تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819650528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دعاي هنرمندان براي بهبود بيماري سينما


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: دعاي هنرمندان براي بهبود بيماري سينما


سرمايه ،فرزانه ابراهيم زاده: «يك شب ديگه، يك جشن ديگه براي سينما. جشني در زير نور ماه. من در اين شب نگاه به آسمان مي كنم و ماه شب چهارده را به شهادت مي گيرم براي ثبت مقاومت ما براي حفظ سينماي خودمان. اميدوارم اين سينمايي كه حالش بده، حالش بهتر بشه.»

رخشان بني اعتماد كه آمده بود
به همراه مسعود رايگان جايزه بهترين فيلمبرداري دوازدهمين جشن خانه سينما را به عليرضا زرين دست براي فيلم فرزند خاك اهدا كند، اين جملات را گفت. او هم مانند ساير همكارانش در نسل هاي مختلف در شب 25 شهريورماه 1387 خورشيدي در نيمه ماه مبارك رمضان و زير نور ماه شب چهارده يكي از باشكوه ترين جشن هاي خانه سينما را در كنار بلندترين برج مخابراتي تهران كه شايد به زودي نماد پايتخت شود، براي سينما دعا كرد؛ سينمايي كه دوازده سال پيش كه اين جشن را با سادگي هر چه تمام تر بنيان گذاشته شد، به استناد حرف هاي سينماگران حالش بهتر از امروز بود. اما جشن دوازدهم قطعاً باشكوه ترين جشن خانه سينما بود؛ جشني كه در فضايي به وسعت هفت هزار متر مربع و با حضور بيش از هفت هزار نفر از علاقه مندان سينما در برج ميلاد با حمايت شركت هاي معتبر تجاري برگزار مي شد، نمي توانست جشن باشكوهي نباشد. اما در چنين جشن باشكوهي كه گروه موسيقي
150 نفره اي - كه بخشي از صحنه اصلي بودند - در زمان اعلام اسامي برگزيدگان خانه سينما با آهنگي
با شكوه جمله صدا، نور و حركت را تكرار مي كردند و به كات كه نشانه هاي اختصاصي سينماست ختم مي كردند، سينماگران ما هر كدام كه براي اهداي جايزه يا براي دريافت آن آمده بودند، به سياق چند وقت گذشته تنها از بد بودن حال سينما گفتند و دعا كردند كه اين مريض محتضر حالش بهتر از اين اكنون باشد. نه، اين انتقاد نيست اما به نظر مي رسيد برگزاركنندگان جشن خانه سينماي ايران كه قرار است در كنار جشنواره فيلم فجر و شايد بالاتر از آن قرار بگيرد، فكر مي كنند هر چقدر جشن را باشكوه تر برگزار كنند وضع سينما بهتر خواهد شد اما تاريخ دوازده ساله اين جشن نشان داده در دوران نخست برگزاري آن كه اينگونه تجملات را نداشت، وضعيت سينماي ايران بهتر بود و سينماگران دغدغه از دست دادن سرمايه هاي مادي و معنوي خود را نداشتند و از نفوذ سينماي تجاري نمي ناليدند. اما در اين جشن باشكوه كه بايد نشان دهنده حال خوب سينما باشد، ترجيع بند همه حرف ها دعا براي بهبود سينما بود، آن قدر كه حتي
مدير عامل سينما نيز در صحبت هاي كوتاه خود گفت: «به قدري گفتند حال سينما بد است، انگار من مدير بيمارستانم»عسگرپور اما بعد از آن چند جمله اي در مورد تامل با سينما و نگاه منصفانه مطبوعات، گفت: «حال سينماي امروز ما همان چيزي است كه شما گفتيد.»
دوازدهمين جشن خانه سينما بايد و حتماً باشكوه ترين جشن خانه سينما در دوراني كه سينماي ما در بدترين شرايط خود به سر مي برد بود اما حرف هاي جشن باشكوه يادآور اين شعر سيدعلي صالحي بود كه: «حال همه ما خوب است، اما تو باور نكن.»

تقسيم عادلانه جوايز ميان دو خاك

مراسم دوازدهمين جشن خانه سينما با نيم ساعتي تاخير به دليل ناهماهنگي هايي كه براي استقرارمهمانان بود با سرود جمهوري اسلامي و قرائت قرآن دسته جمعي و يك قطعه تواشيح آغاز شد. قرار بود اين مراسم تنها يك سخنران داشته باشد و آن هم امين تارخ دبيرجشن دوازدهم سينماي ايران بود كه قرار بود گزارش برگزاري جشن را بخواند و بعد بخش اهداي جوايز 15گانه خانه سينما آغاز شود.
نكته مهم در اهداي جوايز اين دوره از جشن خانه سينما اين بود كه از 15 تنديس اهدا شده ،10 تنديس به دو فيلم «خاك آشنا» و «فرزند خاك» رسيد و باقي تنديس ها بين فيلم هاي «دعوت»، «آتش سبز» و «صدسال به اين سال ها» و «خواب ليلا» تقسيم شد البته در ميان جوايز اهدا شده شايد اهداي جايزه بهترين كارگرداني به بهمن فرمان آرا كارگردان «خاك آشنا» اگرچه قابل پيش بيني بود اما مهم ترين حادثه اين جشن به شمار مي رفت.
بخش اهداي جوايز با اهداي يك جايزه پيش بيني نشده آغاز شد. جايزه بهترين عكس فيلم به علي نيك رفتار عكاس فيلم «دست هاي خالي» اهدا شد.
جايزه بعدي جايزه بهترين چهره پردازي بود كه آن را عبدالله اسكندري به همراه رويا تيموريان اهدا كردند.
برگزيده اين بخش از جشن خانه سينما مهين نويدي بود كه جايزه اش را براي چهره پردازي فيلم «صدسال به اين سال ها» گرفت.
جايزه بهترين جلوه هاي ويژه بصري و ميداني را نجف فتاحي و غلامرضا موسوي به امير سحرخيز براي
«خواب ليلا» و داوود رسوليان براي «فرزند خاك» اهدا كردند.
بخش صدابرداري با حضور احمد رسول زاده و پژمان بازغي برگزار شد. رسول زاده كه از درگذشت همكار قديمي اش عطاءالله كاملي عزادار بود پس از حضور بر صحنه شعري خواند كه صداي گرمش با تشويق هاي گرم حضار همراه شد.
اين جايزه نيز به عباس رستگارپور صدا بردار «فرزند خاك» اهدا شد اما جايزه صداگذاري با ياد اصغر شاهوردي همراه شد.
محمدرضا دلپاك كه از بهمن فرمان آرا تشكر كرد جايزه خود را به شاهوردي تقديم كرد.
جايزه بعدي كه اهدا شد جايزه طراحي صحنه و لباس بود. اين جايزه را كه مجيد ميرفخرايي و گلاب آدينه اهدا كردند مانند بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر به ژيلا مهرجويي و شعله نواب صفوي براي فيلم آتش سبز رسيد اما در اين مراسم مهرجويي كه به اعتراض، سيمرغ خود را نگرفته بود بار ديگر شركت نكرده بود.
تنديس بهترين موسيقي متن را كارن همايونفر براي فيلم خاك آشنا گرفت.
براي اهداي جايزه بهترين تدوين بهرام دهقاني و عليرضا خمسه روي صحنه آمدند. خمسه با اشاره به ريشي كه چهره اش را پوشانده بود، با طنز هميشگي خود گفت:« تا امروز همه مرا با معايبم ديده اند اما امشب اولين شبي است كه مرا با محاسنم مي بينيد چون سينما هم معايب را زير ذره بين مي برد، هم محاسن را. »
اين جايزه به عباس گنجوي براي تدوين خاك آشنا رسيد.
جايزه بهترين فيلمبرداري را عليرضا زرين دست از دست رخشان بني اعتماد گرفت كه ماه را براي ثبت مقاومت سينماگران براي حفظ سينما شاهد گرفت.
جايزه بازيگر مكمل زن به مهتاب نصيرپور رسيد تا با دريافت تنديس خانه سينما مجموعه افتخارات خود را از بازي درخشانش در فيلم فرزند خاك بعد از سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش دوم زن و جايزه انجمن منتقدان كامل كند.
براي اهداي جايزه بهترين بازيگر نقش مكمل مرد جهانگير و باران كوثري روي صحنه آمدند و دقايقي بعد حميديان با چشماني كه از شدت شوق نمناك بود و نمي توانست شادي خود را پنهان كند براي گرفتن جايزه اش به روي صحنه آمد.
نام بهترين بازيگر نقش اول زن را فرشته طائرپور و شهاب حسيني از پاكت درآوردند.
تنديس بهترين بازيگر نقش اول زن به گوهر خيرانديش رسيد كه اين روزها با بدبياري هاي پشت سرهم در بيمارستان بستري است. او كه به تازگي از نقاهت جراحي آپانديس به كار برگشته بود، به دليل حادثه اي در صحنه فيلمبرداري دچار شكستگي پا شده است.
جايزه بعدي تنديس بهترين بازيگر نقش اول مرد بود كه داريوش فرهنگ و امين تارخ آن را به خاطره خسرو شكيبايي تقديم كردند كه تمام حضار شركت كننده در اين جشن به احترامش ايستاده دست زدند.
داريوش فرهنگ پيش از اعلام نام شكيبايي گفت: «كافي است هر كسي نگاهي به سمت چپ و راست خود بيندازد تا شور و شوق خود را در اين جشن بزرگ ببيند، به نظرم بايد به خانه سينما و هيات داوران تبريك گفت كه آمار سنجش آنها ميزان تماشاگر و فروش فيلم نيست و آنها تخصص را ميزان سنجش قرار داده اند. پيشنهاد مي كنم براي تلويزيون گروه متخصصي از سوي خانه سينما بفرستيم كه اينقدر سريال هاي زير خط فقر نبينيم،»
«پوريا شكيبايي» براي گرفتن جايزه پدرش روي صحنه رفت .پس از سلام و تشكر گفت: «كاش پدرم اينجا بود، خودش جايزه را مي گرفت و من به او تبريك مي گفتم. هميشه وقتي اسم كانديداها را مي خواندند قلبم تند مي زد كه آيا پدرم جايزه را مي برد يا نه. قلب من امشب هم تند مي زند، اما پدرم نيست.»
امين تارخ هم كه روي صحنه رفته بود ضمن اينكه قول داد اين آخرين باري باشد كه روي صحنه مي آيد، گفت: «بايد از چند نفر تشكر كنم اولين تشكرم از گروه كر محمد نوري به رهبري عليرضا شفقي نژاد است و سپس گروه زهي پارسيان به رهبري مازيار ظهيرالديني است، همچنين از نسيم ادبي، علي براتي، امير اثباتي و احد صادقي تشكر مي كنم. »
او از سه نفر تشكر ويژه كرد: «منوچهر شاهسواري، منوچهر شاهسواري و باز هم منوچهر شاهسواري،»
بعد از اهداي جوايز بازيگري مهم ترين بخش از جايزه هاي جشن بزرگ سينماي ايران در ساعتي گذشته از نيمه شب اهدا شد.
فرهاد توحيدي و عليرضا شجاع نوري براي اهداي بهترين فيلمنامه روي صحنه آمدند.
اين جايزه به محمدعلي باشه آهنگر و محمدرضا گوهري رسيد. سيروس الوند و رضا كيانيان براي اهداي جايزه بهترين كارگرداني روي صحنه آمدند.
رضا كيانيان در هنگام اهداي اين جايزه گفت:« امشب رسماً شب ماست، اما در واقع هر شب؛ شب ماست چون هر شب شما در خانه خود فيلمي مي بينيد كه يكي از ما در آن حضور دارد. به سلامتي سينما كف بزنيد، »
پيش از اسم نفر برتر اين جشن الوند گفت: «من افتخار داشتم كه در تقديم جايزه به بزرگان سينما حضور داشته ام و خوشحالم امشب از كسي نام مي برم كه 40 سال است در قله كار سينمايي نشسته است.»
بهمن فرمان آرا پس از خواندن نامش در ميان تشويق حضار روي صحنه رفت و گفت:« امشب دوست دارم اول از كساني كه جرات مي كنند و در فيلم من سرمايه گذاري مي كنند يعني فضل الله يوسف پور و دكتر رسول اف مدير بانك اقتصاد نوين تشكر كنم چون سرمايه گذاري در اين فيلم ها جرات مي خواهد، همچنين از كساني كه پافشاري كردند تا اين جايزه به من برسد ممنونم اما مهم ترين نكته اين است كه اين جايزه را همكاران صنفي به من دادند كه از جوايز ديگر جشنواره ها براي من بسيار مهم تر است.»
آخرين جايزه؛ جايزه بهترين فيلم بود كه براي اهداي اين جايزه فخر الدين انوار به همراه محمد مهدي عسگرپور روي صحنه آمدند.
انوار نيز از تلاش براي بهبود سينما گفت: «بسيار خوشحال و مفتخرم كه سينماي ايران را با اين قدرت مي بينم. قدر خود را بدانيد مجموعه سينماي ايران يكي از قوي ترين جوامع فعال سينمايي است و بايد اين موضوع را باور داشته باشيم. سعي كنيد در داخل جامعه سينمايي مشكلات خود را با صبر و حوصله و گفت وگو حل كنيد چون گفت وگو تنها سلاح ماست. همچنين در پيوند با سينماي جهان از جهت توليد و پخش بسيار كوشا باشيد.»
اين جشن ساعتي از بامداد 26 شهريور ماه با مراسم آتش بازي به پايان رسيد. نكته مهم در برگزاري اين دوره از جشن هاي خانه سينما عدم حضور مسوولان دولتي بود كه ظاهراً به صورت رسمي دعوت شده بودند.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن