تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831509866




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديناني: «غزالي» منطق را وحي الهي مي‌دانست


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ديناني: «غزالي» منطق را وحي الهي مي‌دانست خبرگزاري فارس: غلامحسين ابراهيمي ديناني با بيان اينكه غزالي سرانجام شيعه شد، گفت: غزالي نظرش اين است كه منطق مربوط به ارسطو نيست بلكه وحي الهي است. به گزارش خبرنگار آيين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا»، غلامحسين ابراهيمي ديناني در مراسم بزرگداشت امام محمد غزالي در سخنراني خود با عنوان «منطق و معرفت در نظر غزالي» گفت: غزالي به دليل تحولات عجيب و زياد معرفتي و دوران زندگي خود به عنوان تنها انديشمندي از جهان اسلام است كه در اروپا و مغرب و جهان اسلام داراي محبوبيت فراواني است. وي در ادامه بيان كرد: غزالي ضد فلسفه است و تهافت‌الفلاسفه اولين كتابي است كه در رد فلسفه به قلم غزالي نوشته شده است و يكي از پرتأثيرترين كتاب‌ها در نظر گرفته شده كه اين كتاب ريشه فلسفه را در جهان عرب تا به امروز خشك كرده است. وي افزود: يك فيلسوف بزرگ اسلامي بعد از غزالي در جهان اسلام به غير از ايران تا به امروز يافت نشده كه اينها به دليل اثر كتاب تهافت‌الفلاسفه است. ديناني با اشاره به كتاب «منطق و معرفت در نظر غزالي» خود در بررسي زندگي غزالي گفت: غزالي تا آخر عمر خود ضد فلسفه بوده و حتي وقتي عارف شد به فلسفه باز نگشته و به عرفان آمد. وي ادامه داد: غزالي ضد فلسفه، طرفدار منطق است و سه كتاب مهم در منطق دارد و اصطلاحات جديد و زيبا همانند تعاند، تعادل و تلازم را وارد منطق كرده است. اين استاد دانشگاه با اشاره به موضوعات محك‌النظر يكي از كتاب‌هاي منطق غزالي، تصريح كرد: غزالي در اين كتاب فرق بين علم و معرفت را بررسي مي‌كند و مي‌گويد معرفت به عالم تصورات مربوط است و تصور را معرفت و تصديق را علم مي‌داند. وي با اشاره به كتابي ديگر از كتاب‌هاي منطق غزالي بيان داشت: در اين كتاب اصطلاح موازنه ميان عالم محسوس و معقول آمده كه به معناي تشكيك در وجود و قائل بودن سلسله مراتب هستي است. وي به بيان بخشي از خصوصيات غزالي پرداخت و گفت: غزالي تربيت شده‌ دانشگاه‌هاي سياسي بغداد است و اهل جدل بوده و از همان موقع مأموريت به قيام در مقابل اسماعيليه داشته و چون فلسفه، منطق و امامت را قبول نداشته نتوانست در مناظره با اسماعيليان قد علم كند و سرانجام شيعه اسماعيلي شد و تحول او نيز از اينجا بود. وي با اشاره به قدمت 1200 ساله اخلاق و كتاب‌هاي اخلاقي فراوان اظهار داشت: تمام فلاسفه در كتاب‌هاي اخلاقي خود به قانون حد وسط اعتماد كرده و حكمت، شجاعت، عفت و عدالت چهار خلق اصلي مي‌دانستند و غزالي مي‌گويد عدالت از اين چهار مورد جدا است و حد وسط در عدالت معني ندارد. ديناني مهم‌ترين كار غزالي را نوشتند دانست و تصريح كرد: غزالي هميشه و هر روز در حال نوشتن بوده و مهم‌ترين كتاب آن احياي علوم دين است كه هدفش از نوشتن آن اين بوده كه بتواند اخلاق اسلامي‌اي را بسازد كه اخلاق ارسطويي نباشد. وي تأكيد كرد: غزالي را نمي‌توان در ايجاد اخلاق منسجم و فراگير به طور قطع ياد كرد و ظاهراً در پايان كار خود او نيز متوجه شده كه خيلي موفق نبوده و در كتابي به نام معراج‌القدس كه بعد از كتاب احياء علوم دين بوده دوباره به معيار حد وسط برمي‌گردد. ديناني در پايان درباره كتاب تهافت‌التهافت ابن‌رشد خاطر نشان كرد: 70 درصد اين كتاب به رد ابن‌سينا و فارابي و 30 درصد آن به رد غزالي مي‌پردازد و در جايي از اين كتاب ابن‌رشد با غزالي همسو شده است. انتهاي پيام/ش




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 524]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن