واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: رادمهر: ابنعربي با ژاك دريدا مقايسه شده است خبرگزاري فارس: فريدالدين رادمهر گفت: ابن عربي را با انديشمندان مختلف غربي مقايسه كردهاند يكي از اين انديشمندان و فلاسفه ژاك دريداست. به گزارش خبرنگار آئين و انديشه خبرگزاري فارس فريدالدين رادمهر در نشست نقد و بررسي كتاب «در جستجوي كبريت احمر» كه به زندگي ابن عربي در مقام مترجم كتاب اظهار داشت: «كلود عداس» از سن 5 سالگي در محضر پدرش كه ابن عربي شناس بود در فرانسه زبان عربي را آموخت و كتابهاي ابن عربي را به زبان فرانسه ترجمه كرد. وي گفت: «عداس» كتاب «در جستجوي كبريت احمر» را در سال 1989 به پايان ميرساند او در اين رساله دكترا سعي ميكند ديدگاه جامع و كاملي درباره ابن عربي ارايه دهد. اين اثر در سال 90 نشر و در سال 93 به انگليسي ترجمه شد. از مزاياي چاپ انگليسي بر فرانسه ميشود به افزودههاي مترجم انگليسي اشاره كرد. رادمهر از اشكالاتي كه بر ترجمه خودش گرفت به استفاده از متن فرانسوي اشاره كرد و افزود: از اشكالاتي كه خود برتر صبر ميتوانم بگيرم اين است كه من به متن ترجمه انگليسي نپرداختهام و اگر اين كتاب به چاپهاي ديگري برسد به آن هم اشاره خواهم كرد. زادمهر با اشاره به تفاوت كتاب «عداس» با ديگر آثار درباره ابن عربي تصريح كرد: «در جستجوي كتاب احمر» يك ماخذ عمده دارد كه در نزد ساير ابن عربي پژوهان چندان به چشم نميآيد. «عداس» به منابع اصلي ابن عربي اشاره دارد و كليت آنچه به نشر درآمده خوانده و بررسي كرده است. حتي به برخي نسخ خطي ناياب هم مراجعه كرده و اين يكي از ويژگيهاي كار «عداس» و كتابش است. وي ادامه داد: «عداس» اهل نقد است. او در مقدمه به برخي عرفا و مستشرقين معروف ميپردازد. «عداس» به برخي كاستيهاي ساير محققان هم ميپردازد و حتي در اين فضا قدري هم تند سخن ميگويد. از اين نگاه منتقد حتي شخصيت بزرگ ابن عربي پژوه در انديشه اسلامي «عثمان اسماعيل يحيي» هم در حاشيه نماند و «عداس» پيرامون انديشه او مباحثي را طرح كرد. رادمهر با اشاره به ديگر انتقادات «عداس» به انديشمندان گفت: ديد انتقادي ديگر «عداس» به «محمود غراب» است. او با اشراف بر انديشه ابنعربي به «محمود غراب» نقدهايي وارد ميكند كه اگرچه ذوقي است اما قابل تامل است. وي ادامه داد: نفراتي به انديشه «عداس» نقدهايي وارد كردهاند. يكي از اين انديشمندان «المور» استاد دانشگاه كمبريج است. او بر بخشي از كتاب كه پيرامون «فرقهشناسي ابن عربي» است نكتههايي وارد ميكند كه البته بعدها «عداس» آنها را ميپذيرد. در واقع «عداس» قدمي بسيار بلند در ابن عربي شناسي برداشته است و ما با نويسنده كتاب هرگونه رو به رو شويم نميتوانيم از اين نكته بگذريم كه كتاب «عداس» قدم بزرگي در ابن عربيشناسي است. در لابهلاي كتاب مباحثي بسيار براي ابنعربي شناسي مطرح ميشود. بحث نخست ميتوان به اين اشاره كرد كه «عداس» ابن عربي را در جغرافياي فكري و سياسي اجتماعي دوران خودش مورد بررسي قرار ميدهد. دوم اين كه «عداس» به جزئيات حيات ابن عربي توجه ميكند. وي اظهار داشت: «عداس» جزئيات زندگي ابن عربي را دقيق و از آن حيث كه بوده مورد بررسي قرار داده است. او با ذكر تاريخ در جدول پايان كتاب موقعيت، افق فكري و محشور بودن او با ديگران را هم نمايان ساخته است. دغدغه عداس در كتاب اين است كه ابن عربي چه نوشت و كي نوشت؟ او ميگويد: «ابن عربي» كي اين مطالب را نوشته است. وي ادامه داد: غير از دغدغه اول كه چگونه نوشتن و چه نوشتن بود دغدغه ديگر عداس اين بوده كه بگويد: «ابن عربي، چگونه فكر ميكرد و اصول اعتقادي او چگونه بود. عداس ميگويد «شخصيت ابن عربي مثل نوشتارهاي با نيچه مشابه است و تشابه آنها در عريان گويي است. ابن عربي همان است كه در آثارش جلوه ميكند. رادمهر در ادامه گفت: آيا ابن عربي براي جهان معاصر حرفي براي گفتن دارد؟ براي ما ايرانيها، شرقيها يا برخي عربزبانها اگرچه بوي كهنگي ميدهد اما براي غربيها اينگونه نيست. ما اگر به آثار ابن عربي رجوع كنيم متوجه ميشويم كه او آثار و حرفهاي تازهاي دارد. در غرب «ابن عربي» با «اكهارت» مقايسه ميشود يا با «اسپينوزا» كه اين خود مبحثي تازه است. گاهي حتي روش شناسي لايب نيتس هم با ابن عربي مقايسه شده است و حتي در برخي مواقع با متفكران امروز از جمله ژاك دريدا مقايسه كردهاند. مقايسه اخير بين «ساخت شكني» دريدا و «جريان حيرت» بوده است. اين مترجم ادامه داد:اميدوارم اين كتاب سيري براي مقايسه برخي از انديشمندان در جامعه ما باشد. ابن عربي به شدت تحت تاثير فارابي است. مباحثي بين ابن عربي و مولوي و صدرالدين قونوي وجود دارد كه مسكوت مانده است. انتهاي پيام/ش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 506]