تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805544649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كانون‌هاي قرآني مأمن خيل عاشقان كلام وحي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: كانون‌هاي قرآني مأمن خيل عاشقان كلام وحي
خبرگزاري فارس: استان كردستان در بحث تعدد مساجد و همچنين عشق و علاقه مردم اين ديار به قرآن و اهل بيت در كشور شهره خاص و عام است و در همين راستا با داير شدن كانون‌هاي قرآني مساجد تعداد جوانان علاقه‌مند به اين اماكن روندي افزايشي داشته تا جايي كه در حال حاضر اين كانون‌ها با كمبود فضاي فيزيكي مواجه شده‌اند.


به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، استان كردستان در بحث تعدد مساجد و همچنين عشق و علاقه مردم اين ديار به قرآن و اهل بيت در كشور شهره خاص و عام است و در همين راستا با داير شدن كانون‌هاي قرآني مساجد تعداد جوانان علاقه‌مند به اين اماكن روندي افزايشي داشته تا جايي كه در حال حاضر اين كانون‌ها با كمبود فضاي فيزيكي مواجه شده‌اند.
مسئول دبيرخانه كانون‌هاي قرآني مساجد استان كردستان به خبرنگار فارس در سنندج گفت: با توجه ويژه دولت نهم به بحث ترويج فرهنگ قرآني اعتبارات اين بخش 150 درصد افزايش پيدا كرده و دبيرخانه كانون‌هاي قرآني مساجد استان در حال حاضر فقط با كمبود فضاي فيزيكي روبرو است.
كامل گلباغي با اشاره به سيل عظيم جوانان و عضويت آنها در كانون‌هاي قرآني گفت: استقبال جوانان اخيراً به دليل حمايت مالي از موسسات قرآني، وجود كتاب‌هاي چاپ جديد و كتاب‌هاي كمك درسي در رشته‌هاي مختلف بيش از حد شده و امكانات موجود پاسخگوي اين سيل عظيم جوانان نيست.
گلباغي اظهار داشت: تا كنون بيش از 17 هزار نفر از جوانان و نوجوانان كردستاني عضو كانون‌هاي قرآني شده‌اند و هم‌اكنون اين كانون‌ها با كمبود فضاي فيزيكي روبرو هستند.
وي با اشاره به اينكه فعاليت امور دبيرخانه كانون‌هاي قرآني مساجد در سال 73 در استان آغاز شده است اذعان داشت: تاكنون 92 كانون و كتابخانه در مساجد كردستان ايجاد شده است.
گلباغي افزود: استان كردستان به دليل كثرت مساجد و عقايد مردم به ويژه به مساجد از جايگاه خاصي برخورددار است.
وي اظهار داشت: مردم كردستان با مراجعه به مساجد به وظيفه ديني خود همانا شركت در نماز جماعت و جمعه عمل مي‌كنند و 2 هزار و 800 مسجد در اين استان گواه بر اين ادعا است.
وي اذعان داشت: با استقبال گسترده مردم كردستان از مساجد، دبيرخانه كانون‌هاي مساجد به راه‌اندازي اين كانون‌ها و ايجاد كتابخانه پرداخت و توانست در اين خصوص خوب و موثر عمل كند.
گلباغي با اشاره به ايجاد كانون‌ها در مساجد و رونق دادن به آنها افزود: تجهيز كانون‌ها به سيستم رايانه، افزودن كتاب‌هاي علمي و كمك درسي در رشته‌هاي مختلف و برگزاري مسابقات فرهنگي هنري در راستاي جذب جوانان و نوجوانان از برنامه‌هاي مهم دبيرخانه كانون‌هاي مساجد بوده است.
اين مسئول قرآني خاطر نشان كرد: در كنار اين 92 كانون، 11 انجمن قرآن، 19 موسسه قرآني و چهار خانه نور در راستاي ترويج فرهنگ قرآني در استان فعاليت مي‌كنند.
گلباغي به نحوه پذيرش عضويت در كانون‌هاي مساجد استان كردستان اشاره كرد و گفت: عضويت در كانون‌هاي مساجد براي عموم آزاد و استفاده از خدمات آن رايگان است و براي افراد شش ساله تا 80 ساله برنامه‌هاي متنوع و قرآني صورت مي‌گيرد.
وي با اشاره به اينكه عضوگيري در كانون‌هاي مساجد هيچ محدوديتي ندارد افزود: افراد با معرفي خود و صادر كردن كارت از سوي كانون مي‌تواند از تمامي خدمات آن از جمله آموزش رايانه و استفاده از اينترنت بهره‌مند شوند.
مسئول دبيرخانه كانون‌هاي قرآني مساجد استان كردستان اذعان داشت: هزينه‌هاي كانون از سوي ستاد عالي مساجد كشور تامين مي‌شود و با همكاري مطلوب اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامي كردستان اين دبيرخانه در حال حاضر هيچ گونه مشكل مالي ندارد.
گلباغي افزود: براي نخستين بار فعالان قرآني كردستان از خدمات بيمه بهره‌مند مي‌شوند و تاكنون توانسته‌ايم56 نفر از اين فعالان را پوشش دهيم.
اين مسئول قرآني در‌باره راهكارهاي جذب نوجوانان و جوانان كردستاني اظهار داشت: ساختار فيزيكي مساجد، تجهيز مساجد به اينترنت،وجود كتاب‌هاي چاپ جديد و كمك درسي، وجود روحانيون جوان، وجود هيئت امناي با‌سواد و آگاه و حمايت مالي و معنوي از طريق كانون‌هاي مساجد مي‌تواند در جذب جوانان و نوجوانان به كلاس‌هاي آموزش قرآن موثر واقع شود.
گلباغي در پايان يكي ديگر از راه‌هاي جذب جوانان به كانون‌هاي را اعزام زوج‌هاي جوان به اماكن متبرك كشور و عتبات عاليات و برگزاري كلاس‌هاي تخصصي در زمينه‌هاي مختلف دانست.
مسئول كانون دارالقرآن استان كردستان گفت: 184 كلاس قرآن در مساجد استان كردستان در راستاي ترويج فرهنگ قرآني برپا شده است.
شهلا فرجي افزود: آموزش روخواني، روان‌خواني و مفاهيم از جمله كلاس‌هاي اين كانون‌ها است كه با استقبال خوبي از سوي نوجوانان وجوانان روبرو شده است.
وي اظهار داشت: بيش از 3هزار و 600 نفر در طول تابستان در اين كلاس آموزش ديدند كه نوجوانان و جوانان بيشترين آمار را به خود اختصاص داده بودند. استقبال از كلاس‌ها بيشتر از آن حد بود كه انتظار داشتيم و خوشبختانه آمارها نشان از حضور مردمي دارد.
فرجي اذعان داشت: همچنين عدم حمايت مالي يكي از بزرگترين مشكلات كانون‌ها در تابستان و ماه رمضان بود كه به اين دليل نتوانستيم برنامه‌هاي جنبي خوبي را برگزار كنيم. با حمايت از كانون‌هاي قرآني در مساجد استان مي‌توانيم در طول ايام سال كلاس‌هاي آموزش قرآن را برگزار كنيم، ولي در حال حاضر به همين دليل آموزش قرآن فقط در ايام تابستان و ماه رمضان برگزار مي‌شود.
فرجي در خصوص عضوگيري كانون‌ها در مساجد گفت: با توجه به رشته‌هاي آموزش از دانش‌آموزان ابتدايي تا مقطع دبيرستان عضوگيري شد ولي در راستاي سال نوآوري و شكوفايي كلاس‌هاي ويژه‌اي هم براي بزرگسالان اجرا شده است.
مسئول كانون دارالقرآن استان كردستان اظهار داشت: خانواده نقش به سزايي در زمينه‌سازي براي ترويج فرهنگ قرآني دارد كه با راهنمايي فرزندان خود مي‌توانند آنها را با كانون‌هاي مساجد آشنا كنند.
فرجي در پايان گفت: برگزاري محفل انس با قرآن با حضور قاري برجسته مصري، برگزاري دوره‌هاي تربيت معلم، اجراي مسابقات فرهنگي وهنري از جمله برنامه كانون مساجد استان كردستان بود.
يك عضو كانون قرآني مساجد شهرستان سنندج گفت: طرح اجراي كانون‌هاي قرآني در استان كردستان كار بزرگي در راستاي زيرساخت‌هاي فرهنگي و قرآني است.
شنو نوري افزود: كانون‌هاي قرآني در رشته‌هاي روخواني و روان‌خواني قرآن فعاليت مي‌كنند و تا به حال استقبال خوبي از اين كلاس‌ها شده است.
وي اظهار داشت: برگزاري مراسم‌هاي معنوي، برگزاري نمايشگاه‌هاي قرآني، مشاركت نوجوانان وجوانان و فعاليت‌هاي فرهنگي ومذهبي از جمله برنامه‌هاي كانون مساجد بوده است.
وي ادامه داد: در طول تابستان استقبال خوبي از اين كلاس‌ها شده بود كه اين از توجه مردم كردستان نسبت به مساجد و قرآن است.
نوري اذعان داشت: با حمايت مالي مي‌توان در راستاي مهجور بودن قرآن گام برداشت و اين امر نيازمند توجه بيشتر مسئولان به فعاليت انجمن‌ها و كانون‌هاي قرآن در استان است.
وي افزود: بايد با برنامه‌هاي جديد و متنوع، برگزاري تورهاي مذهبي در استان و خارج از استان، استفاده ويژه از جوانان و نوجوانان در برنامه‌هاي كانون‌ها و به روز بودن تجهيزات نوجوانان وجوانان را به سوي كانون‌ها جذب كرد.
به گفته نوري از ديگر برنامه‌هاي كه مي‌توان نوجوانان و جوانان را به سوي كانون‌هاي قرآني جذب كرد توجه به نيازهاي فرهنگي و مذهبي و اجراي مسابقات قرآني در استان است.
وي خاطر نشان كرد: تمام كساني كه عضو اين كانون‌هاي قرآني شده‌اند از اين كانون‌ها راضي هستند و تمام توان مسئولان امر در راستاي جذب بيشتر جوانان و گسترش اين كانون‌هاي قرآني است.
مسئول كانون حكيم عمر خيام هم فعاليت كانون‌هاي قرآني كردستان را مثبت ارزيابي كرد و گفت: كانون‌هاي مساجد در چند سالي كه فعاليت خود را آغاز كرده‌اند با همكاري مربيان قرآن توانسته‌اند خوب و موفق عمل كنند.
عدنان برزنجي افزود: استفاده از نيروهاي معتهد و دلسوز در امر قرآن را مي‌توان يكي ديگر از موفقيت‌هاي اين كانون‌ها نام برد.استفاده از نيروهاي علمي و داراي توانايي در زمينه قرآن سبب تربيت صحيح نوجوانان و جوانان مي‌شود.
وي ادامه داد: مربيان و مسئولان كانون‌ها بدون هيچ چشم‌داشتي در راستاي خدمت به بندگان و كلام خدا گام بر مي‌دارند و اين امر حمايت مسئولان را مي‌طلبد.
برزنجي افزود: نبود اعتبارات يكي از مهم‌ترين مشكل كانون‌ها است كه هميشه با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند و در اين راستا بايد از دبيرخانه كانون‌هاي مساجد استان كه بزرگترين حامي اين كانون‌هاست تشكر كرد.
وي در ادامه گفت: ايجاد كتابخانه‌هاي تخصصي با رويكرد علمي در كانون‌هاي قرآني از ديگر راه‌هاي جذب نوجوانان وجوانان است.
مسئول كانون حكيم عمر خيام سنندج اظهار داشت: كتاب‌هاي قديمي، نبود كتاب‌هاي چاپ جديد از ديگر مشكلات كانون‌ها است.
برزنجي افزود: ميزان استقبال نوجوانان و جوانان با گذشته قابل قياس نيست و اين نيازمند تدابير ويژه از سوي ستاد عالي مساجد كشور و دبيرخانه كانون‌هاي مساجد استان كردستان است.
وي با اشاره به اينكه مفاهيم قرآن مي‌تواند در جذب نوجوانان و جوانان موثر واقع شود تصريح كرد: فقط نبايد به حفظ و قرائت قرآن توجه شود بلكه مي‌توان با برگزاري مسابقات استاني و فرا استاني در زمينه مفاهيم نوجوانان و جوانان را به سوي مساجد جذب كرد.
يك مدرس قرآن سنندجي نيز به خبرنگار فارس گفت: دستگاه‌هاي فرهنگي با برگزاري مسابقات، محافل قرآني و برپايي كلاس‌هاي حفظ و قرائت قرآن كريم، فعاليت‌هايي سطحي داشته‌اند و با فعاليت‌هاي عمقي فاصله زيادي دارند.
عبدالرحمن عثماني افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي مردم احساس كردند متولي اصلي فعاليت‌هاي قرآني دستگاه‌هاي دولتي هستند و به نوعي حضور خود را منوط به فعاليت‌هاي دولتي كردند، اما فعاليت‌هاي قرآني همگاني است و نخبگان بايد خود وارد اين عرصه شوند.
وي اظهار داشت: البته متوليان امر و دستگاه‌هايي كه بود‌جه‌هاي قرآني را دريافت مي‌كنند، بايد زمينه حضور فعالان قرآني و جوانان و نوجوانان را براي فعاليت در اين زمينه فراهم كنند.
عثماني تلاش‌هاي انجام شده براي آموزش قاريان و حافظان را غيرمنسجم و نا‌هماهنگ دانست و عنوان كرد: به دليل‌ حمايت‌هاي نامتعادل، اين فعاليت نتيجه مطلوبي نداشته است.
وي با اشاره به اينكه گاهي امكانات به سمتي گسيل مي‌شود كه استعداد‌ كافي وجود ندارد، اظهار داشت: اين امكانات را بايد در مكان‌هايي متمركز كرد كه استعداد‌هاي قرآني بيشتري دارند.
وي تصريح كرد: با توجه به پيشينه فرهنگي مذهبي استان كردستان انتظار مي‌رود اين استان در فعاليت‌هاي قرآني گوي سبقت را از ساير استان‌هاي كشور بربايد،‌ بنابراين شايد نوعي كم‌كاري در اين عرصه بوده است.
عثماني با اشاره به نقش صدا و سيماي مركز كردستان و نشريات محلي در ترويج فرهنگ قرآني اذعان داشت: متأسفانه كمتر شاهد بوده‌ايم كه صفحه‌اي از نشريات كردستان به قرآن اختصاص يابد.
وي تاكيد كرد: بايد مطبوعات كردستان نقش فعال‌تري در ايجاد انگيزه براي فعاليت در عرصه‌هاي قرآني در خوانندگان خود ايفا كنند.
عثماني ادامه داد: نقش كانون‌هاي مساجد در راستاي ترويج فرهنگ قرآني موثر بوده و فعاليت‌هاي خوبي را در اين راستا انجام داده‌اند.
وي افزود: برگزاري نمايشگاه‌هاي قرآني متاسفانه فقط در ايام خاص و مناسبت‌ها برگزار مي‌شود كه اين امر سبب مهجور بودن قرآن مي‌شود.
عثماني توجه بيشتر مسئولان به تجهيز كانون‌هاي قرآني، توجه به فناوري‌هاي جديد در زمينه علم، حمايت از طرح‌هاي جوانان را از مهم‌ترين برنامه‌ها براي جذب جوانان و نوجوانان دانست.
مدير‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان نيز گفت: دولت نهم توجه ويژه‌اي به بحث قرآن دارد ودر سال‌جاري بودجه قرآن را 150 درصد افزايش داده است.
منصور ايماني افزود: اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامي استان كردستان قرآن را در محوريت كارهاي خود قرار داده و به آن توجه ويژه‌اي دارد.ايجاد كانون‌هاي قرآني مساجد در كشور و استان مي‌تواند در خارج كردن مهجوريت قرآن موثر و مفيد واقع شوند.
ايماني با توجه به رسالت سنگين كانون‌هاي قرآني مساجد استان كردستان گفت: در راستاي سال نوآوري وشكوفايي برنامه‌هاي اين كانون با نگاهي نو به قرآن و آموزه‌هاي ديني و در راستاي شكوفايي برگزار شده است.
وي افزود: آمارها نشان از افزايش چشمگير حضور نوجوانان وجوانان به اين كانون‌هاي قرآني است و اين امر از توجه مردم استان به آموزش قرآن و آموزه‌هاي ديني در بين فرزندان‌شان است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان اظهار داشت: كانون‌هاي قرآني مساجد استان كردستان در سال‌جاري با ارائه برنامه‌هاي متنوع و برگزاري تورهاي مذهبي توانست تعداد بي‌شماري از نوجوانان وجوانان را جذب كند.
وي با اشاره به اينكه توجه به نيازهاي جوانان و نوجوانان مي‌تواند از مهم‌ترين راه‌هاي جذب آنها به كانون‌هاي قرآني باشد اظهار داشت: اولويت فعاليت‌هاي ارشاد اسلامي توجه ويژه به اين كانون‌ها است و توسعه اين كانون‌ها مي‌تواند سبب گسترش فرهنگ قرآني در جامعه شود.
گزارش از توفيق مفاخري
انتهاي پيام/ب
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن