واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: مجله نوروز > فرهنگ - فیلم «مشتزن» را به عنوان اثری ببینید که قهرمان و ضدقهرمان آن به یک اندازه قابل همدلی هستند و هیچ کدام بدون دیگری نمیتوانند به رستگاری دست یابند. نزهت بادی: فیلم «مشتزن» ساخته دیوید ا راسل داستان زندگی واقعی میکی وارد بوکسور ایرلندی ساکن بوستون آمریکاست که به کمک دیکی اوکلاند برادر ناتنی و مربی خود، عنوان قهرمانی بوکس سبک وزن جهان را به دست آورد. اما فیلم بیش از آنکه درباره مشتزنی باشد، درباره ارتباط متناقض و پرتب و تاب از رقابت تا رفاقت دو برادر است. میکی و ویکی در ظاهر در مقابل هم ولی در اصل مکمل یکدیگرند و در عین حال که همدیگر را دفع میکنند، به سوی هم جذب و کشیده میشوند. فیلم همانقدر که به صعود میکی از یک بوکسور خردهپا به سوی قهرمانی جهان میپردازد، برای نمایش بازگشت دیکی به عنوان یک قهرمان سقوطکرده به جایگاه اصلیاش نیز اهمیت قائل میشود. بنابراین این دو موضوع در طول فیلم به موازات هم پیش میرود تا در نهایت که در صحنه پیروزی به یک نقطه مشترک میرسد. یعنی لحظه برد میکی فقط خبر از ظهور یک قهرمان جدید نمیدهد، بلکه بازگشت قهرمان کهنهکار، اما فراموششده را هم نوید میدهد. اگر دقت کرده باشید، میبینید نقطه شروع تحول دو برادر از یک موضوع ریشه میگیرد. هر دو چنان به وضعیت ناامید کننده و نکبتبار زندگی خو گرفتهاند که دیگر آن را حس نمیکنند. تا اینکه با تصویر واقعی خود در فیلم مستندی که درباره ویکی ساختهاند روبرو می شوند و بدبختی و فلاکت جاری در فیلم آنها را تکان میدهد. ویکی تصمیم میگیرد از تصویر حقارتباری که از خود دیده فاصله بگیرد و قهرمان مرده درونش را احیا کند و میکی متوجه میشود نمیتواند به چنین برادری و مربی برای رسیدن به قهرمانی تکیه کند و باید راهش را از او جدا کند. اما درنهایت میفهمد با وجود چیزهای زیادی که بخاطر اشتباهات خانواده و برادرش از دست داده، اما آنچه نیز به دست آورده، از دل همین خانواده و حمایت و کمکهای برادرش بوده است. به نظرم رفتار خانواده با دیکی بعد از بازگشت او از زندان تاثیر مهمی در تغییر رویکرد ویکی و رجوع او به خانوادهاش دارد. زیرا او میفهمد خانوادهاش تنها جایی است که در روزهای تنهایی، باخت و سقوطش او را تنها نخواهد گذاشت و اگر روزی به سرنوشت اندوهبار دیکی دچار شود، همچنان از پشتیبانی خانوادهاش محروم نخواهد شد. درواقع این دو برادر گذشته و آینده یکدیگرند و هر یک باید کار ناتمام دیگری را به پایان برساند و موفقیت آنها در گروی در کنار هم بودن است. پس میتوان گفت فیلم «مشتزن» داستان دو برادری است که از میان مشت و زخم و خون یکدیگر را پیدا میکنند و برای پیروزی مشترکشان میجنگند تا هر یک از دل آن، ایمان از دست رفته به خود را بازیابند. به همین دلیل است که فیلم بر خلاف نمونههای مشابهش زیاد به خود مقوله مشتزنی اهمیت نمیدهد و بر صحنههای مسابقه و برد و باخت تاکید زیادی نمیکند و بیشتر صحنههای مشتزنی را به شکل موجز و گذرایی به تصویر میکشد. دوربین بیشتر دنبال نفوذ به عمق احساسات، انتخابها و روابط قهرمان است تا نمایش چگونگی برد و باخت وی. شکست و پیروزیها فقط بهانهای برای بیان دوری و نزدیکی دو برادر است. نخستین فاصلهها و بی اعتمادیها از شکست ویکی به علت بیبرنامگی دیکی آغاز میشود و تلاش برای بردن در مسابقه نهایی آن دو را دوباره در کنار هم قرار میدهد و رفاقت و اعتماد از دست رفته را میانشان زنده میکند. بنابراین فیلم «مشتزن» را به عنوان اثری ببینید که قهرمان و ضدقهرمان آن به یک اندازه قابل همدلی هستند و هیچ کدام بدون دیگری نمیتوانند به رستگاری دست یابند. 54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]