واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: چاره انديشي براي احداث سالن خاص موسيقي فردا دير است
فرهنگي. هنري . موسيقي و تجسمي
هفته گذشته را ميتوان هفته حادثهها ، به دليل كمبود سالن خاص موسيقي دانست، گرچه حادثههايي از اين دست در شهرهاي دور، يا كنسرتهاي كمتر مطرح نيز رخ ميدهد كه كمتر پيرامون آن اطلاع رساني ميشود.
پنجم شهريور هفته گذشته استاد شجريان به نابسامانيهاي ناشي از قطع برق در اجراي كنسرت همايون اعتراض كرد و از بابت اين اتفاق از مردم عذرخواهي كرد، هنوز اعتراض استاد محور خبري صفحات موسيقي روزنامهها بود، كه هفتم شهريور و در جريان كنسرت عليرضا قرباني ، اتفاق ديگري رخ داد ، كه نشان از درد ديرين كمبود و گاه نبود سالن خاص موسيقي ميدهد.
در جريان اولين شب اجراي كنسرت گروه اشتياق و كوارتت زهي ، در فضاي باز مجموعه فرهنگي هنري نياوران ، بخشي از تختههايي كه براي قرار گرفتن صندلي تماشاچيان قرار داده شده بود ، شكست كه موجب نگراني تماشاچيان شد.
هر چند اين مشكل با درايت مديران به سرعت حل شد، و حدود ۲۰نفري كه با مشكل رو به رو شده بودند در مكانهاي ديگري استقرار يافتند، اما همين مساله اجرا را بيش از نيم ساعت به تاخير انداخت ، كه باز هم با شروع وزيدن باد و پيچيده شدن صداي آن در ميكروفونها ، دقايق ديگري را نيز باعث شد كه گروه در اجراي خود ، تاخير ناخواسته داشته باشد.
چنين مشكلاتي كه اين دو نمونه، آخرين آنها در هفته گذشته بود، به مشكلي تقريبا هميشگي در اجراهاي موسيقي تبديل شده است كه منشا آن را بايد در نبود يا بهتر بگوييم كمبود سالن خاص موسيقي جست و جو كرد.
نگاهي به گذشته نشان ميدهد زماني كه هنوز ماهواره و سي دي فيلمهاي سينمايي وجود نداشت، يكي از مشكلات بزرگ سينماگران ، كمبود سالن استاندارد براي نمايش فيلم بود، و همواره مردم مشتاق ساعتها در صفهاي طويل براي ديدن فيلم ميايستادند.
صنف سينماگران ، با پافشاري زياد، توانستند همياري بخشهاي مختلف از جمله شهرداري را جلب كنند و سالنهاي اكران فيلم بيشتر شود، اما اين چاره گشايي ديرهنگام بود، چرا كه ديرزماني بود مردم با ماهواره ، سي دي ، و...
آشنا شده بودند.
اما امروز مشكل نبود يا بهتر بگوييم كمبود سالن خاص موسيقي ، در كنار رشد كيفي و كمي گروههاي موسيقي كه در زمينه موسيقي فاخر كار ميكنند ، خواست مردمي براي ديدار از اجراي زنده اين گروهها ، منجر به استفاده از هر سالن يا فضايي براي اجراي برنامه شده است.
در چنين وضعيتي ، فضاهاي باز مجموعههاي تاريخي، سالنهاي برخي از سازمان ها كه داراي كاربردهاي ديگري هستند، همگي تبديل به محلي براي اجراي برنامه شده اند، بدون آنكه ويژگيهاي لازم براي يك اجراي خوب از جمله سيستمهاي صوتي ، تصويري، نوع جايگيري صندلي ، ويژگي مدور سالن ، صحنه مناسب ، به كارگيري برق اضطراري با توجه به خصوصيات كنسرت را داشته باشند عبدالحسين مختاباد آهنگساز و خواننده اصيل ايراني با تاييد اين معضل براي موسيقي ، دريك نشست خبري درهفته گذشته گفت كه در كشورهاي ديگر سالن هاي خاص موسيقي وجود دارد ،و كمبود سالن موسيقي در ايران را بايد مشكلي ساختاري در راه اعتلاي موسيقي فاخر ايران به حساب آورد.
در همينباره بابك رضايي مديرعامل انجمن موسيقي ايران نيز در اين نشست گفت: اين مشكل اگر چه در تهران خود را كمتر نشان ميدهد، اما در برخي از شهرستانها ، نميتوان حتي اركسترهاي بزرگ موسيقي را براي اجراي برنامه دعوت كرد ، نه به دليل آنكه مخالفتي وجود دارد، بلكه به دليل اينكه حتي يك صحنه ( )stageمناسب در سالنها وجود ندارد تا گروه موسيقي بر روي آن استقرار يابد.
اصغر اميرنيا مديرعامل بنياد رودكي ، نيز در اين نشست خبري از اساتيدي چون شجريان و ناظري خواست كه براي كاستن از اين مشكل ، از امكانات تالار وحدت ، با قيمتي كه خود بخواهند بر روي بليطها بگذارند، جهت اجراي برنامه استفاده كنند.
هم اكنون به نظر ميرسد ، بخشهايي كه ميتوانند در اينباره سرمايه گذار باشند، هرچه سريع تر بايد اقدامي بيانديشند كه در ميانه هجمه موسيقي گوش خراش زيرزميني ، و قاچاق سي دي و دي وي ديهاي موسيقي از آلبوم ها، و برنامههاي كنسرت ها، كه به گفته اهالي موسيقي كسي پيگير حق مولف در اين ميانه نيست، روزي نرسد كه با اين همه گروه فعال در زمينه موسيقي فاخر، و اين همه جوان مشتاق كه نواختنشان به بار نشسته ، چاره انديشي، دير شود
شنبه 9 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]