واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شتابزدگي عامل اصلي ضعف مجموعههاي مناسبتي است
اميرعباس پيام نويسنده مجموعه تلويزيوني "مامور بدرقه" به کارگرداني سعيد سلطاني شتابزدگي و عجله حاکم بر توليد مجموعههاي مناسبتي را عامل ضعف اين آثار دانست. وي درباره روند نگارش فيلمنامه "مامور بدرقه" به گفت: طرح اوليه درباره ماموري بود که دنبال متهمي ميگردد و از طريق او وارد يک باند خلافکار ميشود. به نظرم اين طرح تکراري بود و قبلا نمونههاي زيادي در سينماي ايران و جهان با اين موضوع ساخته شده است.اين نويسنده افزود: ترجيح دادم از مايههاي آشنا فاصله بگيرم و بخشهايي تازه به اين قصه اضافه کنم. در گفتگو با اسماعيل عفيفه تهيهکننده درباره قصه فکر کرديم و به ساختار نهايي رسيديم. در حال بازنويسي 10 قسمت اول بوديم که تصويربرداري آغاز شد و در نگارش فيلمنامه سعي کرديم روي موقعيتهاي تازه فکر و برخي موقعيتها را بر اساس بازي بازيگران تقويت کنيم.نويسنده مجموعههاي "مثل زندگي" و "صفر درجه" درباره انتخاب بازيگران گفت: با قطعي شدن حضور بهاره رهنما نقش مهشيد پررنگتر شد و در بخشهاي بعد تاثير مهشيد در شکلگيري داستان بيشتر ميشود. حضور بازيگران در شکلگيري شخصيتها نقش داشت. جواد رضويان به نقش فرامرز حس و حال داد و افسانه هم با توجه به جنس بازي فرناز رهنما تغيير کرد.طرح اوليه درباره ماموري بود که دنبال متهمي ميگردد و از طريق او وارد يک باند خلافکار ميشود. به نظرم اين طرح تکراري بود و قبلا نمونههاي زيادي در سينماي ايران و جهان با اين موضوع ساخته شده استپيام گفت: محسن تنابنده هم به نقش رنگ و بويي ديگر داد. نوشتن متن همزمان با تصويربرداري اين امکان را به نويسنده ميدهد تا از قابليتهاي بازيگران براي بهتر شدن کار استفاده کند. قصد داشتم در کار از طنز شبانه و متداول تلويزيون فاصله بگيرم، اما با توجه به عادت مخاطب و رويکرد شبکهها انجام کار متفاوت ساده نيست و اغلب ترجيح ميدهند طبق پسند مخاطب پيش بروند.نويسنده مجموعه "مامور بدرقه " گفت: البته خوشبختانه طنزي که مطلوب تهيه کنننده و کارگردان مجموعه بود سخيف و مبتذل نبود. ما تلاش نکرديم از هر طريق بيننده را به خنده بيندازيم و به اين فکرکرديم که موقعيتهايي که خلق مي کنيم تازه و خلاقانه باشد.مسيري که انتخاب کرديم طنز ميانه بود.طنزي که شبيه کارهاي ديگر نباشد و مجموعه هاي ديگر را تداعي نکند.وي افزود: فکر ميکنم تفاوتهاي طنزي که ما تجربه کرديم ديده شده و اين نشان ميدهد در مسيرمان موفق بودهايم. بازيگرهاي خوبي در "مامور بدرقه" حضور دارند و سعي کردهاند از نقشهاي قبلي فاصله بگيرند. گرجستاني، مهينترابي، رضويان و رهنما در نقشهايشان قابل باور و دوستداشتنياند و ناشناخته بودن چهره تنابنده طراوتي خاص به "مامور بدرقه" داده است.اين نويسنده درباره در حاشيه بودن شخصيتهاي زن در مجموعه گفت: قصه "مامور بدرقه" مردانه است و در آن جايي براي زنان نيست. در طرح اوليه حضور زنها کمرنگتر از اين بود، اما ما زنها را به بطن قصه آورديم. گرچه نقش افسانه و مهشيد به اندازه مردهاي قصه نيست، اما نميشود گفت آنها در شکلگيري حوادث نقش ندارند.نميشود انتظار داشت وقتي فرصتي کوتاه براي انجام کار چند ماهه داريم به نتيجه عالي برسيم. همه گروههايي که تجربه توليد آثار مناسبتي دارند ميدانند نميتوان در زمان محدود مجموعه فاخر توليد کرد.پيام شتاب حاکم بر مجموعههاي مناسبتي را دليل کاستيهاي آنها دانست و گفت: نميشود انتظار داشت وقتي فرصتي کوتاه براي انجام کار چند ماهه داريم به نتيجه عالي برسيم. همه گروههايي که تجربه توليد آثار مناسبتي دارند ميدانند نميتوان در زمان محدود مجموعه فاخر توليد کرد. اگر زمان بيشتري براي نوشتن فيلمنامه "مامور بدرقه " داشتيم قطعا به نتايج بهتر ميرسيديم.وي در پايان درباره محدوديتهاي انتخاب موضوع در رسانه ملي گفت: به سادگي نميشود سراغ هر قصه و موضوعي رفت. اگر در اغلب مجموعهها با قصهها و شخصيتهاي مشابه رو به رو هستيم، به اين دليل است که نميشود به بعضي موضوعها و مناسبات نزديک شد.مجموعه تلويزيوني "مامور بدرقه" به کارگرداني سعيد سلطاني و تهيهکنندگي اسماعيل عفيفه با بازي سيروس گرجستاني، مهرانه مهينترابي، جواد رضويان و محسن تنابنده در ماه رمضان از شبکه پنج پخش ميشود.منبع : مهر مطالب مرتبط :دانلود تيتراژ سريال مامور بدرقه گفت وگو يي صميمي با بهاره رهنما گفت و گو با کارگردان مامور بدرقه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]