واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: فرهنگ ديني را از طريق هنر گسترش دهيم خبرگزاري فارس: قائم مقام ستاد اقامه نماز كشور با تاكيد بر گسترش فرهنگ ديني از طريق هنر گفت: چهره دين نماز است؛ در روايات هم روي اين نكته خيلي تاكيد شده است كه سيماي دين اسلام نماز است. به گزارش خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»، حجتالاسلام متوسل در مراسم قدرداني از برگزيدگان جشنواره نماز و نيايش گفت: براي اينكه انسانها را بشناسيم بايد چهره آنها را ببينيم اگر شما تصوير كسي را ببينيد كه چهرهاش پوشيده است نميتوانيد او را بشناسيد، آدمها با چهرهشان شناخته ميشوند، دين دار بودن هم چهره ميخواهد و چهره دين نماز است. وي افزود: غير از نماز اگر به ديگر واجبات نگاه كنيد هيچ كدام آن چهرهاي را كه بيانگر مسلمان بودن فرد باشد را ندارد. مثلا روزه يك كار سلبي است؛ روزه نخوردن و نياشاميدن و ترك يك سري كارهاست، روزه دار بودن آدم روزهدار را نميتوان نشان داد، قابل تصوير نيست. خمس و زكات و بسياري از واجباتي كه در طول زندگي به عهده ماست اموري نيست كه با نگاه كردن بفهميم كه اين فرد مسلمان است. متوسل با اشاره به جايگاه حج گفت: البته حج جاي خود را دارد و سالي يك بار اتفاق ميافتد ولي براي عده قليلي از جمع كثير مسلمانان، از جمعيت ميلياردي مسلمانان حداكثر در هر سال 3 ميليون نفر به حج ميروند. حج در جاي خودش چهره اسلام است ولي نه براي همه مسلمانان بلكه در يك اجتماع بزرگ و عظيم بين المللي هر ساله اسلام يكبار خود را بر جهانيان عرضه ميكند. قائم مقام ستاد اقامه نماز كشور تصريح كرد: اگر بخواهيم به درستي و آنگونه كه اسلام از ما خواسته است به وظايف ديني خود عمل كنيم چهرهاش نماز است البته نماز خواندن به تنهايي كافي نيست و كسي كه نماز ميخواند بايد رفتارش نيز مناسب باشد و اگر كسي رفتارش مناسب باشد اما نماز نخواند چهرهاش در اسلام ناشناخته است. نماز به عنوان يك رابطه بين عبد و معبود بايد حفظ شود. حجت الاسلام متوسل با اشاره به كار ارزشمند عكاسان در اين جشنواره گفت: اين عزيزان آن لحظاتي را كه افراد بين خود و خدايشان در نماز، نيايش يا به معناي عامش در زيارتها، توسلها و توجهها داشتهاند را به تصوير كشيدهاند. تلاش شما اين بوده كه آن لحظه را ثبت كنيد و با به تصوير كشيدن آن حالت معنوي آن لحظه را ماندگارش كنيد، اين تصاوير ماندگار ميشوند و سالهاي سال در كتابها، مجلات و رسانهها به چاپ ميرسند اما بايد توجه داشت صرف اينكه من توانستم حالت معنوي يك فرد را به تصوير بكشم كافي نيست. وي با تاكيد به اينكه خود هنرمند نيز بايد از اين تصوير متاثر شود ادامه داد: در باب سخنراني ميگويند سخني كه از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند؛ در بيان هنر هم بايد همين طور باشد اگر هنري از دل برآيد يقينا بيننده آن هنر تحت تاثير آن قرار ميگيرد. مانند كار آقاي فرشچيان كه تصوير بسيار زيبايي از عاشورا است هر انساني اين تصوير را ببيند بياختيار تحت تاثير قرار ميگيرد يعني اين تصوير به خوبي ماجراي كربلا را در يك طرح به من و شما نشان ميدهد و تمام آن روضههايي كه ما روحانيون براي واقعه عاشورا ميخوانيم آقاي فرشچيان در يك تصوير آورده است. يقينا ايشان زماني كه اين تصوير را ميكشيدند خودشان تحت تاثير اين حالات بودهاند. متوسل گفت: اگر من و شما موفق شديم عكس خوبي از يك حالت معنوي بگيريم، اگر ميخواهيم اين تصوير ماندگار شود و در ديگران تاثير بگذارد شرط اولش اين است كه در خودمان تاثيرگذار باشد و خودمان نسبت به نماز و نيايش پايبند بوده و رابطه خود با خدايمان را حفظ كنيم تا بتوانيم از طريق هنر اين فرهنگ ديني را گسترش دهيم. حجتالاسلام متوسل در پايان افزود: هنر با تمام جايگاه، ارزش و تاثيرگذاري كه دارد داراي يك آفت بسيار مهم نيز هست؛ اگر هنر في النفسه خودش موضوعيت پيدا كند ممكن است به جاي اينكه ديگران به سمت صواب بكشاند موجب انحراف ديگران شود. مانند ماجراي سامري كه به عنوان يك هنرمند مجسمه ساز امت پيرو حضرت موسي(ع) را با يك گوساله از خدا به سمت خود و بت برد. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 565]