تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805575685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن و مساله عدالت اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: قرآن و مساله عدالت اقتصادي
پس مومن موظف است تا در مقابل گروه قاسط و عدالت خوران و قسط گريزان با اسلحه بايستد و حق خود را بستاند; و در اين حالت است كه امام باقر(ع) مي فرمايد: الخير كله في السيف وتحت السيف وفي ظل السيف همه خوبي ها در شمشير و زير شمشير و در پايه شمشير است; زيرا اهل زر و زور و تزوير هرگز به نرمي و تسامح و مدارا به راه نمي آيند و دست از ظلم و ستم و بي عدالتي نمي شويند.
بنابراين چنان چه رهبران الهي در يك دست كتاب آسماني براي آگاهي و بينش دادن به حقوق مردم و در دست ديگر شمشير براي تحقق و اجراي حقوق ايشان و دفاع از حق به دست مي گرفتند مومنان نيز بايد چنين كنند تا حق خويش را از اصحاب سه گانه زر و زور و تزوير بستانند. چون اصولا آنان زورگوياني هستند كه تسليم منطق نمي شوند و به حق گردن نمي نهند.
اصل بنيادين «عدالت» به عنوان ركن بنيادين و هدف والاي قرآني، اصلي است كه هيچ مسلماني نمي تواند نسبت به آن بي تفاوت باشد و براي زنده كردن آن نكوشد و مردم را در جهت طلب آن و قيام براي آن آگاه نسازد.
بنابراين گفتن، نوشتن و طلب عدالت و ايجاد آگاهي در مردم درباره آن و شناساندن دو ضد ويرانگر بنيادهاي عدالت يعني تكاثر و فقر و مبارزه با آن دو و جانبداري قاطع از تعديل مالكيت ها و توزيع عادلانه امكانات و ثروت در ميان مردم و نظارت بر بازارها و نرخ ها و جلوگيري از تورم و احتكار و نفي ستم هاي اقتصادي، به منظور تحقق عدالت و بازگشت به دين خدا، يك تكليف شرعي است، بلكه مي توان آن را به عنوان هدف و تكليف اصلي و واجب بنيادين كه مايه حيات ديگر تكاليف و احكام الهي است، برشمرد، چنانچه معصوم (ع) مي فرمايد: العدل حياه الاحكام.
مبارزه با قاسطين و طلب و اقامه عدالت تكليفي است كه هيچ مسلماني نمي تواند درباره آن از خود كوتاهي نشان دهد. اهميت آن به حدي است كه موجب سعادت دنيا و آخرت فرد و جامعه است، چنانچه ترك آن موجب شقاوت فرد و جامعه و خروج مسلمانان از دين مي گردد. مبارزه جدي، قاطع و هماره با دو معضل و غده سرطاني تكاثر و فقر، باعث اصلي سامان يافتن جامعه ايماني و بقاي اسلام و مسلماني است، چون جامعه تنها با عدالت احيا مي شود و دين و احكام دين تنها از راه ايجاد عدالت ترويج مي گردد و زنده مي ماند. اگر عدالت تحقق نيابد، نه دين ترويج مي شود و نه جامعه اي مي ماند.
اين وظيفه بزرگ براي عموم مسلمانان است كه هيچ كس نمي تواند در آن سستي، تعلل و اهمال روا دارد; ولي دو دسته هستند كه نسبت به قضاياي انساني، مصالح و مفاسد اجتماعي و عدالت معاشي و بساماني و نابساماني اوضاع مردم و جامعه، مسووليتي بيشتر و سنگين تر دارند، بلكه صلاح و فساد جامعه ديني و همه امور اجتماع به عملكرد و موضع گيري ايشان بستگي دارد: 1) عالمان ديني 2) مسوولان و كارگزاران حكومتي.
پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: دو دسته از مسلمانان و امت من هرگاه درست شوند، مسلمانان درست مي شوند و امت و جامعه به صلاح مي رسند و هرگاه فاسد شوند امت و جامعه فاسد مي شوند. گفتند: اي پيامبر خدا! اين دو دسته كيانند؟ فرمود: عالمان و حاكمان.
از مهم ترين نشانه هاي صلاح عالمان، عمل كردن به پيمان الهي است. همان پيماني كه خداوند از آنان خواسته است تا با ستم ها و ظلم ها بستيزند و با بيدادهاي مالي و اقتصادي مقابله نمايند و در برابر تفاوت هاي فاحش و داشتن هاي بسيار و نداشتن هاي سقوط آور و شقاوت بار بر آشوبند و براي برانداختن اوضاع ضدعدالت استفاده كنند: ان لا يقاروا علي كظه ظالم ولا شعب مظلوم. از ديدگاه امير مومنان اصلاحات جز در سايه عدالت در حق ملت امكان پذير نيست.
كساني كه با حركت هاي عدالت خواهانه ميانه اي ندارند و براي عدالت همه سويه تلاش نمي كنند، نمي توانند خود را اصلاح طلب بدانند، اصولا ملت و جامعه به عدالت اصلاح مي شود و اصلاح حوزه عمومي جز به اقامه عدالت از سوي حوزه خصوصي امكان پذير نيست: الرعيه لا يصلحها الا العدل چون اصلاح اجتماعي نيز با حضور ظلم و ستم، فقر و محروميت، استثمار، بهره كشي و تكاثرطلبي سازگار نيست; ظلم و بيداد در همه جنبه هاي سياسي، اجتماعي، قضاياي و اقتصادي، با اصلاحات سازگاري ندارد.
منابع در روزنامه موجود است
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن