واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: چگونگي خلاقيت و نوآوري در موسيقي / 19امير بكان:ژانر مستقل «موسيقي ديني» در حوزه موسيقي ايران وجود ندارد
گروه هنر: ژانر مستقل «موسيقي ديني» در حوزه موسيقي ايران وجود ندارد بنابراين خلاقيت و نحوه اعمال آن در آثاري با مضامين ديني و مذهبي مانند موسيقي معمول كشور است.
«امير بكان» مدير اجرايي مركز موسيقي حوزه هنري، آهنگساز و مدرس موسيقي در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) درباره خلاقيت در موسيقي گفت: زماني كه يك اثر هنري در هر شكلي ساخته ميشود، بدون هرگونه پيشفرض، يك اثر جديد خلق شده و قطعا نسبت به آثار قبلي متفاوت است.
وي ادامه داد: ممكن است آهنگساز براي تكميل اثر خود، ايده و سوژهاي نيز به آن بيفزايد و با گسترش آن اثري كامل خلق كند. در اين جا است كه بايد نوآوري و خلاقيت آهنگساز بررسي شود بنابراين از قبل نميتوان درباره خلاقيت يا نوآوري اثري كه هنوز ساخته نشده است، نظر داد.
بكان توضيح داد: يك اثر بايد ساخته شود سپس با درنظر گرفتن مسائل تكنيكي به كار رفته در آن و گسترش ايده اوليه، تشخيص داد كه اثر نسبت به ديگر آثار دوره خود رو به جلو حركت كرده يا نه.
وي درباره جايگاه آموزش در پرورش استعدادهاي موسيقي گفت: كشف و پرورش استعدادهاي خاص در موسيقي بايد از سنين كودكي انجام شود. در همه كشورهاي دنيا روال همينگونه است تا استعداد كودك با آموزش صحيح و آكادميك شكوفا شود.
اين مدرس موسيقي در اين زمينه افزود: علاوهبر اين ذوق و تجربه هم به عنوان كمك در اختيار هنرمند است كه در كنار تعاليم درست و در گذر زمان با يادگيري مسائل تكنيكي استعدادش شكوفا شود. براي آموزش هميشه وقت هست و هنرمند بايد آمادگي پذيرش مسائل جديد را داشته باشد.
وي تصريح كرد: صداي خوش و يا ذوق نوازندگي از همان كودكي خود را نشان ميدهد و يك كارشناس بايد آن را كشف كرده و پرورش دهد. اين استعداد با ورود به دوره نوجواني ساخته و پرداخته ميشود و در نهايت مشخص ميشود كه آيا ميتوان بر روي اين استعداد سرمايهگذاري كرد يا نه. البته اين روال در كشور ما معني ندارد و اگر فعاليتهاي خلاقهاي هم در عرصه موسيقي كشور روي ميدهد با ذوق و پيگيري شخصي انجام ميشود
بكان پيشنهاد داد: براي ساماندهي اين مورد پيشنهاد ميدهم پايگاه استعداديابي كودكان توسط استادان خبره و كارآزموده تأسيس شود. آزمون هنرستانهاي كشور نيز معمولي و از سر انجام وظيفه برگزار ميشود و بايد پايگاه مدوني براي اين كار تاسيس شود. نحوه دادن مجوزها هم چون ثبات ندارد نوعي بيميلي را در هنرمندان ايجاد كرده است.
وي با اظهار تأسف از اين وضعيت افزود: براي اين كار تمام ارگانهاي ذيربط بايد همكاري كنند و در برنامهريزي سهيم باشند. متأسفانه بسياري استعداد در زمينه موسيقي وجود دارد كه به دليل نبود برنامهريزيها هرز رفته است. به هرحال تاثيراتي كه بزرگاني نظير كارل ارف در آلمان و زولكان گودايي در مجارستان بر موسيقي كودك گذاشتند براساس برنامهريزي و صرف هزينه و وقت ميسر شده است.
اين مقام مسئول درباره جايگاه مراكز دولتي و ارگانهاي متولي موسيقي در پرورش استعدادهاي خلاق توضيح داد: يكي از وظايف و تواناييهاي مراكز متولي موسيقي همين مورد است اما با كمبود بودجه در اين زمينه، نه تنها ابزار مناسب براي اين امر وجود ندارد بلكه به عنوان نمونه هنرستان موسيقي سوره تعطيل شده و دانشگاه آن نيز حالت نيمه تعطيل دارد.
وي تصريح كرد: هنرستان بايد محلي براي كشف استعدادها باشد اما آيا مسئولان پاسخگوي تعطيلي اين هنرستان هستند؟ هنرستانهاي ديگر هم براي سطح كشور كافي نيست. مسائل ديگري مانند سطح كيفي تدريس و دانش هنرآموزان، امكانات، توجه نكردن به استعدادهاي شهرستانها و ... نيز مطرح است كه در اين چندساله پاسخگويي نداشته است.
بكان يادآور شد: در سالهاي گذشته اردوهايي فرهنگي و تفريحي در رامسر برگزار ميشد كه در آن طي برنامههاي سرود و موسيقي، استعدادهاي شاخص شناسايي و جذب ميشدند اما با تعطيل شدن اين اردوها استعداديابي در موسيقي نيز متوقف شده است. بسياري افراد مستعد نيز در شهرستانها منفعل ميشوند. آيا هيأت علمي هنرستانها تا به حال براي شناسايي اين استعدادها رنج سفر را به جان خريدهاند؟
وي تبيين كرد: موسيقي جزو دغدغههاي مسئولان و مردم نيست و بيشتر جنبه روزمرگي دارد به همين دليل بيان نقائص و ارائه پيشنهادها تا زماني كه رسيدگي نشود، بيفايده است. ما با كمبود نوازنده، كمي دستمزد و حقوق نوازندگان، بيساماني حق كپيرايت در كل كشور روبهرو هستيم و در اين آشفتگي نياز به سمينارهاي پژوهشي براي آموزش و آشنايي مردم با هنر موسيقي وجود دارد. مخاطب ايراني هنوز با بسياري از ويژگيهاي موسيقي ناآشنا است و نياز به آموزش دارد.
اين آهنگساز درباره خلاقيت در موسيقي ديني به خبرنگار ايكنا توضيح داد: به نظر من اين نامگذاري به عنوان ژانر مشخصي در موسيقي وجود ندارد اما ميتواند در دسته موسيقي آييني كه نوحهها و نواهاي مناسبتي در قالب آن اجرا ميشود، قرار بگيرد.
بكان ادامه داد: اين نوع موسيقي هم مانند انواع ديگر موسيقي بسامدهاي صوتي و فواصل خاصي دارد كه با مفاهيمي چون راز و نياز، مدح، شهادت، ميلادها و ... آميخته شده است. قاعده هر پديدهاي نيز اين است كه فعال باشد و به حيات خود ادامه دهد. موسيقي هم از اين قاعده مستثني نيست. حال چه براي مناسبتهاي خاص و چه براساس سلايق آهنگساز.
وي تصريح كرد: اين قاعده در همه دورانها نيز مصداق داشته و دارد. آهنگساز بزرگي مانند باخ نيز موظف بوده هر هفته يك قطعه جديد براي ارگ كليسا و دسته كر بنويسد و اجرا كند. اين مسئله تابع شرايط حرفهاي و هنري فرد است و بستگي به خود آهنگساز دارد كه در كار خود موفق شود.
بكان در پايان افزود: بنابراين شرايط خلاقيت در موسيقي شامل حال اين موسيقي هم ميشود و روال به اين ترتيب است كه يك ارگان يا مجموعهاي به آهنگساز سفارش ساخت موسيقي ميدهد و آهنگساز بنابه دانش خود و موضوع مطرح شده كاري را انجام ميدهد كه ميزان استقبال مخاطب از آن و خلاقيت و چند و چون اثر به بعد از اجرا مربوط ميشود.
چهارشنبه 27 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]