تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803375698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در بهار امسال به ميزان57درصد تحقق يافت افزايش ازدواج زنان با مردان 20 سال كوچك تر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در بهار امسال به ميزان57درصد تحقق يافت افزايش ازدواج زنان با مردان 20 سال كوچك تر
گروه اجتماعي، محبوبه حسين زاده؛ بر اساس آخرين آمار رسمي سازمان ثبت احوال كشور، تعداد ازدواج زنان با مردان بيش از 20 سال كوچك تر از خود، به ميزان 57/57

در صد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است. در سه ماهه اول امسال، 208 زن با مردان بيش از 20 سال كوچك تر از خود ازدواج كرده اند كه اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 132 مورد بوده است.

نيره توكلي جامعه شناس و استاد دانشگاه، در تحليل افزايش آمار ازدواج مردان با زناني 20 سال بزرگ تر از خود مي گويد؛ «هرچند يكي از دلايل اين است كه زنان داراي سن بالاتر نسبت به پسران جوان، امكانات بيشتري دارند ولي دليل مهم تر، وضعيت نابهنجار و بي سامان جوانان ايراني است كه با مشكلات بي شماري مواجه هستند. يكي از اين مشكلات، بحث سربازي پسران است كه برخي از پسران براي گريز از خدمت سربازي، تا سنين 40 سالگي از كار رسمي و درآمد ثابت محروم مي مانند. از سوي ديگر به دليل گرايش و حركت بازار به سمت دلالي و نبود آينده يي براي توليد، وضعيت اشتغال و كاريابي براي جوانان نگران كننده است. يكي ديگر از دلايل، محدوديت هاي موجود در فضاي اجتماعي است. ما اكنون شاهد فضاي سردي هستيم كه دوباره موج گسترده مهاجرت را به دنبال داشته است.»

اين استاد دانشگاه، اين ازدواج ها را پديده يي واحد با دو تبلور و دو نمود مي داند كه هم در مورد پسران جوان ديده مي شود و هم دختران جوان؛ «هر دو جنس، به دليل ناامني، نبود اشتغال مناسب و بازار كار ناسالم ناچارند به موارد ديگري متكي باشند كه ازدواج با مردان و زنان داراي سن بالا، يكي از اين اتكاها براي دختران و پسران جوان است. ازدواج دختران با مردان سن بالا از سال ها قبل شروع شده است و دختران جوان براي رسيدن به امنيت و رفاه، حاضرند پاي سفره عقد با مردان پولدار بسيار بزرگ تر از خود بنشينند كه حالا اين وضعيت براي مردان جوان هم به وجود آمده است. پس ازدواج مردان با زنان سن بالا ادامه همان روند ازدواج زنان جوان با مردان سن بالا است.»همان طور كه آخرين آمار سازمان ثبت احوال نشان مي دهد ازدواج مردان با زنان 20 سال كوچك تر از خود در حال افزايش است، به طوري كه در بهار سال گذشته 2943 فقره ازدواج از اين دست در كشور ثبت شده كه اين رقم در سه ماهه اول امسال به 3019 فقره رسيده است.

توكلي اين ازدواج ها را به منزله شكستن كليشه هاي موجود در زمينه ازدواج مي نامد؛ «هرچند اين ازدواج ها به نوعي نه گفتن و شكستن كليشه هاي موجود است؛ كليشه هايي كه شرعي، ازلي و ابدي نيستند ولي به هرحال اختلاف سن بالا در ازدواج، چه مرد بزرگ تر باشد چه زن، يكي از دلايل شكست در ازدواج است و اين ازدواج ها را تاييد نمي كنيم.»

اختلاف سن بالا در ازدواج يكي از دلايل ناكامي در ازدواج و طلاق است به خصوص در مورد زناني كه با مرداني بسيار جوان تر از خود ازدواج مي كنند. توكلي در اين مورد مي گويد؛ «زناني كه با مردان كوچك تر از خود ازدواج مي كنند، در حقيقت نقش همسر- مادر را براي شوهر خود اجرا مي كنند و به شوهران شان همان گونه رسيدگي و از آنان حمايت مي كنند كه فرزندان شان را و اين مورد شايد يكي از جنبه هاي مثبت اين ازدواج ها باشد اما به دليل سابقه هاي فرهنگي و كليشه هاي سنتي كه در مورد ازدواج وجود دارد، زناني كه با مرداني كوچك تر از خود ازدواج مي كنند مجبور به تحمل فشار و مشكلات بيشتري هستند چون هم از طرف خانواده شوهر و هم اجتماع مورد تمسخر و ايراد قرار مي گيرند.»

يكي ديگر از معايب اين ازدواج ها، اين است كه جوانان به جاي اينكه روي پاي خود بايستند يا ريشه هاي اصلي ناكامي شان را پيدا كنند، به اتكا كردن و قرار گرفتن در پناه شخص ديگري عادت مي كنند كه اين شخص مي تواند همسري باشد كه 20 سال از آنان بزرگ تر است. اين استاد دانشگاه با بيان اين جملات از ديگر معايب اين ازدواج ها مي گويد؛ «در اين ازدواج ها، همواره نوعي سوءظن و بي اعتمادي به طرف مقابل وجود دارد و يكي از طرفين همواره فكر مي كند كه طرف ديگر فقط دارد از امكاناتش استفاده مي كند و هر لحظه انتظار بي وفايي از او را در اولين فرصت دارد.»

چه نگراني هايي نسبت به تربيت فرزندان در چنين خانواده هايي وجود دارد، توكلي پاسخ مي دهد؛ «به دليل اختلاف سني زياد بين پدر و مادر، هر دو طرف نمي توانند به يك اندازه در تربيت فرزندان و رساندن آنها به سن نوجواني كه دوران بلوغ و پرخطري محسوب مي شود، سهم داشته باشند و همين موضوع باعث افزايش مشكلات فرزندان و تشديد شكاف بين نسل ها مي شود. ضمن اينكه بارداري زنان در سنين بالا مي تواند مشكلاتي را از لحاظ فيزيولوژيك براي آنان به همراه داشته باشد و اين زنان تمايلي به بچه دار شدن به دليل نگراني از ايجاد مشكل براي فرزندشان نداشته باشند در حالي كه مردان جوان تمايل به بچه دار شدن دارند.» توكلي البته از جنبه هاي مثبت اين ازدواج ها هم مي گويد؛ «يكي از جنبه هاي مثبت اين ازدواج ها، ضد كليشه بودن آن است. از سوي ديگر ازدواج زنان با پسران كوچك تر از خود ازدواج هاي موفق تري است، پس تلاش براي تسهيل و رواج چندهمسري با اين استدلال باطل است. يعني وقتي آمار اين ازدواج ها افزايش مي يابد، نشان مي دهد جوانان براي ازدواج از امكان هاي موجود استفاده مي كنند و با زناني بزرگ تر از خود ازدواج مي كنند؛ و زنان هم به جاي اينكه همسر دوم مرد ديگري شوند، پسران جوان را براي زندگي مشترك انتخاب مي كنند. پس اين استدلال موافقان لايحه حمايت از خانواده كه مردان داراي تمكن مالي مي توانند چندهمسر بگيرند، باطل مي شود.» اين جامعه شناس و استاد دانشگاه در پايان تاكيد مي كند؛ «با تمام اين حرف ها، اختلاف سن زياد در ازدواج، نوعي ناهنجاري محسوب مي شود و بايد دلايل اين ناهنجاري بررسي شود. شرايط جامعه بايد به گونه يي باشد كه وسايل رسيدن به هدف هاي موجود را با امكانات افراد هماهنگ كند وگرنه وقتي بين اين خواسته ها و امكانات موجود در جامعه شكاف به وجود بيايد، شاهد ازدياد چندهمسري، ازدواج با فاصله هاي سني بالا و... هستيم.» سعيد مدني پژوهشگر اما مي گويد؛ «هرچند تغييرات صورت گرفته در تعداد كم هم جاي تحليل دارد، اما چون فراواني تغييرات صورت گرفته در آمارهاي ارائه شده كم است، اين تغييرات فعلاً خيلي قابل توجه نيست مگر اينكه در چند سال متوالي شاهد افزايش آمار ازدواج مردان با زناني 20سال بزرگ تر از خود باشيم.» وي توضيح مي دهد؛ «وقتي در سهم كوچكي از يك جمعيت بزرگ، تغييراتي ايجاد شود با مستمر بودن آن در دوره زماني چندساله مي توان اين تغييرات را مورد تحليل جدي قرار داد.»
 يکشنبه 17 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن