تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812794163




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آیا نیتریت سرطان زا است ؟چرا به غذا اضافه میشود ؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: مدتی است که در مطبوعات , رادیو، تلویزیون و ... بحثهای زیادی در مورد نیتریت و مضرات آن در صنعت سوسیس و کالباس مطرح میشود . لذا جهت روشن شدن موضوع خلاصه ای از علل استفاده از نیتریت در این صنعت و اثرات آن به اطلاع میرسد .
سابقه مصرف نیتریت در صنعت سوسیس و کالباس به چندین قرن قبل بر میگردد .اما از سال 1970 میلادی بحث هایی دررابطه با عوارض نامطلوب آن مطرح گردید تا اینکه در سال 1981 آکادمی علوم و انجمن تحقیقات ( *NRC و NAS ) موارد ذیل را اعلام کرد :
1) مصرف نیتریت بصورت مستقیم نمیتواند عامل سرطان زایی باشد .
2) مقدار تبدیل شدن نیتریت به نیتروزامین ( عامل سرطان زا ) در سوسیس و کالباس بسیار ناچیز و در حد صفر میباشد .
در ادامه با اعلام حدود مجاز مصرف این ماده در صنایع مربوطه و استفاده از آنتی اکسیدانت ها جهت جلوگیری از تشکیل نیتروزامین ها , مصرف این ماده , بلامانع اعلام گردید . در سال 2000 نیز نتایج آزمایشات تکمیلی نشان داد که مصرف نیتریت بصورت مستقیم نمیتواند عامل سرطان زا باشد .

نیتریت و نیترات چیست ؟
نیترات اصلی ترین ماده مغذی است که گیاه از خاک دریافت کرده و بعنوان عنصر نیتروژن جهت ساخت بافت های خود استفاده می کند , بنابراین نیترات یک عنصر طبیعی بوده که در تمامی میوه جات , سبزیجات و دانه های غلات وجود دارد .

منابع نیتریت و نیترات چیست ؟
85% نیتریتی که وارد بدن افراد میگردد از طریق خوردن برگ و ریشه سبزیجات مثل اسفناج و کاهو , هویج و... بوده و مقدار دیگری نیز از طریق خوردن آب آشامیدنی میباشد و در افرادی که محصولات سوسیس و کالباس جزو غذای آنها بوده فقط 5% نیتریت دریافتی از طریق این محصولات میباشد . در بزاق دهان طی یکسری واکنشهای شیمیایی طبیعی, نیترات , تبدیل به نیتریت شده و در عملکردهای بیولوژیکی فراوانی در بدن انسان شرکت می کند , که از جمله میتوان به مبارزه علیه باکتری ها در معده اشاره کرد .مقدار قابل توجهی از نیترات مصرفی از طریق ادرار در عرض 5 ساعت از بدن خارج شده و مقدار کمی در بزاق دهان تبدیل به نیتریت میشود. در معده، نیتریت تبدیل به اکسید نیتریت شده که این ماده عهده دار فعالیتهایی از جمله ترمیم زخمها و سوختگی ها , کنترل فشار خون , کمک به لخته شدن خون در زخمها و بهبود سیستم ایمنی می باشد .گروهی از دانشنمندان معتقد هستند علاوه بر نیتریت دریافتی از طریق غذا , بدن نیز در اثر متابولیسم مقداری نیتریت تولید میکند. نیترات موجود در آب آشامیدنی و سبزیجات باتوجه به مقدار مصرف کودهای شیمیایی متغیر بوده و کنترل میزان آنها بسیار مشکل می باشد . با توجه به موارد گفته شده واضح است که مقدار نیتریت دریافتی از طریق سوسیس و کالباس سهم بسیار جزئی از نیتریت کل دریافتی بدن دارد . استاندارد نیتریت باقیمانده در ایران 0.008 % میباشد, که با توجه به مقدار مصرف این محصول در سبد غذایی , تقریبا نزدیک به صفر است . مقدار نیتریتی که بدن در پروسه طبیعی خود تولید میکند نیز بیش از این مقدار است .

چرا نیتریت به غذا اضافه میشود ؟
نیتریت علاوه بر اینکه عامل تثبیت کننده رنگ گوشت میباشد ( رنگ صورتی سوسیس و کالباس ) , بعنوان ماده نگهدارنده بخصوص در مقابل میکروب کلستریدیوم بوتولینوم عمل میکند .سم این میکروب به عنوان قوی ترین سم در دنیا شناخته شده است . کلمه بوتولیسم از واژه لاتین بوتولوس که به معنی سوسیس است بدست آمده که به زمانی بر میگردد که در تهیه این محصولات از نیتریت استفاده نمی شده است . امروزه ثابت شده که اثر مفید استفاده از نیتریت در این صنعت بسیار بیشتر از خطرات احتمالی است که در مورد آن بیان می شود .

آیا نیتریت سرطان زا است ؟
بنابر اعلام انجمن سرطان امریکا در سال 1996, نیتریت موجود در غذا عامل سرطان زا نیست ولی از آنجایی که احتمال تبدیل نیتریت به نیتروزآمین ( عامل سرطان زا) وجود دارد , لذا حدود مجاز مصرف آن توسط **FDA و ***USDA تعیین گردیده است .لازم به توضیح است که FDA و USDA میزان مجاز مصرف نیتریت را حداکثر تا 0.02 % و استاندارد ملی ایران حداکثر مجاز مصرف این ماده را تا 0.012 % و باقیمانده آنرا تا 0.008 % اعلام نموده اند . فراموش نشود که مصرف ویتامین C ( اسید اسکوربیک ) در این فرآوردهها باعث تخلیه نیتریت شده و در نتیجه احتمال تشکیل نیتروزآمین ها به حدود ناچیز و تقریبا صفر میرسد .

در انتها جدولی از حدود نتیریت موجود در سبزجات ( در شرایط کنترل شده و طبیعی ) و دیگر مواد جهت آگاهی ارائه میگردد :

اسفناج : 1631 mg/kg
چغندر : 1211 "
کاهو : 1051 "
کلم : 338 "
سیب زمینی : 155 "
هویج : 97 "
سوسیس و کالباس: 80 "
دانش پژوهان جوان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن