد: «سوپراستار» در مورد آدم هايي است كه دچار خود شيفتگي ميشوند، آدمهايي كه فكر ميكنند به دليل موقعيتي كه جامعه به آنها ميدهد ميتوانند چشم جامعه را دربياورند.همذات پمداري بقا اين نوع افراد را هر كسي نميتواند داشته باشد مگر افرادي كه شخصيتي شبيه به سوپراستار داشته باشند. وي همچنين با اشاره به برخي واكنشها در زمان جشنواره نسبت به «سوپراستار» گفت: چيزي كه من متوجه شدم، به ويژه در بين جامعه منتقدين اين بود كه درست است كه در مورد «سوپراستار» يك جوي از قبل ساخته شده بود اما خيلي از افراد كاملا شخصي با موضوع فيلم برخورد كردند و حتي در برخي نقدها نوشته شد كه «تهمينه ميلاني» چهكار به زندگي خصوصي ما دارد؟!. در حالي كه من دارم در«سوپراستار» در خصوص آدمي صحبت ميكنم كه زن در زندگي هيچ نقشي ندارد و اصولا براي زن ارزشي قائل نيست. ميلاني با اشاره به تأثيرگذاري فيلمهايش اظهار داشت: اگر دقت كنيد در خيلي از فيلمهاي من نظير «نيمه پنهان»، «دوزن» و «واكنش پنجم» اين اتفاق افتاده است و هر طيفي كه موضوعات فيلمهايم به آنها برخورد، شروع كرد به جوسازي عليه فيلم و جاروجنجال به پا كردند كه در «واكنش پنجم» كار به يكسري جاهاي بسيار وحشتناك كشيد و يا در مورد «نيمه پنهان»... وي تاكيد كرد: به همين دليل انگار فيلمهايي كه من ميسازم يكسري از آدمها را متلاطم ميكند و گرنه مسئله واضح و مبرهن اين است كه بازيها،كارگرداني، نور، صدا، دكور، ميزانسن و ... همه خوب هستند، يعني اينكه فيلمهاي من يك سروشكل درستي دارند و كاملا سينما هستند و مخالفتها، كاملا ايدئولوژيك هستند. كارگردان «سوپراستار» با تأثيرگذار دانستن اين فيلم تصريح كرد: من فكر ميكنم «سوپر استار» در كل فيلم مثبتي است و استقبالي هم كه توسط مردم شد و واكنشهايي را كه شخصا ديدم متوجه شدم كه بسيار روي مخاطبان تاثير گذاشت و فيلمي است كه ميشود با خانواده رفت به سالن سينما و به تماشاي اين فيلم نشست. فيلمي است كه سن ندارد و هر كسي با يك بخشي از اين فيلم ارتباط برقرار ميكند و چنين چيزي به هيچ عنوان در سينما كار سادهاي نيست. به وبژه اين كه اسم فيلم را هم گذاشتند معناگرا، چون وقتي كه من اين فيلم را ساختم نمي دانستم كه قرار است معناگرا شود و هدفم فقط ساختن يك فيلمي بود كه خانوداهها را به سالن سينما بكشاند. ميلاني در خصوص واكنشهايي كه نسبت به معناگرا بودن «سوپراستار» صورت گرفت بيان داشت: نكته جالب اين است كه اگر همين فيلم را كارگرداني ديگري ساخته بود كه كارش ساخت فيلم معنگرا بود، اگر همه جوايز جشنواره را هم به او ميدادند، كسي صدايش در نميآمد.يعني مسئله آنها محتواي «سوپراستار» نبود و با شخص تهمينه ميلاني مشكل داشتند و دارند. اين كارگردان سينماي ايران افزود:اما يك نكتهاي در اين وسط فراموش شد و هيچكس توجهي نكرد اين بود كه حتي اگر اين فيلم معناگرا است- كه هست و معنا دارد- با تعريفي كه تا به امروز از سينماي معناگرا شناختهايم، كاملا متفاوت است. كارگردان «سوپراستار» خاطر نشان كرد: «سوپراستار» فيلمي است كه در يك جامعه شهري ساخته شده در حالي كه معمولا فيلمهاي معناگراي ما در روستا،كوه،دشت، بيابان،بقعه و نظير اينها ساخته ميشوند. «سوپراستار» در فضايي بسيار مدرن راجع به يك سوپراستار سينما است و برخلاف ساير فيلمهاي معناگرا، ريتمي بسيار تند و بالايي دارد. منتقدان به جاي نگاه سطحي به فيلم و تسويه حسابهاي شخصي با شخص تهمينه ميلاني، ميتوانستند به اين ويژگيها توجه كنند اما متأسفانه كسي اين موارد را نديد. كارگردان فيلمهاي «تسويه حساب» و «واكنش پنجم» با اشاره به مسير دشوار طي شده براي ساخت «سوپراستار» ادامه داد:«سوپراستار» شايد اولين فيلم معناگرا باشد كه تهيه كننده و كارگردان كاملا مستقل دارد، كاري سفارشي نيست و از دل گروه سازنده برآمده است. خودمان خواستيم كه اين فيلم را بسازيم و بسيار براي ساخت آن سختي كشيديم به طوري كه فقط ٧ ماه طول كشيد تا پروانه ساخت فيلم صادر شود. ميلاني تاكيد كرد:در مورد امكانات هم اوضاع به همين گونه بود و به ما تازه بعد از ساخته شدن فيلم كمك كردند و سنگهاي زيادي جلوي پاي ما انداختند تا اين فيلم ساخته نشود. يعني ميگفتند كه تو نبايد اين فيلم را بسازي و به دنبال لايههاي پنهان در درون «سوپراستار» ميگشتند. ميلاني در ادامه با اشاره به ششمين همكاري خود با «عليرضا زرين دست» در فيلم «سوپراستار» گفت: ما جزو معدود كارگردانها و مديران فيلمبرداري هستيم كه براي تك تك سكانسها با هم صحبت ميكنيم و به نتيجه ميرسيم و اينگونه نيست كه دوربين را يكجا بكاريم و بعد گيج بشويم كه اصلا چه چيزي را ميخواهيم. به دليل اين كه طي سالها همكاري كاملا به اين نتيجه رسيدهايم كه چه چيزي ميخواهيم و بهدنبال چه چيزي هستيم كاملا ميدانيم كه در صحنهاي خاص بايد از چه رنگي استفاده كرد و به همين دليل، بسيار بدون مسئله كار ميكنيم و اين مهم نيست كه چه كسي چه پيشنهادي ميدهد و مهم اين است كه كدام پيشنهاد بيشتر براي فيلم مفيد است. كارگردان «سوپراستار» تصريح كرد: من گاهي سر فيلمبرداري پروژههاي مختلف ميروم و متوجه ميشوم كه افراد به هيچ عنوان با هم هماهنگ نيستند و انگار دارند همديگر را تحمل ميكنند و اين براي يك كار سينمايي بسيار بد است. ميلاني افزود: همانگونه كه در سالها همكاري كاملا احترامآميزي را با «هدايتفيلم» داشتهايم، در مورد آقاي زرين دست هم به همينگونه بوده است و اصل را بر احترام به همديگر قرار دادهايم و به همين دليل از كار كردن با همديگر دلزده نشدهايم و اين تأثير زيادي بر آن چيزي كه ثبت ميشود و شما روي پرده ميبينيد، دارد. وي در ادامه با اشاره به مسير آينده فيلمسازي خود بيان داشت: مسئلهاي كه در زمان جشنواره هم نديدم هيچ منتقدي به آن اشاره كند اين است كه من عاشق ارتباطات هستم. فيلم اول من داستان ارتباط يك معلم يا يك بچه است، فيلم دوم من درباره ارتباط يك زن با آه است، فيلم سوم من ارتباط يك خواهر و برادر است كه تا قبل از «ديگه چه خبر» هرگز يك خواهر و برادر قهرمان قصه نبودهاند،فيلم چهارم من ارتباط يك بچه با يك موجود فضايي را به تصوير ميكشد، فيلم پنجم من درباره ارتباط دو زن بود، فيلم ششمم درباره ارتباط يك پدر شوهر با عروسش بود، فيلم هفتم من ارتباط يك سردبير با زني بود كه عاشق او شده بود، بنابراين من عاشق ارتباطهاي خاص در سينما هستم و در همين فيلم «سوپراستار» هم ارتباط يك دختربچه و يك ستاره سينما را به تصوير كشيدهام كه اصلا هيچ ارتباطي به هم ندارند. كارگردان «سوپراستار» در خاتمه گفت:اصولا به دليل اين كه ارتباط را دوست دارم، به تصوير كشيدن ارتباطات براي من بسيار دلپذير خواهد بود و طبيعتا فيلمهاي ديگر من هم در زمينه ارتباطات خواهد بود. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]