تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805559174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيانيه انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌هاي فني و پزشكي دانشگاه تهران درخصوص پذيرش متقاضيان ورود به دانشگاه


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بيانيه انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌هاي فني و پزشكي دانشگاه تهران درخصوص پذيرش متقاضيان ورود به دانشگاه
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده‌هاي فني و پزشكي دانشگاه تهران پيرامون مسائل اخير در باب پذيرش متقاضيان ورود به دانشگاه بيانيه‌اي صادر كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا در اين بيانيه آمده است: در آستانه سال تحصيلي جديد سازمان سنجش آموزش كشور نتايجي از كنكور ارايه داد كه داوطلبان و جامعه دانشگاهي را به شدت غافلگير كرد؛ در حالي كه سال‌هاست دانش‌آموزان ما با پديده بسيار پيچيده‌اي به نام كنكور و بحث ورود به دانشگاه آشنا هستند و در عين حال توانسته‌اند آن را به عنوان يك مانع طبيعي بپذيرند تصميم شوراي عالي انقلاب فرهنگي در افزايش سهميه مناطق بومي، در دانشگاه‌هاي ملي و غير بومي جنجال آفريد و موجبات اعتراض و تجمع عده‌اي از داوطلبان معترض و ذي‌حق را مقابل سازمان سنجش فراهم نمود؛ داوطلباني كه با استناد به تجارب سال‌هاي قبل به انتخاب رشته پرداخته‌اند و اينك با رتبه‌هاي خوب يا قبول نشده و يا در رشته شهرهايي برخلاف انتظارشان قبول شده اند از سويي عده اي نيز اين فرصت را پيدا كرده اند كه در عين اين كه رتبه هاي بالاتري نسبت به معترضان دارند جواز حضور در دانشگاه هاي ملي كشور و در رشته هاي بالا را كسب كنند.

در ادامه اين بيانيه با بيان اين كه مفهوم وسيع عدالت به مثابه لبه تيزي است كه حركت بر مدار آن نيازمند تدبيرو تدبر بسيار است، ابراز عقيده شده است: ديرگاهي است كه ظاهرا اين مفهوم در مسلخ برخي بي‌تدبيري‌ها و يا كم تدبيري ها ذبح گرديده است، اما اين بار تيغ اين كم تدبيري‌ها بر دل كساني زخم انداخته است كه يك سال تمام همت و تلاش خود و خانواده‌شان را در تحقق ورود به دانشگاه و رشته مورد نظر خود بسيج كرده بودند. دانشگاه‌هاي مطرح كشور به عنوان سرمايه‌هاي ملي مطرح هستند و تعلق به گروهي خاص و با منطقه خاصي از كشور ندارند. رفع تبعيض و اجراي عدالت با ايجاد امكان لازم براي دسترسي تمام اقشار جامعه به منابع و سرمايه‌هاي ملي قابل تحقق است و نه با دستورالعملي كه شهرستاني يا تهراني بودن افراد را در دسترسي به سرمايه‌هاي ملي هدف مي‌گيرد؛ در شرايطي كه امكانات آموزشي در سطح دانشگاه‌هاي كشور به صورت يكسان توزيع نگشته است چنين دستورالعملي كه دانشگاه‌هاي شهرهاي بزرگ را به دانش آموزان آن بوم اختصاص مي‌دهد دور از بديهي‌ترين اصول عدالت است.

در ادامه اين بيانيه با بيان اين عقيده كه به نظر مي رسد كه يكي از مباني تصميم‌گيري در افزايش سهميه مناطق بومي تمركززدايي از كلان شهر تهران و شايد تلاش در جهت خالي نمودن خوابگاه‌هاي دانشجويي از سكنه نخبه و فعال دانشگاهي است؛ امري كه با عدم توانايي دانشگاه‌هاي كشور در ارايه خوابگاه مناسب به دانشجويان ورودي جديد همسو شده است، آمده است: طي سال‌هاي اخير و با افزايش سهميه پذيرش در دانشگاه‌ها شاهد مشكلات فراواني در اسكان دانشجويان خوابگاهي هستيم، خالي از لطف نيست اگر در اين روزها، نمايندگان ملت سري به خوابگاه‌هاي دانشگاه‌هاي بزرگ شهر تهران بزنند تا ملاحظه نمايند كه دانشجويان ساكن خوابگاه‌ها با چه مشقتي مجبور به اسكان يافتن يش از ظرفيت در اتاق‌هاي خوابگاه‌ها و از جمله در كوي دانشگاه تهران مي‌گردند. آري ، عدم توجه به تناسب فضاي علمي، آموزشي و رفاهي در دانشگاه‌ها با اين جمعيت كثير دانشجويي كشور، موضوعي است كه شايد در كوتاه مدت منجر به افزايش تعداد مقالات علمي كشور بگردد، اما در دراز مدت تنها فضاي ياس و نااميدي را بر پيشاني آينده‌سازان مملكت مي نگارد تا نخبگان تنها به فكر خروج از كشور افتاده و نهايت آمال و آرزوي خود را در فضاي پر از امكانات اما غريبانه خارج از كشور ديده و تنها دغدغه شان صدور رواديد براي كشورهاي خارجي و يا تامين وثيقه سربازي باشد.

در ادامه اين بيانيه با بيان اين كه حتي بايد در تصميم عجولانه افزايش 10 درصدي ظرفيت براي انتخاب مجدد داوطلبان نيز تامل بيشتري كرد، اين تصميم را به مثابه مسكني دانسته‌اند كه مي‌تواند التيامي بر درد تنها بخشي از داوطلبان باشد.

در بخشي ديگر از اين بيانيه با بيان اين كه توجه به تجربيات گذشته نيز مي‌تواند در اتخاذ تصميم‌هاي صحيح و اصولي موثر باشد؛ با ورود دانشجويان شبانه با رتبه‌هاي بالا به دانشگاه‌هاي مطرح كشور، موجي از اعتراض در جوامع دانشگاهي به وجود آمد،آمده است: اين اعتراض بر دو اصل استوار بود كه اولا تمكن مالي لزوما اصالتي را ايجاد نمي‌كند و حقي بر كسي نمي‌افزايد و ثانيا ورود افراد با رتبه‌هاي بالا به دانشگاه‌هاي مطرح ظلمي دوگانه است؛ ظلم اول در حق كساني كه نسبت به فرد قبول شده با سهميه شبانه ذيحق‌تر هستند و دوم در حق فردي كه با سهميه شبانه بايد در بين دانشجوياني به مراتب قوي تر به رقابت درسي بپردازد به نحوي كه نتيجه مستقيم آن افت تحصيلي دانشجوي شبانه بوده است و تنها منجر به اتلاف وقت و هزينه آن فرد و در عين حال آسيب ديدن از لحاظ روحي و رواني گرديده است حال نيز چندان دور از انتظار نيست كه در برخي از رشته هاي بالا و در برخي دانشگاه هاي مطرح كشور، فردي با يك رتبه بالا و نامتناسب يا ساير دانشجويان پذيرفته شده در سال هاي قبل نتواند تاب تحمل در ميدان رقابتي درسي با دانشجوياني را كه يا المپيادي هستند و يا رتبه‌هاي بسيار خوب كنكور را دارند داشته باشد و دچار افت تحصيلي و نهايتا اخراج از دانشگاه نگردد! اين مساله در مورد رشته‌اي مثل پزشكي كه مستقيما با جان انسان ها در ارتباط است و نظام آموزشي ما موظف است در مورد كساني كه از آموزش رايگان كشور استفاده كرده و بعدا به عنوان يك پزشك به اجتماع تحويل داده مي‌شوند پاسخ گو باشد حايز اهميت بسيار بيشتري است.

در ادامه اين بيانيه آمكده است: جا دارد در اينجا از مجلس شوراي اسلامي تشكر كنيم كه مصلحت مردم را بالاتر از مصلحت‌ هايي چون حفظ رابطه تشريفاتي بين مجلس و دولت ديده اند كه جز اين هم انتظاري نيست آري ، چه مصلحتي بالاتر و برتر از مصلحت ملت كه اگر ملتي نباشد نه مجلسي هست و نه دولتي! همگان بايد اين كلام ناب از امام خميني(ره) را در خود باور داشته باشند كه " مجلس در راس همه امور است" آري مجلس بايد بداند كه مردم جز اين نمي‌خواهند و لازمه بقا در جريان‌هاي سياسي مردم سالار حركت به سمت ارتقا وضعيت مردم است نه مصلحت هايي كه تنها منجر به تضييع حق ملت گردد.

در بخش ديگري از اين بيانيه با ابراز اميدواري از عبرت از تجربيات گذشته و اتخاذ تدابير راهگشا، بهره گيري از خرد جمعي و نظر كارشناسان و از سوي ديگر اعمال نظارت‌هاي صحيح و اصولي مجلس هشتم و مانع پايمان شدن حق مردم، تصريح شده است: از اين رو بايد در صورت اتخاذ سياست‌هاي غلط جسارت وجود داشته باشد تا حق انتخابي مجدد در اختيار مردم نهاده شود و ساز و كارهاي جبران خسارت هايي از اين قبيل را كه بر خيل عظيمي از دانش آموزان ما رفته است فراهم گردد.

در ادامه اين بيانيه با توجه به بيان ارزشمند حضرت امام (ره) كه فرمودند" دانشگاه مبدا همه تحولات است"نظر نمايندگان مجس را به موضوعاتي در قبال دانشگاه جلب و توجه در قبال موضوعاتي كه آن را انتصابي بودن رياست برخي دانشگاه‌هاي كشور، بازنشستگي اساتيد ، نقصان فضاهاي علمي، آموزشي و رفاهي دانشگاه‌ها و عدم تناسب با جمعيت دانشگاهي كشور، سياست مقاله محوري در ارزشيابي ميزان توليد علم و عدم توجه به نيازهاي كشور در عرصه تكنولوژيك و... خوانده‌اند را خواستار شده‌اند.
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن