تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812743859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش : ماليات بر ارزش افزوده كليد خورد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش : ماليات بر ارزش افزوده كليد خورد
تهران / واحد مركزي خبر / اقتصادي 1387/07/01
قانون ماليات بر ارزش افزوده از امروز در حالي جايگزين قانون تجميع عوارض شد كه تاكنون فرم مرحله اول اين طرح براي 80 هزار فعال اقتصادي ارسال شده است.
ماليات بر ارزش افزوده، مالياتي است كه همة عرضه كنندگان كالاها و خدمات به عنوان مؤديان اين نظام مالياتي بايد علاوه بر بهاي كالا يا خدمت عرضه شده به صورت درصدي از بهاي فروش كالاها يا خدمات، در زمان فروش از خريداران بگيرند و به صورت دوره اي (فصلي) به سازمان امور مالياتي كشور واريز كنند.
هر گونه ماليات بر ارزش افزوده پرداخت شده در زمان خريد توسط مؤديان اعم از واردكنندگان، توليدكنندگان، توزيع كنندگان، صادركنندگان كه در اين نظام مالياتي به عنوان عامل وصول و نه پرداخت كننده ماليات محسوب مي شوند، طلب ايشان از دولت محسوب، به صورت فصلي با سازمان امور مالياتي كشور تسويه مي
شود.
تسوية مطالبات مؤديان بابت ماليات هاي پرداختي ايشان در زمان خريد، يا از طريق كسر از مطالبات دريافتي از خريداران و يا از طريق استرداد توسط سازمان امور مالياتي كشور به انها صورت مي پذيرد.

ويژگي هاي ماليات بر ارزش افزوده
========================
ماليات بر ارزش افزوده نوعي ماليات چند مرحله اي است كه در مراحل مختلف زنجيرة واردات، توليد، توزيع بر اساس درصدي از ارزش افزودة كالاهاي فروخته شده يا خدمات ارائه شده در هر مرحله در يافت مي شود.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر ؛ سازمان امور مالياتي كشور اعلام كرد : البته ماليات پرداختي در هر مرحله از زنجيرة واردات، توليد، توزيع به عنصر مرحلة بعدي زنجيره انتقال مي يابد تا در نهايت ؛ مصرف كنندة نهايي پرداخت كند.
از ويژگي هاي قانون ماليات بر ارزش افزوده ؛ شامل حذف ماليات ها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجميع عوارض است.
ماليات بر ارزش افزوده از نوع مصرفي- فصلي بودن دوره هاي مالياتي با امكان كاهش دوره براي مؤديان خاص (3 ماهه) - تك نرخي (با نرخ پايين 3 درصد = يك و نيم درصد ماليات + يك و نيم درصد عوارض) - نرخ ويژه و بالاتر براي دخانيات (15 درصد) و انواع سوخت (5 تا 30 درصد) هم از ويژگي هاي اين قانون مالياتي اعلام شده است.
همچنين گستردگي معافيت ها (با پوشش حدود 50 درصد سبد كالاهاي مصرفي خانوار و بيش از 70 درصد سبد كالاهاي مصرفي خانوار در پايين ترين دهك درآمدي)- اعمال نرخ صفر براي حمايت از صادرات- نرخ يكنواخت جرايم تأخير براي سازمان امور مالياتي (در مورد استرداد) و مؤديان (ماهيانه 2 درصد)- و امكان بهره برداري از خدمات حسابداران رسمي توسط سازمان امور مالياتي و بنگاه هاي اقتصادي هم از مختصات قانون ماليات برارزش افزوده است.
از آنجا كه واردات كالاها علاوه بر ارزش و حقوق گمركي مشمول اين ماليات نيز خواهد بود ، از توليد كنندة داخلي نيز حمايت مي شود.
همه صادر كنندگان و واردكنندگان ، فعالان اقتصادي با مجموع فروش كالا و ارائه خدمات بيش از 125 ميليون تومان در 5 ماه آغازين امسال و فعالان اقتصادي با مجموع فروش كالا و خدمات بيش از 300 ميليون تومان در سال 1386 مشمول مرحله اول اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده هستند.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور گفت : ثبت نام بر اساس تكاليفي كه سازمان امور مالياتي مشخص كرده است ، دريافت صورت حساب و پرداخت ماليات در زمان خريد كالا و خدمات ( اعتبار مالياتي - تسويه فصلي ) ، صدور صورتحساب و دريافت ماليات در زمان فروش كالاها و خدمات ( علاوه بر بهاي اصلي ) ، نگهداري اسناد و ثبت اطلاعات خريد و فروش ها در دفاتر قانوني شركت ها و تسليم اظهارنامه حداكثر 15 روز پس از پايان هر سه ماه ، از جمله تكاليف فعالان اقتصادي كشور در اين قانون مالياتي است.
نادر آريا افزود : ماليات بر ارزش افزوده نوعي ماليات چند مرحله اي است كه در مراحل مختلف زنجيره واردات ، توليد و توزيع بر اساس درصدي از ارزش افزوده كالاهاي فروخته شده يا خدمات ارئه شده در هر مرحله دريافت مي شود ، اما ماليات پرداختي در هر مرحله از زنجيره واردات ، توليد و توزيع به مرحله بعدي انتقال مي يابد تا در نهايت توسط مصرف كننده نهايي پرداخت شود .
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور تصريح كرد : در اين قانون نرخ ماليات اقلام مختلف هيچ تغييري نكرده است و آثار تورمي هم بر قيمت ها ندارد.
قانون ماليات بر ارزش افزوده كه از سال 1950 ميلادي در جهان اجرايي شده است ، هم اكنون در 140 كشور جهان اجرا مي شود و گسترش پايه مالياتي و شفاف سازي مبادلات و معاملات اقتصادي از مزاياي آن است.
به گفته مسئولان اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده ، دريافت كردن يا دريافت نكردن دعوتنامه شرط لازم براي مشمول بودن در قانون ارزش افزوده نيست بلكه در مرحله دوم اين طرح همه فعالان اقتصادي كه دعوت نامه دريافت نكرده اند در صورت تشخيص احراز شرايط مي توانند در پايگاه اطلاع رساني سازمان امور مالياتي ثبت نام كنند.
جزئيات ثبت نام مرحله اول اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده
======================================
معاون فني و حقوقي سازمان امور مالياتي كشور هم با اشاره به تصويب و ابلاغ قانون ماليات بر ارزش افزوده كه تاريخ اجراي ان از اول مهر ماه تعيين شده است، مشمولان مرحله اول ثبت نام را در نظام ماليات بر ارزش افزوده اعلام كرد.
محمد قاسم پناهي گفت : همه واردكنندگان؛ صادركنندگان؛ همه فعالان اقتصادي كه مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها در سال 1386 سه ميليارد ريال يا بيشتر بوده است؛
مشمول مرحله اول ثبت نام را در نظام ماليات بر ارزش افزوده هستند.
همچنين همه فعالان اقتصادي كه مجموع فروش كالاها و ارائه خدمات آنها در پنج ماهه آغازين سال 1387، يك ميليارد و دويست و پنجاه ميليون ريال يا بيشتر بوده است ؛ مشمول مرحله اول محسوب مي شوند.
پناهي گفت : آن دسته از فعالان اقتصادي كه صرفابه عرضه كالاها و ارائه خدمات معاف از اين نظام مالياتي اشتغال دارند، از ثبت نام در اين مرحله معاف هستند.
فعالاني كه به عرضه همزمان كالاهاي مشمول و معاف اشتغال دارند و حداقل يكي از شرايط ذكر شده را دارند مشمول اين تبصره نيستند و موظف به ثبت نام در اين مرحله هستند.
معاون فني و حقوقي سازمان امور مالياتي كشور تاكيد كرد: واجدان هر يك از شرايط ذكر شده مي توانند براي آگاهي از مفاد قانون مذكور، مقررات مربوطه و چگونگي اجراي آن به پايگاه اينترنتي طرح استقرار نظام ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي كشور به نشاني www.VAT.ir مراجعه كنند.
واجدان شرايط در صورتي كه تاكنون دعوتنامه ثبت نام در اين نظام مالياتي(حاوي نام كاربر و رمز عبور ثبت نام اينترنتي) را دريافت نكرده اندمي توانند
براي اجراي احكام قانون مذكور و ثبت نام در اين نظام مالياتي به نشاني اينترنتي www.VAT.ir/Registration مراجعه كنند و فرآيند ثبت نام را به اين شرح
انجام دهند.
مراجعه به پايگاه اينترنتي استقرار نظام ماليات بر ارزش افزوده www.VAT.ir و سامانه ثبت نام نظام ماليات بر ارزش افزوده www.VAT.ir/Registration و آگاهي از قانون، مقررات و دستورالعمل هاي اين نظام مالياتي ضروري است.
ان دسته از موديان مالياتي كه با مطالعه مستندات مربوط به اين نظام مالياتي، مشمول ثبت نام در مرحله اول اين نظام مالياتي هستند، در ادامه بايستي اين فرآيند را به مورد اجرا بگذارند: مراجعه به سامانه ثبت نام اينترنتي و تكميل اطلاعات اوليه در بخش "پيش ثبت نام" و دريافت شماره رهگيري حداكثر تا 87/6/26 .
دريافت پاكت حاوي نام كاربر و رمز عبور، جهت تكميل مراحل ثبت نام، ظرف مدت يك هفته از تاريخ دريافت شماره رهگيري پيش ثبت نام ضروري است.
در صورتي كه مودي در مهلت مقرر پاكت مذكور را دريافت نكند، ضروري است به قسمت "پيگيري پيش ثبت نام" مراجعه كند و كد رهگيري خود را وارد كند تا ترتيب پيگيري موضوع داده شود.
مراجعه مجدد به پايگاه اينترنتي ثبت نام، پس از دريافت پاكت حاوي نام كاربر و رمز عبور و درج كامل اطلاعات بنگاه اقتصادي در بخش "ثبت نام" سامانه اينترنتي ثبت نام هم لازم است .
درج اطلاعات در بخش هاي مختلف فرم ثبت نام مي تواند به صورت يكجا و يا در
چند مرحله (و با "ثبت موقت" اطلاعات در هر نوبت) صورت پذيرد.
" تاييد نهايي و ارسال اطلاعات " وارد شده ثبت نام، چاپ و دريافت نسخه ويژه چاپي اطلاعات ثبت نام ارائه شده در سامانه اينترنتي ثبت نام هم ضروري است.
پس از تاييد نهايي و ارسال اطلاعات اعمال هر گونه تغيير يا اصلاح در اطلاعات ثبت شده در سيستم تنها با طي فرآيند ويژه " اصلاح اطلاعات ثبت نام پس از ثبت قطعي و ارسال" ميسر خواهد بود.
ارسال نسخه چاپي فرم ثبت نام (ارائه شده توسط پايگاه اينترنتي ثبت نام) هم مهم است و همه صفحات اين نسخه چاپي را بايد كاربران مهر و امضاء مجاز كنند تا به همراه تصوير مدارك مورد نياز ثبت نام به شرح مشخص شده در سامانه ثبت نام اينترنتي، با پست پيشتاز دو قبضه به نشاني : تهران، صندوق پستي
19395/6779 حداكثر تا 87/7/1 با همكاري موديان ارسال شود.
نگهداري رسيد ارسال اين مدارك تا زمان دريافت گواهينامه موقت ثبت نام الزامي است و در صورت تكميل صحيح اقلام اطلاعاتي و ارسال كامل مدارك توسط موديان، گواهينامه موقت ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده
در سازمان امور مالياتي كشور براي موديان صادر و به همراه كتب و اطلاعات مورد نياز براي اجراي اين نظام مالياتي حداكثر تا 87/7/20 براي موديان ثبت نام شده ارسال خواهد شد.

نحوه وصول ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي وارداتي
================================
دفتر واردات گمرك ايران در بخشنامه اي گمركهاي سراسر كشور را ملزم كرده است تا قانون ماليات بر ارزش افزوده را از اول مهر امسال اجرا كنند.
براساس اين بخشنامه و باتوجه به تبصره يك ماده 20 قانون ماليات بر ارزش افزوده از اول مهرامسال معادل 1/5 درصد به عنوان ماليات بر ارزش افزوده كالاي وارده از مجموع حقوق ورودي بعلاوه ارزش سيف كالا دريافت مي‌شود.
همچنين گمركهاي كشور بايد ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي خاص موضوع تبصره ماده 16 قانون مذكور را قبل از ترخيص از واردكنندگان كالا اخذ و در ستون‌هاي مربوط در پروانه‌ها يا پته‌هاي گمركي و اظهارنامه‌هاي گمركي درج كنند.
بنابر اعلام دفتر واردات عوارض يادشده براي انواع سيگارها و محصولات دخاني معادل 3 درصد و انواع بنزين و سوخت هواپيما معادل 10 درصد و نفت سفيد و نفت گاز 10 درصد و نفت كوره 5 درصداست.
براساس بخشنامه دفتر واردات از اول مهر امسال كالاي اظهار شده به گمرك مشمول قانون يادشده و اخذ ماليات عوارض مشروحه خواهد بود.
همچنين كالاهايي كه قبل از اول مهر امسال اظهار و تشريفات گمركي آن انجام و براي آن پروانه سبز گمركي صادر مي شود اما از گمرك خارج نمي شود از شمول دستورالعمل خارج است.

معافيت هاي قانون ماليات بر ارزش افزوده
========================
قانون ماليات بر ارزش افزوده از اول مهرماه اغاز مي شود كه انتظار مي رود تحولات گسترده و همه جانبه اي در اقتصاد كشور اعم از تشخيص و وصول ماليات ، برقراري بيشتر عدالت اقتصادي و اجتماعي و همچنين هدفمند شدن معافيت هاي مالياتي ايجاد كند.
در اين قانون معافيت هاي مربوط به بخش كشاورزي شامل دام و طيور زنده، آبزيان، زنبور عسل و نوغان - انواع دارو ، لوازم مصرفي درماني و خدمات درماني ( حيواني و گياهي ) - خوراك دام و طيور - و انواع كود، سم، بذر و نهال است.
معافيت هاي مرتبط با عموم نيز در برگيرنده انواع محصولات كشاورزي فراوري نشده - مواد خوراكي مانند آرد خبازي، نان، گوشت، قند، شكر، برنج، حبوبات و سويا، شير، پنير، روغن نباتي و شيرخشك مخصوص تغذية كودكان- كتاب، مطبوعات و دفاتر تحرير، همچنين انواع كاغذ چاپ، تحرير و مطبوعات- انواع دارو، لوازم مصرفي درماني، خدمات درماني و خدمات توان بخشي و حمايتي است.
خدمات حمل و نقل عمومي مسافري درون و برون شهري جاده اي، ريلي، هوايي و دريايي- فرش دستباف - اموال غيرمنقول (زمين، ساختمان و...)- انواع خدمات پژوهشي و آموزشي- خدمات مشمول ماليات بر درآمد حقوق، موضوع ماليات هاي مستقيم - خدمات بانكي و اعتباري بانك ها، مؤسسات و تعاوني هاي اعتباري و صندوق هاي قرض الحسنة مجاز و صندوق تعاون نيز از پرداخت ماليات معاف است.
ساير معافيت ها هم شامل كالاهاي همراه مسافران خارج از كشور، براي استفادة شخصي تا ميزان مقرر - رادار و تجهيزات كمك ناوبري هوانوردي ويژة فرودگاه ها
- و كالاهاي اهدايي به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها، مؤسسات دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي است.
اقلام با مصارف صرفاً دفاعي (نظامي و انتظامي) و امنيتي نيز از پرداخت ماليات معاف اعلام شده است.

مزيت هاي اصلي استقرار نظام ماليات بر ارزش افزوده
================================
شفاف سازي تدريجي مبادلات اقتصادي از دستاوردهاي قانون ماليات بر ارزش افزوده است كه به دليل ويژگي خودكنترلي اين ماليات و قابليت رديابي معاملات در زنجيره هاي واردات، توليد، توزيع، صادرات امكان پذير مي شود.
سازمان امور مالياتي كشور اعلام كرده است : تشويق صادرات و حمايت از سرمايه گذاري و توليد ، دريافت ماليات بيشتر از آن دسته از افراد جامعه كه كالاها و خدمات لوكس و غيرضروري بيشتري را مصرف مي نمايند ، و افزايش مستقيم و غيرمستقيم ميزان درآمدهاي مالياتي و نسبت آن از كل درآمدهاي جاري دولت هم از مزيت هاي قانون ماليات هاي بر ارزش افزوده است كه از اول مهر ماه اجرايي مي شود.
از ماليات مضاعف بر مصرف محصول (يا خدمت) نهايي هم جلوگيري مي شود.
گزارش : برمك بيات
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1784]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن