تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819887706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موقعيت ايران در ترانزيت كالا مستحكم تر مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: موقعيت ايران در ترانزيت كالا مستحكم تر مي شود
تهران/ واحد مركزي خبر / اقتصادي 1387/06/25
بيش از 2،6 ميليون تن كالا ( نفتي و غيرنفتي ) در پنج ماه نخست امسال از كشور ترانزيت شده كه شامل 77 درصد از طريق جاده و 23 درصد از طريق راه آهن است.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر ، محمد جواد عطرچيان مدير كل ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با اعلام اين خبر افزود:
در ميان مرزهاي كشور ، بندرعباس با 37 درصد فعال ترين مرز كشور در زمينه ترانزيت و ورود كالا هستند.
وي گفت : مرزهاي سرخس، بازرگان، لطف آباد و بندر امام به ترتيب با 18،4،‌ 14، 5،8 و 4،3 درصد هم به عنوان فعالترين مرزهاي كشور در امر ورود كالاهاي ترانزيت به شمار مي روند.
مدير كل ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصريح كرد : 80 درصد از حجم كل ترانزيت كشور از اين پنج مرز و 20 درصد از طريق ساير مرزها (مرزهاي اينچه برون، بندرانزلي، جلفا، آستارا و...) انجام مي شود.
عطرچيان افزود : آمار ترانزيت كالا از كشور و ميزان كالاهاي عبوري نشان دهنده نقش و اهميت كريدور شمال و جنوب در ترانزيت كشور است كه با كامل شدن زيرساخت هاي لازم اين نقش به مراتب افزايش خواهد يافت .
وي گفت : با دقت در اين آمارها مشاهده مي شود كه نقش كريدور شرق به غرب در كشور، همچنان كمرنگ و بي رونق است زيرا جريان ترانزيت كالا عمدتا از مرزهاي شمالي و جنوبي كشور در حال انجام است.
عطرچيان افزود : زيرساخت هاي مناسب مبادي ورودي و خروجي كالا در افزايش سهم آنها بسيار موثر است و بندرعباس به دليل امكانات مناسب در تخليه بارگيري و بندر مهمي مانند شهيدرجايي؛ بيشترين سهم را از ترانزيت كالاي كشور به خود اختصاص داده است.
وي گفت : توجه همزمان به مبادي ورودي و خروجي كالا در راهگذار هاي شمال - جنوب و شرق - غرب كشور كه تكميل كننده كريدورهاي بين المللي هستند؛ جايگاه ايران را در اين صنعت مستحكم خواهد كرد.
عطرچيان افزود :تركيه در مرزهاي غربي كشور كه قاره آسيا را به اروپا متصل مي كند و همچنين كشورهايي مانند عراق، افغانستان، پاكستان و هند كه به شدت نيازمند ورود كالاهاي اوليه هستند از ظرفيت هاي موجود براي فعال كردن كريدور شرق به غرب كشور محسوب مي شوند.
وي افزود: در 5 ماه امسال از 2627 هزار تن ترانزيت كالا در كشور 565 هزار تن معادل 22 درصد از بندرعباس، 340 هزار تن معادل 13 درصد از آستارا، 241 هزار تن معادل 9 درصد از سرخس و 56 درصد از ساير مرزها خارج شده است.

صنعت ترانزيت در دنياي امروز، نقش بسيار مهمي در درآمدزايي، ايجاد اشتغال و ارتقاي ارتباط ميان كشورها دارد. اين نقش درايران كه به دليل موقعيت جغرافيايي بي نظير خود در چهارراه ترانزيتي شرق و غرب قرار گرفته، بسيار پررنگ تر و حياتي تر است.
كشورهايي كه در همسايگي شمال ايران قرار گرفته اند به دليل دسترسي نداشتن به آب هاي آزاد و هزينه بالاي حمل كالا از راه هاي ديگر، نياز شديدي به گذرگاه ايران دارند كه مزيتي بي نظير براي كشور محسوب مي شود.
درآمدهاي حاصل از گسترش ترانزيت و ايجاد زيرساخت هاي مناسب براي آن
مي تواند كشور را در جهت رهايي از وابستگي به درآمدهاي نفتي ياري دهد.
 دوشنبه 25 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن