تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819686771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با حذف مواد 23 و 25 كليات لايحه حمايت خانواده در مجلس به تصويب رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: با حذف مواد 23 و 25 كليات لايحه حمايت خانواده در مجلس به تصويب رسيد
كليات لايحه حمايت از خانواده با راي بالاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، اين لايحه كه به سبب برخي جنجال ها در طي روزهاي اخير مورد توجه افكار عمومي قرار گرفته بود كلياتش در نشست علني ديروز مجلس به بحث گذاشته شد.
ابتدا مخبر كميسيون قضايي و حقوقي مجلس به بيان توضيحاتي درباره لايحه حمايت از خانواده پرداخت و گفت: اين لايحه موارد بسيار مفيدي را در جهت تحكيم بنيان خانواده پيش بيني كرده است.
رحيمي سپس با بيان اينكه لايحه فوق داراي 53 ماده است به مناقشات روزهاي اخير در خصوص دو ماده اين لايحه اشاره كرد و افزود: ماده 23 اين لايحه اعلام كرده كه اختيار همسر دائم بعدي منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانايي مالي مرد و تعهد اجراي عدالت بين همسران مي باشد. در ماده 25 هم اشاره كرده كه وزارت اقتصاد موظف است از مهريه هاي بالاتر از حد متعارف و غيرمنطقي با توجه به وضعيت زوجين و مصالح اقتصادي كشور متناسب با افزايش ميزان مهريه به صورت تصاعدي هنگام ثبت ازدواج ماليات وصول نمايد.
وي افزود: بعد از اينكه كليات لايحه در كميسيون تصويب شد اظهارنظرهاي مختلفي راجع به اين دو ماده مطرح گرديد و متاسفانه طوري مطرح شد كه انگار لايحه حمايت از خانواده همين دو ماده است. در حالي كه اين لايحه داراي مواد بسيار خوبي در جهت تحكيم خانواده است. رحيمي ادامه داد: از سوي ديگر هدف دولت در گنجاندن ماده 23 در لايحه اين بود كه براي ازدواج مجدد محدوديت ايجاد كند و براي آن شرط بگذارد و ماده 25 هم به دنبال كنترل مهريه ها بود.
وي سپس با اشاره به اظهار نگراني برخي علما و خانواده ها نسبت به دو ماده مذكور گفت: چون اين نگراني ها ايجاد شده بود كميسيون قضايي روز دوشنبه تشكيل جلسه داد و مواد 23 و 25 را از متن لايحه حذف كرد. البته اگر اين مناقشات هم نبود و اجازه مي دادند همين روال عادي طي مي شد و كليات آن به تصويب مي رسيد، در مرحله جزئيات ما باز هم مواد 23 و 25 را حذف مي كرديم چون معتقديم نيازي به اين مواد نداريم.
حذف برخي مواد لايحه
در شان مجلس نبود
در ادامه جلسه، علي مطهري نماينده تهران و عضو كميسيون فرهنگي مجلس به حذف برخي مواد لايحه حمايت از خانواده در كميسيون قضايي اعتراض كرد.
مطهري در تذكري آيين نامه اي به استناد به ماده 146آيين نامه اظهار داشت: آنچه در كميسيون قضايي درباره اين لايحه پيش آمد در شأن مجلس هشتم نبود؛ زيرا وقتي لايحه اي به كميسيون مي آيد در شور اول بايد كليات بررسي شود و كميسيون نبايد آن را تغيير دهد.
مطهري از هيات رئيسه درخواست كرد تا لايحه پيشنهادي دولت درباره حمايت از خانواده در مجلس مطرح شود. وي حذف ماده 23 لايحه را در نتيجه جوسازي ها دانست و گفت: تعدد زوجات از افتخارات اسلام است و اگر حذف شود به معني اشاعه فساد خواهد بود؛ در حالي كه دولت در لايحه خود به دنبال جلوگيري از اشاعه فساد بود.
مطهري تاكيد كرد: اذن همسر اول براي ازدواج مجدد مرد، خلاف قانون اسلام است و تحت تاثير قرارگرفتن مسايل، در شأن مجلس نيست.
علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به او گفت: اين انفعال مجلس نيست؛ بلكه علماي قم نظراتي داشتند كه بايد احترام به صاحبنظران را مد نظر قرار دهيم.
لاريجاني در عين حال گفت: نمايندگان مي توانند در شور دوم راي به ابقاي مواد 23 و 25 بدهند.
خاطرنشان مي شود حذف دو ماده فوق با ذوق زدگي برخي عناصر موسوم به دوم خردادي همراه شده از جمله الهه كولايي از نمايندگان افراطي مجلس ششم در گفت وگو با يكي از سايت هاي دوم خردادي اظهار داشت: «حذف دو ماده از لايحه حمايت خانواده، پيروزي نهادهاي مدني بود.»
به نظر مي رسد با توجه به اينگونه اظهارات كه تماما با اهداف خاص سياسي ابراز مي شود نمايندگان مجلس شايسته است در بررسي جزئيات لايحه در شور دوم به ابقاي برخي مواد حذف شده راي دهند تا ثابت شود مجلس در بررسي كارشناسانه لوايح و طرحها تحت تاثير جنجال هاي مغرضانه برخي افراد سياسي قرار نمي گيرد.
سخنان مخالف و موافق
يوسف نژاد نماينده ساري نخستين مخالف اين لايحه بود. وي با اين ادعا كه دولت لايحه قوه قضائيه را تغييرات اساسي داده خواستار راي منفي نمايندگان به كليات شد. اين در حالي بود كه لاريجاني پيش از وي اعلام كرد كه با رئيس قوه قضائيه صحبت كرده و آقاي شاهرودي از تمام لايحه اي كه دولت ارائه كرده به غير از دو ماده 23 و 25 دفاع مي كند.
يوسف نژاد در ادامه مدعي شد آن هدف هايي كه قوه قضائيه دنبالش بود با اين تغييرات تامين نشده است.
اما كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا به عنوان نخستين موافق لايحه در پاسخ به ادعاي يوسف نژاد گفت: رياست قوه قضائيه با اين لايحه موافق است و آن اصلاحاتي كه بايد انجام مي شد و مورد دغدغه بود، آن اصلاحات انجام شده است.
دلخوش در ادامه به مزاياي لايحه اشاره كرد و افزود: يكي از مسائل مهم در اين لايحه كه با هدف تحكيم بنيان خانواده است ايجاد مراكز مشاوره خانواده است. وي توضيح داد: در اين لايحه آمده است در بخشهاي مختلف قضايي كه مراكز مشاوره ايجاد شده دادگاه خانواده مي تواند در صورت لزوم با مشخص كردن موضوع اختلاف و تعيين مهلت نظر مراكز مشاوره را بخواهد و براساس آن تصميم بگيرد.
وي يكي ديگر از امتيازات لايحه را ايجاد دادگاه هاي خانواده با حضور يك قاضي و دو مستشار زن دانست.
در ادامه انصاري و شهرياري به ترتيب در مخالفت و موافقت با لايحه مذكور سخن گفتند. سپس كليات لايحه حمايت از خانواده به راي گذاشته شد كه با 171 موافق، 42 راي مخالف و 7 راي ممتنع از مجموع 239 نماينده حاضر به تصويب رسيد.
رسيدگي به جزئيات اين لايحه در جلسات بعدي مجلس در دستور كار قرار مي گيرد.
تصويب كليات
لايحه مجازات اسلامي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني ديروز با 196 راي موافق، كليات لايحه مجازات اسلامي را به تصويب رساندند.
اين لايحه كه مشتمل بر 428 ماده است در جهت تدوين قانون دائمي مجازات اسلامي و بر مبناي سياست جنايي اصلاح مجرم، فردي كردن مجازاتها، توجه به اقدامات تاميني در كنار مجازاتهاي حفظ حقوق شهروندي و سياست هاي بشردوستانه، حفظ حقوق متهم و حمايت از خانواده وي، حفظ حقوق بزه ديده و ترميم آثار جرم، قاطعيت، شدت و سرعت در برخورد با جرائم امنيت ملي و آسايش عمومي، حبس زدايي و حمايت از اقشار مختلف جامعه به طور متناسب، تدوين شده است.
اين لايحه در 4 باب كليات، حدود، قصاص و ديات تنظيم شده كه در باب كليات اصول كلي قابل اعمال در ابواب ديگر شامل تعاريف و اعمال مجازات، مبناي مسئوليت كيفري و شخصي بودن مجازات، تقسيم بندي جرايم و مجازاتها براساس مباني اسلامي، حدود مسئوليت كيفري و موانع آن، جهات تخفيف مجازات و شرايط آزادي مشروط تعليق و زوال محكوميت مورد توجه قرار گرفته است.
قانون مجازات اسلامي در سال 70 به صورت آزمايشي تصويب و با پايان يافتن مهلت آزمايشي آن تاكنون چندين بار در مجلس مهلت اجراي آن تمديد شده و اين لايحه در جهت دائمي شدن اين قانون ارائه گرديده است.
نمايندگان هم ديروز با راي قاطعي به كليات لايحه مذكور راي داده اند.
تصويب كليات لايحه جرائم رايانه اي
در ادامه جلسات كليات لايحه جرائم رايانه اي نيز تصويب شد.
در صورت تصويب نهائي اين لايحه هر كس از سيستمهاي رايانه اي يا مخابراتي با ارتكاب اعمالي از قبيل وارد كردن، تغيير، محو، ايجاد توقف داده ها يا اختلاف در عملكرد سيستم و ويروس وارد كردن سوءاستفاده نمايد و از اين طريق وجه يا مال يا صنعت يا خدمات مالي و يا امتيازات مالي براي خود يا ديگري تحصيل كند، كلاهبردار محسوب شده و به مجازات خود براي كلاهبرداري محكوم خواهد شد.
در اين لايحه همچنين مجازاتهاي مختلف بر اساس قانون مجازات اسلامي درباره كساني كه بوسيله سيستمهاي رايانه اي يا مخابراتي محتويات مستهجن توليد يا منتشر كند پيش بيني شده است.
در بخش ديگر اين لايحه نيز آئين دادرسي مربوط به جرائم رايانه اي پيش بيني شده است.
تصويب كليات لايحه
پيشين فروش ساختمان
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه ديروز كليات لايحه پيش فروش ساختمان را نيز تصويب كردند.
اين لايحه مشتمل بر 30 ماده است و در صورت تصويب نهايي آن قراردادهاي پيش فروش بايد مطابق با نمونه هاي مقرر در آئين نامه اجرائي اين قانون باشد و همچنين در صورت تصويب نهائي اين لايحه اوصاف و امكانات واحدي كه پيش فروش مي شود مانند مساحت اعياني و سهم واحد مورد معامله از كل زمين، تعداد اتاق ها، شماره طبقه، شماره واحد، پاركينگ و انباري و نيز مشخصات فني و معماري ساختماني كه واحد در آن احداث مي شود مانند موقعيت، كاربري و مساحت كل عرصه و زيربنا، تعداد طبقات و كل واحدها، نما، نوع مصالح مصرفي ساختمان، سيستم گرمايش و سرمايش، قسمت هاي مشترك و ساير مواردي كه در پروانه ساخت و شناسنامه فني هر واحد قيد شده و يا عرفاً در قيمت موثر مي باشد، در اين قراردادها تصريح مي شود.
درخواست نمايندگان
براي حل مشكل كنكوري ها
172 نماينده مجلس با امضاء بيانيه اي خواستار رسيدگي عاجل به اعتراض داوطلبان كنكور شدند.
در اين بيانيه كه از تريبون رسمي مجلس قرائت شد، آمده است: در روزهاي اخير اعلام نتايج كنكور در ميان تعداد زيادي از داوطلبان نگراني شديد ايجاد كرده و اعتراض آنان را برانگيخته است. براساس وظيفه اي كه در دفاع از حقوق مردم و موكلين خود داريم خواهان آن هستيم كه وزارت علوم و تحقيقات و فناوري با رسيدگي فوري و دقيق به اعتراضات داوطلبان از هرگونه تضييع حق احتمالي آنان جلوگيري بعمل آورد و به رفع نگراني آنان و خانواده آنها كمك كند.
پاسخ رسايي به جنجال
مدعيان اصلاحات
نماينده مردم تهران در مجلس در پاسخ به جنجال يك مدعي اصلاح طلبي درباره حمايت از مراجع گفت: چرا روزي كه عضو سازمان نامشروع از ماركس سخن مي گفت و مقلدان را ميمون ناميد؛ پشت تريبون نيامديد؟ و چرا وقتي وزير ارشاد وقت با سخيف ترين ادبيات خطاب به آيت الله مكارم شيرازي حرف مي زد، دستانتان به رعشه نيفتاد؟
حميد رسايي در نطق پيش از دستور خود با بيان اينكه در روزهاي اخير شاهد بوديم كه فردي در پايگاه اينترنتي خود به بهانه تذكر به مراجع و علماي دين، با بدترين شيوه و سخيف ترين ادبيات نسبت به يكي از مراجع انقلابي و زمان شناس حوزه هاي علميه، قلم فرسايي كرده است، گفت: فردي در پايگاه اينترنتي خود در بياني كه شايسته يك عنصر فرهنگي نيست، نسبت به ورود علماي ديني در برخي از موضوعات سياسي و اجتماعي اظهار فضل كرده و از ايشان خواسته كه در امور حكومتي دخالت نكنند، همين شخص كه خود چنين توصيه كرده، در بخش هايي از يادداشت خود به نوعي در امور مربوط به مراجع دخالت كرده است.
وي سپس با اشاره به نطق عليخاني نماينده مردم قزوين در مجلس گفت: متأسفانه در روز يكشنبه شاهد بوديم در حالي كه نويسنده اين مطلب موهن، هيچ ارتباطي با دولت نداشته و ندارد و حتي در مواقعي مواضع ضد دولت نيز دارد، براي چندمين بار از سوي شخصي كه ادبيات توهيني او نسبت به رئيس جمهور همواره باعث وهن مجالس هفتم و هشتم بوده، به شكل سخيفانه اي دولت و رئيس جمهور مكتبي رامورد حمله قرار دادند تا آنجا كه شخصيتي چون حجت الاسلام والمسلمين آشتياني عضو جامعه مدرسين و نماينده مردم قم در مجلس وقتي مطلع شدند كه بنده قصد تذكر دارم، فرمودند، اعتراض خود را به اين سخنان اعلام كنيد.
نماينده مردم تهران در مجلس افزود: برخي از نشريات اصلاح طلب به استناد سخنان بي ادبانه و نسبت هاي ناروايي كه از اين تريبون نسبت به نيروهاي اصولگرا و دولت نهم كه مورد حمايت و علاقه مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد است روا داشته شد و تيتر آغاز اهانت به مراجع در دولت نهم را برگزيدند، اما چه مي شود كرد كه دروغگو كم حافظه است. وي در ادامه افزود: راستي آن روز كه عضو سازمان نامشروع به جاي نهج البلاغه، از ماركس سخن مي گفت، مقلدان را ميمون ناميد؛ چرا به پشت اين تريبون نيامديد و رئيس جمهور وقت را به باد استهزا و ناسزا نگرفتيد؟ چرا وقتي وزير وقت ارشاد كه با ادعاي خودش با سر كشيدن شير درازگوشان، سياست را ترك كرد و همنشين شرق الاوسط و العربيه شد، با سخيف ترين ادبيات خطاب به آيت الله مكارم شيرازي سخن مي گفت، صداي خود را كلفت نكرديد و دستانتان به رعشه نيفتاد؟
درخواست هاي حسيني صدر
نماينده خوي و چايپاره در مجلس خواستار حل مشكلات حوزه انتخابيه اش شد حسيني صدر در نطق پيش از دستورش بر تكميل جاده 70 كيلومتري قطور، احداث دانشگاه دولتي خوي، احداث سدهاي الندوغازان و ... تاكيد كرد.
صبور: دولت نهم بيش از هر دولتي پايبند به آرمان هاي امام است
نماينده اردبيل در مجلس گفت: دولت احمدي نژاد نشان داده كه بيش از هر دولت ديگري به آرمان هاي امام پايبند است.
صبور در نطق پيش از دستورش افزود: دولتي كه با عدالتخواهي، استقلال طلبي، آزاديخواهي، استكبارستيزي و گرايش به طبقات محروم و پرهيز از اسراف زدگي و اشرافيگري كه جزو مباني خدشه ناپذير انقلاب اسلامي است كشور را به پيش مي برد. ابهام آفريني و مضطرب نمودن افكار جامعه در اجراي طرح تحول اقتصادي دولت و حاشيه سازي هاي بي مورد، درست نقطه مقابل نظر رهبري و خلاف مصالح ملي و اسلامي است.
قوامي: تبعيت از برنامه ها
ضروري است
نماينده اسفراين در مجلس گفت: وقتي كشور در مسير برنامه بلندمدت حركت مي كند، تبعيت كمي و كيفي برنامه ميان مدت از بلندمدت و كوتاه مدت (بودجه) از ميان مدت (برنامه توسعه) ضروري است كه متاسفانه اين تبعيت در 4 برنامه ميان مدت و بخصوص بودجه هاي سالانه كمتر به چشم مي خورد.
هادي قوامي در نطقش افزود: ضروري است در تدوين و تصويب برنامه 5 ساله پنجم و تصويب برنامه هاي يكساله نواقص گذشته برطرف گردد.
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن