تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820074078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همدان...


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: همدان
http://www.hamedan.ir/Hamedan/fa/Images/Hamedanimg/001.jpg
میدان امام خمینی - همدان

آن زمان که انسان و جغرافیا با هم پیوند می خورند تاریخ خلق می شود و به تناسب این پیوند امتداد می یابد این تاریخ می تواند محدود به تپه ای باستانی باشد که چندین هزار سال پیش سکونت گاه مردمانی ناشناس بوده و یا در سیمای کهن شهری چون همدان جلوه گر شود که بی اغراق خود نماد و نشانه تاریخ ایران زمین است. بنای اولیه شهر همدان را به دیااکو پادشاه ماد نسبت داده اند این شهر در زمان بخت النصر ویران شده و داریوش بزرگ آن را مرمت نموده است. کمتر شهری چون همدان را سراغ داریم که اینچنین با تاروپود این آب و خاک آسمانی آمیخته باشد کدامین واقعه یا رویداد تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، ادبی، سیاسی و حتی نظامی را می توان به جستجو نشست و ناچار به رجوع به همدان و مردمانش نشد بی گمان هیچ شهر و دیاری در این کشور همچون همدان از آثار و مظاهر مدنیت و فرهنگ و هنر برخوردار نبوده، آغاز عصر تاریخی، بنیان حکومت در ایران، نخستین پایتخت، حضور اسکندر، فتح الفتوح، رواج دین مبین اسلام، ستیز شجاعانه با مغولان، ایستادگی بی مانند در برابر عثمانیان، تلاش در ره مشروطیت، مبارزه با رژیم پهلوی، کوشش در استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران و ... هر یک به تنهایی می تواند مایه افتخار و بالندگی ملتی سرافراز باشد.

همدان اگر از کهن ترین شهرهای عالم نباشد بی تردید از کهن ترین شهرهای ایران است که پیش از آنکه مادها آن را به پایتختی برگزینند پایتخت یا یکی از پایتختهای «تمدن کاسیایی» بوده بدین سبب تفکیک ایران از همدان و همدان از ایران ناممکن است و این دو پیکره ای واحدند که در چهره شهری آباد در پای کوهسار مقدس الوند خودنمایی می کنند.
بیش از سه هزار سال قدمت و پیشینه تمدن، فرهنگ و آثار تاریخی مشهور و منحصر به فرد، مهد پرورش عالمان و اندیشمندانی چون آیت اله العظمی آخوند ملا علی همدانی ، عین القضاه ، باباطاهر و ... و همچنین آب و هوای مطبوع کوهستانی و زیبایی بی نظیر چهار فصل از "همدان" نگین زمردین در خطه غرب سرزمین کهن ایران ساخته است و چنین ویژگی هایی که بی تردید در هیچ یک از شهرهای ایران زمین بدین گونه همه را یکجا در خود جمع ندارد.

این صفحات همه دیدنیهای همدان را به نمایش نگذاشته لیکن می تواند مخاطب هر همدانی آزاد اندیش و فرهنگمداری باشد که به همدان و همدانی عشق می ورزد و گذشته غرور آفرین این سرزمین و مردم آن را پاس می دارد و منبعی سودمند و موثق برای دوست داران شناخت تاریخ و فرهنگ این دیار باستانی و اهورایی است تا در راه رشد و شکوفایی و سربلندی آن تا آنجا که می تواند گام بردارد.


سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن