تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816420940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجيد مجيدي: فقر در فيلمهايم باشكوه است


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: مجيدي گفت: دانشجويان هرچه كه دارند با خلوص كامل نشان دهند و مي‌توانند در هر حركتي پيشتاز بوده و در روند هنري كشور هم بسيار موثر باشند. مجيد مجيدي گفت: دانشجويان هرچه كه دارند با خلوص كامل نشان دهند و مي‌توانند در هر حركتي پيشتاز بوده و در روند هنري كشور هم بسيار موثر باشند. اين كارگردان كه شب گذشته به همراه رضا ناجي به تالار فردوسي دانشگاه تهران آمده بود، بعد از نمايش فيلم «آواز گنجشك‌ها» در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجويان شركت كرد و اظهار داشت: من به فيلم‌سازي هيچ‌وقت به عنوان شغل و پيشه نگاه نكردم و هميشه از دغدغه‌هايم بوده و از همان روزهاي اول هم به عنوان يك تكليف قلمداد كرده بودم. وي افزود: با اين نيت وارد سينما شدم كه مسير تازه‌اي را باز كند و خدا كمك كرد و توانستم به عهدي كه بسته بودم پايبند بمانم و اميدوارم در آينده هم به همين شكل باشد. مجيدي با بيان اين‌كه فيلم‌هاي من از يك بستر اجتماعي و دروني شروع مي‌شود و به قصه‌اي دروني مي‌رسد تصريح كرد: همه عناصر فيلم كاركرد مضموني پيدا مي‌كنند و يكي از دغدغه‌هاي هميشگي من موضوع انسان است. هميشه يكي از دغدغه‌هايم فضاي شهر و شهرنشيني بوده كه آفت‌هاي زيادي دارد و همه را به تسخير فضاي زندگي‌اش درمي‌آورد و اين تعلق خاطرها منجر به ساخت «آواز گنجشك‌ها» شد. وي گفت: آدم‌هاي كه به ظاهر در حاشيه بودند اما متن اصلي جامعه بودند چيزي كه اساس انقلاب را شكل داد و برگرفته از اين آدم‌هاي كوچه و بازار بود، اين فيلم بهانه‌اي بود براي نشان‌دادن ارزش‌ها و حقيقت‌هايي كه گم شده است. اين كارگردان درباره شكل‌گرفتن ايده اين فيلم با بيان اين‌كه عمده قصه و موضوعاتش را از جامعه گرفته ‌است اظهار داشت: براي اين‌كار هم به مزرعه شترمرغ رفته بودم و با ديدن يكي از كارگرهاي آن‌جا شخصيت «كريم» در ذهنم شكل بست. شخصي كه بسيار شفاف بود و هميشه فكر مي‌كردم اين آدم با اين روح لطيف اگر وارد فضاي شهري شود چه اتفاقي مي‌افتد. وي در پاسخ به پرسشي درباره نام فيلم گفت: گنجشك آواز و زيبايي ندارد و آن‌چه كه زيباست، مناعت طبع اين پرنده است كه «كريم» هم به همين گونه است و علي‌رغم ظاهرش اما باطن زيبايي دارد و دوست داشتم اين پارادوكس در نام فيلم باشد. مجيدي در پاسخ به سوال ديگري درباره نشان‌دادن فقر در فيلم‌هايش اظهار داشت: در طول اين سال‌ها نقدهاي بسياري در اين خصوص مطرح شده است و خيلي‌ها معتقدند اين سياه‌نمايي باعث موفقيت فيلم در خارج از كشور مي‌شود، اما اگر نشان‌دادن فقر باعث توفيق يك فيلم شود كافي است به افغانستان، پاكستان و هند رفت و آن‌جا فيلم گرفت. اگر هم بگوييم ايران زير ذره‌بين است كه آن هم موضوعي نخ‌نما شده است. الآن در همه ارتباطات مي‌توان با يك دكمه به آن‌سوي دنيا وصل شد و ديگر اين‌چيزها خيلي عنصر جذابي براي خارجي‌ها محسوب نمي‌شود. فقري كه در فيلم‌هاي من هست شرمنده و ذليل نيست و اصالت ندارد و اگر هست فقر باشكوهي است. مجيدي تصريح كرد: آنچه اين فيلم و «بچه‌هاي آسمان» را توانسته است جهاني بكند، فطرت انساني و وجه معرفتي است كه در اثر وجود دارد و عنصر فقر فضيلت يك اثر هنري نمي‌تواند محسوب شود. اين كارگردان درباره وجود شترمرغ در اين فيلم‌اش با بيان اين‌كه هميشه تلاش مي‌كنم از پيچيدگي عبور و به سادگي برسد گفت: شترمرغ يك وجه تقبيحي دارد و مي‌آيد و كريم را بزرگ‌تر مي‌كند، درواقع شترمرغ باعث آغاز سفر دروني «كريم» مي‌شود و اين مشكلاتي كه پيش مي‌آيد آن را بزرگ‌تر مي‌كند و در پايان هم شترمرغ‌ها به استقبال «كريم» مي‌آيند و انگار سفر او كامل شده است. وي درباره استفاده از زبان تركي در فيلم‌هايش اظهار داشت: زبان تركي را خيلي دوست دارم و يك زيبايي خاصي دارد در تلويزيون لودگي‌هايي كه با لهجه‌ها مي‌شود شكل‌هاي توهين‌آميزي پيدا مي‌كند، اما در فيلم‌هاي من لهجه شكوه خاصي دارد، زبان تركي هم صلابت و كاراكترهاي دوست‌داشتني دارد و حس مي‌كنم مي‌تواند به كاراكتر فيلم‌هاي من نزديك باشد. مجيدي در پاسخ به سوال ديگري درباره تكراري بودن تم كارهايش گفت: در «آواز گنجشك‌ها» تلاش كردم با شكل و قالب‌هاي جديدتري كار ارايه كنم و معتقدم از نظر ساختاري با كارهاي ديگرم بسيار متفاوت است و تلاش كردم به لحاظ زبان سينما، كامل‌تر باشد. رضا ناجي بازيگر اين فيلم هم با بيان اين‌كه هرچه دارد از مجيد مجيدي است اظهار داشت: ايشان من را از ميان 2500 نفر براي «بچه‌هاي آسمان» انتخاب كرد و براي اين فيلم هم 9 ماه به دنبال بازيگر بود و حتا افرادي را خودم معرفي كردم و تا اين‌كه قرار شد خود من بازي كنم. وي افزود: مجيدي سينما را خوب مي‌شناسد و به دنبال جنس اصلي مي‌گردد و مشابه قبول نمي‌كند، من هم با راهنمايي‌هاي ايشان در قالب شخصيت «كريم» فرو رفتم. تاجبخش فنائيان كه به عنوان كارشناس در اين نشست حاضر بود نوجوانان را در فيلم‌هاي مجيدي محرك اصلي دانست و گفت: از 27 سال پيش كه من نمايشي به نام «طياره» از مجيدي ديدم، تا به امروز اين موضوع ادامه داشته است و در «آواز گنجشك‌ها» هم محرك اصلي «كريم» نوجواني است كه سمعك مي‌خواهد و در مجموع اين محرك‌ها شخصيتي به مجيدي داده است كه تزلزل پيدا نمي‌كند. مجيدي در فيلم‌هايش حرف دلش را مي‌زند و خلوص خاصي در كارش دارد كه اميدوارم ادامه داشته باشد. علي معلم هم كه اجراي اين نشست را برعهده داشت از مجيدي و آثارش به عنوان شاخص‌هايي سينماي بعد از انقلاب ياد كرد و گفت: فيلم‌هاي مجيدي در دو محور مشخص اخلاق و عدالت اجتماعي استوار است و زبان فيلم‌سازي‌اش از ابتدا تا امروز مشخص بوده و جزو معدود فيلم‌سازاني است كه به بازار فيلم جهاني راه پيدا كرده و آثارش بيننده جهاني دارد و زبان فيلم‌هايش قابليت ارتباط با مخاطب جهاني را دارد. قابليت سينماي مجيدي براي ايجاد يك گفت‌وگوي تحولي كاملا مناسب است و فيلم‌سازان زيادي داريم كه آثارشان به اين قابليت نمي‌رسد. در پايان اين نشست فرهاد رهبر رييس دانشگاه تهران در سخناني مجيدي را يك افتخار ملي و چهره‌اي بين‌المللي و منحصربه‌فرد در قاره آسيا دانست و گفت: مهم‌ترين دليل رسيدن ايشان به چنين جايگاهي خلوص، عشق، ايمان به كار و ولايت‌مداري است و با اخلاق حرفه‌اي كه در مجيد مجيدي سراغ دارم، مي‌دانم كه كارش را با عشق و علاقه انجام مي‌دهد و كاسب‌كارانه با سينما برخورد نمي‌كند و مهم‌ترين مساله برايش مخاطب است. وي افزود: به اينجا آمدن ايشان نشان مي‌دهد نظرات نخبگان دانشگاهي برايش مهم است و اين مسيري كه دانشگاه آغاز كرده كريدوري است كه دريچه‌اي باز مي‌كند تا اصحاب فرهنگ و هنر بتوانند با جامعه دانشگاهي ارتباط برقرار كنند و اگر دانشگاه هم نتواند با اصحاب هنر ارتباط برقرار كند در آموزش و پرورش توفيقي نخواهد داشت و اين جلسات براي ارتقاء سطح علمي دانشگاه هم بسيار مفيد و موثر است. مجيدي در پايان سخنان رييس دانشگاه تهران اظهار داشت: من اگر اعتباري داشته باشم از مردم، جامعه فرهيخته و به خصوص جامعه دانشگاهي گرفته‌ام و اين اعتبار را از اين‌جا به آن‌طرف برده‌ام. امشب هم فرصت طلايي نصيب من شد و انرژي به خصوصي از اين جلسه گرفتم. اين نشست با اهداي لوح تقدير توسط رييس دانشگاه تهران به مجيد مجيدي و رضا ناجي به پايان رسيد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن