تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804052012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛ سيزدهمين گزارش البرادعي درباره فعاليت هسته اي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛ سيزدهمين گزارش البرادعي درباره فعاليت هسته اي ايران
؛ محمد البرادعي، مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در سيزدهمين گزارش خود درباره مسئله هسته اي كشورمان كه روز گذشته (١٥سپتامبر- ٢٥شهريور) انتشار يافت. در اين گزارش ٦ صفحه اي همچون ١٢ گزارش پيشين البرادعي بر قادر بودن آژانس به تداوم راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در ايران تاكيد شده است. در اين گزارش همچنين با اشاره به ١٧ بازرسي سرزده از كارخانه غني سازي نطنز آمده است: تمامي مواد هسته اي در تاسيسات نطنز و آبشارهاي نصب شده تحت نظارت آژانس قرار دارد. به گزارش يك راديوي آمريكايي از گزارش البرادعي كه تا هنگام تنظيم اين گزارش متن كامل آن انتشار يافت آژانس اعلام كرده كه ايران تعداد سانتريفيوژها را براي غني سازي اورانيوم به ٣هزار و ٨٢٠ دستگاه افزايش داده كه در مقايسه با ماه مي (خردادماه) ٥٢٠ دستگاه بيشتر است. درعين حال در بند ٢ بخش خلاصه گزارش البرادعي آمده است: متاسفانه آژانس نتوانسته است پيشرفت چشمگيري در زمينه مطالعات ادعايي و ساير مسائل كليدي باقي مانده مربوط كه هم چنان موجب نگراني جدي است حاصل كند. آژانس در اين زمينه از كشورمان خواسته است كه اطلاعات قابل توجهي را در اختيار اين نهاد قرار دهد و دسترسي به اسناد و اشخاص مربوط را فراهم كند.

اين بخش از گزارش البرادعي در واقع ادامه موارد مطرح شده تحت عنوان ابعاد نظامي احتمالي يا مطالعات ادعايي است كه در گزارش ٧ خردادماه (٢٧ مي ٢٠٠٨) مديركل آژانس نيز آمده بود. منتهاي مراتب در آن گزارش البرادعي در عين پرداختن به موارد مورد سوال آژانس به اين نكته تصريح كرده بود كه كشورهاي مدعي ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته اي ايران اسناد اين ادعاها را در اختيار آژانس قرار نداده و در برخي موارد تنها به ارائه كپي برخي از اين اسناد اكتفا كرده اند. در همين حال در نخستين واكنش ها به گزارش جديد البرادعي، علي اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس گفت: گزارش جديد آژانس خلاف ادعاهاي آمريكا را عليه ايران اثبات مي كند. به گفته سلطانيه، البرادعي در گزارش خود اصالت مدارك مطالعات ادعايي را زير سوال برده و نسبت به عدم تحويل مدارك به صورت مكتوب به ايران ابراز ناخرسندي كرده است. هم زمان، كاخ سفيد پس از انتشار گزارش البرادعي از ايران خواست غني سازي اورانيوم را تعليق كند.

ايسنا گزارش داد: محمد البرادعي در گزارش ٦ صفحه اي غيررسمي اش درباره فعاليت هاي هسته اي ايران اعلام كرد: آژانس قادر بوده است به تداوم راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در ايران ادامه دهد.

در اين گزارش هم چنين تاكيد شده است كه ايران دسترسي آژانس را به مواد اعلام شده هسته اي فراهم كرده و گزارش هاي لازم حسابرسي مواد هسته اي مرتبط با مواد و فعاليت هاي هسته اي اعلام شده را به آژانس ارائه داده است.

هم چنين در اين گزارش اعلام شده است آژانس نتوانسته پيشرفت چشمگيري در زمينه حل و فصل موضوع مربوط به مطالعات ادعايي به دست آورد. طرح موضوع مطالعات ادعايي ازجمله تلاش هاي آمريكا براي ايجاد ابهامات بي اساس و غيرموثق درباره برنامه هسته اي ايران وتحت فشار قرار دادن سياسي آژانس دراين زمينه است.

متن كامل بخش خلاصه گزارش محمد البرادعي، كه ظهر روز گذشته به وقت وين منتشر شد به شرح زير است:

«١ -آژانس قادر بوده است به تداوم راستي آزمايي عدم انحراف مواد هسته اي اعلام شده در ايران ادامه دهد. ايران دسترسي آژانس را به مواد اعلام شده هسته اي فراهم كرده و گزارش هاي لازم حسابرسي مواد هسته اي مرتبط با مواد و فعاليت هاي هسته اي اعلام شده را به آژانس ارائه داده است. با اين حال ايران متن اصلاح شده بخش عمومي ترتيبات فرعي كد ١/٣ درزمينه ارائه زودهنگام اطلاعات طرح را به اجرا درنياورده است.

؛پيشرفت چشمگيري درباره مطالعات ادعايي حاصل نشده است
؛٢ -متاسفانه آژانس نتوانسته است پيشرفت چشمگيري در زمينه مطالعات ادعايي و ساير مسائل كليدي باقي مانده مربوط كه هم چنان موجب نگراني جدي است حاصل كند. براي اين كه آژانس بتواند به پيشرفت دست يابد گام مهم اوليه اي كه در رابطه با مطالعات ادعايي بايد اتخاذ شود اين است كه ايران مشخص كند كه از نقطه نظر تهران چه بخش هايي از اطلاعات ذكر شده در اسناد مربوط صحت دارد و چنين اطلاعاتي در چه بخش هايي ممكن است تغيير داده شده باشد و يا مربوط به فعاليت هاي غيرهسته اي است. ايران بايد براي اثبات اظهارات خود، اطلاعات قابل توجهي را در اختيار آژانس قرار دهد و دسترسي به اسناد و اشخاص مربوط را براي آژانس فراهم كند.

در صورتي كه ايران چنين شفافيتي را فراهم نكند و پروتكل الحاقي را به اجرا نگذارد آژانس قادر نخواهد بود تضمين هاي معتبري را درباره فقدان فعاليت ها و مواد هسته اي اعلام نشده در ايران ارائه كند.

٣ -ايران برخلاف تصميمات شوراي امنيت سازمان ملل، فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم را تعليق نكرده است و به فعاليت در PFEP و FEP و نصب آبشارهاي جديد سانتريفيوژها براي اهداف آزمايشي ادامه داده است. ايران هم چنين به ساخت راكتور IR-40 ادامه داده است.٤ -مدير كل مصرانه از ايران مي خواهد كه تمامي اقدامات لازم براي اعتمادسازي نسبت به ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي ايران را در سريع ترين زمان ممكن به اجرا درآورد.٥ -مدير كل به نحو مقتضي به گزارش دهي خود ادامه خواهد داد.»

؛١٥نكته گزارش آژانس
؛ايسنا همچنين در گزارش ديگري آورده است:محمد البرادعي روز گذشته آخرين گزارش خود را از فعاليت هاي هسته اي ايران در اختيار ٣٥ عضو شوراي حكام آژانس قرارداد كه حاوي نكات مثبت و ارزنده اي در تاييد فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران است.

١٥ نكته كليدي گزارش محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي چنين است: ١ -در پاراگراف ٢ گزارش آمده:« همه مواد هسته اي در تاسيسات نطنز و آبشارهاي نصب شده تحت نظارت آژانس قرار دارد.»٢ -در پاراگراف ٣ آمده است: «تمامي مواد هسته اي كارخانه آزمايشي غني سازي سوخت نطنز و محدوده آبشارها تحت نظارت آژانس قرار دارند.»٣ -در پاراگراف ٤ آمده: «نتايج نمونه برداري هاي محيطي از كارخانه غني سازي سوخت نطنز و كارخانه آزمايشي تا امروز نشان مي دهد كه اين كارخانه ها طبق آنچه اظهار شده است در حال فعاليت هستند.»

؛١٧ بازرسي سرزده از تاسيسات غني سازي نطنز
؛٤ -در پاراگراف ٤ همچنين آمده است: «از مارس ٢٠٠٧ تاكنون ١٧ بازرسي سرزده در كارخانه غني سازي سوخت نطنز انجام شده است».٥ - در پاراگراف ٥ آمده است: «هيچ نشانه اي از فعاليت هاي بازفرآوري در تاسيسات هسته اي وجود ندارد.»٦ -در پاراگراف ٨ آمده است: «آژانس در ٢٧ اوت ٢٠٠٨ از راكتور آب سنگين اراك بازديد كرده و به نظارت خود بر كارخانه توليد آب سنگين از طريق تصاوير ماهواره اي ادامه داده است».٧ - در پاراگراف ١٣ آمده است: «آژانس در ٣ سپتامبر ٢٠٠٨ از نيروگاه بوشهر بازرسي كرد و تمامي سوخت وارداتي از روسيه تحت مهر و موم آژانس قرار دارد.»٨ - در پاراگراف ١٥ آمده است: « در مورد مطالعات ادعايي در ماه آوريل و مي ٢٠٠٨ جلساتي با ايران برگزار شد و ايران در ١٤ و ٢٣ مي ٢٠٠٨ به صورت كتبي پاسخ هايي را ارائه كرد. ايران در يك پاسخ ١١٧ صفحه اي به ادعاها پاسخ داد و تاكيد كرد كه اين ادعاها بي اساس و ساختگي هستند.» ٩ - در پاراگراف ١٥ آمده است: « ايران به صورت مكتوب به آژانس اعلام كرده چنانچه اصل اسناد مطالعات ادعايي را در اختيار داشته باشد قادر است اثبات كند كه اين اسناد جعلي و ساختگي است.» ١٠ - در پاراگراف ٢٠ آمده است: « ايران بيان كرده كه آمادگي دارد سوالات غير از مطالعات ادعايي را پس از حل و فصل آن ها و عادي شدن پرونده پاسخ دهد.» ١١ - در پاراگراف ٢١ آمده است: « آژانس در حال حاضر هيچ اطلاعاتي در مورد طراحي واقعي يا ساخت اجزاي مواد هسته اي يك سلاح هسته اي يا ديگر اجزاي كليدي آن سلاح همانند چاشني ها يا مطالعات فيزيك هسته اي مرتبط كه توسط ايران انجام گرفته باشد در اختيار ندارد.» ١٢ - در پاراگراف ٢١ آمده است: «آژانس استفاده واقعي از مواد هسته اي در ارتباط با مطالعات ادعايي را شناسايي نكرده است.» ١٣ - در پاراگراف ٢٢ آمده است: « آژانس قادر بوده است كه به راستي آزمايي مواد هسته اي اعلام شده در ايران ادامه دهد.» ١٤ - در پاراگراف ٢٢ آمده است: « ايران دسترسي لازم به مواد هسته اي اظهار شده را براي آژانس فراهم كرده است.» ١٥ - در پاراگراف ٢٢ آمده است: « ايران دسترسي لازم را به گزارش هاي حسابرسي مواد و فعاليت هاي هسته اي اظهارشده براي آژانس فراهم كرده است.»

؛ استقبال سلطانيه از گزارش البرادعي
؛در همين حال در نخستين واكنش ها به گزارش البرادعي

علي اصغر سلطانيه با بيان اين كه گزارش ٦ صفحه اي مديركل آژانس نشان دهنده اين واقعيت است كه آژانس همچنان قادر است به راستي آزمايي خود از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران ادامه دهد، گفت: اين واقعيت پيام مثبت و مهمي است كه خلاف اظهارات آمريكا را مبني بر اين كه ايران برسر راستي آزمايي از فعاليت هاي هسته اي اش مانع ايجاد مي كند به اثبات مي رساند.سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت و گو با ايسنا گفت: در اين گزارش تصريح مي كند كه ايران دسترسي به مواد و تاسيسات هسته اي را بدون هيچ گونه مانعي فراهم كرده است.وي گفت: البرادعي اعلام كرده كه تمام مواد هسته اي ايران حسابرسي شده؛ اين پيامي است كه آژانس بارها آن را تكرار كرده است.

سلطانيه اظهار داشت: اگر بررسي موضوع هسته اي ايران ده ها سال ديگر ادامه پيدا كند اين پاسخ صريح تغيير نمي كند.سلطانيه در مورد مطالعات ادعايي اظهار داشت: بحث مطالعات ادعايي كه براساس اطلاعات آمريكايي ها و مبتني بر اطلاعات يك لپ تاپ بوده است مطرح شد؛ آژانس موظف بود طبق مداليته اسناد را به طور مكتوب به ايران ارائه دهد اما متاسفانه آژانس با اعمال فشار آمريكا نتوانست اين مدارك را به ايران ارائه كند اما ايران براساس حسن نظر در جلساتي كارشناسي پاسخ هاي شفاهي و كتبي خود را در ١١٧ صفحه به اين ادعا ارائه كرد.

وي گفت: ايران مدارك و اسناد ارائه شده را ساختگي و بي اساس مي داند اين در حالي است كه كليه مداركي كه سازمان اطلاعات جاسوسي آمريكا عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران تهيه كرده بود مبني بر اين كه ايران مي خواهد فعاليت هايي مربوط به تهيه و ساخت سلاح هسته اي انجام دهد بي اساس است.

در ١١٧ صفحه ارائه شده به آژانس هم دلايل متعددي مبني بر ساختگي بودن اين اسناد ارائه شده است.سلطانيه همچنين مواضع البرادعي را در گزارش تازه منتشر شده مبني بر اين كه بايد مدارك به ايران ارائه مي شد، تاييد كرد و گفت: البرادعي اصالت اين مدارك را زير سئوال برده و نسبت به عدم تحويل مدارك به صورت مكتوب به ايران ابراز ناخرسندي كرده است.

نماينده دائم ايران در آژانس تاكيد كرد: ايران به توافقات خود براساس مداليته عمل كرده است و انتظار دارد بازرسي ها و اجراي پادمان به صورت عادي درآيد.

سلطانيه همچنين از ارائه نامه اي به امضاي خود به البرادعي خبر داد و گفت: در نامه اي كه هفته گذشته به مدير كل آژانس ارائه كردم صريحا گفته شده است كه در صورت اجراي پادمان در ايران به صورت عادي و خاتمه دادن به مداليته و مطالعات ادعايي، آمادگي دارد تا چنانچه آژانس سئوال ديگري داشته باشد به آن پاسخ دهد.

؛آمريكا: ايران بايد غني سازي را تعليق كند
؛هم زمان، كاخ سفيد پس از انتشار گزارش البرادعي خواستار تعليق غني سازي اورانيوم توسط ايران شد.به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، گوردون جاندرو سخنگوي كاخ سفيد در اين زمينه به خبرنگاران گفت: ما ايران را به توقف فعاليت هاي غني سازي اورانيوم فرا مي خوانيم.وي افزود: در غير اين صورت، مجازات هاي جديدي عليه اين كشور در نظر گرفته خواهد شد.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن