تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816193122




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*توليد گازوييل ارجح‌تر از بنزين* يكي از مديران شركت پالايش و پخش: ظرفيت فرآورش نفت‌خام در ايران ‌٧٥/١ميليون بشكه‌ است همه پالايشگاه‌هاي داخلي سودده هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *توليد گازوييل ارجح‌تر از بنزين* يكي از مديران شركت پالايش و پخش: ظرفيت فرآورش نفت‌خام در ايران ‌٧٥/١ميليون بشكه‌ است همه پالايشگاه‌هاي داخلي سودده هستند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

با توجه به شرايط بازار و افزايش قيمت گازوئيل نسبت به بنزين، قرار شد كه الگوي پالايشي كشور را در راستاي توليد بيشتر گازوئيل تنظيم كنيم كه به اين ترتيب افزايش ظرفيت 46 هزار بشكه‌يي توليد گازوئيل در پالايشگاه آبادان برنامه‌ريزي شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امين‌اله اسكندري- مدير امور پالايش شركت ملي پالايش و پخش فر‌آورده‌هاي نفتي ايران- با بيان اين مطلب اظهار كرد: پيش از اين قرار بود در پالايشگاه آبادان واحد دوم كت‌كراكر براي توليد بنزين ساخته شود كه به اين دليل به واحد هيدروكراكر يعني توليد گازوئيل تغيير پيدا كرد.

وي افزود: توليد گازوئيل بيشتر معادل 7.3 ميليون ليتر در روز است كه موجب سودآوري بيشتر پالايشگاه مي‌شود. البته در پالايشگاه آبادان واحد بنزين‌سازي ديگري نيز وجود دارد كه درحال حاضر پيشرفت فيزيكي آن حدود 60 درصد است.

ظرفيت فرآورش نفت‌خام در ايران1.75ميليون بشكه‌ است

او ظرفيت كنوني فرآورش نفت خام 9 پالايشگاه نفتي كشور را يك ميليون و 750 هزار بشكه اعلام و خاطرنشان كرد: در مجموع پالايشگاه آبادان با بيشترين ميزان تصفيه روزانه 425 هزار بشكه و پالايشگاه بندرعباس با كمترين ظرفيت، حدود 23 هزار بشكه در روز نفت‌خام به فرآورده‌هاي نفتي تبديل مي‌كنند.

اسكندري درباره‌ توليد فرآورده‌هاي نفتي در مجموع 9 پالايشگاه كشور توضيح داد: روزانه هشت ميليون ليتر گاز مايع، 43 ميليون ليتر بنزين، 21 ميليون ليتر نفت سفيد، 82 ميليون ليتر گازوئيل، 75 ميليون ليتر نفت‌كوره و همچنين خوراك برخي واحد‌هاي پايين‌دستي مانند روغن سازي و قيرسازي‌ها، حلال‌ها و مواد شوينده و بخشي از خوراك پتروشيمي‌ها توسط پالايشگاه‌هاي كشور توليد مي‌شود.

به گفته‌ وي حدود سه درصد از نفت‌خام تحويلي به پالايشگاه‌ها به گاز مايع، 17 درصد به بنزين، هشت درصد به نفت سفيد، 32 درصد به گازوئيل و 29 درصد به نفت كوره تبديل مي‌شود. البته در طرح ساخت هفت پالايشگاه جديد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده كه مقدار نفت‌كوره به حداقل برسد.

الگوي توليد فرآورده در پالايشگاه‌هاي نفتي ثابت است

او با تاكيد بر اين‌كه كارهاي مطالعاتي ساخت هفت پالايشگاه آغاز و عمليات مهندسي پايه آنها نهايي شده و يا در انتهاي كار است، افزود: در مجموع اين پالايشگاه‌ها بين 4 تا 20 درصد پيشرفت فيزيكي دارند كه سرمايه‌گذاري لازم براي آن‌ها 15.5 ميليارد يورو برآورد شده است.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان افزايش سهم توليد نفت‌گاز براي زمستان وجود دارد؟ تشريح كرد: الگوي توليد فرآورده در پالايشگاه‌هاي نفتي ثابت است، مگر اين‌كه سرمايه‌گذاري براي ساخت واحدهاي جديد انجام شود كه در اين صورت از توليد نفت كوره كاسته و به توليد ساير فرآورده‌ها افزوده مي‌شود.

ايران داراي دومين جايگاه ظرفيت پالايش در منطقه است

اسكندري با بيان اين‌كه ايران در زمينه‌ سرمايه‌گذاري جايگاه اول را در خاورميانه دارد، گفت: در بخش ظرفيت پالايشي پس از عربستان كه ظرفيت 2.1 ميليون بشكه نفت خام در روز را دارد، قرار داريم، ولي براساس برنامه عربستان تا سال 2015 به ظرفيت پالايش 3 ميليون بشكه در روز مي‌رسد، در حالي كه ايران تا سال 2012 به 3.3 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد.

واردات بنزين تا پايان سال روزانه 21 و گازوئيل 16 ميليون ليتر

وي ميزان واردات بنزين تا پايان سال را روزانه 21 ميليون ليتر و گازوئيل را روزانه 16 ميليون ليتر اعلام كرد و گفت: به طور معمول براي ساخت پالايشگاه شرايط اقتصادي و زيست‌محيطي در نظر گرفته مي‌شود؛ به طوري كه معمولا لازم است ظرفيت يك پالايشگاه از 50 هزار بشكه بالاتر باشد. البته درحال حاضر رشد اقتصادي كشورهايي مانند هند و چين بسيار بالا است كه نياز به انرژي را موجب شده و بررسي‌ها نشان مي‌دهد تا سال 2024 كشورهايي مختلف دنيا براي دريافت بنزين و گازوئيل كشش دارند؛ به‌گونه‌اي كه جهت‌گيري بنزين بيشتر به سمت كشورهاي غربي و جهت‌گيري گازوئيل به سمت كشورهاي شرقي است.

به گزارش ايسنا، او با اشاره به اين‌كه پيش‌بيني مي‌شود با رشد اقتصادي دنيا، نياز به انرژي و فرآوردهاي آن رو به افزايش باشد، درباره‌ي اقتصادي بودن طرح‌هاي ساخت پالايشگاه‌هاي جديد در ايران در سال‌هاي آينده تصريح كرد: به طور كلي حاشيه‌ي سود پالايشگاه نسبت به واحدهاي پتروشيمي كمتر است، ولي به دليل توليد انبوه در پالايشگاه‌ها سود آور مي‌شوند. به همين دليل در كليه جهان و در كشورهايي مانند هند و چين تمايل به ساخت پالايشگاه افزايش پيدا كرده است. اگرچه تاكنون فرمول مشخصي بين قيمت و وضعيت فرآورده‌هاي نفتي به دست نيامده، ولي اين موضوع يكي از نكته‌هاي اصلي در بررسي وجود توجيه اقتصادي براي ساخت يك پالايشگاه است.

همه پالايشگاه‌هاي كشور سودده هستند

وي با تاكيد براين‌كه پالايشگاه‌هاي موجود در كشور به جز يك پالايشگاه كه برنامه‌ي اقتصادي شدن آن‌ تا پايان سال اجرايي شده است، باقي همه سودده هستند، اظهار كرد: الگوي پالايشگاهي ما با الگوي پالايشگاهي جديد متفاوت است، ولي در هفت پالايشگاه جديد طراحي به گونه‌اي انجام شده كه فرآورده‌ها را مرغوب كنيم و از ميزان توليد نفت كوره بكاهيم.

در نصب، راه‌اندازي و بهره‌برداري پالايشگاه‌ها به خودكفايي رسيده‌ايم

وي با اشاره به برنامه جذب هزار نفر نيروي انساني تا پايان سال خاطرنشان كرد: در حال حاضر در نصب و راه‌اندازي و بهره‌برداري پالايشگاه‌ها به خودكفايي رسيده‌ايم؛ البته براي تامين برخي تجهيزات نياز به انواع خارجي آن داريم كه بايد وارد شود.

او خاطرنشان كرد: در خصوص تامين منابع مالي نيز اگرچه تحريم‌ها كمي كار را براي دريافت فاينانس مشكل كرده؛ به طوري كه يكي از شركت‌هاي هندي قرار بود 60 درصد از سرمايه‌گذاري يكي از پالايشگاه‌هاي جديد را بر عهده گيرد كه به دليل فشاره‌هاي آمريكا كنار كشيد، ولي توان مديريتي و تصميم گيري وزارت نفت و كل كشور طوري است كه براي مقابله با شرايط بحراني آماده‌ايم.

شركت‌هاي خارجي بين 20 تا 40 درصد در ساخت 7 پالايشگاه جديد مشاركت دارند

به گفته‌ي اسكندري شركت‌هاي خارجي بين 20 تا 40 درصد در ساخت 7 پالايشگاه جديد مشاركت دارند كه بايد به اندازه‌ سهام خود سرمايه‌گذاري كنند. قرار است امسال بخشي از منابع مورد نياز از طريق حساب ذخيره‌ي ارزي تامين شود كه مصوبه‌ آن آماده شده، ولي هنوز پرداخت صورت نگرفته است. اولويت استفاده‌ اين مبلغ در شركت‌ ستاره‌ خليج فارس است كه 60 تا 65 درصد توليدات آن بنزين خواهد بود.

انتهاي پيام
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن