واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: در ديدار با اعضاي تحريريه گل آقا؛ خبرگزاري فارس:«اميرشهاب رضويان»در ديدار با اعضاي تحريريه گل آقا گفت: توليد فيلم در ايران در موقعيت طنزآميزي قرار گرفته وسينماي ايران سينماي بامزه اي شده است. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي گل آقا، اميرشهاب رضويان به همراه عوامل فيلم «ميناي شهر خاموش» در ديداري با تحريريه نشريه گل آقا كه به بهانه جشنواره فيلم كمدي گل آقا انجام گرفت، عنوان كرد: سينماي ايران در مرحله توليد و ساخت موقعيتي طنز دارد، بهاين ترتيب كه ما در ايران نظام فيلم سازي استوديويي امن نداريم و در واقع در توليد يك فيلم باانواع و اقسام ناامنيها مواجه ميشويم مثلا سرصحنه هنگام گرفتن يك سكانس دوربين خراب ميشود و يا اتفاقاتي شبيه به اين زياد رخ ميدهد. اين كارگردان درادامه در تعريف موقعيت طنز گفت: در سينماي طنز ايران به علت وجود ايجاز و ايهام هاي زبان فارسي يا يك طنز كلامي روبرو هستيم و نه طنزي تصويري. فيلم هاي كمدي ايراني بدون كلام هيچ جذابيتي براي تماشاگر ندارند و در نتيجه در سينماي ايران فيلم هايي از جنس نگاه هايي كه چاپلين و يا پيتر سلرز داشتند توليد نميشود. رضويان با اشاره به اينكه فيلم كمدي بايد مخاطب را نسبت به خويشتن خويش آگاه كند، افزود: طنز به عنوان يك ابزار تحول اجتماعي يا اصلاح اجتماعي است و من در ميان فيلم هاي طنز اين دوره اثري با اين خصوصيت نمي بينم.فيلمي نيست كه من ايراني با ديدن آن متوجه نكتهاي خاص شوم كه در صورت نيازسعي در اصلاح آن داشته باشم. وي در پاسخ به اينكه چرا فيلم كمدي نميسازد، گفت: قصه خوب براي فيلم كمدي نداريم. نميتوان فيلمي ساخت كه به كسي برنخورد. براي اين كار بايد قصه را بيخاصيت كرد. وي افزود:بخش زيادي از سينماي كمدي به روابط انسانها ميپردازد و به طور مشخص رابطه زن و مرد مورد حمله طنز قرار ميگيرد. همچنين با سياستمدارها شوخي ميشود و گاهي تقابل سنت و مدرنيته موصوع اين فيلمها است اما در ايران، چنين كاري ممكن نيست. همه در مقابل سينماي طنز موضع ميگيرند و تصور ميكنند با سوژه شدن شغل خود در يك فيلم، به آنها توهين شده است و اتحاديههايشان به سرعت شكايت ميكنند. وي درباره موقعيتهاي طنز فيلم «ميناي شهر خاموش» گفت: نكات طنز در اين فيلم ايدههاي خودم بود. معمولا لحظات طنز را براي خودم يادداشت ميكنم و در اين فيلم تاحدي تلاش كردم كه همان موقعيت طنز تصويري را كه از آن صحبت شد، به نمايش بگذارم. اين كارگردان اضافه كرد: مثلا براي شخصيت «صابر ابر» در اين فيلم حدود 200 تا 300 نفر تست دادند. كاراكتر اين فرد بسيار طناز نوشته شده بود و بايد كسي حضور ميداشت كه بتواند از پس آن برآيد. صابرابر، خودش در طول كار به شكل گيري درست اين شخصيت كمك كرد تا كار بهتر جلو برود. وي ادامه داد: موقعيتهاي شاد و تلخ با هم جلو ميروند ،مثلا بوق هم از وجوه تراژيك زندگي ايراني است و هم نشانه شادي است. رضويان همچنين گويش مناسب طنز به وسيله بازيگر رايكي از وجوه مهم در ايجاد موقعيت طنز عنوان كرد و گفت: مثلا كسي مثل مهران رجبي هر جمله جدي را مي تواند كمدي بيان كند.انتخاب درست بازيگران باعث شد كاراكتر طنز در يك فيلم دستمالي نشود. اين كارگردان با اشاره به نوع ساخت فيلمهاي سينماي امروز عنوان كرد: در دهههاي 60 و 70 در كنار ساخت فيلمهاي تجاري و عامه پسند از فيلمهاي فرهنگي نيز حمايت ميشد. در نتيجه هم سليقه مخاطب عام و هم قشر روشنفكر جامعه را تامين ميكرد.اما فيلمهاي امروز سينماي ايران تنها به فيلمهاي عامه پسند در سطح پايين بسنده ميكند و ما قشر مخاطب روشنفكر سينما را از دست دادهايم.فيلمهاي طنز هم در همين جريان آنقدر سطحي شدهاند كه سليقه مخاطب را خودبهخود پايين آوردهاند و تماشاگران به فيلمهاي طنزي كه كمي عمق داشته باشد، بيعلاقهاند. وي ادامه داد:توليد فيلمهاي بازاري افزايش يافته و فيلمهاي جشنوارهاي كه قابليت عرضه جهاني داشته باشند، نداريم. سعيد رضويان مجري طرح فيلم «ميناي شهر خاموش» نيز در اين ديدار به تفاوت طنز ملتها و فرهنگهاي مختلف اشاره كرد و گفت: در جريان ساخت اين فيلم بخشهاي طنزي به فيلمنامه اضافه ميشد كه براي عوامل خارجي فيلم قابل درك نبود. وي به صحبتهاي كيومرث صابري درباره «ليلي با من است» اشاره كرد و گفت:اين فيلم خط قرمزهايي را شكسته و وارد فضاهايي شده بود كه شايد امروز نتوان چنين كاري انجام داد بنابراين شرايط امروز نيز علاوه بر ديگر عوامل براي ساخت فيلم طنز، مهيا نيست. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]