تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820166643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به حواشي سريال بزنگاه «كرج» همچنان پايتخت ايران است!


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: نگاهي به حواشي سريال بزنگاه «كرج» همچنان پايتخت ايران است!
«بزنگاه» اگرچه براي رضا عطاران، گامي رو به جلو محسوب نمي شود، اما شايسته آن هم نيست كه آماج انواع انتقادهاي نابجا قرار گيرد.
نگاه اول به اظهار نظر «شوراي نظارت بر صدا و سيما» بر مي گردد. بديهي است كه «شوراي نظارت بر صدا و سيما» وظيفه اي كلا ن و سياستگذار مي تواند داشته باشد، اما خود اين شورا با انتقاد از سريال «بزنگاه» و ضرورت بازنگري در قسمت هاي پخش نشده از سريال، عملا جايگاه خود را تنزل داده است! شايد مدت هاست كه در رسانه هاي گروهي، از اين شورا كمتر حرفي به ميان آمده است اما ناگهان اظهار نظري از شورا رسانه اي مي شود، آن هم درباره جزئي از يك شبكه تلويزيوني، گويي ساير سريال ها و شبكه ها هيچ مشكلي ندارند و مشكل ماه مبارك رمضان امسال در تلويزيون، تنها و تنها در «بزنگاه» خلا صه مي شود! به قول سعيد ابوطالب عزيز، نظارت بايد پيش از ساختار يك برنامه صورت گيرد نه در مرحله پخش آن.
به هر حال اظهار نظر اخير اين شورا چيزي جز پذيرش عدم تاثيرگذاري كلا ن در صدا و سيما تلقي نمي شود كه اين خود جاي تاسف دارد!
نگاه دوم به همكارانم در مطبوعات و رسانه ها بر مي گردد كه بعضا انتقادهايي از سريال را مطرح مي كنند.
در اين باره به دو نكته مي توان اشاره كرد. نكته اول آن است كه ماه مبارك رمضان به عنوان عيد عمومي و جشن عمومي مسلمانان شناخته مي شود و لا زم است تا رسانه ملي هم همگام با اين جشن، برنامه هايي آسان فهم و طنز آلود به مخاطب عرضه كند. در يك كلا م مي توان گفت سريال هاي ماه مبارك رمضان بايد عاري از واژه هاي به اصطلا ح «قلمبه سلمبه» باشد، بلكه بايد روان، شاد و كمك كننده به فضاي جشن عمومي در جامعه ساخته شود. به جرات مي توان گفت سريال هاي رضا عطاران در ماه مبارك رمضان، عموما سعي مي كنند روان، شاد و كمك كننده به فضاي جشن عمومي در جامعه باشند و البته باز هم سعي مي كردند در مسيري غيرمستقيم، برخي از آموزه هاي ديني را نيز به مخاطب يادآوري كند كه اين مساله در «بزنگاه» به سوي يادآوري معضلا ت اجتماعي به ويژه بحث اعتياد رفته است.
و اما نكته دوم آن است كه برخي از انتقادها، به سرعت اين نكته را مطرح مي سازند كه «طنز با هجو فرق دارد» اما اگر از همين دوستان بپرسيد كه «طنز» و «هجو» را تعريف كنند، در آن مي مانند!
نگاه سوم به عكس العمل مديران صدا و سيما به ويژه مدير محترم شبكه سه سيما برمي گردد. مدير شبكه سه سيما در پاسخ به اين انتقادها، از آنان خواسته است كه نيمه خالي و نيمه پر ليوان را با هم ببينند. در حقيقت، او به درستي اين نكته را به ما كه خود را منتقد مي دانيم، گوشزد كرده است كه نقد يعني چه؟ بعيد است كه همكاران من تذكر به جاي مدير شبكه 3 را قبول نداشته باشند اما اين كه چرا در عمل به آن پايبند نيستند، تنها يك پاسخ مي تواند داشته باشد و آن اين است كه آن ها بيش از آن كه به «نقد» فكر كنند به «كوبيدن» فكر مي كنند و استفاده از واژه هايي چون «سريال آبكي»، «سريال كم عمق» و... نشان دهنده همين است! معلوم نيست «سريال عميق»(!) كدام است كه برخي به دنبال آن هستند و اين درحالي است كه اصلا فضاي جشن گونه ماه رمضان با سريال هاي به اصطلا ح عميق جور درنميآيد.
به هر حال تنها مي توان اميدوار بود كه مديران صدا و سيما در برابر اين «كوبيدن ها» مقاومت كنند و كمتر محافظه كار باشند.
«بزنگاه» با تيتراژ ابتدايي كم نظير خود- كه معلوم نيست چرا اخيرا با موسيقي همراه شده است - به همراه بازي هاي روان و متن شاد و طنزآلودش، باز هم رتبه اول يا دوم سريال هاي امسال را كسب خواهد كرد حتي اگر برخي اين پيشتازي را برنتابند.
البته مي توان گفت عدم به تصوير كشيدن يك خانواده الگو در سريال، بزرگترين نقطه ضعف آن است »كه شايد تا قسمت هاي پاياني، اين نقيصه هم جبران شود.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن