تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819752550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس: ايجاد مسير پياده‌راه در ميدان احمدي شيراز ضروري است مسؤولين به شهر از ديد انسان گرايانه نگاه كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس: ايجاد مسير پياده‌راه در ميدان احمدي شيراز ضروري است مسؤولين به شهر از ديد انسان گرايانه نگاه كنند
خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: شهرستان‌ها

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس بر لزوم ايجاد تهيه طرح ويژه CBD (بخش مركزي شهر) براي شهر شيراز تأكيد كرد.

دكتر محمدرضا بذرگر در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، با تأكيد بر موقعيت ويژه آرامگاه احمدبن موسي (ع) و ميدان احمدي گفت: در صورتي كه طرح ويژه بخش مركز شهر شيراز تهيه شود و در آن طرح موقعيت عناصر منحصر به فرد شهر شيراز ديده شود مي‌توان به زيباسازي شهر اميدوار بود.

وي گفت: براي اجرايي كردن طرح ويژه بخش مركزي شيراز بايد به مشكل 3 بعدي به آن نگاه كرد چراكه تنها در اين صورت است كه مي‌توان به شيرازي زيبا اميدوار بود.

استاد شهرسازي و معماري دانشگاه شيراز يادآور شد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه خيابان زند به عنوان اصلي‌ترين خيابان شيراز از نظر عملكردي در اذهان مردم قرار گرفته و اين خيابان به عنوان يك نماد در ذهن مردم شيراز نشسته است، از طرفي مجموعه‌هاي مهم ديگر مثل مجموعه زنديه و بافت تاريخي و بخشي از عناصر پيراموني كه نقش نمادين و هويت ساز براي شهر شيراز دارند در محدوده مركزي شهر قرار دارند كه لزوم تهيه آن طرح را تقويت مي‌كنند.

وي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار ايسنا كه چرا ميدان احمدي در مجاورت حرم مطهر احمدبن موسي (ع) به معضلي براي بافت قديم شيراز و زوار آرامگاه حضرت شاهچراغ (ع) تبديل شده است گفت: با توجه به مناسبات 35 سال پيش در خصوص اين ميدان طراحي ارائه شد كه در آن طرح يك زيرگذر از انتهاي خيابان شهيد دستغيب به خيابان احمدي مي‌خورد و ميدان احمدي به مجموعه شاهچراغ (ع) اضافه مي‌شد، اما اين طرح هيچگاه به اجرا در نيامد در حالي كه امروز اين طرح قطعاً بايد با وضعيت روز شهر منطبق و اجرايي شود.

وي در بيان علت اجرايي نشدن طرح فوق گفت: يكي از دلايلي كه باعث شده احداث اين زيرگذر تا به امروز عملياتي نشود، مشكلات اجرايي آن است؛ چرا كه زمان اجراي اين كار ممكن است تا چند سال طول بكشد و سيستم حركتي سواره و پياده را در آنجا دچار اختلال كند لذا مسؤولين تاكنون زيربار اجرايي آن نرفتند، بنابراين بازنگري در اجراي اين طرح ضروري است كه البته معتقدم در طرح ويژه بخش مركزي شهر بايد ديده شود.

استاد دانشگاه شيراز با بيان اين كه در ارتباط با مراكز شهرها چند ديدگاه و نظريه وجود دارد گفت: يك ديدگاه معتقد است كه مركز شهر بايد بخش تجاري شهر باشد و يك ديدگاه مي‌گويد بايد مركز شهر بايد قلب تپنده شهر باشد و ديدگاه سوم هم مي‌گويد مركز شهر بايد نقش اوقات فراغت را بازي كند اما ديدگاه چهارم مي‌گويد مركز شهر بايد تلفيقي از اين‌ها باشد كه البته مركز شهر شيراز اين گونه است.

وي استفاده از مسيرهاي پياده را براي مراكز شهرها در دنيا امري رايج دانست و گفت: استفاده از مسيرهاي پياده در دنيا كاربردهاي خوبي دارد كه باعث محدوديت حركت اتومبيل مي‌شود؛ لذا پيشنهاد مي كنم محدوده اطراف شاهچراغ (ع) مثل خيابان هاي احمدي و شهيد دستغيب مي تواند به مسيرهاي پياده تبديل شود كه البته نياز به تهيه طرح و تمهيدات ترافيكي دارد.

دكتر بذرگر با بيان اين كه اين روش در اغلب شهرهاي دنيا به اجرا درآمده و موفق هم بوده است گفت: ايجاد پياده‌راه‌ها در شهرهاي بزرگ دنيا اقتصادي و پاسخگو بوده و به لحاظ گردشگري نيز آن مسيرها را كاملاً جذاب و زيبا ساخته است به طوري كه مردم ديگر نقاط جهان دوست دارند از اين مسيرهاي پياده راه ديدن كنند مسيرهايي كه در آن مي‌شود به راحتي خريد و تفريح كرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس تأكيد كرد: شهر شيراز در استيلاي اتومبيل قرار گرفته در حالي كه انسان‌ها بايد بر شهر تسلط داشته باشند نه اتومبيل لذا توصيه مي‌كنم مسؤولين نگاه به شهر را از نگاه انسان گرايانه رعايت كنند و اين ادراك را در خود ايجاد كنند كه اتومبيل بايد تا حدي در شهر اجازه عبور داشته باشد براي اين منظور لازم است كه نمونه هاي موجود در دنيا را ببينند و بعد براي شهر برنامه‌ريزي كنند لذا تا زماني كه ادراك به وجود نيايد اين اقدامات هم انجام نخواهد شد گرچه معتقدم يك روزي در آينده مسؤولان به اين نوع تفكر گرايش پيدا خواهند كرد، اما هرچه زودتر اين اتفاقات بيفتد به نفع شهر، مردم و گردشگري است.

وي در پايان گفت: اساس طراحي شهري در جهان امروز انسان محوري است، نه اتومبيل اما در شهر شيراز متأسفانه تكيه بر اتومبيل محوري است.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن