واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تمام رشتههاي هنري افول داشتهاند خبرگزاري فارس: رئيس موزه و كتابخانه ملك در رونمايي از ديوان حافظ به خط وصال بيان كرد كه ما در تمام رشتههاي هنري نسبت به تاريخ خودمان دچار افول هستيم. به گزارش خبرنگار فارس، مراسم رونمايي از نسخه خطي ديوان حافظ به خط وصال شيراز عصر روز دوشنبه 25 آذر با حضور اميد محكمي مجري مراسم، محمدجعفر ياحقي استاد دانشگاه فردوسي مشهد، سيدمحمد مجتبي حسيني خوشنويس و رئيس موزه و كتابخانه ملك در سراي اهل قلم برگزار شد. محكمي گفت: حكايت اين نسخه به تعبير مولانا شكر اندر شكر است و بهجز خط وصال كه خود شاعري بزرگ است داراي دو ديپاچه است كه ديباچه اول را آقاي ياحقي نوشته كه سلسله جنبان اين پروژه هم بودند. محمد جعفر ياحقي نيز رشته سخن را بهدست گرفت و گفت: خود حافظ در دل هر ايراني جا دارد؛ بهخصوص كه اين نسخه مزين به هنرهاي ديگري چون خوشنويسي هم است. حافظ آنقدر خوش سخن است كه هر سخني پيرامونش بيمعناست. وي درباره آشنايياش با اين نسخه اظهار داشت: سالها قبل با اين نسخه آشنا بودم. وقتي سالها قبل با دوست سفر كردهام دكتر رستگار فسايي به كتابخانه دانشگاه فردوسي رفتيم اين نسخه نظرمان را جلب كرد تا اينكه در كنگره سال 84 كه در فارس برگزار ميشد پيشنهاد داديم كه حتما بايد شيرازيها روي اين نسخه كار كنند. وي تصريح كرد: اين نسخه از خاندان وصال به خاندان حكمتها رسيد و به اتابكها هديه شد. آنطور كه محمود فرخ ميگويد در سال 1323 اين نسخه را به بهاي 300 تومان خريداري كرد كه نميدانسته خط آن براي كيست. ياحقي ادامه داد: علي اصغر حكمت وزير معارف آن روزگار كه از هندوستان برميگردد به منزل فرخ ميآيد و نسخه را براساس خط خاندانش شناسايي ميكند و ميگويد اين نسخه به خط وصال است. استاد دانشگاه فردوسي مشهد درباره محمود فرخ عنوان كرد: او آدم بانفوذي بود و داراي انجمن ادبي فرخ بود كه متأسفانه بعد از مرگش ادامه نيافت و تمام هنرمنداني كه براي زيارت به مشهد ميرفتند جمعهها در منزل فرخ جلسه داشتند و به اين ترتيب او يك مركزيت ادبي داشت. محمدجعفر ياحقي با بيان اين كه كتابخانههاي علياكبر فياض، غلامحسين يوسفي و در همين اواخر كتابخانه فرخ براي دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد خريداري شده، تأكيد كرد كه اين كتابخانه در مقايسه با كتابخانه آستان قدس رضوي خيلي مهم نيست و شايد در نهايت 300 نسخه بيشتر نداشته باشد. وي درباره اهميت كتابهاي فرخ اذعان داشت كه كتابهاي او داراي حاشيهنويسي به خط خودش است كه از روي همين ما اكنون ميدانيم اين نسخه ديوان حافظ متعلق به خط وصال است و چه سند مهمي به شمار ميرود. ياحقي درباره روند چاپ اين نسخه بيان داشت: با پيشنهاد من خوشبختانه فرهنگستان هنر به مناسبت همايش مكتب شيراز هزينه را تقبل و اين نسخه را چاپ كرد. استاد دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد، اضافه كرد: در دانشگاه امكان عكسبرداري وجود ندارد و ما هماهنگ كرديم كه با امكانات فني بالا اين نسخهها عكسبرداري شود و جا داشت چنين مراسمي براي رونمايي اين نسخه از ديوان حافظ در شيراز هم برگزار شود. ياحقي با بيان اينكه اينها تنها يك كتاب نيستند بلكه مجموعهاي هنري را تشكيل ميدهند كه جلد، صحافي و تذهيب آن هنر است، گفت: اشاعه اين فرهنگ هنري به عموم مردم قدم بسيار شايستهاي است كه بايد برداشته شود و جامعه ما با اين گونه آثار انس بگيرد. وي خاطرنشان كرد: در كتابخانه آستان قدس هم تصميم گرفتيم نسخههاي بسيار مهم را عكسبرداري و بعد منتشر كنيم كه جا دارد اين كارها در آن مجموعه ادامه يابد. سيدمحمد مجتبي حسيني خوشنويس و رئيس موزه و كتابخانه ملك نيز در مراسم رونمايي ديوان حافظ به خط وصال ضمن بيان نكاتي درباره تولد، زندگي و مرگ وصال و ديگر خصايل او عنوان كرد: اگر خوشنويسي يك هنر است كتابت هنر ديگري است. وي كتابت را به دو گروه تقسيم كرد كه طي آن گروه اول در عرف تقويم آثار قديمي با عنوان كتب استنساخ ياد ميشود و گروه دوم به صورت هنري استنساخ شده است. وي كتابهاي گروه دوم را مجددا به دو دسته تقسيم كرد و گفت: نخست اينكه كتاب كتابت شده توسط يك هنرمند براي نشان دادن تسلط يك هنرمند است كه در آن مراعات خواننده مورد توجه قرار نميگيرد و بيشتر هنرمند به جولان هنرش ميپردازد. حسيني ادامه داد: دوم اينكه كتاب كتابت شده توسط يك هنرمند براي نشان دادن هنر به مردم است كه ديوان حافظ به خط وصال شيراز در اين دسته قرار ميگيرد. رئيس موزه و كتابخانه ملك با بيان اينكه اين كتاب در سه سال پاياني زندگي وصال نوشته شده است، افزود: آرامش در خط وصال موج ميزند و انگار او براي خوب نوشتن تلاش نميكرده بلكه واقعا خوب مينوشته است. وي عنوان كرد: در سده اخير و حتي دهههاي قبل از آن آثار و نسخ يا در انحصار بزرگان بود و يا در كاخ شاهان محبوس. در اين سالها موزههاي ملي و مردمي و همچنين برخي از خاندانها و گروهي از سوداگران نيز به اين مجموعه اضافه شد كه باز هم نتوانستند اين آثار را در اختيار مردم قرار دهند؛ چراكه موزههاي ما هم به سبب انباشتگي آثار و هم به سبب امكانات نامناسب خيلي در معرض نمايش عامه آثار براي مردم نيستند. حسيني گفت: ما در تمام رشتههاي هنري نسبت به تاريخ خودمان دچار افول هستيم و بايد اين تاريخ را بشناسيم تا اين افول را رفع و هنرهايمان را ارتقا بخشيم. رئيس موزه و كتابخانه ملك بهعنوان مثال گفت: اخيرا تذهيب با رنگ قهوهاي يا صورتي چرك ميبينيم كه در هيچ تذهيبي در تاريخ ما چنين بيخردي مشاهده نشده است. يا تذهيب با گلهاي قالي آن هم گلهاي درشت مشاهده ميشود كه كرشمه و دلربايي ندارد. در پايان نشست نيز پرسش و پاسخ بين حاضران و سخنرانان درگرفت كه يكي از مخاطبان، 15 دقيقه درباره نفس برگزاري جلسات رونمايي و كم توجهي مسئولان به مسائل فرهنگي سخن گفت كه تحسين و تأييد سخنرانان را دربرداشت. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]